parapent

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Arjan van Werde, 20 mrt 2006.

1. jan.van.gent

jan.van.gent

Lid geworden:
    9 nov 2005

even 2 ontwerpjes gemaakt, maar uit ervaring weet ik dat ik toch gewoon ga beginnen bouwen en het helemaal anders zal uitdraaien, gewoon, op gevoel bouwen

deze 2e constructie: de ringetjes waar de 2 touwen door geleid worden, deze kan ik dan aanpassen, zodat het evenwicht goed is.

groeten,

Jan

2. JeroendB

JeroendB

Lid geworden:
    1 jun 2006
    Ik ben ook weer aan het bouwen geweest. iets steviger dan depron en helemaal niet zo heel veel zwaarder. Door het grote vermogen wat ik tot beschikking heb mocht het allemaal iets zwaarder worden.

heeft iemand nog advies voor het bevestigen van de 'achterwiel' ophanging. zit nu met dubbelzijdig tape vast voor de foto. Ik wil het demontabel houden ivm afmeting en vervoer maar het moet ook stevig genoeg om een eventuele crash te kunnen overleven....

Op naar de zoveelste test vlucht!!

Jeroen

3. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Zo he, et ziet er nog bijna professioneel uit ook! Mooi werk Jeroen! Ik hoop dattie heel blijft. :p

4. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    ik heb nog een orginle buggy van de parapene van graupner liggen, de skyflex of hoe heette dat ding ook al weer.
    de shute he ik niet meer maar de buggie is nog heleaal goed mist alleen een wiel
    mischien heb je er wat aan?? voor 15 euro mag je hem hebben
    als je belangstelling hebt stuur je maar een pb
    groet gj

5. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    mn skysurfer is begonnen aan een 2e leven bij jeroen :lol:
    word vervolgd he :?: :?:

6. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Cool! Er zijn weer mensen bezig :D.

Jeroen, ziet er goed uit. Als je nu naar de skysurfer kijkt, dan zie je dat de lijnen van de servo naar boven via ringetjes gaan die aan die ring om de prop vast zitten volgens mij. Daardoor word ie lekker stabiel. Als je aan de bovenste einddoppies geleidingshaakjes maakt, dan zal het echt super vliegen gok ik zo!! Ziet er strak uit!

Zelf heb ik vlak voor de vakantie nog met een heeeeeel klein parapentje op de helling op de maasvlakte gevlogen, was lache, maar nog in de testfase....

Ben nu net dus terug van 3 weken frankrijk :D
    FF om iedereen hier lekker te maken:

7. JeroendB

JeroendB

Lid geworden:
    1 jun 2006
    Hi,

ja, zit er zelfs aan te denken om de graupner buggy (zo noem ik het maar ff) een eigen foil te geven tussen de 1.0 en 1.5 vierkante meter.

Ik wil deze wel aandrijven met Lipo batterijen dus ik heb wel een lipo saver nodig. Ik heb nog een regelaar liggen voor een brushed motor maar daar zit geen LiPo safe op. Ik heb ff bij RCtechnics gekeken maar kom er niet uit of deze een lipo afslag heeft:
    http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_31&products_id=165

anders een lampje inbouwen maar daar heb ik niet zo'n vertrouwen, als ik dat niet zie dan sloop ik mijn batterij...

Ik ga zondag op vakantie voor 3 weken maar ben nog in twijfel of ik mijn eigen paraplane wel mee zal nemen ivm de waarde van alle spullen en de hitte (midden italie)

mvg
    Jeroen

8. jan.van.gent

jan.van.gent

Lid geworden:
    9 nov 2005
    hey,

Ik heb inmiddels mijn karretje ook gemaakt, moet nog afgewerkt worden, het is eerder een "plank"

Het is dus een 540 mabuchi motor, met 2000 mah nimh batterijen, indien te wijnig heb ik nog 3300 mah nimh batterijen. De setup is vrij zwaar, maar wel kraaaachtig, maja ben benieuwd. Heb ook een vrij grote foil dus zou wel kunnen lukken. Binnenkort als het weer wat beter wordt beginnen testen, maar eerst een ophaging verzinnen voor servo en tomen. Kan iemand mij uitleggen hoe ik best de servo plaats+ hoe de touwen eraan doen zodat servo niet stuk gaat, maar toch vrij direct stuurt.
    het is trouwens een standaard servo.
    Zoals je hoort probeer ik het nu met een krachtige/zware setup, indien dit niet goed lukt, ga ik over op een speed 400 of 300 met 9g servo, micro ontanger, ...

groeten,

Jan

9. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    kijk voor de servo ophanging maar eens goed naar de foto's van jeroen hierboven.

Op deze foto van mijn "ding" zie je het ook wel. Deze weegt iets van 1,2 kilo op 7 subC cellen met een vertraagde speed 600. Vliegt aardig met een peel van 2,8m²

10. jan.van.gent

jan.van.gent

Lid geworden:
    9 nov 2005
    even wat foto's van mijn vooruitgang:

dit is dus de kite+ mijn karretje

een onduidelijke close up van het karretje

het gewicht waar ik voor vrees, maja ook veel power , ook veel gewicht, maar jammer genoeg niet zo een grote kite

hopelijk wordt het wat
    anders wordt het proberen met een dd motortje of een speed 400 en dus een lichtere setup
    groeten,

Jan

11. jan.van.gent

jan.van.gent

Lid geworden:
    9 nov 2005
    het was dus zoals verwacht, veel te zwaar toen ik het teste

wel heb ik veel geleerd over het stuursysteem, dat is volgens mij een goed systeem. Nu moet ik gewoon het zelfde ontwerp maken maar kleiner, dit ga ik proberen met een dd motortje, een 7 cell nimh pack 650 mah van heli, een micro ontvanger, en een micro regelaar, en een 9 grams servo. Nu is het kijken of dat dan weer niet te licht en te weinig power heeft. Indien ja, dan wordt het proberen met een speed 400 en gunther prop.

nu eerst even zoeken waar ik goedkoop een dd motortje kan bestellen

groeten,

Jan

12. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    heb je hem als trekprop? lache!

Bedoel je met een DDmotortje zo'n staartmotortje van de heli? Als je die bedoelt, dan moet je echt extreem licht bouwen en zelf een schermpje maken. Dat gaat dus niet werken met die nimh accu van 650mah. Ik vlieg met 2 of 3 cellen Lipo 300mah met die setup. Het scherm is er ook te groot voor zegmaar. Ik heb mijn kleine bakkie een keer aan een wat groter schermpje gehangen, maar het enige wat er dan gebeurd is dat het scherm blijft hangen en het bakje een looping wil beginnen... scherm stalled en flikkerd naar achter....

Kan je denk ik beter voor dat 650 packje met een hoofdmotor van een helietje (speed 300 ofzo) gaan.
    en dan desnoods gewoon weer met een standaardservo.

Een speed400 is natuurlijk ook altijd leuk en past wel bij dat schermpje volgens mij. Een speed 300 met 6x3 prop op 6 tot 8 penlites van 2500mah vond ik trouwens heerlijk vliegen op een vliegende vleugel. moet ook op zoiets werken denk ik :D

13. jan.van.gent

jan.van.gent

Lid geworden:
    9 nov 2005
    ah, zal dan voor een speed 400 of 300 gaan, zou je me kunnen tonen wat ik juist voor bijbehorende prop moet kopen? En waar te kopen?

Ik heb nog een ns05 servo liggen van conrad, 9g dus.
    en een micro ontvanger en micro regelaar, komt dus wel goed met gewicht
    het karretje ontwerp is wel goed gekeurd, een stuur systeem met 2 carbon staven van 6 mm dikte, weegt bijna niets, en wat plastiek dat ik kan vervangen door vliegtuigtriplex dus kwa gewicht komt dit wel ok . Enkel power/weight/oppervlakte foil ratio wordt moeilijk
    groeten,

Jan

14. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
  15. jan.van.gent

jan.van.gent

Lid geworden:
    9 nov 2005
    ik ga dus gaan voor een andere setup

kan iemand mij hierbij helpen:

speed 300 6v moet hoogst waarschijnlijk met vertraging, welke?
    speed 300 7.2v vind ik nergens in een winkel in de buurt
    speed 400 met welke prop? günther prop? Zijn er daar verschillende type's in of bestaar et daar maar 1 in.

als ik een prop zou bestellen en motor, zou ik dat doen waar ik tevens een dd hat motor kan kopen voor me heli, waar zou ik dat dan best kopen?

groeten,

Jan

16. jan.van.gent

jan.van.gent

Lid geworden:
    9 nov 2005
    zo, net inkopen gedaan

-speed 300 7.2 v
    -gunther prop
    -vliegtuig triplex

enkele foto's:
    ter verduidelijking het gewicht van de volledige besturing was ongeveer 220 gram dacht ik, ik hoop voor het totaal gewicht rond de 300 gram te blijven, en de afmetingen van de foil is: 145 cm * 60 cm

hopelijk werkt dit
    de batterijen zijn 1100 mAH nimh

ondanks dus de veel lagere power van deze motor in vergelijking met de 540 motor maakt deze toch minstens evenveel windverplaatsing, vorige prop was dus waardeloos vermoed ik.

hij trekt ongeveer 3.6 Ampère zoals op de foto te zien

nu twijfel ik of ik ongeveer hetzelfde karretje maak als ik al gemaakt hebt voor de grotere versie (maar dit maal uit vliegtuig triplex) of eerder voor een karretje gaat zoals de andere mensen gebruiken :lol:

groeten,

Jan

17. Pjotrrr

Pjotrrr Guest

De parapent van Jan van Gent, een sprookje voor modelbouwers... ;)

Ik ben benieuwd!

18. jan.van.gent

jan.van.gent

Lid geworden:
    9 nov 2005
    of een nachtmerrie...

:lol: hopelijk niet.
    Heb net de prop tegen men vinger gehad, diepe snee :eek: ochjah, kan gebeuren.

Het karretje v2.0 is af, zelfde ontwerp als eerste, alleen kleinere schaal dus,
    totaal gewicht: 270 gram, niet slecht, eens kijken of het lukt zo, indien niet, dan wordt al het plastiek vervangen door vliegtuig triplex, en kan ik er hopelijk nog wat grammetjes van af peuzelen.
    Natuurlijk zal het tomen van de touwen ook nog wat tijd in beslag nemen.

groeten,

Jan (van gent natuurlijk)

19. Acropilot

Acropilot Guest

begint er leuk uit te zien hoor jan (van gent :p )

greets

20. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    ben benieuwd :D

Deel Deze Pagina