plofbootje probleem

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door nitraaten, 4 mrt 2012.

  1. nitraaten

    nitraaten

    Lid geworden:
    3 mrt 2012
    Berichten:
    23
    Locatie:
    o
    het antwoord staat er al dat is waar
     
  2. nitraaten

    nitraaten

    Lid geworden:
    3 mrt 2012
    Berichten:
    23
    Locatie:
    o
    als er nog meer ideeën zijn
     
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Voor wat?
     
  4. nitraaten

    nitraaten

    Lid geworden:
    3 mrt 2012
    Berichten:
    23
    Locatie:
    o
    voor het probleem dat het tin smelt
    want het is net zo mooie boiler
     
  5. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    ...
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dit is toch wel rustgevend:
    Dit bericht is niet zichtbaar omdat nitraaten op je negeerlijst staat.
     
  7. nitraaten

    nitraaten

    Lid geworden:
    3 mrt 2012
    Berichten:
    23
    Locatie:
    o
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.812
    Locatie:
    Salland
    Als je plezier wilt hebben van dit forum, Nitraat, dan zal je een paar dingen goed moeten onthouden en toepassen.

    JIJ wilt wat weten.
    IK niet.

    JIJ zult daar dus moeite voor moeten doen.
    Misschien heb IK het antwoord

    Als JIJ aardig tegen mij bent
    ga IK jou dat antwoord misschien geven.

    Zo werkt een forum.
    Dus: niet doen alsof je geen antwoorden gekregen hebt voor jouw probleem, want die staan er wel degelijk. LEZEN!
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2012
  9. Steamer

    Steamer

    Lid geworden:
    3 apr 2012
    Berichten:
    4
    Ik zocht iets anders en kwam uiteindelijk hier terecht, geweldig niet? Dat internet... ;)

    Maar goed, on topic: hoe voorkom je dat soldeertin smelt.

    Het antwoord op deze vraag is niet zo eenvoudig als het lijkt, omdat er op het gebied van plofbootjes -zoals jij ze noemt- niet bijster veel informatie voor handen is. Men weet hoe en waarom ze werken (Water wordt omgezet in stoom en drukt het water door de pijpjes naar buiten, overdruk verandert in onderdruk door condensatie waardoor water wordt aangezogen. Water bereikt boiler, "flashed" en de cyclus is rond.) en daar houdt het zo'n beetje mee op. Door de bizar lage efficientie van deze motortjes is er nooit wetenschappelijke interesse geweest wat simpelweg inhoudt dat het bouwen van een goed werkend en betrouwbaar motortje eigenlijk een kwestie van 'trial and error' is.

    In de praktijk blijkt dat zelfs gelijmde motortjes kunnen werken mits goed gebouwd, weer die 'trial and error' en wat even belangrijk is... voldoende verwarming. Bij teveel warmte gaat het motortje stuk en bij te weinig warmte werkt deze niet.

    Of je een membraan hebt (deze is overigens gewoon vlak dus niet bol of hol) of niet maakt weinig uit, zonder membraan heb je iets meer vermogen, maar je mist dan wel het karakteristieke geluid.

    In een goed gemaakt motortje zal het water vrij snel gaan oscilleren en zal het motortje koel genoeg blijven zodat het soldeer niet smelt.

    Gebeurt dit niet dan kan een lekkage de oorzaak zijn. Wat je soms ook ziet is dat het motortje een harde spurt geeft en daarna geen teken van leven meer geeft. In dit geval is al het water in het boilertje met zo'n grote kracht naar buiten gestuwd dat het boilertje droog komt te staan, er wordt dan nog wel water door de pijpjes naar binnen gezogen maar dit bereikt het boilertje niet meer. Je ziet dit verschijnsel bij teveel warmte.
    Soms stopt een goed lopend motortje na een tijdje ineens of gaat het slechter lopen, in dit geval heeft er zich zoveel lucht in het boilertje opgebouwd (vraag me niet hoe of waarom, dit is nou eenmaal zo) dat het steeds moeilijker wordt om water in de boiler te zuigen, nieuw water is dan de oplossing. Ook hier kan teveel warmte de oorzaak zijn, het water zal in dit geval steeds lager in de pijpjes gaan oscilleren door de opwarming hiervan totdat het soldeer smelt en het einde oefening is.

    Een werkend motortje maken is echt niet moeilijk, dus blijf gewoon proberen.

    Een paar tips:
    Gebruik bij voorkeur twee pijpjes (of meer) met een niet te grote en niet te kleine diameter, 4 a 5 mm werkt goed.
    Zorg er bij voorkeur voor dat de vlam geen soldeernaden raakt.
    Maak de boiler niet te groot, de vermogenswinst is minimaal en het duurt langer voordat het motortje begint te werken waardoor je al snel de neiging hebt te denken meer warmte nodig te hebben waarmee je het motortje kan beschadigen.

    Mocht je meer willen weten dan is de 'pop-pop-steamboats' Yahoo group een aanrader.
     
  10. Kabouter

    Kabouter

    Lid geworden:
    6 jan 2012
    Berichten:
    2
    Gebruik geen tin maar resist II (2) soldeer, dat heeft een hogere smelt temperatuur.
    Vouw de randen van de boiler om het membraam heen en knel het goed af.
    Zorg dat er voor het solderen overal soldeerver zit op de te solderende vlakken zodat de resist II goed kan vloeien.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.890
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's simpel: Water bevat opgeloste gassen, waaronder zuurstof (anders gingen vissies dood) en hoe warmer water, hoe moeilijker gassen oplossen en hoe minder er opgelost kan zijn per liter (oorzaak van vissterfte bij extreem warm weer).

    Zet een pan water op het vuur, en het eerste wat je ziet zijn kleine luchtbelletjes.

    Lucht is een niet condenseerbaar gas, en lost niet op in stoom, mengt er ook niet echt geweldig goed mee. Lucht is lichter dan stoom en verzamelt zich bovenin de ketel. Lucht heeft dus de neigin achter te blijven in de ketel.
    Keteltje zo laag mogelijk in het pootje plaatsen, en de waterpijpjes niet helemaal onderaan de ketel zetten helpt om lucht af te voeren, maar het zal altijd een beetje een probleempje blijven

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina