PLASMA F5d

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door snauwaertj, 24 mei 2010.

  1. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jos... hoeveel watt stop je in een F5D model?
    1000?
    dan haal je 300 km/u

    Hoeveel stop je in een F5B model.... 4000? dan ga je ook die 300 km/u?

    Als ik 3000 watt in een F5D model zou kunnen stoppen, hoe hard zou ik dan gaan?

    GJ
     
  2. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    GJ, ik ging 369Kph met slechts 2.5KW in een S11 en dat binnen 2 seconde. Ik durfde de motor niet langer aan te houden.

    Natuurlijk gaat een kleiner model harder dan een groter model met het zelfde vermogen.

    Bedenk dat de speedcup jongens ook F5B formaat vliegtuigen vliegen voor een goede reden.
     
  3. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De speedcup jongens vliegen met 150cm kistjes.
    Eisvogel is 140 cm.
    Kleine span, grote koorde.
    Vorig jaar was de hayabusa de snelste, dat was een vleugel van de Wildfug Aktivist.
    170cm span, nu vliegen ze allemaal kleiner.

    GJ
     
  4. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    Mailtje teruggekregen van fvk:

    -----------------------------------------------------------------------
    Hello Johan,

    My name is Alex, I answer your mail to Jiri because my English is better than his and I tested the Plasma with a high power pylon setup (1.4kW, 35.000rpm, 5.25x6.25, 350kph propspeed, 900g).
    Sorry for answering with a delay, but I was very busy the last weeks, this is not Jiri’s fault.

    Your setup is extremely powerful; it will definitely bring the Plasma to its limits. Turning the 7x10 with 22.000 rpm will result in a maximum speed beyond 300kph. At this speed it is vitally important to fix the outer edge of the ailerons with adhesive tape otherwise you will definitely get fluttering. I’ve seen your pictures and it looks like your ailerons where not taped.

    I believe that fluttering is the only reason that can cause such extreme forces that are necessary to break Plasma’s wing including the carbon connector in a straight and level flight. I’ve experienced it before with other models; it looks like the model simply explodes without any warning.

    I don’t believe that a failure or a crack of material can be the reason. The crash would then happen during a turn. Even with lower speeds the aerodynamic force to the wing in a turn is much greater than in a fast level flight.
    I hope I could help you finding the reasons for the crash.

    I’m really sorry for your bad luck with Plasma. But with such an extreme setup you operate the model outside the spectrum for which it was developed. I’m very sorry we can not replace the damaged parts in this case.
    -----------------------------------------------------------------------

    Dit is dus grote zever, mijn tipjes waren heel stevig vastgetaped.
    Ik dit heb intussen al geleerd met hun sunracer en wou al van in het begin geen risico nemen, dus heb ik ze maar meteen getaped.
    Ik heb ook op geen enkel moment flutter gehad.

    Dit heb ik teruggemaild:
    -----------------------------------------------------------------------
    Hello Alex;
    The outside off my ailerons was fixed with tape just like I do with my sunracers !
    I have several years of experience with high speed models and pylonracers and I can assure you there was no flutter at all when the wing broke down.
    All the links were very tight , with zero tolerance and high power and precision Graupner DS 292 MG servos.
    The prop was balanced and everything was running very smoothly and without any kind of vibration.
    I am sorry to tell you that the airframe of the plasma is just no good, a thin profile on a very high speed plane can not be made in a two piece wing.
    The small cfk rod in the middle can not thake the force wihout braking.
    The sunracer from your company has a one piece wing and has never let me down.

    best regards Johan
     
  5. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Johan,

    Altijd leuker als je iets uit de brand zou kunnen slepen... maar een straight en level flight heb je niet van het moment je een beetje hoogte trekt. Het spreekt vanzelf dat de vleugel gewoon niet capabel was/is om de kracht te kunnen houden.
    Zijn ze van plan een sterkere vleugel te bouwen?

    Verder vraag ik me af, in hoevere prop-wind en minieme elevatorpitch de aanstroming op de vleugel kan beinvloeden, waardoor hevige druk verschillen of breuk optreden.

    Val
     
  6. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    Val,
    Het ding is gewoon de naam F5D zoals ze hem op hun site beschrijven niet waard.
    Ik weet wel dat er niks uit de brand zal te slepen vallen.
    Ik ben mij al op mijn volgende projecten aan het concentreren.

    grtz Johan
     
  7. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    Aangezien alle servotjes stevig ingebetonneerd zitten in de vleugel en de staart en het heel moeilijk is ze onbeschadigd eruit te krijgen, heb ik besloten de plasma op te lappen en uit te rusten met een pylon setup van 850watt die ik nog liggen heb.

    Een carbonbuis van 1cm diameter en 30cm lang stevig tegen de originele ligger lijmen.
    [​IMG]
    Dichtwerken met een balsa plankje[​IMG] [​IMG]

    Nu nog een breed glasvezelmatje over het middenstuk, en hij zal zeker sterker zijn dan hij origineel was.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina