Pompen met zweefvlieger

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Traxx boat, 1 nov 2022.

  1. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ik weet het, ben op meerdere Biigs meetings geweest.
    Takelen is het veiligst.
    Op de electrosleepmeetings was het lekker stil, geen herrie.
    Gerben deed geloof ik 70 sleepjes op een dag en Bertus ook.
    Dus de mensen kwamen binnen 2 minuten boven.
    En electro is zeker net zo sterk als benzine, Gerben trok een enorm model van Nico Quint makkelijk van de grond en Bertus trok ook een enorme kist van Willie Helpenstein low budget omhoog.
    Maar dat ging netjes omhoog en... De zweefpiloten wisten wat ze deden.
    Modellen waren ook optimaal uitgebalanceerd.
    Plus de communicatie tussen sleper en zwever was optimaal.
    Gerben en Bertus hebben mij ook vaak gesleept en we stonden continu te praten, ik ga nu links, ietsje sneller of langzamer.
    Heel belangrijk dat je je model kent en je weet dat ie goed uitgebalanceerd is.
    Als ik nu op een gemiddelde club kom hebben ze geen enkele kennis.
    De blinde helpt de lamme.
    Ik heb het nog geleerd van oude technische mannetjes die bij Fokker of KLM gewerkt hebben, en enorme sociale controle.
    Nu is het allemaal ARF en kloot maar raak voor een knaak.
    Hele technische deel van modelvliegen lossen ze op met de computerzender en stabilisatie.
    Door het wedstrijdvliegen en meetings vliegen leer je zoveel.
    Dus Gerben en ik vlogen vreselijk achterlijk maar onze modellen konden we beide vliegen, ongeveer hetzelfde gevoel in de kist.
    En alle andere goede piloten vlogen zo.
    Ik kon een model van Rudi Freudenthaler pakken, of Willie van HKM en hij voelde hetzelfde.
    Dan weet je dat je goed zit.
    En dan zie je een iets te rijk iemand een Horky vliegen, laat staart hangen, zakt als een gek.
    Dan weet ik al, die snapt het niet.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2024
    aurectar vindt dit leuk.
  2. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.162
    Locatie:
    Ederveen
    GJ, ik zit er anders in dan jij. De reden dat ik ooit begonnen ben met BIGGS, de modelvlieg instructeurs syllabus mede geschreven heb, hier op het forum erg actief geweest, zie ondermeer de discussie over het verschil met grondsnelheid en vliegsnelheid, artikelen in tijdschriften geschreven, een sleepmanual geschreven, (ruim 20 jaar sleep ervaring zit er in).... allemaal omdat ik me ook ergerde aan het gebrek aan kennis binnen veel clubs. Hoeveel tijd me dat gekost heeft is niet meer in honderden maar beter in duizenden uren uit te drukken.
    Maar wat wil je, er is nergens een fatsoenlijke opleiding, iedereen kan/mag modelvlieger worden, met 0,0 kennis, zero begrip en nul onderbouwing van wat je aan het doen bent. Ik kan ze dat niet kwalijk nemen, zo zit onze hobby in elkaar. Sommige instructeurs doen hun best op clubs, maar niet altijd gebaseerd op frisse kennis, soms voortbordurend op de (foute) theorieën, die ze ook maar van hún oude instructeurs te horen kregen. Maar ze doen in ieder geval iets.
    Sommige modelvliegers hebben vliegervaring met full size zwevers of ander mandragend spul, dat scheelt doorgaans een hele boel.

    Maar grosso modo, de kennis loopt enorm achter.
    En idd, de "schuimpjes" hebben ook iets van luiheid gebracht, niks meer janken na een crash, op de blaren zitten en vol goede moed weer een nieuwe bouwen, zó weer een half of heel jaar voorbij. Nu even het net op en na een paar dagen heb je weer dezelfde kist, gloedjenieuw, binnen. Ik heb echter niks tegen die nieuwe dingen, heb diverse leuke RTF modellen, waar ik een boel plezier van heb. Nee trots op het bouwen niet maar ik kan er leuke dingen mee uitproberen. De kisten waar ik echt van "hou", daar bouw ik gerust twee jaar op.
    Computerzenders en al hun mogelijkheden? ik ben continue aan het zoeken welke features van zo'n nieuwe zender ik kan gebruiken, heerlijk, een sport op zich, ik zie het als een deel van de hobby, goed de weg te weten binnen de programmering van die zender en de mogelijkheden voor je model. Je gaat toch niet met een complexe zwever zonder "flight modes" vliegen maar je gebruikt toch ook dattie bij flaps automatisch trimt en dat die trim alleen bij DIE flapsetting komt? Maar als iemand iets niet weet van zijn dure zender dan word ik niet boos maar help hem, als ik dat kan.

    Sinds een jaartje ben ik me aan het verdiepen in de "Assist" functies van de JETI ontvangers, zeg maar gyro's. Nieuw terrein, mooi om te testen. Een gyro is geen autopilot, hooguit vergelijkbaar met schokdempers, hij vliegt nog steeds tegen een boom aan als je niet stuurt.
    Ik ben geen wedstrijdvlieger, maar vind vele takken van de modelvlieg/bouw heel interessant. Iedere tak heeft weer zo zijn eigen uitdagingen, kost me soms eindeloos uitproberen, vragen aan meer ervaren mensen, zoeken op internet. Maar de lol is groot als het dan werkt zoals ik het voor ogen had.
     
    aurectar, Justus, serge pot en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ieder zijn hobby maar ik ga uit van de basis.
    Ik wil niks van gyros weten in normale modellen.
    Vliegbeeld is raar en ding overcorrigeerd.
    Maar ik heb wel met flightsimulators geexperimenteerd, puur voor de techniek.
    Maar dat scheidt ik van echt modelvliegen want alles met gyros heeft niks met modelvliegen te maken vind ik.
    Maar prima, ieder zijn ding.
    Sommige vinden F3A geweldig en anderen zweven.
    In de klassen waarin ik vloog was alles, dus gyro en zo, verboden.
    Met gps tracking en gyro zou ik wereldkampioen kunnen worden, dan druk ik op een startknopje en gaan met die banaan.
    Heeft niks met modelvliegen te maken.

    GJ
     
    Antonio69 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina