Patrullera Guardia Civil (Rodman 55)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Frank 4708, 24 jul 2023.

  1. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    Even een open vraag voor wie dit leest. Het moment is aangekomen dat ik de motoren ga plaatsen, dat wil zeggen de behuizing van de waterjet.
    Uiteraard moet dit waterdicht worden en het liefst meteen verlijmd. Dit geldt voor zowel de aanzuiggaten aan de onderkant als ook voor de uitlaat achter.
    Mijn idee is om dit met siliconenkit vast te zetten. De borging gebeurt verder additioneel door het rooster vast te schroeven aan de waterjet inlaat waardoor een sandwich ontstaat tussen de behuizing van de jet, de bodem en het rooster.
    Lijkt dit een goed idee of zijn er betere opties? Ik heb al even tussen de waterjet speedboot bouwverslagen gezocht maar kon niet zo snel iets vinden.
    Suggesties worden gewaardeerd!

    Voor de duidelijkheid, een afbeelding van het blok dat moet worden vastgezet, het rooster en de sandwich.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    Kom ik net toch een bouwverslag tegen waarin wordt gemeld hoe de jet thruster is vastgezet. Eerst met een paar druppels secondelijm en verder met een twee componenten (2C) lijm.
    Mijn overweging voor siliconenkit is de uitstekende waterdichtheid en wat demping maar door de flexibiliteit is er meer kans op beweging en daardoor laat het misschien juist los.
    Waarschijnlijk ga ik overstag en kies ik voor een sterke 2C lijm om de boel vast te zetten. Een klein randje siliconen eromheen kan altijd nog :)
    Mochten er betere suggesties zijn dan houd ik mij aanbevolen!
     
  3. zwrtw

    zwrtw

    Lid geworden:
    24 dec 2022
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik zou geen siliconen gebruiken. Siliconen zijn een ramp als je daarna gaat verven of spuiten. Mocht je toch kit willen gebruiken i.v.m. de flexibiliteit, dan lijkt mij een polymeer kit een betere keuze ( b.v. polymax van bison).
     
    Frank 4708 vindt dit leuk.
  4. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    Bedankt voor de tip! Waarschijnlijk ga ik dan eenvoudigweg voor de 2 componenten lijm. Mijn idee was ook dat ik met siliconen de boel makkelijker weer los kon halen maar dat is waarschijnlijk nooit nodig dus beter kiezen voor simpelweg een robuuste verbinding.
     
  5. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    Zo gezegd zo gedaan. De motoren heb ik vastgelijmd met 2C epoxylijm en na goed uitharden heb ik de "uitlaten" en de roosters gemonteerd.
    Vandaag in mijn werkpauze even snel een test gedaan in het water. De motor doet het naar wens. Zolang er geen lucht wordt aangezogen is de waterstraal krachtig genoeg. Kwestie van extra gewicht voor de juiste diepgang.
    Een ander resultaat was minder positief namelijk een lek. Een test mag natuurlijk mislukken, zeg ik om de montagefout goed te praten :)
    Maar hier zie je de prachtige schittering van het water dat naar binnen stroomt.

    Op zich is dit snel verholpen. De motoren zitten goed vast en hoewel maar 1 kant water doorlaat (foto is vertekend doordat ik het water liet overstromen naar de andere kant) giet ik aan beide kanten een klein bedje epoxy rond de motor. Een kant per keer zodat ik het waterpas kan doen en niet alles gelijk naar de kiel stroomt.
    Vanavond maar alvast 1 kant doen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Jaap Smith

    Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De Lekkage is wat minder, maar de rest is mijns inzien toch goed gelukt. :thumbsup:

    Vriendelijke groet,

    Jaap
     
  7. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    Bedankt :) Ja, al met al ben ik tevreden. De lekkage is achteraf bezien misschien wel goed. Daarmee maak ik het toch weer iets beter waardoor het beschermd is in de toekomst. Ik ben blij dat ik voor de 2C epoxylijm heb gekozen want het zit goed vast en de hechting met de epoxy die ik toevoeg is daardoor ook veel beter. Met mijn eerdere idee van siliconenkit was het misschien een groter probleem geweest.
     
  8. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    Na het toevoegen van een laagje epoxy rondom de jets is de lekkage verholpen :thumbsup:. De tweede test in het water verliep succesvol en met wat ballast om de boot iets dieper in het water te leggen zag het er goed uit.
    Meteen extra materiaal besteld zoals snelheidsregelaars, servo's en wat verdere benodigdheden. Mijn hobby budget voor deze maand is daarmee wel besteed dus even rustig aan.
    Met wat oud hout en karton heb ik een mockup gemaakt om te kijken of het goed zit met de afmetingen. Tot mijn verassing kwam ik een heel stuk tekort. De opbouw leek na opnieuw meten ongeveer correct dus dat kon het niet zijn. Nadere inspectie wees uit dat ik de oriëntatie van de boarding t.o.v. de opbouw verkeerd heb geïnterpreteerd, het risico bij het nabouwen van een boot. Gelukkig bijtijds ontdekt en was dit makkelijk te corrigeren .
    Niet veel nieuws maar wel een teaser foto hoe het ongeveer moet gaan worden. In rood is het missende stukje omcirkeld.
    Als de spullen binnenkomen of over een maand meer nieuws.
     
    haje74, Jaap Smith en Marc w vinden dit leuk.
  9. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    Inmiddels ben ik weer wat verder gegaan. De snelheidsregelaar, accessoires om de juiste stekkertjes vast te maken, schroefjes en nog wat meer zaken zijn binnen. Tevens een plaatje hout gekocht om wat aan de opbouw te kunnen doen.
    De FlyColor 90A snelheidsregelaar sprak mij wel aan omdat deze zonder ventilator is. Of deze het ook goed blijft doen is even afwachten maar de eerste test was prima. De regelaar komt zonder connectoren en deze zijn door mij gesoldeerd.

    De bevestiging op de jet straalbuis heeft twee punten om de stuurstang op te bevestigen maar deze geven een hele korte draaicirkel/uitslag. Om dit beter af te stemmen op de draaiarm van de servo en daarmee ook de gaten beter uit te lijnen heb ik de straalbuis voorzien van een korte aluminium strip.

    De vierkante straalbuizen met optie tot het omkeren van de straal heb ik vervangen door de ronde. Achteruit varen zit er dus niet in met deze optie.

    Een van de door mij bestelde dingen was een waterdichte balg om te zorgen dat bij het stuurpunt geen water naar binnen kon stromen. Prima dingetje echter de verbinding van de stuurstang komt zo dicht bij de achterkant dat er geen ruimte overblijft voor de (gecomprimeerde) balg.
    Als alternatief heb ik twee buisjes bevestigd die ik door heb laten lopen tot vlak bij de servo. De stuuruitslag buigt de metalen stuurstang wel wat maar het lijkt te werken. De buisjes lopen iets op waarmee ik hoop dat ze boven de waterlijn blijven en de boot dus droog blijft.
    Een andere optie was de balg omgekeerd aan de binnenkant te monteren (mogelijk de betere optie) maar dat gaf me gewoon geen lekker gevoel.

    Alles ingebouwd ziet er als volgt uit.


    Met de opbouw heb ik een voorzichtige start gemaakt. De punt is nu dicht en de opbouw in zijn meest elementaire vorm is aanwezig.

    De volgende actie wordt een beperkte proefvaart, nu met hopelijk een waterdichte boot, 2 werkende motoren en een functionerend roer!
     
    Jan Walpot, Rene Witteman en Herby63 vinden dit leuk.
  10. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    Met al dit $#@& weer is een proefvaart uitgesteld maar de bouw gaat verder. Langzaam komt er meer vorm in.
    De cabine heeft een deuropening, de zijkanten hebben meer volume gekregen en het dek is wat meer gesloten. Daarnaast ook al een simpele stuurconsole gemaakt.
    Volgende stap is een laag glasvezel en epoxy op het dak en het dek (voorkant) om het te verstevigen. Daarna verder met de opbouw en het aanbrengen van details. Tussendoor af en toe nog wat plekjes glad schuren.
     
    Jan Walpot, Herby63, haje74 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.291
    Locatie:
    Turnhout belgie
    de definitieve vorm begint er goed in te komen. Proefvaart uitstellen is niet het leukste om te doen.
    Je romp en de motor set-up is klaar om te testen. Je bent reuze benieuwd hoe ze gaat reageren op het water en dan komt er alleen maar water langs boven waardoor je met al je vragen in je knutsel atelier blijft zitten. Begrijp het maar al te goed hoe je je nu voelt. Een troost, het is ons allemaal al eens overkomen of het zal ons ook nog overkomen in de toekomst. Sterkte met het wachten. gelukkig kan je nogwat aan de bovenbouw verder knutselen.
     
    Frank 4708 vindt dit leuk.
  12. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    Het frame van de 'mast' is in de basis gereed en vormt een mooie kroon op het model :)
    Daarnaast is de stootrand aangebracht, hier en daar wat verbeteringen en details en is de deur aangepast en voorzien van betere scharnieren. Het stuur is gemaakt van een oud stukje elektradraad.
    De volgende fase, schuren, plamuren en verven komt nu snel dichterbij!
     
    Jan Walpot, Marc w, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    De laatste post voor dit jaar.
    Laat ik beginnen met een domme actie: Na controle van de stuur servo en een van de motoren de Lipo laten zitten aan de snelheidsregelaar... Oeps! Waarschijnlijk ook geen minimum cut off ingesteld en langzaam is de Lipo leeggelopen. Resultaat, een spiksplinternieuwe accu naar de Filistijnen :)
    Ach ja, hoort erbij!

    Voor de feestdagen nog even geschuurd, geplamuurd en een laagje grondverf aangebracht. Een mooie Casper editie van de patrouilleboot.
    In het nieuwe jaar weer verder!

    Voor wie het leest, fijne feestdagen!

     
    Jan Walpot, Herby63 en Jaap Smith vinden dit leuk.
  14. Jaap Smith

    Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ook fijne feestdagen gewenst.

    Vriendelijke groet,

    Jaap
     
    Frank 4708 vindt dit leuk.
  15. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.535
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Bijzonder fraai schip aan het worden.
     
  16. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    Bedankt. Leuk om te horen :). Ik ben ook blij met het resultaat zover.
     
  17. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.291
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Jammer te lezen van de batterij, is een harde leerschool, maar dit ga je niet snel meer opnieuw herhalen vermoed ik.
    Scheepje ziet er zeer fraai uit.
    fijne feestdagen ook voor u en al die het leest
     
    Frank 4708 vindt dit leuk.
  18. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    Mijn laatste post voor het jaar schreef ik... volgt er toch nog iets.
    Gewoon om even te melden. Gisteren heb ik Rodman (de bouwer van de boot) aangeschreven met een vriendelijk verzoek om extra informatie t.b.v. uitwerken van de details onder het mom van 'nee heb je, ja kan je krijgen'.
    Bij het bericht heb ik ook een paar foto's van mijn model gevoegd.
    Vandaag al een uitgebreide reactie gekregen met foto's en tekeningen met bovendien ook een aanbod om meer informatie te versturen indien nodig.
    Echt super van ze!
     
    wimo100, Gerrit-Jan, Herby63 en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    Het heeft even geduurd maar ik ben weer aan de slag gegaan. Vorige maand heb ik mezelf (en daarmee ook mijn zoon;)) een 3D printer cadeau gedaan, de Creality Ender 3 V3 KE. Hiermee hoopte ik sommige details te kunnen printen die zonder de juiste tools wat lastiger van hout of metaal te maken zijn. Ik ben begonnen met een 'kanon' voor mijn vorige schip (Fast Response Cutter) omdat ik die al als model had gemaakt (Tinkercad).
    Tot mijn verbazing was het allemaal redelijk makkelijk te installeren en te gebruiken. Het model, geëxporteerd vanuit Tinkercad als stl, kon eenvoudig in de slicer worden ingeladen en daarna kon het resultaat worden geprint.
    Onderstaand het resultaat.
    Tussendoor heb ik voor die boot ook een transportkist gemaakt en provisorisch schermen gemaakt die ook op het origineel optioneel beschikbaar zijn en heb deze voorzien van "zonnepanelen". Dit omdat mijn zoon een profielwerkstuk voor HAVO 5 moest maken met als onderwerp 'verduurzaming in de scheepvaart' en de boot als voorbeeld ging dienen.
    Daarna verder met ontwerpen en printen van wat onderdelen voor de Rodman 55 kustwacht boot.
    Tevens de zijramen iets vergroot omdat die volgens de plannen en mijn metingen te klein waren. En natuurlijk schuren en plamuren!
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2024
    MicropropSport, pompebled, Marc w en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    Het werk aan de romp heeft even stilgelegen. Het mooie weer (kuch) werkt ook niet motiverend. Het was wel een mooie tijd om met mijn 3D printer te experimenteren. Ik heb een aantal door mij gemaakte modellen op Thingiverse gezet inclusief Blender file omdat dit misschien voor andere bouwers interessant kan zijn.

    Inmiddels krijg ik Blender aardig onder de knie en worden de modellen langzaamaan beter.
    Bij deze een overzicht van mijn publicaties.

    Over een tijdje zal ik de foto's plaatsen van het volledige model, hopelijk na de eerste verflagen.
     
    Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina