Panellines

Als eerste zou ik iedereen het allerbeste willen wensen voor 2014 en dat het een goed modelbouw jaar mag worden.

Zo nu mijn vraag.
Tijdems het bezoeken van de verschillende forums en het lezen van de verschillende bouwverslagen, ben ik meerdere malen tegen gekomen dat men het heeft over panellines.
Goed, ik weet wat dit is, maar ik begon me af te vragen hoe jullie dit doen.
En wat gebruik je er voor.
Ik ben nog bezig met mijn eerste model (na 20-25 jaar) en dacht dat het wellicht een geschikt model is om ook eens wat te proberen/oefenen met de panellines.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Hoi Jecho,

Allereerst ook voor jouw een heel goed 2014.

Zo, en dan nu je vraag.
Je vraagt je af wat wij doen met de panellines.
Panellines zijn de '' lijnen '' tussen de verschillende carrosseriedelen bv de spleet tussen de voor en achterdeur is een panelline.
Dat geldt dus voor elke spleet tussen twee verschillende delen.
Daar doe ik persoonlijk niets mee,maar er zijn bouwers die deze uitkrassen om deze dieper te maken.
Dit heeft als effect dat er na het spuiten van de body deze lijnen niet vol gaan zitten met verf en dus niet meer zichtbaar zijn.
Het nadeel vind ik hiervan dat wanneer je dit doet en deze lijnen nadien donker gaat maken deze panellines te dik worden.
Dit staat dan niet meer in verhouding tot de realiteit.

TIP: meet voor de zekerheid de panellines bij een echte auto eens op en deel dit door de schaal die je maakt.
Deze waarde is de dikte van de panelline op je model.(ongeveer natuurlijk)

Je zult zien dat deze panelline heel dun is.
Persoonlijk vind ik deze lijn vaak te dik.

Als je wilt oefenen met panellines kun je ervoor kiezen om een kant van je model te gaan bewerken en de andere kant niet.
Na het spuiten kun je dan het verschil zien.

Als je model klaar is kun je met een wat donkere kleur de panellines inkleuren.
wat ikzelf altijd doe is een enamel verf nemen, sterk verdunnen, en met een kwastje voorzichtig het begin van een panellines aanraken met de kwast.
Als de verf dun genoeg is ''vloeit'' deze mooi in de panelline.

Ik zou zeggen probeer het gewoon en laat even weten hoe het is geworden.

succes ermee:thumbsup:

gr. modellmaker

Hoi Modellmaker,

Bedankt voor je tips.

Ik dacht dat men het soms wel eens deed met een soort stift met een dunne punt.
Maar ik twijfelde hier over, vandaar mijn vraag.
Het verdunnen van de verf en het laten vloeien lijkt me wel wat.
Maar ik denk dat wellicht het nadeel daarvan is, is dat het wellicht langer duurt eer dat de verf droog is en dat je na het vloeien het model voorlopig niet moet bewegen, anders loopt het uit.

Wat je ook al aangaf, dat de panelline soms te dik is.
Je ziet dan ook dat als men de panellines wilt laten zien, deze soms te dik er uit zien.

Ik zal inderdaad het eens proberen op een model waarvan de panellines niet te breed/dik zijn.
En dan de ene helft wel en de andere niet.

Nogmaals, heel erg bedankt voor de tips.

Jecho,

Het drogen van de vef in de panellines zou geen probleem moeten geven.
Ik heb nog nooit problemen gehad met de droging, en anders laat je het model even rusten en ga je wat anders doen.
Ook met eventuele uitlopers nog nooit geen problemen gehad.
De verf kan immers geen kant op, zit in een soort van gootje.
Gewoon rustig de verf laten vloeien tot de panelline helemaal vol zit.
Klaar is kees!!

gr. modellmaker

Back