POC: intrekbare elektro aandrijving voor zwever

Thrustline

@piet, Ik lees nu pas goed dat je vraag om de hoek van de thrustline gaat... Ik heb eens over het effect van deze hoek zitten na te denken. Omdat ik er maar geen grip op kon krijgen, heb ik een afgeschreven zwevertje voorzien van een motorgondel die bijna 30 graden naar achteren kantelde

@piet:

Dit is wat ik zojuist bedoelde:

full

Omdat de motor 'hoog' en (hoogstwaarschijnlijk) niet loodrecht boven het zwaartepunt zal draaien, krijg je een netto draaibeweging.... :rolleyes: Als de motor op de neus zit, is dit effect er bijna niet (afgezien van andere effecten, zoals instelhoek, lift, enz.)

Misschien weet iemand anders hier iets meer van, of heeft ervaring hoe dit uitpakt?

Laatst bewerkt door een moderator:
Trebron;) ik ben zelf opzoek naar een systeem maar als ik het jouwe zie ga ik hem ook maar zelf maken maar dat wel met het SM systeem als aansturing

Afstand tussen de prop thrust lijn en de zwaartepunt veroorzaakt een flink moment die de neus naar beneden zal drukken. Als de kist eenmaal snelheid heeft, wordt dat gecorrigeerd door de stabilo. Dat zal vooral goed gaan bij een t-staart omdat de stabilo direct aangeblazen wordt. Alleen, een kist die tijdens het starten nog niet voldoende snelheid heeft zal z'n neus naar beneden drukken waardoor het wat moeilijker los komt.

Er zijn zelfs landingsgestellen die tijdens de motorstart naar voren schuiven om dit effect te compenseren. Specialized landing gear for gliders with self launch systems

Groet, Sinan

Wie weet het?

Wie weet waar die twee verenstalen draadjes voor dienen :rolleyes: ?

Nou ik weet het wel in ieder geval!!! :cool:

full

:banana:ach ja, soms moet je een beetje geluk hebben!

Filmpjes volgen nog...

Zo, en nu eerst een
:proost:

Als de motor op de neus zit, is dit effect er bijna niet (afgezien van andere effecten, zoals instelhoek, lift, enz.)
Klopt.

Misschien weet iemand anders hier iets meer van, of heeft ervaring hoe dit uitpakt?
Daarom staat die motor ook best fors omhoog gericht (c.q. hoort zo omhoog gericht te staan), zo'n 10 graden. daardoor is de luchtstroom vanaf de prop/motor omlaag gericht. Daardoor wordt het stabilo licht van boven aangeblazen, waardoor het stabilo een downlift creëert. Netjes ter compensatie van dat nose-down-moment.

Zie ook deze post.

en dit filmpje:

het werkt!

....het ziet er plausibel uit....

...en het werkt!

Maar het is goed geraden! Als ik nou €5000,- had uitgeloofd voor diegene die als eerste het goede antwoord had gegeven, had jij het gekregen.

Maar helaas, dat was niet zo... :( Als troost worden, as we speak, de filmpjes geupload... hold on... :D

Komen ze?

[URL="
[/URL] een impressie hoe de veren werken....

Wat het achtergrondgeluid is weet ik niet, in ieder geval geen servo(s) want die zijn niet aangesloten....

Zouden ze komen [URL="
[/URL] ?

juiste stand...

Prop geleiden bij het open klappen en netjes laten stoppen in juiste stand? Good thinking, het ziet er plausibel uit.

Het laten stoppen in de juiste stand heb ik nog niet werkend, want HK-post gaat niet zo snel :shock: ....

Het terugklappen kan simpel met een elastiekje, heb ik al wel gemerkt. Ik gebruik hier nog een te groot elastiekje... Voor het moment werkt het redelijk... Tevens zijn die veren even snel gebogen, dat kan nog wel netter....

Groeten
Norbert

Het openklappen ziet er bijzonder goed uit voor een 0.1Beta versie. Nog ff zoeken naar een optimale form, verenstaal dimensioneren etc. en dan werkt het. Ik had ook gehoopt dat'ie de prop in juiste stand zou stoppen maar bij nader inzien werkt het natuurlijk niet zo.

Intussen ben ik benieuwd naar je plannen met de HK spullen en de magneetjes. Ik hoop dat de spullen al verstuurd zijn, anders wordt het nog wat vertraagd door de feestdagen daar.

Groet, Sinan

feestdagen

Het openklappen ziet er bijzonder goed uit voor een 0.1Beta versie

..en dat is het! Al doende krijg je veel meer inzicht. Voor mij is kopen geen uitdaging, zelf maken wel :D.

Intussen ben ik benieuwd naar je plannen met de HK spullen en de magneetjes. Ik hoop dat de spullen al verstuurd zijn, anders wordt het nog wat vertraagd door de feestdagen daar....

Waaaat? Alweer feestdagen??? :shock:

Regen

Volgens Piet (Paulusma) regent het de hele dag vandaag :onweer:. Een mooie dag dus om lekker bezig te zijn in het hobby hok zou je denken :). Niets is minder waar, omdat de plicht roept, moet ik nu al mijn hok uit :shock:.... Maar gelukkig is er nog wel een beetje voortgang geweest.

Lang geleden hebben mijn vrienden, die aan de andere kant van de wereld wonen, mij iets toegestuurd. Gisteren mocht ik het eindelijk ontvangen, de controller. Klein van afmeting, groot in daden: (wat is ze toch nano hé):
full

Ik heb nog meer vrienden aan de andere kant van de wereld. Die schijnen ook iets te hebben opgestuurd. Tot op heden helaas nog niets ontvangen :confused:.

Ik ga nu bezig om de losse eindjes even netjes af te werken. Een voorbeeld is de propellor-inklap mechanisme... :rolleyes: (lees elastiekje). Moet ik natuurlijk wel zeggen dat ik de inspiratie hiervoor heb opgedaan in Jordy's draadje.
full

Tevens de motoraanvoer:
full

en het uitklapmechanisme:
full

Back