Parkfun Fusion eerste vlucht 17-10!

Discussie in 'Beginners' gestart door pompebled, 25 aug 2010.

1. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Ja, ja...

Dacht ik aanvankelijk, dat de antennedraad van mijn Jeti REX 5 plus was ingekort, blijkt dit maar om 4-5 cm te gaan(de originele draad is 500 mm lang).

Met een buisje naar de staart toe kom ik met zo'n kort draadje nét halverwege de staart, geen kans, dat er een antennedraad achter uit het vliegtuig zal hangen.

Nu lopen de beide stangen voor het aansturen van de servo's parallel met dit stukje draad en het loopt ook vlak onder de motorgondel door.

- Krijg ik hier last mee?

- Zo ja, helpt het verlengen van de antenne draad, zodat die buiten het vliegtuig hangt aan de achterzijde?

- Maak ik me druk om niks?

Groeten, Jan.

2. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Volgende vraag:
    Wie heeft er een foto van de plaats van de magneten die de canopy op z'n plaats moeten houden?
    De 'gebruiksaanwijzing' zwijgt hierover in alle talen...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt: 13 sep 2010
  3. firefly

firefly

Lid geworden:
    7 jul 2010
    Wat die antenne betreft, hoezo is die ingekort? De lengte van de antenne is nogal kritisch, daar moet je niet aanzitten. Zeker niet langer maken. De elektronica in de ontvanger is getuned op een bepaalde antenne.

Om eerlijk te zijn zou ik zelf niet snel gaan vliegen met een ontvanger waarbij aan de antenne geknoeid is. Je zit zo honderden meters ver. Radiostoring mag gewoon niet gebeuren. Als een auto of bootje stopt raap je hem op, als een vliegtuig stopt raap je de stukjes op.

4. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Firefly,

De vorige eigenaar heeft de ontvanger in een boot gebruikt, als ik het goed heb, hij heeft 5 cm van de draad afgehaald en er een 2 mm goudstekker aangezet, ik neem aan, dat die aan een staafantenne op de boot heeft gezeten.

Ik heb het bereik getest met een korte wikkelantenne, tot 60m geen kik van motor en servo's als ik niet aan de knuppels kwam en een normale respons als de knuppels bewogen werden.
    Voor het vliegen heb ik nog een telescoopantenne van 125 cm, als ik de antennedraad weer op de originele lengte breng zou ik weinig problemen mogen hebben, lijkt mij zo...

Dat boten en auto's niet zomaar uit de lucht vallen was me bekend, vandaar dat ik ook zoveel vraag voor ik inderdaad stukken mag gaan rapen.

Groeten, Jan.

5. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Pas toen de lijm al op één romphelft zat, viel me het rechthoekige gaatje aan de achterzijde van de canopy op, dáár moet dus de dikste van de beide magneetjes in...
    Gauw opgezocht en erin geduwd en netjes rondom gelijmd met Beli-Zell.

Dit was mijn eerste ervaring met Beli-Zell, de adviezen van de BZ site en de opmerkingen van Johan (plotterwelt) om aanzienlijk zuiniger te werken zorgden voor een mooie schone lijmnaad. Bedankt Johan!

Ik heb de oranje tube met de zwarte dop, dus de lijm is gelig.
    De tip met de schilderstape, die je daarna perforeert werkt dus perfect!

Gelijk een buisje in de romp geplakt voor de antenne.

Het schuim dat de scharnieren vormt voor de roeren, is bij mijn Fusion erg dik en stug, als ik het roer vastpak op de plek waar de roerhoorn komt en het roer beweeg, tordeert het roervlak dusdanig, dat het uiteinde bijna niet van z'n plaats komt...

Dit leek me niet ideaal dus ik heb de roervlakken uitgesneden en van plaatscharnieren (Fast 'n EZ CA Hinges) voorzien, in plaats van CA heb ik Beli-Zell gebruikt, dat vult lekker.

Wel tijdens het uitharden de lijm die eruit gedrukt wordt wegvegen, anders is het scharnier naderhand nog véél stugger...

De roeren bewegen nu gelijkmatig over de hele lengte en gaan aanzienlijk soepeler, dat lijkt me ook voor de servo's beter/lichter.

Groeten, Jan.

6. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Rolroeruitslagen?

Ik heb inmiddels bijna alles op z'n plaats zitten, behalve de Lipo, klittenband op...

Hoe groot moeten de uitslagen van de rolroeren zijn voor m'n eerste vliegpogingen?

Met de stangen in het uiterste gaatje kom ik op bijna 18 mm, zo op het oog lijkt me dat wat fors, met het oog op een heftige reactie van het vliegtuig, kleiner maken?

Met de stelschroefjes op de stangen naar de roeren ben ik niet zo happy, het lijkt mij een tamelijk onbetrouwbare verbinding, ik zal ze als de uitslagen afgesteld zij deugdelijk borgen.

Wellicht zijn quicklinks een betere oplossing?

Groeten, Jan.

7. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  8. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Ron,

Bedankt voor je antwoord, maar ik bedoel niet de rolroer differentiëring, maar domweg de maximale hoek die een rolroer, voor een 'blutiger Anfanger' als ondergetekende, mag/moet hebben, teneinde niet bij de eerste bocht al volgas de grond in te vliegen...

Ik heb een Graupner MC-12, waarbij ik elke (rol)roerservo apart kan instellen (en nog een heleboel ander functies zoals mixers en differentiëring, waar ik als bootjevaarder de helft (nog) niet van snap, iets wat voor een ervaren vlieger waarschijnlijk gesneden koek is...).

Groeten, Jan.

9. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Om de boel wat bij elkaar te houden het antwoord van Willem er even bij gezet:
    ----------------------------------------------------------------------------------------

Ik weet de breedte van je rolroeren niet, maar 18 mm lijkt mij erg veel.

In het algemeen kun je dit over rolroeren zeggen:
    (ik heb het over normale toestellen, geen 3D of acro specials)

1) voor de beste besturing moeten de rolroeren ongeveer 2 maal zover naar boven uitslaan als naar beneden.
    Dit moet omdat bij een clark-Y profiel naar beneden uitslaan meer weerstand geeft als naar uitslag naar boven.
    Zijn je uitslagen gelijk, dan zal de vleugel in de buitenbocht dus meer weerstand krijgen en moet je heel veel richtingsroer geven om dit te corrigeren.
    Veel full scale kisten hebben ook "differentieel rolroeruitslag"
    Dit regel je het beste door het armpje op de servo niet haaks op de servo te zetten maar iets naar voren te laten wijzen.
    Probeer het maar!

2) Roeren hebben bij normale vlucht het meeste effect tot 30 graden uitslag.
    Meer als 30 graden uitslag betekend dat de roeren gaan overtrekken en heel veel weerstand gaan geven.
    Deze weerstand wil je in een beginnerskistje niet hebben!

Mijn advies is: start met een uitslag van maximal 15 graden naar beneden en maximaal 30 graden naar boven.
    Dit is in het algemeen ruim voldoende om leuk te vliegen.

En het is heel verstandig om de maiden bij windstil weer te doen, dat verlaagt de kans op een crash echt drastisch!

Succes Willem

10. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Rolroeren.

Geweldig!

De programmering van de MC-12 voorziet ook in een rolroerdifferentiërings functie, echter, als ik die instel, werkt het precies de verkeerde kant uit;
    Veel uitslag naar beneden en weinig omhoog...

De uitslag kan alleen van 0 tot +100 worden ingesteld, helaas niet negatief, dus daar heb ik geen moer aan, tenzij iemand me kan vertellen hoe ik dit in de MC-12 programmatuur op kan lossen.

Ik heb het nu ingesteld d.m.v. de travel adjust voor elke servo apart, voor het vliegen zal dit ongetwijfeld werken, ik ben alleen benieuwd als ik de rolroeren samen met wat down als remkleppen wil gebruiken of deze mixerfunctie nog wil functioneren, maar dat zien we later dan wel...

Groeten, Jan.

11. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Zwaartepunt.

Ik heb alles in en aan het vliegtuig en volgens de instructies moet het zwaartepunt op 50-60 cm van de leading edge liggen.

Met een 400 borstelmotor en mijn 3S Lipo (168 gr.) helemaal voorin de neus kom ik met moeite op 65 -70 mm en dan ligt de regelaar op de Lipo.

Dit gaat niet goed komen volgens mij...

Ik heb ruimte genoeg om de tweede Lipo erbij te 'proppen', dan haal ik het beoogde zwaartepunt wél.
    Ik zou met enige moeite zelfs mijn 3S pakket (3300mAh 274 gr.) dat ik voor mijn boot gebruik erin kunnen frotten, ook dan ligt het zwaartepunt op de goede plaats, maarda's wel krapjes...

Doe ik iets verkeerd?
    Hoe hebben andere Fusion / Dynam Hawk piloten dit opgelost?

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt: 2 nov 2010
  12. RCmarc1995

RCmarc1995

Lid geworden:
    28 jan 2009
    Toen ik de standaard accu (3 cell 1250mAh 10C) in mijn EZ Hawk stopte was het in een keer goed. Maar er zit volgens mij wel extra gewicht in de neus. Je doet denk ik niets verkeerd, maar er moet gewoon meer gewicht voor in de neus komen.

En de regelaar op de LiPo? Komt dat wel goed? Vaak lees ik dat dat voor storing kan zorgen. Maar misschien zit ik ook wel fout, ik ben ook nog beginner;).

Groet Marc

13. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Marc,

Ik denk dat ik 'm snap; ik heb het extra gewicht nooit in de neus geplakt omdat ik dat door extra accucapaciteit wilde vervangen, blijkbaar is de dikste accu, die erin past nog te licht en moet er lood bij.

Ik piel weer verder.

Groeten, Jan.

14. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    17-10-'10 eerste vlucht.

Na vanochtend het zwaartepunt goed gepositioneerd te hebben, er moest nog 70 gram lood bij in de neus en de stangaansluitingen nagetrokken te hebben en geborgd, leek het vandaag wel een goede dag op het eens te wagen.

Eenmaal buiten de stad bleek er zo nu en dan toch meer wind te staan dan ik had gedacht, maar toch een poging gewaagd.

De eerste start eindigde met een landing een meter of vijf verderop, te weinig gas en geen vinger bij het hoogteroer, geen schade, dus nog maar een keer deze keer met vol gas.

Zowaar, het wonder geschiedde, de 400 motor trok de Fusion de lucht in, maar had zichtbaar moeite met de wind, hoogte winnen ging moeizaam, omdat het vliegtuig met te veel hoogteroer tegen het overtrekken aan zat.

Stijf van de adrenaline de eerste bocht gevlogen, waarbij ik redelijk wat 'up' moest geven om hoogte te houden.
    Voor de ervaren vliegers natuurlijk gesneden koek, maar voor mij was het een ervaring, waar ik zonder de adviezen van dit forum en de uren achter de sim, niet zonder kleerscheuren uit was gekomen.

Gewapend met pet en zonnebril kon ik ook tegen de zon in het toestel in de gaten houden en heb ik de eerste lipo leeggevlogen.

Wel viel me op dat de motor niet echt regelmatig liep, geregeld zakte het toerental wat in en had ik moeite om hoogte te houden.

Het gras was aan de hoge kant, dus de landingen tegen de wind in waren redelijk kort en heftig, wel zonder schade, afgezien van een naad op de neus, die open gebarsten was (waarschijnlijk te weinig Beli-Zell gebruikt).

Met vooruitziende blik had ik tape en POR in de auto gelegd, dus na een kwartiertje was de naad geplakt, een paar stukken tape erop om zeker te zijn en de tweede Lipo erin.

Achteraf gezien had ik het beter bij één lipo kunnen laten want de tweede sessie ging minder goed, door de aannwakkerende wind vloog de Fusion onrustig en had ik alle moeite op op hoogte te blijven én tegen de wind in weer bij de startpositie uit te komen.
    Dit ging een aantal keren dan ook niet goed gevolgd door een ongracieuze landing, omdat ik door de afstand de positie van het toestel verkeerd interpreteerde.
    Met dank aan het schuim geen schade...

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat het beste van de 400 motor er na twee 3S (!) lipo's er wel af is, ik zal de motor straks eens uitbouwen en nakijken hoeveel koolborstel er nog over is.

Op de voorgeschreven 2S had ik het vanmiddag waarschijnlijk niet eens gered om tegen de wind in te komen, dat was op 3S soms al kritisch.

Geschatte maximum hoogte was een meter of 50-60, véél hoger kon ik niet komen, te zwakke aandrijving, of te veel wind?

Gelukkig ligt er al een 2200KV buitenlopertje klaar ter vervanging.

Ik heb gevlogen!

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt: 17 okt 2010
  15. RCmarc1995

RCmarc1995

Lid geworden:
    28 jan 2009
    Hoi Jan,

Gefeliciteerd!! Je hebt je vliegtuig heel kunnen houden, iets wat al heel wat is. Ik heb vanmiddag ook nog even gevlogen en hier was het nagenoeg windstil.

Misschien dat het inderdaad tijd wordt voor je 2200kv buitenloper, ik denk dat je borstelmotor zijn langste tijd wel gehad heeft na die 2x 3cel LiPo's.
    En misschien inderdaad toch wat te weinig vermogen. Ik heb niet zo veel ervaring met borstelmotoren.

Dat het gras wat langer was heeft misschien ook wat klappen opgevangen. Nogmaals gefeliciteerd met je geslaagde maiden!!:thumbsup:

Groeten Marc

16. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Bedankt Marc,

Ik vloog in het begin van de middag, vlak bij het Sneekermeer.
    Toen de tweede lipo leeg raakte en ik de boel had ingepakt, zakte de wind hier ook af, zul je altijd zien...

Vraagje, moet de dompingshoek van de motor ook worden aangepast als ik er een brushless motor op zet?
    Zo ja, moet 'ie groter of kleiner?

Maakt het ook uit, dat de prop verder van de standaard positie komt, een motorlengte (30 mm) meer naar de staart, dus?

Groeten, Jan.

17. Roel H

Roel H

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Toppie Marc dat je maiden zo goed gegaan is. Ze vliegen wel lastig met wind omdat ze ligt zijn.
    Ik zelf vlieg niet meer met windkracht 2/3 totdat ik het wat beter kan.

mmzlsl ROel

18. RCmarc1995

RCmarc1995

Lid geworden:
    28 jan 2009
    @Roel H: Mijn maiden is alweer een tijdje terug hoor;). Maar die is prima gegaan en zonder schade.
    Ze zijn inderdaad gevoelig voor wind, bij een klein briesje stuitert ie op en neer.
    Zelf vlieg ik niet met zulke harde wind, misschien windracht 2 a 3,
    maar ik krijg morgen een nieuw motortje binnen, een 2200kv buitenloper,
    en dan kan hij misschien wat hardere wind aan. Het motortje is namelijk niet zo heel bijzonder krachtig.

@ pompebled: Ik heb nog niet veel ervaring met dompingshoek enzo, maar ik zou zeggen, zet hem erop en probeer het eens.
    Misschien kan Roel je er wat meer over vertellen. Die heeft ook zo'n zelfde soort motor en vliegtuig.

Groeten Marc

Laatst bewerkt: 18 okt 2010
  19. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Ik heb de 400 motor net uit de motorgondel geschroefd, nou ja geschroefd, de bevestigingsboutjes waren er afgelopen zondag al uitgetrild, de enige boutjes, die ik niet geborgd had...
    Gelukkig hebben de schroeven van de gondel en de nokken de motor op z'n plaats gehouden.

De collector ziet er nog netjes uit, dank zij het laten inlopen, maar de koolborstels zijn bijna weg, na twee 3S 2200mAh Lipo's leegvliegen, dat komt er dus teveel op aan, helemaal omdat ik vrijwel continue de motor heb moeten laten lopen om in de lucht te kunnen blijven en om tegen de wind in terug te kunnen komen.

Ik laat het borstelverhaal voor wat het is en ga de 2200KV buitenloper monteren.

Groeten,Jan.

Deel Deze Pagina