parapent

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Arjan van Werde, 20 mrt 2006.

  1. JeroendB

    JeroendB

    Lid geworden:
    1 jun 2006
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Amersfoort
    zo, dat scheelt ff!!
    ik zat er gelijk aan te denken een 7.4V 1500mah lipo batterij te gaan gebruiken maar volgens mij is dat heel niet nodig als ik de foto goed bekijk.
    Er zullen vast wel meerdere typen zijn van die 'fietsbellen' dus ik zou graag willen weten welk types je precies gebruikt hebt voor fietsbel, propellor, snelheidregelaar en lipo dan ga ik dat aanschaffen (en een prop saver). Ontvanger en servo gebruik ik voorlopig nog van mijn oude robbe zender.

    groet
    jeroen
     
  2. Sceptic

    Sceptic Guest

    Ik dacht dat het deze motor was (Sticker is er af) met deze regelaar en daar ben ik zeker van.
     
  3. JeroendB

    JeroendB

    Lid geworden:
    1 jun 2006
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Amersfoort
    De spulletjes zijn besteld en komen misschien morgen binnen. Als ik de gewichten zo bij elkaar optel moet ik zo ronde de 300gr uitkomen en dan met een motor en propellor die meer vermogen geven.

    Iemand enig idee wat de dichtheid van depron is??

    Toen ik de plaatjes van je paramonteur van depron zag ging er bij mij opeens een lampje branden mbt de besturing van de foil. Bestuurt de originele graupner zijn foil alleen 2 lijns (door dus links en rechts te trekken??) door die grote dwarsligger te kantelen??

    Ik stuur hem nu 4 lijns, 2 punten waar de foil aan hangt en ik stuur door de achterkant links of rechts naar beneden te trekken, net als in het echt!!

    Groet
    Jeroen
     
  4. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Die van Graupner stuurt idd hetzelfde als die van mij: Gewoon als 2-lijner
     
  5. JeroendB

    JeroendB

    Lid geworden:
    1 jun 2006
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik vind 4lijns echter :lol:
     
  6. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    yeps klopt, dat wil ik ook nog ooit maken, maar 2lijns stuurt best snel en het voordeel is dat je het scherm minder snel stalled. Met paragliden kan je ook goed puur op gewicht sturen :).

    Toch is het wel mooi als je hem als 4 lijner maakt. dan kan je ook voor de landing flairen. (remmen)
     
  7. JeroendB

    JeroendB

    Lid geworden:
    1 jun 2006
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Amersfoort
    Goedemorgen!!
    De spullen zijn binnengekomen!! Toch weer een paar vraagjes.....

    Kan ik het motorasje ongestraft met een ijzerzaagje inkorten?? Kan ik die eventueel loskrijgen zodat het zagen wat makkelijker gaat en geen ijzervijzel in de motor terecht kan komen.

    Aan de LiPo batterij zit een T-connector en een connector voor de balanceer bij het opladen. Die T-connector wil ik er eigenlijk af hebben. Ik heb tevens een BEC male en female connector met 10cm snoer erbij besteld. Mag ik die T-connector eraf knippen en die BEC connector in zijn plaats solderen?? Het kabeltje van de BEC connector is wel wat dunner gaat dat wel met de stroom? De Female aan de LiPo neem ik aan??

    De motor moet wel andersom draaien want de prop moet duwen! Heb ik het goed als ik 2 van de 3 draadjes moet omdraaien van de motor en dat het niet uitmaakt welke?

    Jeroen
     
  8. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ja en ja. Ik had hem gewoon afgezaagt. zoveel ijzervijzel komt er niet vrij. De as is nog los te krijgen. staat hier ergens beschreven en ik heb het ook een keer gedaan om een kromme as te vervangen.

    ja, dat mag. Ik heb op alle kleinere lipo's, ook voor de fietsbel gewoon alles met die BEC stekkertjes gedaan. Nu voor de T-Rex gaat het om hogere stromen en daar heb ik toch maar die Deans connectors opgezet.

    De male behuizing/femal pins, die heb ik aan de accu's, die andere heb ik aan de regelaars. Dat is ook standaard, gezien de oplaadsnoertjes op laders ook voorzien zijn van female buizing/male pins.
    Ik heb ook wel eens de BEC stekkertjes open geprutst, maar je kan ze ook soms los als bouwpakketje kopen. Dan kan je de originele draden gebruiken. Probeer anders een zo lang mogelijk stuk dik draad eraan te laten zitten.

    Idd, goed gelezen. 2 van de 3 draden van de regelaar naar de motor kan je omwisselen en dan draait ie andersom. (ook de prop omdraaien!).
    NOOIT de draden van de accu naar je regelaar omdraaien, want dan is de rook uit je regelaar en dan doet ie het niet meer.
     
  9. JeroendB

    JeroendB

    Lid geworden:
    1 jun 2006
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Amersfoort
    Waar moet ik het asje afzagen? Ik heb de propsaver erop gezet en de propellor. Als de propsaver zijn functie goed moet kunnen uitvoeren moet ik dus het asje direct achter de propsaver afzagen anders kan de propellor niet kantelen. klopt dit?

    Jeroen
     
  10. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    :thumbsup:
    klopt
     
  11. JeroendB

    JeroendB

    Lid geworden:
    1 jun 2006
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Amersfoort
    Even niet op de constructie lettend;-) alles zit erop! Batterij opgeladen met de Ultramat 14 gaat erg makkelijk en vertrouwd. Is het voor LiPo batterijen ook belangrijk of beter als ze leeg zijn als je ze weer gaat opladen? Maw zit er een soort van geheugen in wat de capaciteit kan beinvloeden??

    het gewicht komt nu compleet op 300gr. Het lijkt erop dat ik depron in Ede kan verkrijgen. Na de eerste paar vluchten zal ik een constructie van depron maken.

    Ben toch wel een beetje angstig geworden wat voor geweld er van de propellor komt :lol: nu moet het zeker gaan lukken. heb net nog even staan gooien met de foil met 300gr eronder en dat lijkt goed te gaan met deze instelling. Nu nog ff wachten tot de wind een beetje gaat liggen

    Ajuus
    Jeroen
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  12. flying jesse

    flying jesse

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Nederland
    Zeer creatief hoor met lego!!

    :p
     
  13. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    haha Cool.

    Misschien wat schuimrubber ofzo eromheen wikkelen. Het lijkt er nu namelijk op dat je Lipo de crashes gaat opvangen en daar issie zeker niet voor gemaakt. Als er een gaatje ofzo scheurtje in komt issie al snel kapot en kan hij zelfs ontploffen.

    Lipo's hebben GEEN geheugeneffect. Zelfs de NIMH batterijen ook nog maar minimaal. Het is dus bijna nooit nuttig om accu's ver te ontladen.
    Bij een Lipo is het zelfs dodelijk om hem onder de 3 volt per cel te ontladen!!!!!!!!!!!! 3Volt word meestal als minimum gebruikt, 2,5 is echt het minimum. Zo af en toe word er ook nog wel eens een lipo tot leven geroepen die op 1 volt zat, maar dan issie al wel een heel stuk slechter in capaciteit geworden...

    Op de regelaar zit een jumpertje waarmee je hem op het juiste (2 of 3) aantal cellen kan instellen. Als de spanning dan bij de ±6 of ±9 volt komt, zal de regelaar de motor terug gaan schakelen. Dit hoor je doordat de motor gaat pulseren. Dan moet je echt stoppen en weer gaan laden. Een Lipo is liever vol dan leeg.
     
  14. JeroendB

    JeroendB

    Lid geworden:
    1 jun 2006
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Amersfoort
    En toen maiden-flight!

    Hij vloog!!....heel effetjes dan hè... :(
    Weinig op te zien maar het is wat :D
    [​IMG]

    Gelijk weer een hoop dingen geleerd. Doordat je de paraplane boven je uit gooit door een ronddraaiende beweging te maken staat er nog weinig druk op de remlijnen. Ik heb hem 4lijns getoomd om het zomaar te zeggen, ik stuur dus met de achterkant van de vlieger.
    Deze lijnen willen dus gelijk in de propellor slaan zodra je 'gas geeft'.

    Dus de remlijnen losgekoppeld en hem zo vastgezet dat ik hem dus 2 lijns (zoals de originele) kan besturen. Dit ging al 1 meter beter :D

    Zodra de paraplane boven mij hangt en ik gas geef, kantelt de constructie naar voren door de druk van de propellor en deze slaat dan alsnog in mijn lijnen :evil:

    Maw mijn aanhechtingspunt voor de bevestiging van mijn foil zit te laag tov de motor, deze moeten bijna in elkaars verlengde liggen. Ik ga dus de constructie wijzigen.

    Meer (constructie)foto's en testvluchten volgen!

    Jeroen
     
  15. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ey wel positief!!!

    maarruu, sorry :oops: , had ik moeten zeggen. Nu ik zo naar het vorige plaatje kijk is het meer dan duidelijk idd.

    Kijk maar eens naar mijn micro. Daar heb ik paperclip geleidingen gemaakt aan de bovenkant van de beschermring (boven de prop dus). Vanaf daar tot de servo is het ook dik elastiek ipv lijnen.

    Let dus op die gele lijnen:
    [​IMG]


    Schermpje ziet er trouwens erg mooi uit!! Instelhoek ziet er ook goed uit :D
     
  16. Sceptic

    Sceptic Guest

    Ik heb nog twee flexifoil vliegers liggen. Zijn razend snel en hebben een flinke trekkracht, zeker als je ze boven elkaar hangt.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Vraag me af of ik daar een wing van kan maken. Stel ik maak achter een paar lijnen vast, zou dat lukken. Het is eigenlijke een omgedraaid wing profiel zo te zien.
    [​IMG]
    Aspect ratio 2.9 waar slaat dat op?
    Ben benieuwd of iemand hier wat antwoorden op heeft.
     
  17. JeroendB

    JeroendB

    Lid geworden:
    1 jun 2006
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Amersfoort
    Laat hier nu net ook een vliegergek ronddwalen :lol:

    Deze vliegers hebben inderdaag flinke trekkracht in zich maarrrr dat is pas als je de vliegers goed snelheid laat maken. Wat je moet hebben is een matje dat al trekkracht of liever gezegd lift heeft bij lage snelheid want zo snel gaan deze parapantes vegeleken bij jou flexifoils niet. Deze vlieger vliegt ook pas goed als de stok goed gekromd is en al voldoende druk in de vlieger zit.

    Aspect ratio is op zijn makkelijkst gezegd de lengte/breedte verhouding van de vlieger. In dit geval 2.9 keer zo lang dan breed.

    groet
    jeroen
     
  18. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    uuh, de flexifoil is niet echt ideaal voor een paramoteur idd. Je moet een bepaalde voorspanning hebben om de stok te buigen en dus te kunnen vliegen, is die er niet, dan hangt hij gewoon "los" aan z'n 2 lijntjes.

    Als je hem als parapente zou gebruiken, dan moet er dus een aardig gewicht aan hangen. Ga je dan echter hard omhoog tot het stallpunt, dan vermindert relatief het gewicht en heb je kans dat ie "opklapt". Dat gaat dan hard naar beneden gok ik.

    Het vleugelprofiel is ook negatief. Das dus erg stabiel (als vlieger), maar levert juist minder lift dan een neutraal profiel.
    Wat jeroen al zegt. het doel is meer om bij relatief weinig snelheid toch veel lift te hebben.

    Als iemand nog wil gaan klooien voor weinig geld:
    Vliegertjes bij kruitvat. Matrasje voor 9.95!!!
    Daar kan je geeneens de stof van kopen. Tis geen topkwaliteit, maar waarschijnlijk goed genoeg om wat vliegends mee te maken.
     
  19. JeroendB

    JeroendB

    Lid geworden:
    1 jun 2006
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Amersfoort
    Gisteren nog even geprobeerd een proefvlucht te maken. Ik heb de aandrijving verder naar beneden geplaatst en dit blijkt een behoorlijke verbetering te zijn. Maar ik twijfel nog steeds of de hoek instelling van de foil goed is. Want zodra ik gas geef wil de aandrijving bijna een looping om de foil maken...;-(
    Ik denk ook dat de aandrijving en de bevestiging van de foil op 1 lijn moeten liggen maar dat het zwaartepunt van hele aandrijving lager moet komen zodat ie ook bij vol vol gas naar voren blijft duwen en niet omhoog wil.

    Ik denk dat de motor of de snelheidsregelaar een tik heeft gehad want ik moet mijn gasschuif nu iets verder open zetten wil de motor aanslaan. Zou kunnen komen doordat na een landing de motor na lag te brommen op de grond terwijl ik de gasschuif dicht had.... Kan ook de batterij zijn die al wat leger was.

    Komende dagen weinig tijd om te testen, eerst nog wat dingen bestellen en mijn nieuwe zender aan de praat krijgen;-)

    Jeroen
     
  20. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    verander eens de hoek van de motor, laat die iets (3-5 graden) omhoog blazen waardoor je meer druk naar beneden krijgt.
     

Deel Deze Pagina