Parkracer

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door quatie, 23 mei 2016.

  1. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    Gebruik je daar een programma voor? Leuk om te zien.

    Ik ben zelf ook erg benieuwd naar het vlieg resultaat. In principe is hij bijna klaar, ik ben alleen nog op zoek naar 3 dunne (liefst carbon) control horns. Staart en stabilo zijn gemonteerd. Omdat ik achteaan toch wat gewicht nodig heb heb ik dat met epoxy gedaan. Verder Kleinere stekker aan de lipo gesoldeerd, servo's zitten op hun plek en voor de balans de ontvanger naar de neus verhuist.
     
  2. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Laatst bewerkt: 27 jun 2016
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Er is wel al wat kennis en inzicht nodig, want zoals voor alle software geldt ook hier:
    wikipedia....Garbage_in,_garbage_out

    eCalc, DriveCalc en ScorpionCalc (of een SC variant) zie ik het vaakst voorbijkomen. Mocht dat nog niet genoeg zijn
    e-flight calculators (compilation) - RCG

    Dedicated eCalc Q&A thread, by developer Markus Müller.
    Questions will help him improve software, user interface and manual.
    eCalc: Q&A for propCalc, fanCalc, heliCalc, xcopterCalc - RCG

    Idem voor ScorpionCalc, developer Louis Fourdan
    Scorpion Calc v4 - RCG
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2016
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    The computing-models are ok, but they depend on the input i.e. motor- and prop-parameters, battery voltage.
    E.g. motorcurrent is proportional to voltage squared and proportional to Kv cubed. Battery-voltage of by 10% will give a 20% difference in current. Kv of by 10% will give a 30% difference in current.
    Power is proportional to rpm cubed.

    To calculate is good, to check/measure is better. A watt-meter will more than pay for itself, several times over. Will also help you find the best setup.
     
  5. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    Wat ik zelf altijd doe is in een opstelling met een ampere meter de stuwkracht meten. Zo kan ik verschillende props vergelijken en zien of het amperage binnen de perken blijft. Het voordeel is dat hij in een vaste opstelling altijd meer amperes trekt dan in de lucht. Zo weet ik bij redelijke benadering wat ik kan verwachten.
     
  6. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dan heb je de spullen al in huis.
    Met een calculator kan je een setup berekenen voor je spullen besteld.
    Veel gestelde vraag is b.v. welke elektro setup kan mijn brandstof motor motor vervangen op een bepaalde kist.
    Een statische test is dan nog steeds nodig omdat een calculator geen nauwkeurige maar wel nuttige informatie geeft.
    Ik zorg dan ook in ieder geval voor meer dan 1 prop om te testen.;)
     
  7. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    Heb ik ook, heb 4 soorten 4" props liggen voor dit project. Moet alleen nog een apc proberen. Heb ook nog een mooie drieblads die ruim over de 400gram gaat wel beetje teveel amps.

    Vandaag de ailerons gemonteerd, ze werken mooi soepel met weinig speling. Nu alleen nog de elevatorservo monteren en ik ben klaar
     
  8. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    En uiteindelijk het definitieve produkt.

    [​IMG]

    En het mooie is dat het gewicht uiteindelijk keurig beperkt is gebleven.

    [​IMG]

    Nu alleen nog andere stekkers op de servo en gaan
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat is/wordt de vleugelbelasting?
     
  10. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    Grofweg 75g /dm2
     
  11. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    Zal dus een Vmin hebben van circa 50km/u. Als dat zo is, dan teken ik ervoor. Daarbij wel gezegd dat de vleugel naar verhouding behoorlijk dik is en onder een iets stijlere hoek staat. Dus in werkelijkheid zal het misschien iets lager zijn
     
  12. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Maiden komt steeds dichterbij.
    Ik ben heel nieuwsgierig.:)
     
  13. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    Anders ik wel. Dat wordt met knikkende knieën weg gooien
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.174
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Keurig!:thumbsup:
    Wat is het snelste model dat je hiervoor hebt gevlogen?
     
  15. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    E2K vliegtuig slipher, een fpv vleugel en diverse soorten snelle quadcopters.
    Ben geen heel ervaren vliegtuig vlieger maar durf het en snap het systeem. Mijn eerste vliegtuig is een tbs caipirinha, ook ooit weggegooid en mee gaan vliegen. Die leeft nog steeds. De Slipher is pas net af en daar heb ik nu 4 keer mee gevlogen.

    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2016
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    Oordegem
    Als je die slipher beheerst gaat dit ook geen probleem vormen.
    Ik zou toch de eerste keer hem laten gooien, kwestie van de stall te zien aankomen (yep, hoe weet ik dat...)
     
  17. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Als ik die foto zo in schat dan heeft die slipher als de romp even lang is wel bijna 2X zo veel vleugel oppervlak.
    Die zou dan op zo een 40 gram/dm2 komen.:confused:

    Jouw nieuwe ontwerp met een vleugelbelasting van 75 gram/dm2 komt op een stall speed van 41km/u en de Slipher op 30 km/u
    Jouw kleine hoogtoerige prop zal statisch in propstall gaan en pas boven 45 km/u zal hij daar uit komen.
    Dat zal een tegenvallende static thrust kunnen opleveren bij de start.
    De vlucht duur zou op 6 minuten komen.
    Dit is gebaseerd op een paar aannames van mij maar ik vindt het nu eenmaal leuk om te rekenen met calculators.
    In dit geval met deze.

    http://www.ecalc.ch/motorcalc.php?ecalc&lang=en

    Ik weet b.v. niet exact hoe groot en zwaar die Slipher is maar de vleugel lijkt veel groter.:)
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2016
  18. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    Die is een factor 10 groter, en maar een factor 4 zwaarder.

    Slipher is grofweg 1 meter breed en 80 cm lang dus totaal niet te vergelijken.

    De prop is afkomstig van een quadcopter, juist gemaakt om vanaf stilstand veel thrust te generen, alleen niet heel efficiënt op snelheid
     
  19. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    Korte update van de eerste tests. Kan er kort over zijn: het is een uitdaging. Door het behoorlijke motorkoppel op de korte vleugels draait hij naar links. Pas als hij snelheid heeft kan je hem naar rechts corrigeren en dat doet hij dan ook heftig. Dus ik moet nog het een en ander afstellen. Maar eerst moet ik het schot na de accu verstevigen. Door een harde landing gelukkig in hoog gras is de accu door dat schot geschoten.
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.174
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat laatste woord heb ik (veel) te veel gebruikt zien worden in eufi-talk. :confused: Het zichzelf -maar meestal anderen- tegen beter weten in, moed inspreken voor iets wat men eigenlijk niet eens zou moeten doen...:frustie:
    Het meest nog misbruikt in personeelsadvertenties.
    Vgl. een saaie, soms ronduit gevaarlijke baan wordt dan ineens "een job voor doorzetters, die geen uitdaging uit de weg gaan'
    Bullshit, exuse my french.....;)
    Ook hier lijkt me "een nagenoeg onhandelbare kist":( meer op zijn plaats.


    Volgens mij had iemand al een verwachting in die richting uitgesproken....:rolleyes: :
    Ik denk dat je met je -te enthousiaste- tegenstuuractie de vleugel hebt overtrokken met als gevolg een snaproll linksom. Op een meter boven de grond gaat dat niet altijd even lekker... (uitdaging?;))


    Ik zie dat toch echt anders. Hoge vleugelbelasting, gecombineerd met te weinig luchtsnelheid is dodelijk. Zoals je hebt kunnen ervaren. Je blijft 'afstellen' 'until blue in the face'....:frustie:
    Zodra dat schot blijft zitten, breekt er weer iets anders. En onderwijl wordt dat model zwaarder en zwaarder....

    De enige kans die ik nog zie is lanceren met een katapult (zoals sommige EDF's, die lijden soms ook aan dezelfde kwaal) zodat je meteen voldoende luchtsnelheid hebt en/of een stabilisatie op het ailleron kanaal. Die is sneller en preciezer dan je ooit zelf kunt sturen.
    Blijft dan wel weer de 'uitdaging';) om zo'n systeem zo af te stellen dat het meteen de eerste keer goed werkt....

    Natuurlijk wel een een positieve afsluiting: Als het je lukt om dit model uiteindelijk zonder verdere hulpmiddelen goed te vliegen, dan zou ik zeggen, schuif gelijk door naar de pylonrace groep. Daar zijn dergelijke talenten meer dan welkom.
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2016

Deel Deze Pagina