Piper PA30-160 Twin Comanche (BosModelAir, crashed)

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Berto, 15 feb 2006.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    En de kist is behandeld en zou klaar moeten zijn voor zijn maiden.
    Hopen dat het wer en de motoren morgen willen meewerken dan gaan we kist maidenen :)
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.015
    Locatie:
    Nootdorp
    Ben benieuwd ! ziet er best leuk uit zo.
    Als die motortjes van Webra zijn zullen ze best wat lastig af te stellen zijn.
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    `t zijn 2x HB 20`s
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Damn, een half jaar geleden was ie al klaar voor zijn maiden en nog heeft ie niet gevlogen?!?!?!?!!?!?!?!

    Naja, dat kennen jullie van ons wel, komt er weer wat anders tussendoor en dan blijft dit weer liggen.


    Morgen gaat die weer mee, en wie weet gaat er dan nog mee gemaidend worden (maar bij ons wete je het nooit............).

    Dus vandaag even de kist mee naar huis en wat blijkt, 1 van de gasaansturing doet het niet en de richtingsroer servo is onbetrouwbaar.
    Het is beide weer gefixt en zou moeten we werken.

    We zullen morgen wel zien of er iets van komt, wie weet ben ik weer te druk met de andere kisten :oops:
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Jaaaaaa, hij doet, en is ook alweer gecrasht

    Gister was de dag voor de Twin Comanche.

    Het weer was geweldig, lekker vlagerig in het begin maar later nam de wind af en kwam de zon door.

    De motoren hadden bij ons nog nooit gelopen dus maar eens kijken of ze willen starten.
    Damn, beide bijna in 1 keer dus dat wordt een maiden vandaag.

    Toen toch een tijdje aan het klooien geweest om 1 motor goed te krijgen, bleek dat daar de boutjes van de carb. los zaten.
    Vastgezet en weer afstellen.

    Kijk dat gaat al beter.

    Noou daar gaan we dan, probleem, telkens tijdens het versnellen viel de linkermotor terug.
    BIj het vasthouden niet, vreemd, motor wat afgesteld en nog een poging, mhhh iets beter maar nog niet goed genoeg.
    Nou dan maar volgas en loslaten en wiiieeeeeeeee daar gaat ie.

    De kist vloog lekker, beetje zenuwachtig op de rolroeren maar verder prima.
    Een paar passes gemaakt en geland, zo dat waren de eerste 4 minuten.

    Even met een andere kist vliegen en dan weer met deze.

    Motoren starten, okee, afstelleing, okee, gaan.
    Op hoogte stopt 1 motor ermee, dus landen maar is de enige keus.

    Mhhh, nog een poging, op de grond voelt alles goed, motoren blijven lopen dus verstand op oneindig en gaan.

    Dat was dus het laatste, tijdens het klimmen na het loskomen valt de linker motoruit, direct deed ik gas dicht en drukte de neus maar het mocht niet baten.
    De kist zit al in een flip, Ik ga lachen :rolling: , ik roep: "dat was hem dan", vliegers kijken om, een doffe klap en dat was de Twin Comanche.

    Lachend loop ik naar Onno toe die de klap zag en ook lacht, ik zeg nog: "daar was geen houden aan" we lachen verder en gaan de brokstukken ophalen.

    Van te voren ahd ik al tegen Onno gezegd dat als er 1 uitvalt is er maar 1 mogelijkheid met deze kist en dat is de andere motor ook uit en landen maar.
    Dat werkt wel als je vlak vliegt en snelheid hebt, tijdens een klim direct na de start ben je weg als er 1 uitvalt.

    De kist is total loss, de motoren zijn aan de zonen van Gijs gedoneerd.

    Vandaag of morgen zal ik video`s van de maiden (jammer genoeg niet van de crash) en wat foto`s van de kist en de restanten plaatsen.
     
  6. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Oh man. Jammer van de Piper!
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Ach, had het maar geen modelvliegtuig van BosModelAir moeten worden ;-)
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    De filmpjes van vlucht 1 en 2:
    Twin Comanche maiden12mb


    de foto`s:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En dit bleef erover na de vlucht:
    [​IMG]
     
  9. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode
    Jammer! Maar gelukkig blijven jullie er nuchter/vrolijk onder:). Vliegbeeld zag er niet echt rustig uit trouwens....
     
  10. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Errug Jammuuur.

    De enigste troost is jongens, het overkomt mij, het overkomt anderen en het overkomt jullie. Met andere woorden, het komt in de beste families voor.

    Maaaaaaaaar hij vloog mooi en dat geluid van twee synchroon lopende motoren is (was) prachtig.
     
  11. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Ja, Gecondoleerd met jullie verlies :(
    Maar jullie kennende zijn jullie er zo weer boven op.
    positief belijken: nu is er weer plaats voor iets nieuws ;)
    Sterkte in deze moeilijke dagen.
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Komop jongens niet zo zwaar aan tillen dat doen wij ook niet.

    En ja de kist was wat zenuwachtig, het juiste zwaartepunt moest nog gevonden worden (had nu gewoon de ontvangerakku en ontvanger helemaal voorin en dat kwam wel ergens in de buurt van ;-) ), + de kist moest nog goed getrimd worden en op de rolroeren was die te gevoelig.

    En ja, die synchroon lopende motoren is altijd wel een lekker gehoor, zeker bij 2 van die kleine. Bij de Nomad is dat al veel minder te horen maar die komt dan ook zelden boven half gas uit.

    (was trouwens wel leuk met die Nomad, helemaal aan de baan drempel zetten, rustig gas opvoeren tot een fraktie boeven half gas, snelheid pikt heel langzaam op, neusje iets trekken en dan net aan het eind van de baan (+/- 80mtr) de kist over de heide pollen trekken.
    De vliegers die de kist niet kenden zaten allemaal van, pfffff, dat kan maar net :rolling: )
     

Deel Deze Pagina