Powerbox evolution of Emcotec DPSI RV Mini 6 Magic

In mijn Yak 2.2m wil ik graag een powerbox of een emcotec plaatsen. Wellicht dat het helemaal niet nodig is maar het geeft wel een zekerder gevoel. De servo's in het toestel zijn 5x Hitec 7955TG en nog een Futaba digitale metal gear servo op het gas. Er zit nu een een Powerbox Sensor (Power handling up to 5.0 Amps (according to heatsink)) gemonteerd als stroomvoorziening, maar is dit niet te weinig?

Mocht het nodig zijn of velen malen beter dan een Powerbox Sensor, welke van beide systemen is dan de beste? En is een kill switch ook een echte aanrader om te monteren of niet? Indien ik het beste een Powerbox evolution kan monteren of een Emcotec DPSI RV Mini 6 Magic, dan zet ik de Powerbox Sensor op de ontsteking.

Ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van een goed advies!

PowerBox Evolution

Double linear voltage stabilisation for receiver and servos, supplying 5.90 Volts
Power handling up to 2 x 10 Amps
For 7.4 Volt LiPo batteries (PowerBox Battery) or 5-cell NC or NiMH batteries
6 channels remotely accessed from the receiver
6 two-way signal amplifiers
16 servo sockets on the backer
Interference suppression for all 16 servo inputs (no ferrite rings required)
Independent IC-controlled voltage monitors (LED chains)
Two external ultra-bright warning LEDs
Minimum voltage memory (low voltage memory) for both batteries, can be read individually
Two integral electronic switches, controlled by the SensorSwitch
Operating voltage range 4.0 to 9.0 Volts
Temperature range -10° to +55° C
Voltage loss approx. 0.35 Volts
Current drain 25 mA
Weight only 115 grammes complete with all cables and SensorSwitch

DPSI RV Mini 6 Magic - Technische Daten

Stromquellen: 5, 6, (7)-zellige NiCd / NiMH Zellen, 2-zellige Lithium-Ion-Akkus, Lithium-Polymer-Akkus, LiFePo-Akkus
Betriebsspannungsbereich: 5,0V bis 13V
Nenneingangsspannung: 6,0V bis 8,4V
Ausgangsspannung Empfänger: 5,2V oder 5,9V per Jumper einstellbar
Ausgangsspannung Servos: 5,9V oder volle Akkuspannung per Jumper einstellbar
Ruhestrom (ausgeschaltet): ca. 1µA pro Akku
Ruhestrom (eingeschaltet): ca. 70mA
Max. Dauerstrom bei 5,9V (15 Minuten bei LiPo-Akkus): 5A
Max. Spitzenstrom bei 5,9V: 50A
Drop-Out-Verluste bei 4A: 0,4V
Maximale Verlustleistung (Dauer): 8W
Anzahl der Servos im System: bis zu 10 Servos
CE-Prüfung: gemäß 2004/108/EC
Umgebungsbedingungen: -10°C bis +50°C
Zulässiger Temperaturbereich: -25°C bis +85°C
LCL-Filterung (EMI): für jeden einzelnen Servoausgang
Störsignalunterdrückung bei 35MHz: -20dB bei 35MHz, -34dB bei 100MHz
Abmessungen inkl. Rastnasen für den Akkuanschluss: 77 x 99 x 15,8mm
Schraubdurchmesser für die Befestigung: 4 x 4,2mm
Lochabstand für die Befestigung: 78,7 x 67,7mm
Gewicht: ca. 105g
Garantie: 24 Monate

Dit is geen vervuiling, kan altijd nog een alternatief zijn, alleen denk ik niet dat ik op dit component ga bezuinigen.

ik gebruik 2 x de evolution en ben zeer tevreden , de prijzen verschillen niet veel en zowel de emcotec als de powerbox kun je beide prima gebruiken .
gewoon 1 kiezen en niet te moeilijk over denken .

suc6

je laat niet weten wat voor een rc systeem je hebt, is toch we belangrijk. Spektrum bied namelijk hele mooie ontvangers aan ar91xx serie die direct op 2s a123 kan en de 7955 kunnen dat ook. ik vlieg zo al heel lang met mijn extra 2.2.

bart

je laat niet weten wat voor een rc systeem je hebt, is toch we belangrijk. Spektrum bied namelijk hele mooie ontvangers aan ar91xx serie die direct op 2s a123 kan en de 7955 kunnen dat ook. ik vlieg zo al heel lang met mijn extra 2.2.

bart

Ik gebruik geen Spektrum meer, die hadden inderdaad een mooi geïntegreerd systeem. Ik ben vorig jaar overgestapt op futaba, heb nu een R6014HS in het toestel zitten.

ik gebruik 2 x de evolution en ben zeer tevreden , de prijzen verschillen niet veel en zowel de emcotec als de powerbox kun je beide prima gebruiken .
gewoon 1 kiezen en niet te moeilijk over denken .

suc6

De prijzen schelen inderdaad niet zo gek veel. Het voordeel van de Powerbox in mijn geval is dat ik makkelijk de schakelaar kan omzetten van de ene kant naar de andere kant zonder iets te hoeven aanpassen.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Die digiswitch is prima ik heb er zo ongeveer een jaar mee gevlogen in mijn pilot rc yak 54 2.2
Ik heb nog nooit iets raars mee gezien terwijl ik de stick toch vaak in de hoeken getrokken heb.
Mijn set up was alsvolgt:
1x Hitec 7990TH richting
4x futaba bls 452 ailorons en hoogte
1x hitec standaard digitaal op gas.

Ik heb nu voor een evolution gekozen omdat die makkelijker was om 2 aileron servos per vleugel idividueel in een gaatje te stoppen :)

anders had ik de digiswitch gehouden.

Groet,
Dennis

De prijzen schelen inderdaad niet zo gek veel. Het voordeel van de Powerbox in mijn geval is dat ik makkelijk de schakelaar kan omzetten van de ene kant naar de andere kant zonder iets te hoeven aanpassen.

dan heb je zojuist je keuze gemaakt toch ;)

het is absoluut niet nodig om een emco/powerb te gebruiken als je met 2 lipo`s en een regulator werkt .
ik heb de 2,20 pilot yak van sprokkel overgenomen en daar gaat alleen de powerbox in omdat ik deze nu in een doosje op de plank heb staan met 2 powerbox lipo`s erbij .
als ik dit niet had liggen had ik er zeker geen gekocht voor deze kist omdat een dual lipo met switch gewoon prima volstaat .

mvg eric

dan heb je zojuist je keuze gemaakt toch ;)

het is absoluut niet nodig om een emco/powerb te gebruiken als je met 2 lipo`s en een regulator werkt .
ik heb de 2,20 pilot yak van sprokkel overgenomen en daar gaat alleen de powerbox in omdat ik deze nu in een doosje op de plank heb staan met 2 powerbox lipo`s erbij .
als ik dit niet had liggen had ik er zeker geen gekocht voor deze kist omdat een dual lipo met switch gewoon prima volstaat .

mvg eric

mmm, dan word de keuze toch lastig, ik kan het dan ook zo laten als het nu is met alleen de Powerbox sensor.

Mijn idee om een powerbox of emcotec te plaatsen was omdat de hitec servo's max 2.5A per stuk kunnen trekken, 5 x 2,5 = 12,5A, ruim boven de 5A die voor de Powerbox Sensor is opgegeven , nu zijn dit natuurlijk wel piek belastingen en mag je het niet vergelijken met het constante verbruik.

Heeft iemand eigenlijk ervaringen met de Powerbox Killswitch of is dit zonde van het geld?

aan die 2,5 amp per servo kom je practisch nooit , zeker niet allemaal tegelijk .
niet te moeilijk over doen , gewoon zonder powerbox dat gaat gewooon lukken .

mvg

Ben je al bekent met het volgende draadje:

zin-en-onzin-van-power-boxen

In mijn ogen heb je hebt al een rolls-royce namelijk de R6014HS en nu wil je er weer een bij kopen (emcotec of powerbox) , van deze powerbox of emcotec ga je een groot gedeelte toch niet gebruiken omdat je al 14 kanalen tot je beschikking hebt.

Aan een goede externe voeding van je servos heb je al genoeg, dus waarom iets kopen waar je de helft maar van gebruikt?

Dan komt de stelling "meer is minder" om de hoek kijken. Al dit extra's kan een keer kapot gaan en je toestel laten crashen.

Als het alleen gaat om de stromen niet over de ontvanger te laten lopen zou ik gaan voor de onboard unit van S.M. Services.

Of voor een schnellwechselsystem, kan tot 3 amp per servouitgang aan

Schnellwechselsystem

Hans

Laatst bewerkt door een moderator:
Door de tijd heen ben ik er achter gekomen dat je niet moet bezuinigen op ontvangers en stroomvoorziening.

Dus de stelling meer is minder gaat niet helemaal op, ben het er wel mee eens dat je niet te veel overbodige extra's op je toestel moet zetten.

Gebruik deze ontvanger alleen omdat hij op de plank ligt, anders moet ik een nieuwe kopen en dat vind ik ook zonde. Dat geld spendeer ik dan liever aan een powerbox of dergelijke.

jou redenering kan ik volgen. Ga je nu voor simpel en wil je van de zomer iets groters, kun je opnieuw gaan aankopen.

dus mijn mening over verschil powerbox / emcotec, ik ga persoonlijk voor powerbox en wel om 1 reden.

De stroom in een powerbox blijft van de 2 accu's apart, gaat 1 regulator stuk, en dat is uit jaren ervaring wat het meeste stuk gaat in die dingen, blijft alles nog werken.
In een emcotec zit maar 1 regulator, dus als die stuk gaat heb je gedaan.

ik heb ook 2 PB evolutions in gebruik tot volle tevredenheid.

Ik gebruik in mijn 2.2mtr kisten deze regelaar.
Daar sluit je twee lipo's op aan en vervolgens prik je hem in je ontvanger. Ding kan 12A continue en 20A voor korte tijd leveren. Werkt perfect! Lekker licht ook.

Verder heb ik ook allemaal zware digitale hitecs in gebruik in die kisten. 59xx en 79xx servo's

MAX BEC 2 - BEC regulators » MAX BEC 2 : JETI model s.r.o.

max-bec2-8.jpg

Als killswitch/ontstekingsschakelaar heb ik in mijn kisten deze in gebruik. Vervangt de normale 'handmatige' schakelaar.
SM-Modellbau online Shop - Zndschalter 3, GPN/Uni 1010

Laatst bewerkt:
Is zeker ook een alternatief, maar dan blijven de stromen wel over de ontvanger lopen, en aangezien futaba slecht met warmte omgaat vind ik dit persoonlijk niet de ideale keuze. Dit is ook de reden waarom ik aan het kijken ben naar een alternatief voor de Powerbox Sensor die ik nu in mijn toestel heb, welke ook voldoende schijnt te zijn

Is zeker ook een alternatief, maar dan blijven de stromen wel over de ontvanger lopen, en aangezien futaba slecht met warmte omgaat vind ik dit persoonlijk niet de ideale keuze. Dit is ook de reden waarom ik aan het kijken ben naar een alternatief voor de Powerbox Sensor die ik nu in mijn toestel heb, welke ook voldoende schijnt te zijn

Ik heb ook naar de Powerbox Sensor gekeken, maar ik vond 5A een beetje krap persoonlijk. Dat is natuurlijk gewoon een idee.

Ik vlieg Weatronics en ik heb geen problemen met de stromen door de ontvanger. Ik weet dat dit bij de ontvangers van Jeti ook geen enkel probleem is. Over Futaba kan ik niet oordelen, maar als de ontvanger gevoelig is voor warmte zou ik een doek over de kist heen gooien en de uitlaat-tunnel heel goed dicht maken. Daardoor wordt de ontvanger veel warmer dan de stromen die er doorheen gaan.

De stromen gaan bij de meeste ontvangers NIET door de electronica van de ontvanger, maar alleen door twee (dikke) printsporen die tussen alle + en - pinnetjes liggen. De ontvanger tapt daar een minieme hoeveelheid vanaf voor zijn eigen verbruik. En de weerstand van die printsporen is bijna verwaarloosbaar klein. Daardoor is het vermogen in warmte dat daar wordt opgewekt ook verwaarloosbaar klein. (wet van ohm: P=UxI) waarbij U natuurlijk de spanningsval is over die weerstand van de printsporen!! Die spanningsval zal ergens onder de 0,1volt liggen als ik het zo snel even bereken (soortelijke weerstand van tin, geschatte lengte en doorsnede van zo'n printspoortje)

Dus je moet er nogal wat vermogen doorheen jassen om een behoorlijk vermogen aan warmte te krijgen. Als je het leuk/interessant vindt, wil ik best de complete berekening even posten, kun je het zelf zien of ik misschien een denkfout maak.

Maar deze discussie is al erg vaak gevoerd. Als jij je prettig voelt bij een powerbox, moet je gewoon een powerbox kopen! Niets zo fijn dan vertrouwen hebben in je spullen. Als je bij elke vlucht met samengeknepen billen op het veld staat omdat je elk moment verwacht dat je electronica ermee stopt, ben je niet lekker aan het vliegen! Het is natuurlijk vooral een gevoelskwestie.

Laatst bewerkt:
Dank voor je uitgebreide reactie.

De warmte ontwikkeling zal inderdaad wel meevallen, zeker aangezien we hier over zo'n kort spoor spreken en een zeer laag voltage, de weerstand zal inderdaad ook nagenoeg 0 zijn. Een complete berekening is niet nodig ;) , maar bedankt voor het aanbod.

Vliegen met een zeker gevoel is altijd fijn. Heb nu al 2 kisten (kleintjes) verloren door een falende bec van een esc, blijft nog steeds vervelend, dus als ik het nu doe ga ik voor zeker.

Ik ga een Powerbox evolution bestellen, ten eerste hoef ik niks meer te verbouwen om hem te plaatsen, gat voor de schakelaar zit al in de romp. Daarnaast vervang ik de schakelaar van de ontsteking met losse bec eraan voor de Powerbox Digiswitch, hier hoef ik het gat alleen lichtelijk groter te maken. Ga de schakelaar van de Digiswitch alleen wel voeden vanaf 1 lipo, beide ingangen van de switch naar de zelfde lipo en beide uitgangen naar de ontsteking.

Enige wat ik een heel klein nadeel vind van de Powerbox Evolution is dat hij nog niet is voorbereid voor 7.4V en de Emcotec wel, maar aangezien de huidige serve's hier niet voor geschikt zijn maakt dit niet uit.

Laatst bewerkt:
Back