PC 21 sebart built

Wat een weer vandaag. Net zo mooi als gister. Bouwweer dus.:D
Was niet zo tevreden met de manier waarop de geardoors van het neuswiel dicht gaan.
Had ook ergens gelezen dat die geardoors al dicht willen waaien tijdens het vliegen.
Beetje aan het stoeien geweest met servo's en een servo vertrager. Ben eigenlijk best tevreden met het resultaat.

Grtz Marco.
 
Na lang overwegen toch maar de Ramoser vario prop besteld. (niet kunnen wachten tot de winter:D)
Niet voor de spinner van Ramoser zelf gekozen. Had voor de spinner het kunstje van poweralfa afgekeken. En een 64mm carbon spinner bij HK besteld.
3IUrvHHES58wNQffnbsSzz6njZzMljaBmrmr3UPGanw_zpsydncs2yy.jpg


9LdmAnhy3liY-biiUpJNmbPG1mebzg1wsdSLri2OO9E_zpssojidu2m.jpg

Malletje 360:5=72 graden

vo7i1tt5lEyvBG65LSHGC9cmKPQxpOa9qL8sOKL6biM_zpsekbimyub.jpg

Dremelen maar.:D

ivAABcv57iaNo9ThTshoUd3It3e88gThlLLn1ZPkGsk_zpscyzsubjn.jpg

Ziezo.

fbmMS-gJf4XMUJdTr93wxCxcaDWwkhSEdiJQrVGZrHA_zpsc8g7gh5v.jpg


bO4DZVbP9nXfRIzfxyiXA6unoXeFdVpePD8cKaA_flQ_zpsdbhozjgm.jpg


De planning is/was om de spinner rood te spuiten, al vind ik dat carbon kleurtje ook wel wat hebben.
Met bladen van 12" en een spoed van 14" trekt ze 1672W bij 76A. Hopelijk is dat genoeg.

Grtz Marco.
 
Een motor trekt geen 1672Watt!! Die motor gebruikt (trekt) 76A en afhankelijk van de spanning (het aantal cellen) zal dat overeen komen met een bepaald vermogen. Jij gebruikt blijkbaar een 6S accu want dan krijg je 1672Watt als je 76A gebruikt.
 
Goed om te weten dat de motor 76A trekt en geen 1672W.
Vlieg idd met een 6s lipo. dus 76A x 22,2V = 1672W.
Nu heb ik het idee dat de trekracht een beetje tegen valt. Die is namelijk 3,6kg toestel weegt 4kg.
Alle waardes zijn gemeten waardes.

Grtz Marco.
 
Die stroom is namelijk heel belangrijk, belangrijker dan het vermogen!
Er zijn mensen vies de mist in gegaan daardoor. Dan dachten ze dat een motor 1672Watt trekt en dat wilden ze uit een 4S accu halen. Dat is een spanning van ongeveer 16V en als je dan dat vermogen door 16V deelt kom je op ongeveer 100A uit. En dan klagen dat de motor bloed heet wordt of zelfs doorbrandt.
Als een motor maximaal 80A mag verwerken zal dat bij minder cellen minder vermogen opleveren want die 80A is gewoon het maximum, onafhankelijk van de spanning (het aantal cellen).
Als de trekkracht tegen valt kan dat komen door de prop. Wil jij veel trekkracht dan moet je een prop met een relatief kleine spoed en grotere diameter gebruiken. Het nadeel is dan wel dat de maximum snelheid lager zal zijn. Gebruik je een prop met een relatief grote spoed en een kleinere diameter dan zal de trekkracht minder zijn maar de maximum snelheid zal hoger worden.
Alleen als je een prop gebruikt met een verstelbare spoed kan je de beste spoed voor elke toepassing kiezen. Dat is ook waarom de meeste passagiersvliegtuigen met props een verstelbare prop(s) hebben. Bij lage snelheden een kleine spoed voor veel trekkracht. Naar mate de snelheid groter wordt zal de spoed ook groter worden waardoor je een optimaal rendement kan bereiken. Helaas zijn in de lucht verstelbare model props erg dun gezaaid. Als ze al te koop zijn is de prijs een stevige barrière.
 
Hier even een linkje naar mijn metingen op de Rascal 40, in 2010...
http://www.modelbouwforum.nl/threads/herbouw-rascal-40-ga-het-proberen.168189/page-6#post-3584023
Zie filmpje... probleem, die prop past niet op je kist. Verder waren het behoorlijke waarden voor het gunstig geprijsde motortje... 3,6 kg op een 3kg model

Ik heb nu met 4S bijna dezelfde waarden door een motor op reductie te zetten... 13 x 11 ipv 14 x 10. Bij 13 x 11 43A... 7800 rpm Bij die 14 x 10" ging het net iets boven de 50A.
Ging al als de brandweer over het veld bij vleugelloze taxi-proef...
Nu een slankere motor-unit, doch een fractie zwaarder dan de Turnigy 400kv motor.
Echter... aan vliegen ben ik nog niet toegekomen. Dan kan ik met de telemetrie gaan meten.
Trekkracht moet ik opnieuw meten. +3kg met een 4S accu op 40%, 39A, bij iets van 7.000 rpm
Zie m'n draadje. Al met al is het model. Slechts 120 gram lichter dan de 6S uitvoering die ik had. Een fractie lichter in gewicht door de vele broodnodige versterkingen in het ARF model, want dat was echt treurig slappe hap. Lood om oud ijzer :-)... Meer hout voor minder accu...

Ik weet niet hoe efficient de Ramoser is. Schaal oogt het wel, en heel erg mooi ook nog eens... Maar kan zo maar zijn dat het rendement toch niet zo hoog is als men proclameert. Twee-bladige props doen het beter dan 3 bladige in de RC-modelwereld?
Forumlid Rick-NL kan dat mooi uitleggen
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk taal heren.:)

De Ramoser schijnt vrij efficiënt te zijn. En je kan de pitch veranderen. Zit er aan te denken om de prop minder pitch/spoed te geven zodat er meer trekkracht door krijg en naar 1200 of 1400 Watt ga.
Kwam op het net een tabel tegen met het aantal Watt per kilogram.

Foamie, motorzwever, Piper Cub 100 watt per kilogram
Trainer 150 watt per kilogram
Sport, warbird 200/ 250 watt per kilogram
3D, Racer 300 watt per kilogram
EDF (Electric Ducted Fan), Jet 400 watt per kilogram

Grtz Marco.
 
Vandaag eindelijk weer iets aan de PC-21 gedaan. Gaten gemaakt voor de servo's, die komen nu met mooie afdek covers in de vleugel. Andere retract's komen erin (5 mm as) en alvast begin gemaakt voor de verlichting en flaps.

IMAG0170_zpspvtaoef0.jpg


IMAG0175_zpslwoqosup.jpg

Max
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit, Max. Ik ben toevallig ook bezig met het maken van flaps en verlichting. Bij mijn komt de servo voor de aileron aan de andere kant van de "vin".
2016-02-24%2019.40.55_zps0skgqwwx.jpg


Grtz Marco.
 
Laatst bewerkt:
Beste collega-PC 21 vliegers,

Hoe hebben jullie de blauwe gloed uit de cockpit-kap weten weg te poetsen?

Ik heb inmiddels terpentine, alcohol en een schoonmaakmiddeltje geprobeerd, maar rot nu toe geen succes. Tips?

De kist vliegt geweldig, dus nu is het tijd om de cockpit aan te pakken!

Dank alvast!
 
Ah dank je voor de razendsnelle reactie. Top!

Ik had wel gelezen In dit draadje dat er Commandant was gebruikt, maar wist niet welke type! Ga ik gebruiken!
 
Werkt dus prima, met het juiste middel!

Ik heb ook een 'sprengschnur' besteld via de eerder geposte link bij SPP-modellbau.
Is dat een decal (voor in de binnenkant van de kap) of een sticker (voor aanbrengen op de buitenkant)?
 
Met Turtle-wax polisch kun je de blauwe gloed ook verwijderen.
De sprengschur heb ik aan de buitenkant geplakt. En door de ronde vorm van de canopy kan het een lastig klusje zijn.
2015-12-29%2013.50.03_zpsiv9svidg.jpg


2015-12-29%2013.51.19_zpssar0xzbg.jpg


Grtz Marco.
 
Back
Top