Pokkebootje deel twee

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door brutus, 28 okt 2023.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.773
    Locatie:
    Salland
    Brandstof-bronchitus...:confused:
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zoiets ja...
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Is het geen verkapte kudde vorming in de brandstof? Dat torretje loopt zo zuinig dat ethanolistische benzine gelegenheidsbacteriën denken dat het de costa del sol is met gratis drinken? Kan zo maar?
    Denk jij koffiedik te beloeren… is het een levende house party van bioflora!?
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2024
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat weet ik eigenlijk niet... Ik weet dat Diesel een bacterie "infectie" kan oplopen, maar van benzine heb ik er nog nooit van gehoord.
    Wil niet zeggen dat dat onmogelijk is, en ik moet zeggen:

    Ik had de boel (carburateur in losse onderdelen, en de brandstoftank) in de trilbak gelegd, met gedestilleerd water en wat Dasty.
    Na halve looptijd de tank even leeg laten lopen omdat anders het schoonmaakmiddel niet ververst, en toen kwam daar iets emulsie-achtigs uit, tamelijk wit van kleur, geen idee wat het was.

    De tank is lastig 100% leeg te halen, en ook al laat ik het ding normaliter draaien tot de tank, slang en carburateur leeg zijn, echt "droog-droog" wordt het natuurlijk nooit.

    Zelf dacht ik dat het "opgedroogde mix" was die het probleem veroorzaakte.

    Wie weet hebben we iets nieuws ontdekt (bacteriën in de benzine) en dan noem ik het naar jouw, Bas... :D
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha… :D

    Mwah leeg hoeft niet? Geen metalen tank toch? Je kunt ook doorlussen met buffertank/brandstof container. En zo spoelen met brandstofpapierfiter. Blijft alles schoon.

    Nippels, doorverbindingen… koppeling toch alles kunststof? Kan daarop geen erosie geven.

    Enig alcohol kan door chemische reacties wel een stalen tank corrumperen, en trekt water aan. Maar brandstof toch niet via overdruk maar op eigen aanzuiging?

    Daarom tank ik altijd een 98 voor de klassiekert, waar een minst mogelijk hoeveelheid alcohol in zit. Bekende verhalen etc
    Alcoholkiller maakt van de brandstof ook bocht.
    Dus pas ik niet toe. Etc…of er nu water in de tank zit heb ik nog niet gecontroleerd. Tank is nog wel strak van binnen voor zover ik kan zien.

    Mogelijkheid door vervuiling uit de atmosfeer?
    Emulsie duidt op water? Of is het een neerslag van de mengsmering?
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2024
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.904
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ben er te lang uit om nog enige kijk op benzine(componenten) en hun eigenschappen te hebben. En niet elke oliboer gebruikt dezelfde componenten. Bij ons werd er in één van de componenten bij het verlaten van de unit een anti-oxidant toegevoegd. Maar daar kristalliseerde de injectieleiding nogal eens en verstopte de boel. Hoeveel en welke soort olie meng je bij Bert? Gebruikte vroeger in mijn Kreidler (80-er jaren) outboard 2T olie. Toen men eens met de lepels van de heftruck een vat van dat spul lek prikte had ik de 2T olie voor het "oprapen". Op zich prima spul, maar met de productie van die batch was iets mis gegaan en begon de Kreidler te protesteren. De heel fijne zeef in de tank sloeg steeds dicht. Tank afgetapt en in een schone fles tegen het licht gehouden. Leek het net of er kleine vliesjes plastic in zweefden. Waarschijnlijk residue gecontamineerd met polypropyleen gebruikt als feedstock voor de smeerolie. Later vernam ik via via dat het leger ook problemen had met doeltrekkende vliegtuigjes die er opeens mee nokten en moesten gaan zwemmen. Onderzoek wees uit dat er plastic in de 2 tactolie zat. Kon mijn gratis olie naar de stort. Zou Bas zijn advies maar volgen en M98 gaan tanken. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jazeker wel! Een handgemaakt zilvergesolderd Messing tankje van wel 15 hele mililiters... :D

    Metaal, Tygon, Metaal...
    Dat zeggen ze... Maar er zat al roest in tanks van motorfietsen lang voordat er "E" in de benzine zat... Ik geloof wel in roest (wat de ogen zien kan de geest niet ontkennen), en ik geloof ook in water in de benzine (ditto).
    Ik geloof zelfs dat "E" sommige afdichtingen kan aantasten. Waar ik moeite mee heb is dat het hele grote problemen kan veroorzaken, want ik zie ze niet in mijn auto, niet in mijn ouwe Ducjes, en ook niet in al mijn andere motoren.
    Ik kan het niet bevestigen, mijn oude Paso loopt er UITSTEKEND op, beter op E10 met behandeling dan op de E5 ervoor of zélfs de alcoholvrije e95 van vroeger.

    Dus ik denk dat het iets "huishoudelijks" is... Iets in hoe de boel er bij staat als het niet gebruikt wordt, of iets in de manier waarop ik tank, of leeghaal, of zoiets. Iets wat NIET bij al die andere mechaniekjes gebeurt, maar ik ben er nog niet achter wat nu precies die afwijkende factor is bij dit specifieke gevalletje.
    Dit ding heeft nog maar iets van 70 uur gedraaid, wat betekent dat er niet heel veel meer dan anderhalve liter in totaal doorheen gegaan KAN zijn...
    Alle andere modelmotoren hebben vele malen meer verbruikt, over de auto kan ik niet eens beginnen na te denken, en die oude Paso heeft sinds zijn reactivatie twee jaar geleden ook alweer ruim 400 liter verstookt.


    Castrol PowerRS 2T, een olie waar ik in 7 jaar tijd nog nooit problemen mee gehad heb. De fles die in de nu in gebruik zijnde kan komt uit een batch van 10 flessen waarvan de overige flessen geen problemen hebben gegeven, en de Jerrycan is vorige zomer gemengd. Diezelfde jerrycan verstook ik ook in de vliegtuigen, die tot op de dag van vandaag probleemloos lopen. De mengverhouding is 1:10.


    Hmmm... Polypropyleen komt niet van nature voor in olie. Propyleen wel, en dat kan onder omstandigheden tijdens de verwerking van olie polymeriseren. Dat is een raar verschijnsel, waar de zeevaart een enkele keer wel eens last van heeft als de HFO (wat deels een restproduct van destillatie en kraakprocessen is) weer "verdund" wordt Dat gebeurt soms met mislukte destillaten, en dan komt er propyleen mee terug de brandstof in.
    Laat je dergelijke brandstoffen nodeloos door centrifugaalseparatoren circuleren, dan ontstaat er in de schone olie een heel traag polymerisatieproces wat inderdaad je filters met een soort van plastic laat dichtslaan. Het vervelende is dat die kleine polyprop deeltjes, ALS ze klein genoeg zijn om de filters te passeren, verder geen schade aanrichten in de brandstofpompen en injectors, maar omdat het een proces is, groeien de filters dicht en die kunststof vormt zich om de draadjes van het filtergaas heen.
    Je krijgt dat niet schoon met oplosmiddelen, want polyprop is behoorlijk oplosmiddelenbestendig (ze maken er ook jerrycans en touwen, kabels en trossen van), en het zit dus "vastgegroeid" dus je krijgt het er ook niet met perslucht of terugspoelen uit. Branden lukt nog wel eens, maar dat beschadigt ook het metaal van het filtergaas.
    De hogedrukreiniger lukt soms ook, maar geeft een enorme troep.

    Het kan overigens goed dat er dstijds polyprop in die olie van je Kreidler terecht gekomen is, hoor, maar tegenwoordig zou dat echt een extreme zeldzaamheid zijn, en nog zeldzamer dat dat door de kwaliteitscontrole zou glippen.


    :D :D :D Noem me gerust eigenwijs, maar.... nee... Dat gaan we niet doen. Als alle andere motoren geen problemen hebben op dezelfde brandstof, kan strikt genomen dit probleem wel zijdelings met die Ethanol te maken hebben, maar ALS dat zo is, dan is het "Ethanol in combinatie met XYZ" waarbij dat XYZ staat voor datgene wat er anders is dan bij alle andere motoren die op diezelfde brandstof draaien.

    Ik moet geen 98RON tanken, ik moet XYZ zien te achterhalen. En vroeg of laat lukt me dat... :D
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.904
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Je hebt helemaal gelijk. Uit de Cracker bleef er wel catalyst in de Main Column Bottoms zitten en kraakte het in de opslagtank nog wat na. Een uitdaging om die tanks schoon te krijgen voor een turn around. Als je bij de andere motoren geen problemen hebt dan lekker het vertrouwde spul blijven stoken. Probeerde met het smeerolieverhaal aan te geven dat een probleem soms uit onverwachte hoek komt. Maar als je geen problemen bij de andere motoren hebt dan lekker doorgaan met het gebruikelijke spul. Als het probleem zich herhaalt zul je ongetwijfeld de oorzaak vinden. Gr. Klaas
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2024
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat was me duidelijk, en wordt ook heel erg gewaardeerd, want ik had die richting nog niet uitgedacht, ondanks enkele malen met een polyprop probleem opgezadeld te zijn. Ik ben er wel eens door minder deskundige collega's om uitgelachen (Jaaaa hoor... heb je hem weer met zijn rare verhalen) totdat ik de inhoud van het zuigfilter van de sludgepomp liet zien: Zwarte brokstukken, groter dan de schietpoorten van de purifier (dus in de tank gegroeid, niet door de purifier uitgeschoten) zag er aan de buitenkant uit als verbrand hout, maar als je ze doormidden brak waren ze lichtgrijs van binnen (de inhoud van een sludgetank is over het algemeen gitzwar derrie). En als je er een vlammetje bijhield smolt het als plastic, en vatte vrij makkelijk vlam. Stonk naar brandend rubber.
    Sludge is ongeloofelijk moeilijk te ontsteken, is van zichzelf al vloeibaar en ruikt heel anders als het brandt.
    Dus polypropvorming is hoewel redelijk zeldzaam, toch echt heel erg reëel. Ik heb het in al die tijd maar een keer of 3, mischien 4 meegemaakt.

    Dat van die onverwachte hoek, daar ben ik me zéér van bewust na 32 jaar op zee...
    En soms is het pas na heel erg lang nadenken duidelijk hoe en wat precies, maar mijn hersens weigeren dat soort problemen los te laten en dan ga ik net zo lang door tot ik weet wat er aan de hand is...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.904
    Locatie:
    Oostvoorne
    Soms duurt het wat langer eer je alles op een rijtje hebt en vaak gun je je de tijd niet om je erin te verdiepen. Of je bent te druk met andere dingen. Met de komst van de Cracker maakten we stookolie met een s.m. boven de 1. We waren gewend dat in onze API seperator alle olie kon worden afgeroomd. Toch zagen we in de haven waar we het water loosden een blauwe oliewaas. Wat bleek? Over de bodem van de separator met zoet water kropen sporen stookolie, die in het zoute havenwater naar boven kwamen. Ze slipten ook door de bioplant. Uiteindelijk moest er een heel andere installatie komen om het afvalwater te behandelen. Maar toen was ik al afgezwaaid. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn logische verstand zou dan zeggen dat het afromen weer lukt als je die separator voedt met havenwater inplaats van leidingwater... :D

    Maar zulke dingen kunnen inderdaad heel erg lastig zijn, ja.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jaja… een nifty zilvergesoldeerd tankje nogalliefst! Klinkt niet transparant! Moin!
    Antieke kurk of schroefdop ter afdichting?

    Maar wat let je om na de vaart in de vaart thuis de tank even vers door te spoelen? En dan weg te zetten. Gedoe… maar wellicht minder vervuiling?

    Dat spoelen met methanol doe ik af en toe eens met de kisten. Gesloten tank-lus. Verdeeld het met de inhoud van de buffertank. Twee filters in het systeem. Van die transparante Turnigy dingen.

    Ja, heel soms zit daar wel eens wat meuk uitgefilterd in.
    Gaat de remmenreiniger er even langs.En het filtertje weer toe.

    Wat mij betreft tuf je voort op E5 of E10.
    Met een modern automobiel doet dat niet veel. Wel compromitteert het de motorolie sneller bij een direct ingespoten motor, zoals de Alfa TBi/Lancia Di. Das kwestie van intervallen verkorten.
    ik denk dat het in de pokkeboot, wat je al aangaf, er ook niet toe doet.
    Een brandstoftank in een moderne auto is overigens vrijwel gasdicht afgesloten. Alle emissies gaan gereguleerd de inlaat in via een EVAP klepje.
    Kan zijn dat een kleinere hoeveelheid achterblijvende benzine in dat mini tankje eerder vervuilt door indamping en vocht uit de atmosfeer?
    Na vele eindeloze vaarten door de vaart met ganse vaart uiteraard het optreedt?

    Een bootje zonder omkijken bestaat niet. Techniek heeft zorg, tijd, debat + koffie en een saffie nodig. Motorlife. Haha.
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2024
    k-k vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bijna... :D

    Dopje van zo'n mini-bougie verpakking. Ligt er min of meer los op, maar schermt wel af tegen vuil, regen, stof, etc.
    Niks... en hoewel ik hem niet "doorspoel" omdat ik daarvoor de boel los moet halen en dat vroeg of laat tot lekkages gaat leiden, haal ik hem wél altijd leeg, en laat daarna de motor draaien tot ook de laaste druppels, inclusief slang en carb, weg zijn. Dat doe ik omdat als je brandstof laat staan in de slang, dat toch langzaam verdampt en dan blijft er pure olie in de sproeier achter. Die olie blijft opzich wel vloeibaar, maar de motor heeft bij de volgende vaardag ERG veel moeite om die ingedikte olie weg te zuigen.

    Ik zit in die richting te zoeken... Mischien moet ik hem juist wel vol wegzetten?

    Dat is meer een dingetje van de inspuitmethode dan van de E10... Indirect ingespoten leidt tot vervuiling van de inlaatkleppen, direct ingespoten leid tot vervuiling van olie, dat zijn imperfecties van een "technologie", die versterkt of afgezwakt worden door de brandstofsoort, en dat zul je met ALLE motoren meemaken, al vanaf Rudolf's eerste probeersels... Zal ook nooit veranderen want techniek is nu eenmaal "imperfect". Er is ALTIJD wel "iets" wat niet helemaal vlekkeloos werkt. Ook bij mij.

    Dat weet ik, en ben ik me van bewust. De bedoeling is echter wel dat de boel het met investering van een bepaalde routine van zorg, tijd, debat + koffie en een saffie WEL blijft doen...
    De investering is er... het "blijven doen" blijkbaar nog niet, wat betekent dat het aan de routine schort.
    Die routine is tamelijk identiek aan/vergelijkbaar met wat ik bij de vliegtuigen doe, en daar blijft de boel wel werken. Dus heb ik een uitdaging :D :D :D
     
    verfbrander, MicropropSport en k-k vinden dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er is iets aan de hand met het tankje...
    Vanavond een ruim half uur, 40 minuten, gevaren, en de brandstof is er schoon ingegaan, maar het restant kwam er wat troebel uit...

    Mischien moet ik dat tankje eens goed uitzuren met citric acid...
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je schreef messing? Of blik?
    Zou je ‘t een of ander conserveblik hebben benut… kan het zomaar zijn datie nog een beetje met zijnde een laagje epoxycoat is veredeld?
    Kanniewaarzijn natuurlijk?

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2024
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tankje is gemaakt van messing buis uit de modelbouwwinkel, Van dat K&B spul of zoiets.

    Ik ga hem zometeen uitkoken in citric en gedestilleerd water, want ik heb geen flauw idee wát er in terecht gekomen is, maar er gaat iets mis.
    Het ding heeft 25 uur probleemloos gedraaid, en opeens, nu twee keer achter elkaar (de vorige keer hield de motor er mee op), komt de resterende brandstof troebel uit de tank...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gooi een drup water bij een monstertje van je brandstofmengsel. Doorroeren, en geeft dat emulsie?

    Gr Bas
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zojuist geprobeerd: Het glazen potje met "boot-benzine" een minuutje open in de miezerregen gezet. Ik zie de miniscule druppeltjes in de benzine naar de bodem zakken.
    Even geschud, en de vloeistof trekt éénmalig wat melkachtig op wat binnen een seconde of 10 a 15 weer naar de bodem zakt. Hernieuwd schudden zie ik dit melkachtige niet terugkomen.

    Het melkachtige wat ik zag nadat ik de tank leeghaalde, trok niet weg...

    Dus het is geen (regen)water wat ik zie.

    Tankje is ondertussen 30 minuten uitgezuurd in een pannetje lichtjes aan de kook, om de tien minuten even het tankje uit het zuur gehaald zodat er "vers" zuur in terug kwam. Daarna grondig uitgespoeld met gedestileerd water, en in de oven op 100+ graden een kwartiertje gedroogd. Als er NU nog wat in zit... :rolleyes:.
     
    Gerrit-Jan, k-k en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Okee, dat is een goed teken dus.
    Nu benieuwd of na de ets ronde de zaak wel schoon blijft

    Gr Bas
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    We gaan het scherp in de gaten houden...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina