parapent

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Arjan van Werde, 20 mrt 2006.

  1. Acropilot

    Acropilot Guest

    ik ook :p

    grts
     
  2. jan.van.gent

    jan.van.gent

    Lid geworden:
    9 nov 2005
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gent (België)
    Sietse, weet jij of het gewicht goed zit, zo rond de 270 gram voor een foil met afmetingen 145 cm * 60 cm?

    Ik hoop vandaag hem eens te kunnen testen. Hopelijk werkt het.
    Ik gebruik nu een speed 300 7.2 V met een gunther direct op de motor bevestigd. Let op, een 7.2 V en een speed 300 6V is een beetje vreemde aanduiding, ze kunnen alle 2 op dezelfde voltage draaien, maar draaien verschillend toerental. 7.2 iets van 12000 tpm, en de 6V stukken meer. Daarom dat voor de 300 6v (meest gebruikte) een vertanding zal nodig zijn vermoed ik.

    gebruikte aparatuur:
    -1 foil (13 euro bij conrad)
    -1 mini servo (4.95 euro bij conrad)
    -1 ontvanger (2 kanaals), zat bij mijn zender geleverd
    -1 micro snelheidsregelaar, gemaakt voor 1/24 en 1/18 auto's
    -1 speed 300 7.2 V met gunther prop
    -6 cellen Nimh 1100 mAh GP
    ----------------------------------------
    270 gram

    het grootste gewicht is natuurlijk de batterij, als dit nog steeds te zwaar blijkt te zijn zal een lipo noodzakelijk worden (eerst plastiek door hout vervangen maar zal niet zooo veel verschil maken).
    Nu zou ik een 2s lipo aanschaffen moest dit nodig zijn, zodat ik hem voor mijn heli kan gebruiken.
    http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35_68&products_id=1068 zoiets had ik dus gedacht. Ik ben een beetje vergeten hoe het weer in elkaar zat met die C, als hij 3.6 ampere trekt, dat is dus 3600 mAH in 1 uur, met 820 mah (3600/820=4.39) dus kan ik 1/4,39 van een uur vliegen. Dus ongeveer 15 minuten. Maar hoe zit dat nu weer met die C?
    Sietse heeft me dat ooit eens goed uitgelegd, heb toen die uitleg opgeslaan, maarja format C en vergeten die file te backuppen.

    groeten,

    Jan
     
  3. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    qua gewicht weet ik niet of het goed is. Gewoon proberen, er zijn teveel variabelen en te weinig ervaring om zo te kunnen zeggen of het zal vliegen...

    Een accu van bv 1500mah, 10C kan max 10x1,5= 15amp leveren. Beste is om er wat onder te blijven.
    die van 820 kan je ook voor je helietje gebruiken.
     
  4. jan.van.gent

    jan.van.gent

    Lid geworden:
    9 nov 2005
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gent (België)
    HIJ VLIEGT (voor een paar meter)

    het concept is goed, het karretje werkt goed, crash bestendig etc. en de trekprop dus GEEN duwprop werkt ook naar behoren.

    De touwen gaan iets sneller moeten staan, de foil komt wat achter op het karretje, waardoor hij stalled.

    Maar het belangrijkste, ik moet nog wat gewicht kwijt, hij maakt een zachte landing naar beneden, maak dus een lichte valbeweging.

    fase dieet nummer 1:
    -hout constructie
    -de holle carbonbuizen die kooi vormen rond propellor maken van dunne masieve lichtere buisjes
    -behuizing ontvanger eraf en krimpkous
    -lipo ipv 7 cell AAA batterijen, scheelt weer 45 gram!

    groeten,
    Jan
     
  5. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zou eerst goed naar de instelhoek gaan kijken VOOR je hem lichter gaat maken. Misschien dat als ie wat sneller staat, hij juist prima vliegt.
    Kan dus zijn dat als je hem te licht maakt, het karretje alleen maar meer naar voren wil en het scherm dus nog sneller stalled!
     
  6. jan.van.gent

    jan.van.gent

    Lid geworden:
    9 nov 2005
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gent (België)
    sneller is dus de voorste lijnen harder aanspannen? zal werken met paperclips en een lusje maken en zo vast steken, zodat ik het in het veld kan aanpassen.

    Nja, kan zijn dat de instelhoek niet juist is, maar mijn foil is niet zo groot, en ik denk mijn gewicht (dat van het karretje, niet mijn persoonlijk gewicht offcourse ) te veel is. :lol:

    Maar zal eerst eens klooien met instelhoek.

    groeten,

    Jan
     
  7. Acropilot

    Acropilot Guest

    heb je geen kans dat als je teveel gas geeft, je karretje naar voren vliegt en misschien over je parapent?
    vind het maar een raar tuig zo een parapent :p

    groeten!
     
  8. jan.van.gent

    jan.van.gent

    Lid geworden:
    9 nov 2005
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gent (België)
    nja dat kan als je veeel power hebt en je scherm niet snel genoeg ingesteld staat.

    Ik ga wss een lipo bestellen bij rctechnics

    ik twijfel sterk tussen 2 350 mah pakketjes of 1 820 mah pakket.

    dit omdat ik zo een 350 mah pakket ook later zou kunnen gebruiken voor parkflyers of depron moddelletjes etc.

    Nu denk ik niet dat ik er een lipo saver zal bijnemen, kost 10 euro, dan kan ik beter meteen een fietsbel (10 euro) + regelaar met lipo afslag (20) euro kopen.

    Voorlopig is dus de keuze= 2*350 mah
    http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35_68&products_id=702
    deze dus

    of gewoon meteen 820 mah
    http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35_68&products_id=1068

    2 maal 350 kost natuurlijk wel een stuk meer, (en ik zou er 2 nodig hebben om met de heli te vliegen). Dus ik denk dat ik maar meteen voor de 820 ga.

    groeten,

    Jan
     
  9. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Het licht zeer waarschijnlijk aan de snelheid van het schermpje. Voorste lijnen moeten idd korter. Met genoeg power is het idd mogelijk om een looping te maken. Heeft een vriend van mij een keer gedaan. Schermpje van dat originele graupner-ding aan een carbon bakkie met lipo en een 6-3D :D. bleef loopings maken als je vol gas gaf, was niet te vliegen :D.

    Ik zou zeker voor een 820 gaan dan. Wil je voor een fietsbel, dan moet je misschien nog iets sterkers. Fietsbel gaat wel naar de 10ampere...

    het licht er natuurlijk ook aan wat je als shocky wilt. Ik heb een mini BlowFish van 129 gram. Vliegt heerlijk met cd-rommetje en 2S340mah (20C).

    Een fietsbel is dus veel groter en zwaarder, moet je een wat groter model maken en een wat zwaardere accu.



    Maar terug naar je parapent... Als je scherm dus te langzaam staat ingesteld, dan zal het lichter maken van je karretje de boel alleen maar erger maken!!!! Het karretje wil bij vol gas dan juist nog meer naar voren, waardoor de achterste lijnen weer meer worden aangetrokken en het schermpje stalled. EERST dus je scherm sneller zetten. Daar zit de truuk :).
     
  10. jan.van.gent

    jan.van.gent

    Lid geworden:
    9 nov 2005
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gent (België)
    hey,

    Ik heb het sneller proberen in te stellen, ging ook naar de grond, alleen nog wat sneller, volgens mij moet mijn voorstuwing krachtiger.

    Ik ga proberen een duwprop ervan te maken. Kan een speed 300 7.2 v omgepoold worden (dus is die getimed of niet)? of moet ik de gunter omdraaien.

    Een goedkope brushless bij bv rctechnics, dat is toch wel de fietsbel?
    of zoiets: http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=925
    is dit goed te doen?
    krachtiger dan een sp300?

    of zoiets: http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=926

    en dan de fietsbel:
    http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=169

    groeten,

    Jan
     
  11. dentompie

    dentompie Guest

    Jamaar sietse, ons zo jaloers maken met uw mooie fotos,
    dat kan ik ook hoor:
    [​IMG]


    Ok terug on-topic dan maar :-D
    Vliegt dit ook goed buiten met wat wind?
    Is misschien een leuk testplatform voor UAV/sensordingen!



    Tom
     
  12. jan.van.gent

    jan.van.gent

    Lid geworden:
    9 nov 2005
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gent (België)
    jah ik vermoed dat dat voor zulke toepassingen wel goed bruikbaar is.
    Natuurlijk is zo een groot scherm wel goed zichtbaar, voor spionage doeleinden 8)

    Ik twijfel of ik bij rctechnics of bij perba wat ga bestellen.

    Ik heb nu een speed 300 met gunther prop en vlieg op 6 of 7 cellen. (nimh)

    Ik wil iets gelijkaardigs, wel wat krachtiger, maar zeker lichter.

    Ik zou dus een regelaar, motor en lipo willen bestellen. De sp300 gebruik ik wel voor een hovercraft mee te bouwen

    een setup die ik samenstelde bij perba:
    -http://www.perba.com/product_info.php?cPath=24&products_id=167&osCsid=7127b05f6d8969b11e2a60db43c4b397 de motor
    -http://www.perba.com/product_info.php?cPath=23&products_id=31&osCsid=7127b05f6d8969b11e2a60db43c4b397
    de regelaar
    -http://www.perba.com/product_info.php?cPath=26&products_id=137&osCsid=7127b05f6d8969b11e2a60db43c4b397
    de accu

    maar kan iemand mij bv het verschil uitleggen tussen de verschillende soorten brushless motoren, fietsbellen, etc. Wat nu juist het best/goedkoopst zou zijn voor een ding zoals een paramoteur, maar toch ook bruikbaar zou zijn voor een beginnersvliegtuig.

    Ik heb dus geen verstand van brushless, en de aanduidingen, kV, daar zal ik eens wat leesvoor over moeten opzoeken.

    Mijn bedoeling is dus genoeg kracht te hebben om het bakje voort te stuwen, maar niet te zwaar. Maar de motor moet later ook bruikbaar zijn voor beginners vliegtuigen.

    Laatste vraag, kan een speed 300 omgepoold worden (+/-) zodat hij andersom draait? Of is die vast vertimed?

    groeten,

    Jan
     
  13. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ik weet niet of een speed 300 getimed is, dacht dat ze dat allemaal wel een beetje hadden, maar goed. Ik heb zelf ook al een keer een speed 300 als duwmotor op een vliegende vleugel gehad, dus dat moet kunnen.

    KV is toeren per volt.
    Dus een 1200KV motor draait op 3S (±11 volt) 1200x11=13200 toeren per minuut.
    Dit is in het echt een stuk minder, doordat je een prop erop heb zitten, dus meestal moet het nog x0.8 ofzo.

    De KV zegt dus niks over de power die een motor kan leveren, alleen over het toerental en dus over de te gebruiken prop. Bij een hogere KV motor moet je een kleinere prop nemen om evenveel amps te trekken.
    Die fietsbel van 10 euro is een hele leuke. Die goude kleine is ook leuk, lekker licht en sleurd toch flink! Die schijnt best efficient te zijn ook. Heb er laatst nog 1 besteld voor iemand anders. Ziet er een beetje uit als een iets kleinere thyphoon 6/3D.
     
  14. jan.van.gent

    jan.van.gent

    Lid geworden:
    9 nov 2005
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gent (België)
    hey,

    1 x WOW-RC Lipo 740 mAh 2S (7.4V) 20C-30C () = 14.00EUR
    1 x GWS GW/EP9047 228x119 Reduction Propeller () = 1.00EUR
    1 x Brushless motor (1750Kv) 240821D () = 12.00EUR
    1 x GWS GW/EP9050 229x127 Direct Drive Propeller () = 1.00EUR
    1 x 3.00mm prop saver () = 2.50EUR
    1 x 15 AMP Brushless Regelaar () = 19.00EUR
    1 x GWS GW/EP7035 178x89 Direct Drive Propeller () = 1.00EUR
    1 x GWS GW/EP8040 203x102 Direct Drive Propeller () = 1.00EUR
    1 x GWS GW/HD8060 203x152 Hyper Drive Propeller () = 1.00EUR
    -===================================================-
    Sub-Totaal excl: 45.95EUR
    BTW (21%): 9.11EUR
    Sub-Totaal incl.: 52.50EUR
    Brieven- of kilopost binnen België : 2.56EUR
    Totaal: 55.06EUR

    dit heb ik net allemaal besteld, heb maar meteen een aantal prop's gekocht, kan ik wat uittesten wat er het beste is voor deze doeleinden. Is toch maar 1 euro/stuk

    Ik ben benieuwd hoe krachtig die brushless zal zijn. Nu hopen maar dat het lukt.

    groeten,
    Jan
     
  15. jan.van.gent

    jan.van.gent

    Lid geworden:
    9 nov 2005
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gent (België)
    even een kort vraagje,

    een brushless motor mag je toch ompolen zodat hij de andere kant omdraaid? om zo een duwprop te maken? want prop omwisselen van richting hielp niet

    groeten,
    Jan :?:

    ik ben nu aan het bouwen, straks uitgebreid verslag
     
  16. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    jep, gewoon twee van de drie draden omwisselen :p
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De bolle kant van een prop moet altijd naar voren wijzen. Bij een pusher verschuift de prop naar de achterkant van het toestel, niks omdraaien. Prop verkeerd monteren zorgt ervoor dat de prop veel minder goed werkt.

    NOOIT, NEVER, NIE, JAMAIs de plus en min tussen accu en regelaar verwisselen, kost je een regelaar.
     
  18. jan.van.gent

    jan.van.gent

    Lid geworden:
    9 nov 2005
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gent (België)
    jep is goed gelukt.

    Hij vliegt, nu al een paar meter verder, volgende stap: de tomen weer wat trager stellen, hij vliegt te snel ---> geen draagkracht. Dus als ik dat gedaan heb zou het moeten lukken, vandaag heb ik getest met 7*AAA 650MAH NiMh

    binnenkort test ik het ook met een 740 lipo die toch wel een stukske lichter is.
    Ook heb ik nog niet alle props gebruikt, ik heb er nl 5 props bijbesteld.

    Ooit zal hij vliegen, en ooit is niet zo ver weg meer!

    groeten,

    Jan
     
  19. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    gaat de goede kant op dus! gflctrd :D
     
  20. yannic

    yannic

    Lid geworden:
    11 okt 2004
    Berichten:
    448
    Locatie:
    munstergeleen
    ik heb hier nog een setup liggen.

    en zoek er een modelletje voor
    para motor lijkt me wel leuk.
    het is een EPD-50XC motortje.
    met een rondo 300 ( normaal voor speed 300 regelaar )
    een gws 4 kan ontvanger.
    en een 560 mah lipo 2 cells

    ik heb op de eerste pagina iets gezien met wat op deze setup leek.
    die lijkt me wel leuk maar hoe moet ik het scherm dan maken.
    tips graag :wink: 8)
     

Deel Deze Pagina