POC: intrekbare elektro aandrijving voor zwever

Kerst gedachte...

Ik ben benieuwd. Tot nu toe ziet het er al goed uit. En beter dan dat ik in het begin had verwacht ... :rolleyes: Ga zo door.

Grappig :rolleyes:.... Vaak zijn dit soort projecten gedoemd om te mislukken. Niet omdat iemand iets niet kan, maar meer omdat hij geen zin meer heeft om het af te maken....

Ik geef toe, dat als ik mijzelf zo bezig zie dat het altijd niet even doordacht overkomt... Zo wordt bijvoorbeeld het mechanisme overhoop gegooid, omdat de 'motorstop' te ingewikkeld wordt... Of bijvoorbeeld de oranje servo vervangen door een spindel.....

Had ik een plan toen ik begon?

Ja, ik wilde eigenlijk alleen maar een besturing maken, voor iets wat lijkt op een Up&Go I. Het plan was dat als je de motor schuif opentrekt, dat dan eerst het KTW omhoog zou komen, en dan de motor ging draaien. Indien de motor gestopt wordt, dan zou het KTW dus weer (automatisch) intrekken. Dus dit alles zonder een schakelaar op de zender voor het op en neer doen van de KTW. Dat klonk lekker simpel, en ik dacht ik maak er ook een proefopstelling bij.... Toen ging ik bezig, werd enthousiast 8O en de rest konden jullie hier lezen....

Verder? Ja:yes:!

Ik zou nu eigenlijk al lang met een ander project bezig moeten zijn.... Maar als ik ergens aan begin, maak ik het ook af. Dat doe ik ook in dit geval. De "proefopstelling" is ernstig uit de hand gelopen (qua tijd) :celebrate: Maar ja, aan de andere kant: het blijft hobby!

Ik ben bijna thuis: de servo's voor de luiken hebben gisteravond hun plek gekregen, en de eindschakelaars kunnen (bijna) erop geschroefd worden. Wat moet ik dan nog doen? Dan is-ie klaar volgens mij.... en dan kan de software er in.... Dat moet goedkomen, want dat denkt mijn baas ook altijd :rolleyes: Kan ik tenminste weer aan de keukentafel achter de laptop, en hoef ik niet meer het hobbyhok in met Kerst :xmas:

Wat ik mij afvraag: hoeveel mensen zouden denken dat dit project niets :nooo: wordt (in de hoek wordt gesmeten) en hoeveel zien hier iets hoopvols in:yes:....

misschien zoek je het soms ver, maar ik ben er zeker van dat hierdoor vele mensen inzicht krijgen HOE zulke zaken te bouwen.

het is tenslotte heel aanlokkelijk om een intrekbare motorsteun te bouwen, maar de realiteit is net wat anders.

doordat jij die proefopstelling doet, kunnen anderen het "kopiëren".
ik ben er zeker van dat er meer mensen dit gaan nabouwen, ware het niet in een iets simpelere vorm :D

als de broertjes geen pioniers waren in het vliegen, dan hadden we moeten gaan kleiduifschieten in plaats van het modelvliegen!
dus.... doe voort! we plukken er vruchten van :)

Maya

Genoeg Kerstoverwegingen! Sommige mensen denken dat alles is afgelopen over negen dagen :confused:. Heeft iets te maken met Maya's. Ik weet niet of dit klopt. Als het klopt kan ik maar beter stoppen en andere dingen gaan doen:
:proost:
...maar zouden die Maya's gelijk hebben? Dit hebben die jongens gemaakt:

La_Mojarra_Inscription_and_Long_Count_date.jpg

wel leuk, maar nog lang geen KTW!

Dus..... :hammer: .....dan maar weer aan het werk! Volgens mij gaan wij gewoon Kerstmis 2012 beleven!

Vanavond even twee servo's uit de oude doos te voorschijn getoverd! Die stekkers passen niet meer, dus even weer de soldeerbout warm gestookt. Natuurlijk eerst even alles scheef leggen, foto maken, en dan is dit het resultaat:

GroteFoto-NDVFFQKC.jpg

Meer resultaat is op de volgende foto te zien: nieuwe kabels aan de luikservo's en de eindschakelaars gemonteerd... Dan toch op andere plekken en anders dan ik mij had voorgesteld; maar ja, het blijven eindschakelaars...

Tevens de servo bevestiging gem....8Ot, of zullen we maar zeggen even lekker met epoxy aan het soppen geweest. Gisteren al even die steunen gemaakt, vanavond even afgewerkt. Er komen nu dus twee servo's in, die elk een luik open/dicht doen. Gewoon met een recht stangetje!

GroteFoto-DWVCCHZD.jpg

.

Laatst bewerkt:
toen ik las, 2 servo's uit de oude doos, verwachtte ik lineaire servo's? :rolleyes:
of toch op zijn minst nog eentje met een vierkant kopje ;)

ik ben erg benieuwd hoe het geheel gaat werken!
als een duivel uit een doosje? of eerder als een muziekdoosje waar alles perfect werkt en afspeelt!

als het echt afgelopen is op 21/12 dan is het van je te haasten! DIT wil ik echt nog wel gezien hebben!
(mijn aller allerlaatste wens!?) :p

grtz

Toch mooi als over 1000-2000 jaar een archeoloog van een nieuwe beschaving dit wondertje van techniek terug vindt en zich afvraagt waar dat ooit voor gediend heeft...

Toch mooi als over 1000-2000 jaar een archeoloog van een nieuwe beschaving dit wondertje van techniek terug vindt en zich afvraagt waar dat ooit voor gediend heeft...
... dan denkt ie dat de wereld binnenkort vergaat, want dit instument opent de poorten naar de ondergang. Blijkt dan ook weer niet waar te zijn, maar tegen die tijd zijn ze vergeten dat men dat in 2012 ook al mis had. :new-alien:

wowww, dit gaat erg ver!
beweer je nu dat jij je eigen poort creeërt?
als het ware een wormgat naar een andere ruimte? :o
roep dit maar niet te hard, of al die miljoenen gelovigen die denken dat de wereld vergaat staan de 21e in je knutselhok!

en als de wereld niet vergaat denken ze binnen 2000 jaar bij opgravingen dat je intrekbaar spul een poging was om een vortex te creeëren?

bestaat de vortex al niet in onze hobby? ;)

sorry voor het off topic zijn!

Druppelvormig

...toen ik las, 2 servo's uit de oude doos, verwachtte ik lineaire servo's? :rolleyes: of toch op zijn minst nog eentje met een vierkant kopje...

...volgens mij zijn deze ruim 20 jaar oud... Redelijk oude 8O doos... Zegt ook iets over baasje :(

Misschien is alles dan wel weer terug bij af, en lopen ze weer met een berenvacht. Einstein zei: "ik weet niet met welke wapens WO3 wordt uitgevochten, maar WO4 met stenen en stokken".

:confused: Maar goed....

:rolleyes: Terug naar de realiteit!

De afwerking. Gisteravond nog even bezig geweest met de twee luikservo's; die werken nu. Luiken gaan open en dicht. Nu moet ik nog twee dingen doen voor ik met de software kan beginnen:

1) een soort geleiding maken voor de propellorbladen: Als de propbladen (gaan) draaien, haken ze nog tegen de (hoekige) motorbevestiging en de kabels aan. Dat kan snel door een soort rond schot op de motorbevestiging te monteren of mooi door het geheel af te werken met een soort druppelvormige afdekkap :rolleyes: Maar eens even kijken waar het op uit draait....

2) verbindingskabels naar de besturing leggen. Dan praat je over: twee eindschakelaars (2x2 aders), motorbesturing (2 aders), twee servo's (2x3 aders). De BEC van de ESC gebruik ik voor de spanningsverzorging voor mijn twee luikservo's, scheelt weer een 7805 :D

Binnenkort (w)(m)eer bewijsmateriaal!

Keurig hoor!!

Ben benieuwd naar een filmpje betreffende de werking!
Mocht de motor door het soepeler gaan lopen de slee net voorbij de eindswitch duwen (door uitloop zeg maar) wat gebeurt er dan?
Ik neem aan dat de schuifregelaar hiervoor ingebouwd is maar ik vraag het toch maar even...:rolleyes:

Mooi project nog steeds, ik blijf het volgen!

Succes, Louis

doorlopen

Ben benieuwd naar een filmpje betreffende de werking!

....ik ook! En dan maak ik geen grapje :nooo:, ik ben echt benieuwd hoe alles straks gaat werken!

Mocht de motor door het soepeler gaan lopen de slee net voorbij de eindswitch duwen (door uitloop zeg maar) wat gebeurt er dan? Ik neem aan dat de schuifregelaar hiervoor ingebouwd is maar ik vraag het toch maar even...

Daarvoor is de schuifregelaar ingebouwd:yes:! Zou ik die niet hebben gehad, dan had ik minimaal 2 meer schakelaars moeten inbouwen. Zodra de slee dan langs de voor laatste schakelaar komt, dan langzaam doorlopen.

Nu heb ik drie mogelijkheden:

1) het systeem elke keer, bij inschakeling, laten 'homen'...
Nadelig:
-elke keer bij inschakelen, even wachten totdat KTW klaar is met initialisatie
- ?
Voordelig:
- altijd wel exacte eindwaardes
- ?

2) het systeem laten homen, op commando van de gebruiker en uiterste standen opslaan...
Nadelig:
- extra input nodig (schakelaar, toets, oid)
- geheugenkaartje nodig, waar uiterste standen worden opgeslagen.
- ?
Voordelig:
- snel opstarten
- ?

3) eindwaardes uitlezen, en die vast inprogrammeren... :lol:
Nadelig:
- eindstanden (kunnen) verlopen, waardoor je weer nieuw moet programmeren
- ?
Voordelig:
- Q&D-oplossing (Quick & Dirty)
- ?

We gaan dus in eerste instantie voor optie 3 :oops: In Arduino worden de twee eindstanden ingelezen, en dan is het plan om bijvoorbeeld 10% voor het eind, de motor al te laten stoppen. Dan heel even wachten, en dan de motor heel langzaam naar de eindstand te sturen, zodat hij niet kan doorschieten....

Dat is het plan..... :rolleyes:

Je kunt de eindstanden in het eeprom opslaan, dat lost alvast 1 van de problemen van optie 2 op.
Je zou ook i.p.v. je huidige motor een klein stappenmotortje kunnen gebruiken, dan wordt het allemaal nog nauwkeuriger en simpeler.

ja,

Je kunt de eindstanden in het eeprom opslaan, dat lost alvast 1 van de problemen van optie 2 op.

...maar dan moet er wel spanning op de Arduino blijven staan....

en soms gaat de spanning eraf....

Er is wel een mogelijkheid om in het EEPROM van de Arduino te schrijven, maar dan moet je wel oppassen dat je niet je eigen programma overschrijft, en dat je het niet te vaak doet.... Want volgens mij is het leven van een EEPROM "slechts" 100000x anders schrijven....

Laatst bewerkt:
Misschien als extra een waarde inbouwen dat, wanneer de eindschakelaar binnen zoveel tijd of ohmse waarde niet gehaald wordt, dat dan de motor alsnog stopt.
Extra veiligheidje, uit ervaring opgedaan in het bedrijfsleven....:rolleyes:

Succes!!

Louis

Nee hoor, dat is nu net het mooie van eeprom, blijft gewoon netjes opgeslagen, ook als de spanning eraf is geweest.
Je kunt tijdens het afdraaien van het programma gewoon waardes van en naar het eeprom schrijven (als ik me niet vergis zijn er 512 adressen beschikbaar)
De waardes die de fabrikant opgeeft zijn over het algemeen vrij veilig genomen, in werkelijkheid zul je zeker 1 miljoen keer een waarde weg kunnen schrijven, dus je bent wel even bezig voordat je arduino het niet meer doet (eeprom slijt overigens alleen door schrijven, niet door lezen)

Edit: Hier heeft iemand een test uitgevoerd. Hij kwam tot 1,230,163 writes voordat het eeprom de geest gaf:

Laatst bewerkt door een moderator:
Goede info!

... (als ik me niet vergis zijn er 512 adressen beschikbaar)

Heey, dat wist ik niet! Bedankt voor deze info!

Dat is eigenlijk wat ik zocht, en om nou direkt een SD-kaart erbij te stoppen, dat ging mij iets te ver. Ik wist niet :rolleyes: dat er hiervoor 512 adressen gereserveerd waren....

Ik ga het uitzoeken. Of heb jij (toevallig) nog een stukje voorbeeld code liggen???? Dan zie ik het graag!

[edit]
ik heb het hier al gevonden.....

Gewoon even naar de examples kijken (zitten dacht ik standaard bij de IDE) Het stelt niet veel voor, gewoon de library toevoegen (#include <EEPROM.h>) en dan schrijven (EEPROM.write(adres, waarde); ) en lezen (EEPROM.read(adres); )

Laatst bewerkt:
Back