Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ABrouwer, 27 okt 2011.

1. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    jufferblokken

Hoi Andy, normaal zijn de juffers met smeedijzer bevestigd waaraan het puttingwant is vast gemaakt aan een oog onderaan het ijzer. Maar op deze schaal word meestal touw gebruikt. Je kunt natuurlijk kiezen voor messing draad, maar dan moet je je puttingwant weer vast maken aan dat messing draad. Ik denk dat het eenvoudiger is om je puttingwant op de zelfde manier aan je juffers te bevestigen als de hoofdtouwen. Op de foto kun je zien wat ik bedoel. