Philip Avonds F-15c Strike Eagle, BosModelAir

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Berto, 27 aug 2009.

  1. jopie

    jopie

    Lid geworden:
    30 dec 2005
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Budel
    gaan met die banaan:):):lol:
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.960
    Locatie:
    Zeewolde
    Lostrekken doen we zeker een keer maar aankomende zondag niet.
    Komt weer eens wat tussen dus moet deze weer skippen (maar wel punten gescoord bij de vrouw voor Pampa ;-) )

    Dat straks even testen met 125.000 is er niet van gekomen :-(
    Weer een te lage spanning tijdens opstarten :roll:

    Op 1 of andere manier komt ie onder de 6.0V wat als minimum is ingesteld en dan stopt ie er gewoon mee en ontsteekt ie niet.
    Kan hem ook niet lager instellen.

    Nu heb ik nog een oude wat mindere zenderakku liggen van 8 cellen en 1800 mAh en ga eens kijken wat ie daar mee doet.
    Kan altijd nog 1 cel erbij solderen (bij het andere pakket natuurlijk ;-) ) maar ga eerst eens kijken wat ie hmet 8 cellen doet.

    Morgen weten we hopenlijk weer meer.

    En o ja, ik heb blijkbaar toch een klein lek bij m`n hopperslangen zitten, heb een klein beetje kero onder in de kist liggen :-(

    Gaan we morgen of movermorgen ook even naar onderzoek uit.

    En dan hopenlijk toch volgende week een maiden ;-)
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.433
    Locatie:
    Spijkenisse
    Beter gewoon eindelijk een goede dikke lipo kopen, kost geen drol bij HC en je bent voorgoed verlost van al dat ge-emmer met accu's die niet werken:)
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.960
    Locatie:
    Zeewolde
    nop, accu`s werken wel maar deze ECU heeft schijnbaar liever toch wat meer voltage dan ze aangeven (5-8 NC).

    + dan krijg ik weer een zwaartepunts probleem, moet ik ook m`n ontvangerakku`s als Lipo`s gaan uitvoeren en da`s even niet de bedoeling.

    Met deze 8 cellen komt m`n zwaartepunt zelfs weer wat beter uit ;-)


    Maar eens gaan we rustig aan over op LiPo ;-)
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.549
    Locatie:
    Groningen
    Jouw accu werkt dus niet goed ;) Hij zakt tever in. 8 cellen kan de start motor en kleppen slopen! Gewoon een 2s 3000 mAh lipo nemen dan ben je overal vanaf.

    Ik heb zo al een startmotor gesloopt. De ecu bepaald niet wat je moet gebruiken, de overige componenten bepalen dat.

    Je accu is gewoon wat lui met die kou. Een mindere schakelaar of dunnere draden zorgen ook voor problemen. De startstroom gaat al snel naar 10A of meer....
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.960
    Locatie:
    Zeewolde
    Met 2S LiPo krijg ik weer zwaartepunt problemen ;-)

    En dat de accu tever inzakt klopt wel, misschien als het straks wat warmer is doet ie het weer beter.
    En op zich nu even niet erg, vermoedt (weet eigenlijk wel zeker) dat de Jetcat ECU het er prima mee zal doen (gunstig voor de Rafal ;-) ).

    De Hornet moet 8 cellen goed aankunnen, daar hij gemaakt is voor 5-8 cellen, moet wel even instellen wat de max. spanning is.
    Hij mag volgens de beschrijving max. 12,6V continu hebben.

    En ik denk (weet eigenlijk ook wel zeker) dat hij niks sloopt, op RC-Network gebruiken ze ook 8 cellen of 3S LiPo en dat blijft ook allemaal werken (zowel gas- als kerostart).

    Naja, de (test-ex-zender)akku is vol, later op de dag eens kijken wat er dan gebeurt.


    Even over de kabels, denk niet dat die te dun zijn.
    ten eerste omdat ik dezelfde kabels gebruik als met de Jetcat ECU (en er verder niets verandert is behalve dan de ECU).
    ten tweede omdat in de eerdere testen op de bok het wel werkte maar ik toen ook al tegen het probleem aanliep dat de accu net even niet wilde.


    We zullen zien straks.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2010
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.549
    Locatie:
    Groningen
    Dan zit je accu dus op het randje bij het starten. een frisse accu kan helpen.

    Het kan zijn dat de hornet de startmotor beschermd (en wellicht ook de kleppen) tegen de hogere spanning maar mijn ervaring met een orbit was een nieuwe startmotor :)
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.960
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik ga ervan uit dat ie dat doet ;-)

    Wat betreft de 6cellen accu is dat een vrij frisse, diegene die bij de P80 zat van aanschaf was het al heel snel zat :)
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.960
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat was toch de startmotor

    Blijkbaar kon de startmotor het toch niet aan :-(

    Eerste poging had ik de minimum spanning op 7,5 volt gezet maar daar schoot ie ook al onder :roll:
    Dus die weer afgesteld naar 6V en dat werkte prima.

    Motor startte lekker op en liep verder prima, even naar vol vermogen (125.000) en dat luisterde lekker.
    Toen de drukmeter ertegen en weer optoeren.

    Kijk `now we`re talking` 9,5kg stuw bij 125.000 rpm.

    \Nou dat moet goed komen.

    Even rustig, nog en en keer en alles in orde.
    Totdat de motor zichzelf begon af te laten toeren en er AUTO HC op de GSU kwam te staan, toen was het over.

    Blijkt dat er toch lucth meegezogen wordt ergens vandaan, ik wist dat er al een klein lekje hier of daar zat.

    Alles af en eens kijken, afkoelen zonder problemen, da`s mooi.

    Toen een mogelijk lek gevonden dus ik wilde het nog een keer proberen maar vergeet het maar, geen enkele reaktie van de startmotor, ook niet in de teststand :-(

    Dus op zoek naar een startmotortje morgen of vrijdag, is dat een Speed 300 of 400 voor de Jetcat???
     
  10. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    starter

    @Berto.
    Effe een 8 cellen pakketje bij Vapex bestellen, zijn de kosten niet, en ze zijn erg snel, en niet gaan klooien met accu's, gebruik gewoon 8 cellen subC voor de Projet, doe het al jaren en werkt het beste.
    Startermotor voor jou is de speed 400 7,2 volt, deze gaan het langst mee, enne nooit hoger gaan zitten dan 7,5 volt max aansturing, je turbine-motor moet het allang doen tegen die tijd, ik bedoel zelfonderhoudend draaien bij ongeveer 18.000 toeren op kero, hij moet dan zelf langzaam op eigen kracht naar de 33.000.
    Speed 400 6 volt gingen bij niet lang mee, die er nu inzit, 7.2 volt, zit er nog steeds in.

    Voor wat betreft het veld, ben vandaag effe wezen vliegen en het gaat als een raket, veld heeft weinig weerstand en is kurkdroog.
    DUSSSSSSSSSSSS Zondag zou heel goed kunnen, voor jou dan want ik moet helaas werken.

    Enne af en toe wel tanken hé.

    Groet Ger.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jan 2010
  11. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Een speed 300 6V, ik vind het wel een beetje raar dat de startmotor het begeven zou hebben, die van mij doen het na 11 jaar van intensief vliegen nog als nieuw. Ben je er zeker van dat het de motor is? Misschien eerst even proberen of er nog leven in zit.
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.960
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Ger en Bert,

    Zal straks even filmpje uploaden.

    Geloof op idle egt van 600 en op vol pot iets van 540 ofzo dus dat gaat wel goed.

    Net direct even de startmotor direct onder stroom gezte en niets, dus dat moet het wel zijn.
    Ga hem er straks even uitslopen.

    Kijken of ik vrijdag een nieuwe kan halen.

    Maar wat is het nu een 3 of 400??
    Naja zie ik zo wel misschien.

    En ja de aansturing? eens kijken hoe hoog die is.
     
  13. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Een speed 300 6V. Hetzelfde motortje wat op de brandstofpomp zit.
     
  14. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    twijfel

    @Bert.

    Nu laat je wel met twijfels zitten, dacht dat de 110mm diameter motoren door de 400/480 aangezwengeld werden, en de kleinere tot 95mm diameter turbinetjes door de 280/300 motortjes?
    Pomp klopt, is voor meeste motoren de 280/300.
    Hmmm.......... wordt zo'n 280/300 motortje toch wel wel behoorlijk belast om de (redelijk zware) turbine aan te slingeren.
    Berto zal het inmiddels wel zeker weten :wink:

    PS inmiddels zit de startmotor op m'n RT Hammer er al heel wat starts op en blijft verrasend genoeg heel, de vorige was na zo'n 20 starts al opgefakkeld?????

    Ger.
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.960
    Locatie:
    Zeewolde
    De orginele is een Mabuchi 6D.
    En redelijk ingesleten dus kan maar zo de oorzaak zijn.

    En een klein stukje film:
    P80 op 125000
     
  16. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De speed 300 6v startmotor van de JetCat turbines wordt gestuurd door de speciale stroombegrenzer in de JetCat ECU, zodoende is er nooit sprake van overbelasting.

    EDIT: Ik lees net dat je naar een andere ECU bent gegaan, ik kon me al niet voorstellen dat de JetCat startmotor het begaf met de originele JetCat ECU.
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.960
    Locatie:
    Zeewolde
    En de winnaar is................... Bert ;-)

    De afmetingen zijn vergelijkbaar met de Speed 300.

    Zal dus maar eens een Speed 300 6V gaan charteren, kijken of we hem dan weer pratend krijgen na het weekend.
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.960
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, ander Ecu, de Projet Hornet en een 8 cellen akku.

    Het missen vand e begrenzer en de 8 cellen zijn net even teveel geweest voor het torretje vrees ik.

    Naja, hopenlijk draait het maandag weer.

    Kunnen we de dagen daarop een maiden plannen hoop ik.
     
  19. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    moet er geen 7.2 volt in als je op 8 cellen gaat draaien?
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.960
    Locatie:
    Zeewolde
    Tja, misschien wel maar ik ga nu eerst weer terug naar 6 cellen.
    De motor daarop[ laten draaien en kijken wat er dan gebeurt.

    Dan maar even de ECU accu af en toe opladen tussendoor, dan misschien eens naar 7 cellen toe.


    Naja, nu eerst het geheel weer pratend zien te krijgen, geloof dat Onno vandaag wel even een motortje voor me wilde halen en langskomen brengen zodat ik misschien in de loop van de middag even een startje kan doen.

    We kijken wel weer even.
     

Deel Deze Pagina