Politieboot P64

ABS is perfekt te lijmen met chloroform , als je daar aan kan geraken .
Ik maakte er een papje mee , enkele stukjes ABS in een potje , wat chloroform erbij en laten staan (dicht)
Dan de dag erna kon je met een penseel lijmen en in de hoekjes had je dan een mooi lijmnaadje .
Het enige probleem was dat je buiten moest werken met die chloroform , ze konden je anders al eens vinden in een diepe slaap !!!!
Groetjes
Ronny
 
Ik ga het met Bison Combi Power proberen, was wel even zoeken als gevolg van een nieuwe verpakking maar het is gevonden :-)
 
Nu op zoek naar een navy compact set, in ieder geval de lange as met tandwiel, ik heb nog 2 tandwielkasten en 2 motoren. De koker kan ik eventueel zelf maken met bronzen glijlagers.

Alternatief is misschien een Jet aandrijving alleen vraag ik me af of je dan nog langzaam of achteruit kunt varen.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er bouwers die al eerder een boegschroef in deze boot gezet hebben? Ik vraag me af of een 10mm boegschroef van Raboesch ook wat doet of dat ik beter voor de 19/16mm kan gaan.
 
Blauwwinde, Misschien vind je me een beetje tegendraads, maar met die twee schroeven moet je de boot gemakkelijk rond kunnen dwingen. En als de echte boot een boegschroef heeft dan zou ik er een buis met een dummy schroef in zetten. Van een 10 mm boegschroef verwacht ik niet veel en een dikkere trekt gauw lucht. Met dat scherpe voorschip krijg de boel slecht onder water. Als de boot vaart loopt doet de boegschroef zo goed als niets. Het zal best een windgevoelig schip zijn en de kop zal snel weg willen drijven. Maar met twee regelaars op beide schroeven vaar je de boel lang klaar. Je zou nog een V-mixer kunnen koppelen aan je roer en regelaars. Voor een sleepboot is dat niet zo'n succes, maar met een los varende boot wel. Draait dan als op een theeschoteltje. Hieronder een link naar wat gemanoeuvreer met mijn Smit Finland. Weegt 9,5 kg en is gemotoriseerd met 2 Bühlers Zon03 op 60 mm schroeven in straalbuizen. In wezen geef ik veel te veel gas en hoor je de schroeven op achteruit regelmatig lucht aantrekken. Het is verbazingwekkend hoe snel de boot wil draaien. Kijk maar of je iets aan deze info hebt. Gr. Klaas.
 
Ik snap wat je bedoeld, ik heb altijd met 2 motoren in m'n viskotter gevaren. Een boegschroef is meer om de kop om te drukken terwijl de achterkant op z'n plek blijft.
Dat is wat anders dan om de as draaien, maar ik twijfel idd. aan het resultaat van een 10mm en 16 is al best groot voor het bootje.

Daarbij heeft volgens mij de echte ook een boegschroef.
Ik denk dat ik dan toch maar voor de 10mm ga.....
 
Laatst bewerkt:
Als het 10 mm moet worden is een schroef geen optie meer. Mogelijk dat een "lepeltje" nog wat opbrengst heeft. Eventueel het huis van het lepeltje wat groter maken en de buizen naar buiten wel de juiste maat.
 
Ik merk nu dat het dek deels los komt van het onderschip, helemaal los lukt niet dus moet ik een dunne lijm hebben die ik er tussen kan laten vloeien.
welke is hier geschikt voor (ABS)

Romp word nog volledig gespoten.
 
Is het mogelijk het dek wat op te keggen en aan de bovenkant van de romp wat Kombi Power te spatelen? Dan het dek erop drukken, overtollige lijm verwijderen en uit laten harden. Wel controleren dat er geen slag in de romp zit en fixeren. Op de plekken waar daarna nog lijm ontbreekt vult de verf de naad wel op en dicht die af. En mijn ervaring is dat verf dan ook wel een beetje werkt als lijm. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Nee het dek gaat als en deksel over de romp heen en ik krijg hem niet in zijn geheel los. vandaar dat ik een lijm op capilaire werking er tussen wil "gieten" Daarna eventueel aan de binnenkant een fillet in de hoek met stabilit express oid.
 
Misschien een gek idee maar wat dacht je van de boot onderste boven houden, wat dun vloeibare lijm aan de binnen zijde in de rand gieten.
Vervolgens de boot kantelen zodat de lijm langs de gehele rand loopt.

Zo vang je ook af wanneer in de toekomst dat deel wat nu nog vast zit besluit toch los te komen.

Een beetje hetzelfde idee wat er gedaan wordt om een romp aan de binnenkant met epoxy waterdicht te maken.

Succes.

Groet,
Mathieu
 
Zoiets was ik ook van plan, eerst aan de buitenkant lijmen met een dunne lijmsoort

Rand-2.jpg


Rand-1.jpg


Rand trap.jpg
waar het kan en evt. een rand stabilit aan de binnenkant.
 
Stabilit zou ik daar niet voor gebruiken.
Het hard vrij snel uit en laat zich lastig verwijderen als het ergens komt waar het niet de bedoeling is.
Het is mooi spul om af te dichten waar het niet in het zicht komt maar zodra er kans is dat het in het zicht komt gebruik ik liever wat anders.

2 opties:
1. Revell Contacta
2. UHU Plast

Voorzichtig gebruiken, bij teveel wordt het ABS week en duurt het lang voor het weer uithard.
Ik heb de UHU Plast veel gebruikt bij mijn StanTug.

Groet,
Mathieu
 
UHU plast lijkt me inderdaad goed om aan de buitenkant in de naad te laten vloeien, aan de binnenkant wat je niet ziet dacht ik aan Stabilit. Tenzij de hele naad vanuit de buitenkant al waterdicht is natuurlijk.

Daarna wil ik de motoren met schroefas plaatsen, het worden waarschijnlijk 2 Speed 600BB motortjes en dan messing 40mm 4blads schroeven.

Nu nog even kijken of die (of gelijkwaardig bv. LOC) nog ergens te krijgen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Even terug naar waterjets en boegschroef:
Waterjets zou kunnen; de romp is daar wel geschikt voor, maar het is een behoorlijke puist werk. En ja, met jets kun je prima achteruit varen, en haaks de bochten door, maar...
dat kun je met de originele configuratie ook. (Zie filmpje, 3 minuut 35 seconde) Als je de motoren vervangt door brushless, ben je in één klap van een paar problemen af: gewicht en verbruik. Overigens: de schroefaskokers van mijn pliesiebootje waren ook bagger.

M.b.t. de boegschroef: ik denk dat die niets gaat doen. Áls hij al onder water zit, zal hij eerder lucht trekken dan water stuwen. En hij is niet nodig bij dit model. Als je beide motoren apart kunt regelen, kom je, met een beetje creatief roerwerk ook prima langszij.
 
Back
Top