Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ABrouwer, 27 okt 2011.

1. Germt

Germt Guest

Vreemde maat:confused:, ze komen om de mast, als dat in werkelijkheid 40 cm hoog om de mast zou zitten, dat is een schatting hoor, zou je op een stukje van 4 mm hoog moeten komen bij schaal 1:100.
    Zie Mondfeld pag. 285. :D

Germt

2. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    oké dan nu even serieus :confused:

Ik volg in dit geval de bouwwijze van de Batavia:
    De stag valt in een klamp met een lip eraan die de bewegingen van de stag verhinderd (zie onderaan op de foto)

Andy

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Vandaag de woelingen van de boegspriet aangelegd.

Een klus die makkelijker was als ik verwacht had.

Nieuw touw gehaald gehaald bij de Kombuis (Corel 1,2mm) omdat er weeffouten in het touw van de kit zitten. Nu verder met touw verven en het fokkenmastwant.

Andy

4. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Je komt zo geleidelijk aan aardig in het touwwerk te zitten Andy, echt 'n best leuke klus met veel werk.

5. Drububu

Drububu Guest

Wacht maar... De uitdagingen komen nog wel... :p Woelingen zijn wel netjes gemaakt :cool:

6. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Als je rustig doorwerkt en je haalbare doelen stelt kom je wel door de tuigage heen want als je denkt "dat wordt een jaar lang knopen" kun je beter direct maar aan een tapijt gaan beginnen.;)

Ik heb wel wat moeten aanpassen om de woelingen van de boegspriet er netjes op te krijgen. De woelingen zijn de dikke touwen waarmee de boegspriet aan de scheg vastzit, de scheg is de onderste balk van het galjoen.
    Ik had voor ik de scheg monteerde de gaten waar de woelingen doorheen moeten van de tekening overgenomen en uitgeboord.
    Nu ik de woelingen wilden aanbrengen bleek dat het voorste gat in de scheg veel te ver naar achteren te zitten.
    Officieel hoort de voorste woeling voor de nagelbank die dwars in het galjoen staat. Ik heb de voorste woeling naar achter de nagelbank verplaatst en nu loopt het weer keurig recht zonder knik naar beneden.

Andy

7. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Dat kunnen nooit grote uitdagingen zijn de schaal is immers 1:100;)

8. Drububu

Drububu Guest

Juist dan... Ik heb als allereerste experiment de Mamoli Mini USS Constitution gebouwd. Schaal 1:300. Over gefrot gesproken... 1:100 of 1:77 is dan echt beter :)

Even back on topic. In de foto van bericht 844... Die korvijnagels... Wellicht een tip om die een kleurtje te geven. Zijn wel erg gelig. Vergeleken met jouw andere mooie schilderwerk steken ze wel af.

9. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Bedankt voor de opmerking.
    De korvijnagels: ja die zijn van plastic ... alle houten korvijnagels waren veel te groot. Ze passen nu keurig (met touwtje!) door het gat in de nagelbank. ik zal tzt eens kijken of ik ze schilderen kan en of ze dan niet te dik worden.

Andy

10. Drububu

Drububu Guest

Tja, plastic is lastig. Als ze van hout waren zou ik ook hier weer zeggen, bruine ecoline. Die waterverf zuigt in het hout. Misschien moet je toch eens overwegen om een paar zakjes houten korvijnagels te bestellen in de modelbouwwinkel. Je wilt toch eigenlijk ook geen plastic spul op zo'n prachig schip... Toch ? ;)

11. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    plastic prullen?

Klopt helemaal Hans.
    Ik zat met het dilemma of te grote houten korvijnagels of plastic korvijnagels op schaal.
    Houten korvijnagels in de schaal 1:100 worden namelijk niet gemaakt Naast dat de plastic korvijnagels beter op schaal zijn zijn ze veel handiger bij het aanbrengen van lopende want, nu is het mogelijk om het touwtje door het gat in de nagelbank te steken en met de korvijnagel vast te zetten en daarna er omheen te knopen.

Andy

12. Drububu

Drububu Guest

Wat je nog kunt doen Andy, maar dat is wel een gep..l, De plastic korvij nagels ongeschilderd in de bank of de regeling drukken en ze daarna met een heel klein kwastje iestjes bruiner maken met verf. Dus terwijl ze al met het touw in het gat zitten. Maar het is dan soms wel even manoevreren met de kwast. Dus eerst even proberen zou ik zeggen.

13. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    aanvulling

Op verzoek wat nadere informatie over de woeling van de boegspriet

Het eerste plaatje laat zien hoe de woeling is gemaakt:
    [​IMG] Bron: 17e eeuws Statenjacht, P Akkerman

De onderstaande foto laat de loop van de woelingen zien.

Het latje geeft de loop aan die de woelingen gekregen zouden hebben als ik de bouwbeschrijving van Corel had gevolgd. De erg schuine loop naar voren wordt veroorzaakt doordat het gat in de scheg te ver naar achteren was aangegeven op de tekeningen van Corel.
    Voor de aandachtige volger is op de ze foto te zien dat ik de klampen van de woelingen tot de juiste hoogte heb afgevijld.

De onderstaande tekening geeft een aanvulling aan die ik op de voorste woeling ga aanbrengen: de duizendpoot (ook aanwezig op het model in het Rijks Museum).

Je ziet wel plannen genoeg om de Prins Willem steeds verder te verfraaien

Andy

Ps Vanwege een schouderblessure ligt het bouwtempo tijdelijk wat lager als jullie van me gewend zijn.

14. wim500

wim500

Lid geworden:
    28 jul 2008
    Andy, mooi werk en duidelijke foto's maak je van je project.
    Het is zo heel prettig om te volgen.

15. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Die duizendpoot, zijn dat klosjes hout en waar lopen die 4 touwen naartoe Andy?
    Dat ken ik helemaal niet, die woelingen heb je trouwens mooi strak gemaakt.

16. Rob2

Rob2

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Dat heb je zeer knap gedaan :cool:

Zou net de zelfde vraag stellen als Dick

17. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    De duizendpoot is een 4tal aan elkaar vastzittende blokken die aan de voorste woeling vastzitten en die het lopende want vanaf de blinde ra en blindesteng naar achteren geleiden.

8O Ja waar die touwtjes dan naartoe lopen......

dat zoek ik nog even op :fadein: ......

Maar nu even serieus:
    Ik overzie nog niet de gehele tuigage van het lopende want, in dit stadium van de bouw probeer ik er vooral voor te zorgen dat ik alle belegpunten op het model aanbreng, mogelijk zal een deel daarvan straks niet gebruikt worden omdat ik geen zeilen aanbreng.

Andy

18. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Oké bedankt voor de uitleg tot zover Andy.

19. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    jouw schip schiet ook op andy en wordt heel mooi.

grt timberwolf

20. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    De hoofdtouwen van de fokkenwant en de fokkenstag zijn aangebracht:

Het plan is nu:

- De hoofdtouwen op spanning brengen. Dat zal ik in twee keer doen omdat er (door het verven) nogal wat rek in het touw zit. Ook gal ik controleren of alle jufferblokken op de juiste hoogte zitten en dat zo nodig corrigeren.
    - Uitzoeken hoe de jufferblokken aan de marsen bevestigd moeten worden en de hoofdtouwen van het want van de blindesteng aanbrengen

Andy

Deel Deze Pagina