parapent

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Arjan van Werde, 20 mrt 2006.

1. BasK

BasK

Lid geworden:
    16 mei 2005
    Leuk, ook een lekker muziekje.
    Maar lastig he die palen.

Voor mijn gevoel is de vleugel te klein.

2. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    We vliegen daar met z'n 2en. Het is alleen een kraakpand beheerd door ad hoc, en die zijn niet zo soepel wat betreft bezoekers. Kleine meetinkjes kunnen nog wel, maar dat moet dan ff goed worden afgesproken.

Schermpje is niet te klein voor deze versie. Hij is nu namelijk lekker snel en reageert ook raghard. Je kan er een looping mee doen :D. Hij stijgt ook snel genoeg. We hebben al meerdere schermpjes gemaakt, maar geeneen was zo goed als deze. De groteren krijgen al snel ook veel last van weerstand. Langere lijenen, grotere pendel. Bij elkaar geen verbeteringen. Dit blijkt toch een lekker formaatje.

Met een groter schermpje kan je hem wel langzamer laten vliegen, maar dan is een deel van de lol ook wel eraf natuurlijk :D.
    Die plek met palen was een huiskamer/lerarenkamer :), In de gymzaal en buiten is plek genoeg. Vooral buiten is trouwens leuk. Ik heb hem zelfs nog met windkracht 4/5 op een pleintje gevlogen. Superfun!

3. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Ik zit nu erg te twijfelen tussen een rogallo wing, of zon paramoteur. :p Wat vliegt er lekkerderderder denken jullie?

4. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Een Sky-Flex is al een nachtmerrie, (je leert wel goed de omgeving kennen) en dan al die touwtjes die natuurlijk nooit in de knoop raken 8O

5. jan.van.gent

jan.van.gent

Lid geworden:
    9 nov 2005
    even mijn verhaal doen:

- Ik rij al van mijn 5 jaar met rc auto's (nu 17 jaar) (1/10 buggy, 1/10 dtm, 1/18 mirco )
    nu heb ik een tijdje geleden een heli dragonfly 04 (walkera) besteld en die krijg ik normaal deze week binnen.
    Nu, ik kwam via dit topic in contact met deze toch wel apparte tak van rc. Nu, ik (vooral mijn vader dan) heb al wat ervaring met kites (1 nasa wing, 4 speedwings grootste met spanwijdte 2 m, allen zelfgemaakt behalve de nasa wing).

Nu wou ik dit samenvoegen met mijn ervaring in rc (die tot nu toe tot de grond bleef) maar binnenkort heb ik dus een heli.
    Nu wou ik met oude apparatuur (die ik dubbel heb) van mijn rc wagens toch nog iets doen, en dit lijkt me wel prachtig.
    Dus enkele gedachten waar ik over het brainstormen ben/was:

-ongeveer het zelfde bouwen als sietse met een 2 kanaalsontvanger, speedcontroller, een speed 300 motortje (maar welke prop? en welke vertanding)
    -weer hetzelfde concept als sietse, maar dit maal met een 3 in 1 board van men heli, met een direct carbon brushed motor (ddd drive) dit is een direct drive staart motortje van een micro heli.
    -ofwel gewoon 2 kanaalsontvanger, speedcontroller, en een ddd motor (dus niet met het 3 in 1 board)
    -een extreem gedacht zou zijn een speedwing of nasa wing te gebruiken met 540 motor, maar dat lijkt me niet zo een goed idee om hier mee te beginnen

Nu, welke batterij zou ik gebruiken? ik heb een batterij pack van mijn micro heli 8.4V 650mAh Ni-MH Accu 87 gram ofwel toch beter een lipo accu? Zoja, welke zou aan te raden zijn?

mvg,

Jan

6. JeroendB

JeroendB

Lid geworden:
    1 jun 2006
    Beste modelbouwers,

Na het postingbericht van hierboven op het vliegerforum ben ik ook (weer) enthousiast geworden over de paraplane. Jaren geleden (jaar of 8 denk ik) heb ik ook geprobeerd zoiets te maken alleen is dat toen flink mislukt. Nu heb ik dat project weer opgepakt omdat ik nu iets meer mogelijkheden heb om dit project te kunnen laten slagen. Ik ben van nature een fanatieke vliegeraar, het beoefenen van de sport uiteraard en het ontwerpen en bouwen van foils....wat mooi uitkomt voor dit project!!

Zo had ik de volgende spulletjes liggen:
    Zender:
    Robbe 2 kanaals 27 Mhz (misschien al 15 jaar oud)
    Vliegregelaar: Schulze slim 18be
    motor: speed 300
    accupack 7.2V 1200 mA (en een 1800mA)
    propellor direct op de motor

De opstelling voor de aandrijving heb ik gebouwd van technisch lego en het weegt nu totaal 650 gram. De foil wordt 0.75m^2 groot.
    Omdat dit echt een proefmodel is denk ik ook al aan de volgende;-) Om gewicht te besparen zou ik kleinere servo plaatsen en de 2 batterij packs (1 voor de aandrijving en 1 voor de ontvanger/servo’s) willen combineren tot 1 batterij pack.
    Zou dat kunnen??

