parapent

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Arjan van Werde, 20 mrt 2006.

1. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    De electro-zooi wel.
    Parapentje en actiemeneer niet nee. Zit wel te kijken of het commercieel kan, maar in dit model zitten nog gewoonweg veeeeeel teveel uren..

2. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    ja de elektro snap ik, maar zon model zou ik wel te koop willen zien!!

3. Sail-systems

Sail-systems

Lid geworden:
    16 apr 2003
    @vinnygogo

probeer hier eens te kijken. Is al eens besproken in dit draadje,

Buy

("www.rcparamodels.com/index.php?option=com_content&view=article&id=51&Itemid=76")

het is natuurlijk niet het model van Sietse, maar geeft wel een idee wat zoiets dan kost.
    Nee, ik heb geen aandelen bij Nace, maar had hem zelf eens gevraagd wat het koste.
    Omdat ik zelf geen tijd meer had om verder te gaan met mijn eigen parapente, dussss....

greetz, Hans

4. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    Je moet wat in de winter he ;)

Dit jaar paragliding maar weer eens oppakken cant wait !

5. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    op het Hobbycity blog is een poosje terug een prototype parachute getoond. over een poosje beschikbaar. Prijs rond de 30 dollar.

6. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    260 euro voor het scherm met lijnen, poppetje moet je dan nog zelf bouwen. mhhh, Misschien dat ik eens moet kijken of ik een serietje kan bouwen.
    Ik ben al bezig met een nieuw ontwerp. Eigenlijk een iets versimpelde versie van de Hirondelle die ik nu heb.
    Hij vliegt namelijk geweldig, alleen is het een verschrikking om te bouwen. Erg kleine cellen en bizar veel lijnen (en veel cellen natuurlijk).
    Ik ben ook nog bezig om wat meer stof te kopen. mocht dat lukken, dan kan ik eventueel wel een kleine serie van 5 ofzo bouwen. Maarja, ik heb even zitten rekenen en die 260 euro is niet eens zo heel gek. Op het 1e gezicht leek het me extreem duur, maar als je ziet hoeveel tijd erin zit... Alleen met de lijnen ben je al snel een dag bezig... Uurloon zal op hooguit een paar euro komen gok ik zo...

Toch, als er echt interesse is wil ik er dus misschien wel aan beginnen. word dan wel tussen de 250 en 300 euro per stuk...

Pinky, waar woon je ergens? En ga je ook Soaren?
    Winter? uuh, vorige week nog van scheveningen naar Noordwijk en terug gevlogen. Gewoon lekker dik aankleden :).
    Stond zelfs nog in het leids dagblad en op nufoto.nl!

Paragliding boven de zee van Noordwijk | nufoto.nl | De laatste nieuwsfoto's zie je het eerst op NUfoto.nl!
    Zwart-rood-gele Nova Tycoon ben ik, op de voorgrond is Jeroen met een Gin Boomerang 4
    Paragliding boven de zee van Noordwijk | nufoto.nl | De laatste nieuwsfoto's zie je het eerst op NUfoto.nl!
    Beetje gek rondstuiteren op het strand :).

Deze foto stond in 16x25 op de middenpagina van het leids dagblad, hahahaha.

7. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Ja hoor, Jason zegt zelfs welke hij probeert te kopiëren!
    http://www.hobbyking.com/hobbycity/forum/forum_posts.asp?TID=549&KW=paraglider&PID=26563#26563
    Die speelgoeddingen van oa graupner zien er werkelijk niet uit en kunnen ook niet echt inklappen dankzij massieve ribben en een ligger...
    Die van Nace is tenminste een echte parapente zoals die ik nu maak. Wel grappig dat Jason nu 10 proto's heeft liggen, maar ze amper kan starten... Hij wil er het liefst een ligger inbouwen staat er, maarja, dan vermoord je het hele fun principe weer....
    Het is nog een hele truuk om een scherm efficiënt te krijgen en toch stabiel en makkelijk te starten.

Jitze, heb jij een plaatje van het prototype? Ik kan het nergens vinden.

Leuke trouwens wat ik heb gezien met liggers: Je bent de lul ALS ze inklappen. Heb al vaker met die graupner lookalike gevlogen, die klapt echt bijna nooit in, vooral door de hoge vleugelbelasting en omdat hij bijna massief is. Maar ALS hij inklapt, dan heb je al snel een soort wokkel die er nooit uit gaat. Komt ie omlaag als een helicopter :). Geen slechte veiligheidsfeature op zich, hahaha.
    Het leuke van die van mij vind ik echter weer dat hij reageert zoals een echte. Paar keer net te ver gegaan en enorm inklappers veroorzaakt. Meestal klapte hij direct weer open, een enkele keer had ik nog een klein oortje (minicravate). Rondje de andere kant op vliegen en hij flopte weer open. Hele accu leeg gevlogen met bizarre acro-probeersels en niet 1 keer de grond geraakt, toch leuk :).

Laatst bewerkt: 11 feb 2010
  8. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    Mooie foto's!

Moet ik nu een feature bedenken om mijn Actionman ondersteboven te krijgen?

Mijn patroon is ondertussen geknipt en geplakt :) 2 cellen minder dan Sietse, maar wel weer d-ribben....

Wachten op skytex van Mathieu en op tijd....

9. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    sietse, ik weet even niet waar ik de foto zou moeten zoeken. hij stond gewoon in het hobby blog, misschien is daar een archief van?

10. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    hehe, nou, met flink stunten krijg je hem ook ondersteboven :).
    Heb hem in ieder geval ook een aantal keer in een goede twist gekregen na wat inklappers. de toompunten op je actiemeneer zo ver mogelijk uit elkaar zetten zorgt er voor dat hij dan weer snel uitdraait. Heb 1 keer gehad dat ik in het donker niet goed kon zien of hij nou gedraaid zat of niet. ff gas, scherm dook keihard naar voren! haha, ik blies het bakkie dus naar achter..gas uit, even wachten, nog eens, yep, en hij vloog weer goed!

Ook gehad dat mijn lijnen zo ver gedraaid waren dat ik niet meer kon sturen. Hij bleef prachtig rondjes vliegen terwijl ik wachtte tot hij weer uitgedraaid was. op een paar meter schommelde hij weer recht en hop, gas erop en weer door :D.
    Tis nu jammergenoeg NO 6 BF... Ik wil weer vliegen!!!!!!!!

2 cellen minder EN D-ribben. hmmm, met D-ribben zou ik eerder voor 2 cellen MEER gaan... maar goed, als je cel-AR nog redelijk is moet het kunnen.
    Aan de andere kant gaat het waarschijnlijk toch wel goed vliegen, ook met nog minder cellen en D-ribben. Op het gegeven moment ziet het er alleen niet meer uit, dan gaat hij wokkelen zoals die van mij met de om-de-cel-toming. Vloog ook goed, maar het oog wil ook wat! haha

@Jitze,
    mhh, heb het hobbyblog doorgespit, maar kon hem niet vinden. Nou ja, afwachten maar wat er gebeurd.
    Ondertussen gaan we gewoon lekker door. Heb alweer veel teveel ideeën en te weinig tijd... Heeft er niet iemand nog zo'n zandloperding van Hermelien uit Harry Potter? Tweedehandsje :), Emma Watson schijnt hem niet meer nodig te hebben, die heeft haar miljoenen al binnen...

11. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    f@ sail systems,

dat zijn hele mooie dingen, maar niet het bedrag wat ik er aan wil en kan uitgeven. die van hobby king word wie weet wel een optie, moet gewoon een lol dingetje zijn;)

12. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Die rechthoekige dingen zijn wel makkelijk te maken trouwens. Vooral als je hem niet te groot wil.
    2 rechthoekige stukken plastic (vuilniszak), ribjes van Depron of liefst EPP alle lijnen dezelfde lengte, alleen de voorste een heel stuk korter dan de achterste. Ribjes op de stukken plastic plakken, stokkie erdoor, lijnen eraan en klaar :).

Of nog simpeler, gewoon een "single skin". vooral goed bij echt kleine en nog makkelijker te maken. hier staan wat foto's: RC parapente: Easy to build, Fun to fly! - RC Groups

13. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    @Sietse Utrecht ....

Maar goed ben nog in opleiding heb pas 15 vluchten (lier) achter de rug dus mag nog even onder begeleiding spelen. Btw we hebben mekaar volgens mij wel eens eerder gesproken ;) Ben Jerome van dat andere forum gaat er nu lampje branden ?

14. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Hai Jerome, Nou, beetje kwestie van HiHaHersenschudding gok ik, haha
    Geen flauw idee. De moderator van het vliegerforum heet Jerome? Of bedoel je een ander forum? Stom, er gaat zelfs geen ledje branden...

Ben trouwens wel weer lekker bezig.
    Net een tikkie zwaardere motor op de trike gezet, Nu moet ik helemaal hard omhoog kunnen. Niet dat ik te weinig power had hoor, maar een beetje overkill mag wel :).

De 1e motor gaat nu naar mijn vorige poppetje. Die ligt trouwens op de operatietafel en heeft een andere naam gekregen :). Dat moet een zo klein mogelijke worden met motor en klapprop om altijd bij me te hebben als ik met de 1:1 parapente weg ga.
    Moet ook nog een kleine zender zien te maken.

15. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    @Sietse euhmmm Moderator ? Noem het maar eigenaar ;)
    Ja die Jerome dus ;)

Binnenkort weer lieren in Moergestel Yeahhhh dag koning winter!

16. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Ah, die! hahaha.
    Kan je trouwens op jouw forum nog even kijken naar een PB die ik helemaal in het begin gestuurd heb om te vragen of mijn mail adres veranderd kan worden? (erg offtopic hier, maar goed).

Ik heb Donderdag weer heerlijk gevlogen bij Scheveningen. half 2 tot half 6, heerlijk, maar stiekem toch nog frisser dan ik dacht...
    In de avond was de wind echt compleet weggezakt zo'n beetje. Kon nog net vliegen met een Boomerang4 XL :).
    Toen maar de Hirondelle erbij gepakt en nog heerlijk gevlogen. Toch lekker!
    Vrijdag ook de hele avond gevlogen met de Hirondelle op 2 accu's. Dit keer wel kunnen filmen, dus eindelijk staan wat acro-dingen ook van buitenaf op film.
    Eerlijk gezegd ben ik de hele nacht bezig geweest met Virtualdub en nog een paar prutprogramma's om wat leuks te maken met klein in het beeld een beetje vanuit de para zelf... Na vele mislukkingen uiteindelijk maar wat in Windows movie maker in elkaar geflanst... Nou ja, you get the point...
    kwart over 6 alweer en het is ineens zaterdag? Mhh, toch maar even slapen. hahaha

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    Dat gaat onder een prima hoek omhoog!

18. Airo

Airo

Lid geworden:
    18 jan 2006
    Omgebouwde Graupner sky surfer

Hey iedereen,

Aangespoord door dit uitgebreid topic, heb ik deze vakantie maar eens besloten wat aan te vangen met een oud sky surfer bakje dat ik eens heb overgekocht (zonder scherm).

Als eerste heb ik de standaard motor en de ontvanger - regelaar unit er uit gesloopt en vervangen door een corona ontvanger, een Hype Alpha IL20-5786 brushless motor en een towerpro 15A regelaar (@ Sietse: uit een Blowfish ;)). De batterij is een 7,4V lightmax 1800mah 20C lipo. De standaardprop is vervangen voor een Master Airscrew electric 7x4.
    De standaard servo,alsook de standaard overbrenging heb ik behouden. Daarna heb ik het scherm (een speelgoedvlieger die ik al even geleden gekocht had) bevestigd. De voorste toomlijnen zijn 10cm korter dan de achterste.

Enkele gegevens:
    AUW: 416g (tegenover 502g volgens Sky Surfer von Graupner en 550g volgens graupner zelf)
    Volgas: 10A bij 7,4V = 74W
    Scherm: Elliptisch van vorm, 120cm X 48cm in het midden, merk Air Devil, geen staaf voorzien om het scherm open te houden.
    Foto's:

Wat ik nog wil doen: het karretje eens herschilderen in het zwart. De vorige eigenaar was ermee in een sloot geland en dat is te zien aan de verf.

Eerst moet er echter nog een proefvlucht plaats vinden. Dit zal waarschijnlijk vrijdag-zaterdag zijn.

Mvg,

Dennis

19. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    Proefvlucht geslaagd?

20. Airo

Airo

Lid geworden:
    18 jan 2006
    Helaas is het niet zo vlot verlopen. Eerst het zeil getest, dit opent mooi en lijkt te dragen. Toen ik echter wou starten draaide de lijnen in de prop. Dit heeft er voor gezorgd dat het standaard motortandwiel niet veel tandjes meer over heeft => exit testvlucht :(. Maar ik heb ondertussen de motor voorzien van een nieuw stalen tandwiel en ik heb de onderkant van de achterste lijnen vervangen door een rekker (zie model van Sietse) zodat de kans kleiner is dat deze in de prop draaien. Nu nog even wachten op beter weer ;).

Mvg,

Dennis

Deel Deze Pagina