Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ABrouwer, 27 okt 2011.

1. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    De grote stag is klaar

Dank voor de tip Hans. Ik probeer zo veel mogelijk alles tijdig te monteren maar een goede tip is nooit weg.
    Corel heeft geen kinnebaksblokken voorzien, ook de klampen op de stag en op de mast waren door Corel niet gepland.
    De klampen op de mast zijn voor de raktalies. Wat de functie is van de klampen op de stag moet ik nog uitzoeken.

De stand van zaken:
    De route van de grote stag loopt nu vanaf de mars van de grote mast via 2 blokken langs de fokkenmast, door de reling, langs de boegspriet en door de woelingknie.
    Ik heb extra klampen aangebracht onderaan de fokkenmast (2x) onderaan de boegspriet (3x) en op de grote stag ter hoogte van de fokkenmast (2X).
    De klampen op de mast zijn voor de raktalies (= de touwen waarmee het rak van de fokkenra naar beneden of omhoog getrokken kan worden) ze wijken af van de vorm die ze bij H.Ketting hebben (Zie tekening in posting 819). Ik heb voor deze vorm gekozen omdat als ik ze in de vorm van Ketting moest maken ze veel groter zouden worden.

Nu op naar de hoofdtouwen van de fokkenmast.

Andy

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Germt

Germt Guest

Mooi werk hé die touwen.
    Maar er valt mij ineens iets op:confused:
    Ik zie dat het voorste kanon onder het bakdek niet te lijkt gezwart.
    Het lijkt nog messing kleur.

Germt

3. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    gezwart?

De kanons zijn door Corel in "zijdeglans" gezwart en dat is lichter/transparanter van kleur als het "zwarten" wat wij zelf doen.
    Om deze foto te kunnen maken had ik veel licht nodig (anders was de donkerbruine grote stag op het galjoensrooster niet te zien) en dan lijken de kanons nog lichter.

Om het effect van de belichting te verduidelijken hier een foto van dezelfde kleur kanons maar met minder licht genomen:

Tja een amateur beroepsfotograaf dan weet je het wel: de kleuren kloppen nooit ;)

Andy

4. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Het stuk grote stag vanaf de fokkemast door de reling naar de boegspriet moet dat niet één rechte lijn zijn Andy of heb ik dat mis of komt het door de foto?

5. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Goed gezien Dick

.....maar......
    Het is zelfs nog erger....;)

- de grote stag loopt vanaf de grote mars van de grote mast stag recht naar de fokkenmast
    - op de fokkenmast zitten 2 klampen die de stag iets naar beneden drukken
    - vanaf de fokkenmast naar de rand van de balustrade bovenop het schot achterop de luizenplecht buigt de stag iets naar boven
    - vanaf de balustrade buigt de stag naar beneden naar de voorrand van de luizenplecht
    - vanaf de voorrand van de luizenplecht buigt de stag bijna loodrecht naar beneden naar de woelingknie die op de bovenste oplegger van de scheg ligt.

De grote stag loopt dus alles behalve recht.
    Op de Batavia (in Lelystad)en de Zeven Provinciën (G.C.Dik) is de situatie op een enkel detail na eender.

:teacher: Veelgemaakte fouten bij de bouw zijn het over de balustrade laten lopen van de stag of het vergeten van de woelingknie.

Andy

6. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Het zal dan wel zo horen Andy, zelf weet ik zo niet precies meer hoe het exact hoort te zitten want bij mij zijn de touwen al zo lang geleden maar zo op het eerste gezicht zou ik zeggen dat ze in één lijn naar boven horen.
    Dit alleen al voor de spanning die er op staat want die stagen stonden volgens mij loei strak.

7. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Dan zou in het ergste geval de stag de hele reling af kunnen breken.
    Maar doordat de stag niet vrij loopt zou deze volgens mij ook op verschillende plaatsen door kunnen schavielen.
    Vandaar mijn gedachten.

8. Germt

Germt Guest

Als dit soort wetenschap aan de orde komt, kijk ik dat altijd even na op mijn tekeningen van de WvH.
    Nou Dick bij ons gaat hij iig niet schavielen hoor, hij loopt, althans op de tekening in een rechte lijn naar de woelingknie.

Germt

9. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Hier 2 foto's van knikken in de grote stag op de Batavia in Lelystad

De knik onder de balustrade door:

De knik over de rand van luizenplecht:

Zoals je kunt zien is de stag bekleed (omwikkeld met een dun touwtje) en geteerd.

Andy

10. Germt

Germt Guest

Oké, dat is duidelijk, op de onderste foto zie ik dat er een touw aanzit met daarvoor blokken.
    Dat is dan om de stag op spanning te zetten??

Germt

11. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    De stag wordt op spanning gezet met 2 grote jufferblokken vlak achter de fokkenmast.
    Het touw wat je ziet is een "looptouw" wat over de boegspriet naar voren loopt om bij de blinde mars te kunnen komen. Of het origineel is of een moderne ARBO aanvulling weet ik (nog) niet.

Op deze foto kan je het touw ook zien lopen.

(Ps deze foto is door het gebruik van een groothoeklens vertekend)

Andy

12. Germt

Germt Guest

Oké. duidelijk, als je zo doorgaat met geven van uitleg en plaatsen van foto's, heb ik zoveel gegevens dat ik mijn tuigage in 1 week klaar heb :rolleyes:

Germt

13. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Dat zal ik onthouden:teacher:

14. Kees vE

Kees vE

Lid geworden:
    25 nov 2012
    Dat bedoelde ik ook Dick met mijn vraag of de touwen vrij zouden blijven van de dekranden. ;) Maar het kan inderdaad de bekende vertekening zijn.

Grt Kees

15. Kees vE

Kees vE

Lid geworden:
    25 nov 2012
    Verwijder deze berichten maar Andy! Ik dacht dat ik bij het bericht van Dick al bij de laatste pagina was. :hammer::hammer:

Grt Kees

16. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    ik heb helaas geen mogelijkheid om berichten te verwijderen Kees
    (geen rode knop, kruis of wat dan ook)

Andy

17. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Oké Andy, als je de touwen zoals op de foto bekleed moet het wel kunnen denk ik maar ik ging er altijd vanuit dat ze in één lijn liepen.

18. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Niet goed te zien op de foto: op de plekken waar de stag over een rand loopt is die rand afgedekt met dik leer.

Andy

19. Germt

Germt Guest

Ik zag nadat we het vanavond over de stag en woelingknie hadden en op jouw advies de bron bekeken had in het boek van Mondfeld, dat de mast, daar waar de stag omheen loopt met leer bekleedt was tegen het schavielen. Kan dat leertje er bij jou ook op?

Germt

20. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Goede tip, ik ga ze gelijk gaan maken :pim:
    Ze worden wel 0,2 x 0,2 mm en 0,01 mm dik want ik wil op schaal blijven :teacher:

Andy

Ps
    ik heb geprobeerd het leer op maat te snijden maar dat valt echt niet mee:bye:

Laatst bewerkt: 11 apr 2013

Deel Deze Pagina