PoA T51 & T52 Reversed Stern Drive (RSD) Damen 2513 ADS Tug

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 11 feb 2022.

Tags:
  1. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Ja eigenlijk bedenk ik mij dat ik vaak veel werk laat zien maar niet meer altijd uitleg hoe ik wat doe, dat deed ik vroeger meer, nu goede afspraak ook voor de stille lezers als je iets wil weten vraag het he, dat is altijd goed voor iedereen, de vraag die jij hebt heeft een andere ook dus... Ik sta niet altijd stil bij alles wat ik doe, de dieptemarkering was daar een echte eyeopener ook voor mij, Thx Ronald!

norwin, Bart Cornet en Zeiler vinden dit leuk.
  2. Ronaldp

Ronaldp

Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Wow...wat een mooi uitleg.
    Dit is zeker 100% mooier dan decals.
    Daar zie je altijd nog een randje om de decals.
    Dit is gewoon zeer strak.
    Ga op zoek naar een bedrijfje die dat ook kan doen voor me.

Mvg ronald

3. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    We gaan rustig verder met de bouw, ik heb me de laatste weken vooral bezig gehouden met de brug binnenkant, zoals jullie op de 3D reeds gezien hadden, ok hier is wat er ondertussen is gemaakt:

Dit is de Nav tafel (echt:D):

[​IMG]2a021a2a-b6c1-4655-ade4-ed2e5a7c2a77 by Tug52 POA, on Flickr

Hier wat fotos van waar ik ben:

[​IMG]Untitled by Tug52 POA, on Flickr

Er moet nog veel gebeuren hoor en nog veel moet worden bijgewerkt, maar het lijkt er al heel erg goed op...

De stoel was best wat werk:

Maar het resultaat is wat belangrijk is he:

Dit zijn de consoles (echt):

[​IMG]c4d50060-cba2-405e-9801-07191899a09e by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]20d17b08-67b9-458d-b9ea-d0c3f8231078 by Tug52 POA, on Flickr

Hier de build consoles:

(Altijd een paar extra mocht het mislukken...)

Ok een woordje uitleg, de gaten die je ziet zijn gaten waar de displays zich bevinden, zo worden deze verlicht met een Led in de achtergrond. Alle knoppen zijn door middel van fiber optics verlicht, ik had verschillende kleuren fibers gekocht maar dit geeft toch niet helemaal het gewenste resultaat, ik zal deze dan ook gewoon aansturen met verschillende gekleurde LEDs.

Hier de inner view:

De zilverfolie is om geen ghost-light te hebben aan de buitenkan van de consoles.

De bovenkant:

Nu de foto's doen het resultaat geen eer aan moet ik zeggen...

De maat is 12 op 21mm om een idee te geven...

(het stof moet er ook nog af :p)

De andere kant:

De binnen kant:

Werkende foto's heb ik nog niet omdat daar nog het een en ander moet voor gebeuren voor ik daar ben... (komt nog)

Ook aan de overhead wordt gewerkt maar deze is nog niet helemaal klaar, dit moet het worden (iets kleiner):

[​IMG]Schermafbeelding 2022-11-15 om 23.24.44 by Tug52 POA, on Flickr

Hier ben ik al:

Een nieuwe print, de leds moeten blijkbaar platte zijn, maar dit is een dryfit, je ziet hier ook de Cam, er zijn er 2 beide zijn 160° wide en geven zo 320° view naar voor en achter, opzij wordt misschien nog dmv een draaibare op de mast of naast de mast gedaan, of de schipper...

Nu nog wat decals en ornamenten.

Hier zover ben ik er is nog wel wat te doen, ook moet alles nog gekuist worden, en daarna vernist zoals je duidelijk wel ziet...

Dan heb ik 5 dagen bezig geweest met decals, voornamelijk in powerpoint wat iedereen wel kent, hier en daar wat Gimp (gratis photoshop) hier dit is wat ik heb gedaan de Fire boxen en FirePlans krijg je er gratis bij:

1 Decal doorzichtig en 1 met witte achtergrond. Nu alles eerst vernissen en dan aan brengen, Ik heb er heel wat nodig in de brug vandaar dit eerst moest!

Ok so far so good, tot de volgende.

P Voogt, Herm, EUSIV en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. Ronaldp

Ronaldp

Lid geworden:
    2 mrt 2006
    De verlichting die je gebruikt.
    Is dat smd led 0402?
    52519329473_c98ce0d20d_k.jpg

Mvg Ronald

5. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Hey Jan , dit is er over , zo waanzinnig mooi , en dat op schaal 1/50 !!!!!!!!
    Ik moet je engelengeduld echt waarderen , dit maak je niet zomaar eventjes .
    Prachtig gedaan man .
    Groetjes
    Ronny
    PS : lees eens even je mails AUB

6. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Weer een super update Jan.

7. Ronk

Ronk

Lid geworden:
    13 dec 2019
    Dat dit op macrofoto's al zooo mooi is maakt mij jaloers om dit eens in het echt te bewonderen. Hoe heb je die snoertjes van de marifoon gemaakt? Gewoon van ijzerdraad ofzo?

8. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Even terugkomen op de LEDs Ronald, ik gebruik een mix van alles eigenlijk, ook de 402 wat leuk is dat hij zo klein is, ik zet deze vaak in een "bed" van resin (lijm kan ook) en dit is bijna altijd witte resin waarom, wel dan wordt het licht niet echt goed doorgegeven maar mooi "gebroken" naar alle kanten, en krijg je een mooi uniforme verlichting. de kant waar geen licht naartoe moet cover ik met zilverpapier. Er. zijn al mensen die mij gezegd hebben dat dit ook met blinkende verf kan maar bij mij is dat nooit echt lichtdicht, vandaar ik gewoon terug naar keukenzilverpapier ben gegaan.

Wat ik wel doe Ronald maar dit is waarschijnlijk omdat ik overdrijf in die dingen, is elke LED of elke LED serie (bvb alle bovenlampen) op een eigen trim pot zetten zo kan ik de lichtsterkte mooi aanpassen naar mijn gevoel, zeker voor instrumenten want die geven al snel te veel licht ik gebruik dan 2K pots die geven een goede range tot bijna geen licht op S3 nu dat is mijn persoonlijke ervaring natuurlijk.

De sturing van de LEDs gebeurd of met een multiswitch of met een USM RC (nu versie 3 waarschijnlijk) deze laten bijde toe of TL(fluorescentie lampen) of gedimd opkomen en afgaan toe te passen, bij de multiswitch doe ik dat in de stuurarduino, bij de USM is daar een functie voor. mocht je dit wensen, ls je wil kan je natuurlijk ook er nog een ESC tussen zetten als dimmer om de lampen via de zender te dimmen...

9. Ronaldp

Ronaldp

Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord.
    Moest wel even af en toe google.
    Bv USM RC
    Wat een mooi aparaatje is dat.
    Dat gaan we zeker in het achter hoofd houden.

Mvg ronald

10. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Om een led in een schijnwerper bij het inschakelen langzaam op te laten gloeien zet je een condensator (elco) over de led. Na het uitschakelen gloeit de led nog een poosje na. Even uittesten welke waarde de condensator moet hebben. De ene led is "gulziger" dan de ander. Nog niet uitgeprobeerd met een Beier module. Schakel verlichtng met CTI Ps4a multiswitch. Gr. Klaas.

11. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Nog even terugkomen op Ronk, de snoer van de marifoon is gewoon uit een draadje wat ik per ongeluk van de Led had gebroken (overdreven geweld) dat ik dan heb opgerold rond een 0,33 reling staafje en dan wat uitgerokken, dit was gewoon perfect en goedkoop omdat het al zwart was

Ronk vindt dit leuk.
  12. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Hey Klaas, ja zo kan het natuurlijk ook, alleen gloeit dan de LED nooit mooi op anderzijds zit deze functie gewoon n de USM dus waarom niet vroeger deed ik dit met een arduino maar de USM is zoveel makkelijker!
    wat ik wel durf te doen is tussen de polen van een motor een Condenser zetten om de start wat "smoother" te laten gaan dat werk ook wel goed, anyway er zijn vele wegen naar Rome.

Nu voor al de Lezers die USM is wel een vreselijk leuke module spijtig dat ze zo duur is want het is een geluids module multiswitch rook initiator, speciale servo manipulmator enz... eigenlijk klan je met die module 99% van de modelbouw wensen.

13. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ik heb nog de oude Beier 2 Jan. Geen idee of die leds wil laten aangloeien of nagloeien. Zal de manual nog eens raadplegen. "Zacht" aanlopen van een motor gaat ook met een gloeilamp in serie. Had destijds een 12 Volt 20 Watt gleilamp in een trafo voor de trein gebouwd. Was bedoeld als zekering, maar liet de loc ook rustig opstarten. Gr. Klaas.

14. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Hahaha Klaas ja die tips uit de oude doos zijn veelal nog de beste, nu met de USM RC 2 gaat dit ook hoor tot nu toe zitten die in mijn beide boten, je kan in die sequenties alles inzetten wat je maar wil, het enige wat is echt rot vind is dat je die software tot voor een jaar nog een een Mac kon draaien via parallels maar sinds die M1 uit is werkt er eigenlijk niets meer naar behoren op die Mac niets van de iets oudere software ik heb nu 2 van die nieuwe mac's hier en godjandorie heb ik daar al spijt van!

Laatst bewerkt: 16 dec 2022
    Unusual RC vindt dit leuk.
  15. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Tijd voor wat updates, de brug is even blijven liggen ik was het even beu, anderzijds kan ik niet echt verder met de brug tot ik een werkende mast heb en alle aansluitingen daar zijn, dus moest ik daarmee verder, ook de 2 vent cabins vooraan lagen al een tijdje opzij, en omdat ik echt zin had om nog eens wat railings te maken ben ik daar maar mee verder gegaan, nu de brug zelf is wel voor 100% klaar:

Hier liggen alle onderdelen in hun bewaar doosje tot ik ze ga gebruiken.

Er is nog veel ander beslag klaar ondertussen bvb:

De haak:

De echte:

[​IMG]P1200603 by Tug52 POA, on Flickr

Hier nog wat duidelijker:

dan was het tijd voor wat geklungel aan die vent cabines, dit moest het worden die cabines delen waarop de F
    FIRE monitors staan.

[​IMG]176357914_1135754200226133_9051662111877915873_n by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]P1200699 by Tug52 POA, on Flickr

Zo ver ben ik, hier zijn de FiFi sprayerlines nog aan het drogen:

En hier is alles min of meer in orde de spraykoppen komen nog:

Een aantal dingen staan er nog niet op, ik laat deze tot ik de monitor servo's heb gemonteerd, sommige dingen zijn tamelijk fragille vandaar dit moet nog gemonteerd worden:

De echte:

[​IMG]P1200695 by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]P1200750 by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]P1200749 by Tug52 POA, on Flickr

De verkleinde versie ze zijn 3,8cm hoog:

[​IMG]9708e113-962a-4023-a589-d72d2cb3a80b by Tug52 POA, on Flickr

Dan heb ik vandaag wat tekenwerk verricht:

[​IMG]48a0bec5-305c-4b31-8637-fe074d640876 by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]7e746cdd-df77-4f67-ad82-cc591b425300 by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]f07e220c-c726-4a2d-bff8-93c9946b0fd8 by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]c8199d54-7fbe-4696-ba2b-c5513bd5de8a by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]3381a45a-45d5-4967-8851-8d77e16d5833 by Tug52 POA, on Flickr

De hoorn is 10,7mm lang en 6,4mm hoog zon 7mm breed erg groot is het dus allemaal niet.

[​IMG]5ff6ee39-5041-449e-bd61-7ab3283ff900 by Tug52 POA, on Flickr

En nog wat andere dingen op de mast voet:

[​IMG]4c6d300d-19e4-41af-a7a3-56c98bde4029 by Tug52 POA, on Flickr

Alles voor een gewone 3mm LED:

[​IMG]c8e3eceb-0763-4586-bc12-1d2fa627bf49 by Tug52 POA, on Flickr

Samen ziet dat er zo uit:

[​IMG]P1200798 by Tug52 POA, on Flickr

En in het klein:

[​IMG]1e5ef6c5-a79e-4037-af64-678800dafdfe by Tug52 POA, on Flickr

Dan zeer complex railing werk, er staat op gans die boot nu eens niets recht pfffft...

FiFi sprayers worden maar direct meegedaan:

Na uren en uren kom je dan hieraan:

dry fit:

Alles zit nog wel los!

Hier en daar nog eens met de vijl langs gaan maar het resultaat valt mee denk ik...

Dan de ramen in de Velux (hoed) zodat alles rustig kan drogen en een rood kleurtje kan krijgen:

Met wat extra "Rouge"

de beschadiging zit mooi onder de mast voet, had ik daar even geluk!

deze ramen zijn "licht" groen getint je ziet dit niet erg goed omdat de protectie er nog ophangt aan de binnenkant, het kan zijn dat ik ze nog een "extra blauwe tint" meegeef naderhand maar ik moet eerst zien of dat alles het gewenste effect heeft als je door de ramen kijkt, je wel mooi de inspan-rubberrand door de ramen, deze gaat ook mooi het donkere effect geven wat je van buitenaf zien als je naar de echte sleepboten kijkt.

Zo jullie zijn weer mee, nu zal het wel allemaal weer wat trager gaan aangezien mijn baas mij weer overdreven veel gaat laten werken de komende weken...

tot de volgende...

Mocht er geen update meer komen voorheen alvast een fijne kerst en een voorspoedig 2023 aan iedereen!

P Voogt, Aeroplaniga, Herm en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Je hebt weer meer dan je best gedaan Jan, prachtig nauwkeurig werk. Ben zelfs een beetje jaloers op je tekenwerk, je begint er echt een expert in te worden.

17. Jean-Paul

Jean-Paul

Lid geworden:
    10 feb 2006
    Is al een expert en het word nog beter .

18. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    PFFF Jan , op de foto's lijkt dit allemaal zo groot maar eigenlijk is dit heeeel klein , 1/50 !!!!!
    In ieder geval echt knap gedaan :wave.
    Groetjes
    Ronny
    www.mothvzw.be

19. Ronk

Ronk

Lid geworden:
    13 dec 2019
    Schitterend, en klinkt die hoorn een beetje? Anders mag je hem voor mij in 1op.1 printen, anders zijn die dingen onbetaalbaar;):p

20. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Welke maat schoenen heb jij Jan? Met al deze lovende kritieken kan het haast niet anders dat je er naast gaat lopen als je niet uitkijkt. Maar zonder dollen, het is iedere keer weer een lust om naar te kijken. Ook je schilder/spuitwerk ziet er super professioneel uit. Ook voor jou en je familie vast fijne feestdagen gewenst.

Deel Deze Pagina