Hoe wordt dat bij parkflyer vliegtuigen geregeld want die moeten ook heel licht zijn en kunnen geen vracht aan batterijen meenemen?

Tevens wil ik een andere zender kopen met meer kanalen. Hoeft geen nieuwe te zijn. Op marktplaats staan er genoeg te koop. Kan iemand me vertellen waar ik wel een beetje op moet letten bij de aanschaf van zo’n zender??

Groeten
    Jeroen

7. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Als je die motor hebt zoals op het plaatje dan gaat die binnen 1 vlucht kapot als je die van een prop voorziet. De speed 300 6 volt is alleen geschikt als vertragingsmotor of in een kleine ducted fan. Vandaar ook de ribbeltjes op de as. De speed 300 7,2 volt kan wel met een prop bedreven worden in direct drive en mag zelfs op 3 lipo's gebruikt worden.

8. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Leuk! nog 1 erbij!

Gewicht besparen kan je alleen beter niet op de servo's doen. Die krijgen nogal wat klappen vaak... Als je wat geld over heb, kan je dan misschien beter over op lipo of het eerst eens op deze set proberen.
    Een aparte accu voor de ontvanger? Heb je niet nodig hoor! Die regelaar heeft volgens mij een BEC. Die geeft dus via het servostekkertje de stroom voor de ontvanger en de servo's.

Als zender kan je een skysport of iets dergelijks zoeken.
    Als je echt verder wilt en misschien ook met heli's, dan is de MX-12 wel een aanrader.

Maar je kan het natuurlijk ook eerst proberen met wat je nu hebt. De originele Sky Surfer vliegt ook op een NiCad pack en met een flut 27MHZ zenderetje. Toch vliegt ie leuk.

Watvoor vliegertje ga je gebruiken? (foto :D). Ik wil er nog steeds 1 gaan maken met een 0.7m² buster. Das een goeie 4-lijner.

9. JeroendB

JeroendB

Lid geworden:
    1 jun 2006
    Bedankt!

Ik heb totaal geen ervaring met “model-dingen” die vliegen dus ik weet ook niet hoeveel vermogen ik nodig heb om mijn foil te kunnen laten vliegen. Welk type motor zou je dan aanbevelen? De 7.2V versie van de speed300 draait aanmerkelijk veel minder toeren en ik vrees dat het niet genoeg is. Nogmaals ik heb geen ervaring en misschien heb ik wel veel minder toeren nodig. De ervaringmoet dat leren denk ik.

Kan ik niet ergens een weerstand in een draad solderen die de 7.2V kan verminderen voordat die bij de motor komt??

Ik zal vanavond een foto maken van mijn paramoteur en een schermafdruk van de foil waar ik mee bezig ben.

Vandaag is mijn vliegtuigje die ik bij conrad besteld had binnengekomen. Een dubbeldekker parkflyer inclusief zender en oplader. Hiermee wil ik wat vlieg ervaring opdoen. Mag het vliegtuig na een stevige crash niet meer te repareren zijn hou ik altijd nog mooi spul over om een lichtgewicht paraplane te maken;-)

Jeroen

10. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    mmh, ik heb een speed 300 die ik met een 6x3 prop vlieg (direct drive). Theo weet volgens mij meer van die motortjes dan ik, dus dat zal dan wel een 7.2V zijn.

Die 7.2V zegt trouwens niks over hoeveel volt erin mag. Tis gewoon een rare type-aanduiding.

Een paramoteur is niet bedoeld om heeeel hard te vliegen. Met minder toeren kan je een grotere prop gebruiken. Hierdoor heb je op lage snelheid erg veel kracht, wat dus wel handig is bij dit projectje.

Ben wel benieuwd naar je vleugelprofiel :D, tis handig om eentje met wat reflex te kiezen. Dan vliegt het wat stabieler en heeft je scherm niet constant de neiging om naar voren te schieten.

11. JeroendB

JeroendB

Lid geworden:
    1 jun 2006
    Dat gebruiken wij ook in de vliegerwereld als we een foil ontwerpen. Ik heb de MH78 gekozen, redelijk wat reflex en een hoge neus voor wat lift.

Ik heb inmiddels 2e hands al wat gevonden een speed300 7.2V motor met proportionele (wat betekent dat???) regelaar 5A en liposafe. hij heeft tevens een speed400 7.2V voor weinig. Straks maar ff bellen

Jeroen

12. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    MH78 ziet er goed uit ja! Niet te snel in ieder geval en idd wel wat reflex.
    Ik doe zelf aan 1:1 parapenten. Daarbij merk je heel erg het verschil in vleugelprofielen omdat je er zelf onder hangt :D, had een beginnersscherm met heel veel reflex. Die vliegt heerlijk stabiel. Laatst heb ik een wat aggresievere gekocht. Minder reflex en een dunner profiel. Heerlijk snel en duikt mooi in de bochten :).

Proportioneel zijn ze allemaal wel. Dat betekend dat je rustig gas kan geven. dus niet aan/uit. Ik weet niet of 5 ampere genoeg is voor die motor. Theo?

Anders zou je ook voor een fietsbel met 15 amp regelaar kunnen gaan. :D

13. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Die 5 ampere regelaar is net kantje boord genoeg voor die speed 300 7,2 volt op 2 lipo's, dan is het verbruik ongeveer 4,5 ampere. Voor gebruik met 3 lipo's niet doen, net zoals voor gebruik met een speed 400 niet doen.

14. Alex Talsma

Alex Talsma

Lid geworden:
    30 apr 2003
    Sietse,

Hoe zou je reflex kunnen uitleggen? Nog nooit van die term gehoord.
    Zegt het iets over de dikte van de vleugel?

groet,
    Alex

15. JeroendB

JeroendB

Lid geworden:
    1 jun 2006
    dit is zoals het er voorlopig uitziet:
    de prop is een 7-4" en van het weekend ga ik toch maar een speed400 7.2 volt halen anders ben ik straks na 5 minuten uitgevlogen en kan ik de rest van de vakantie niets meer spelen...
    de servo werkt inderdaad zonder het batterij pack van de ontvanger, het stekkertje van de regelaar zat verkeerd om (ja dat kan schijnbaar....)

en dit wordt de foil:

Dan het reflex verhaal:
    Een reflex profiel is een profiel waarvan de "gemiddelde lijn" de "center lijn" snijdt. Dit heeft niets met dikte en de locatie van de het dikste punt te maken

Dit is niet reflexed:
    Dit is wel reflexed:
    Dit is niet reflexed:
    groet
    Jeroen

16. michel pet

michel pet

Lid geworden:
    8 dec 2004
  17. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Als je die speed 400 gebruikt dan neem een Guntherpropje als propellor, die 7x4 is aan de zware kant.

18. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    waar je voorraad lego al niet goed voor is! :D, reflex-uitleg is ook OK.
    Ziet er leuk uit hoor. Misschien is het nog wel handig om een beugeltje ofzo voor de prop te maken (aan de bovenkant). een soort halve ring dus, en dan de toomlijnen niet aan je servo vastknopen, maar via 2 dikkere lijnen of zelfs flexibele plastic staafjes ofzo. Die kunnen minder snel in je prop komen. Scheelt veel. Bij de micro paramoteur kan je zien dat ik daar geel elastiek voor had gebruikt. Dempt meteen ook een beetje de klappen :D

19. JeroendB

JeroendB

Lid geworden:
    1 jun 2006
    Ja er komt eerst een eind dikke lijn waar het toom aan komt te hangen. De eerste paar vluchten is de kant groot dat eea on de prop terecht gaat komen omdat een en ander afgesteld moet worden..... Ik heb nog genoeg koolstof stokken staan om daar een mooie ronder bescherm cirkel van te maken.

Een gewoon matras staat zo tussen de 20% en 23% getoomd, wat kan ik verwachtten van dit matje?? Dan kan ik hem alvast voorinstellen.

Ik heb even gezocht op gunther prop. Is hier maar 1 formaat van te krijgen? Zo niet, aan welk formaat moet ik dan denken??

Bedankt voor jullie moeite om me verder te helpen. Wat dit betreft ben ik een rasechte 'no-know' :) Maar ik begin steeds meer enthousiast te worden voor de modelbouw!!

Groet
    Jeroen

20. JeroendB

JeroendB

Lid geworden:
    1 jun 2006
    Ja er komt eerst een eind dikke lijn waar het toom aan komt te hangen. De eerste paar vluchten is de kant groot dat eea on de prop terecht gaat komen omdat een en ander afgesteld moet worden..... Ik heb nog genoeg koolstof stokken staan om daar een mooie ronder bescherm cirkel van te maken.

Een gewoon matras staat zo tussen de 20% en 23% getoomd, wat kan ik verwachtten van dit matje?? Dan kan ik hem alvast voorinstellen.

Waar ik nog een beetje bang voor ben is de uitslag van de servo, dat het niet genoeg is om te kunnen sturen, het matje is natuurlijk redelijk aan de maat. Maar dat moet ik ff proefondervindelijk uitvinden natuurljik

Ik heb even gezocht op gunther prop. Is hier maar 1 formaat van te krijgen? Zo niet, aan welk formaat moet ik dan denken??

Bedankt voor jullie moeite om me verder te helpen. Wat dit betreft ben ik een rasechte 'no-know' :) Maar ik begin steeds meer enthousiast te worden voor de modelbouw!!

Groet
    Jeroen

Deel Deze Pagina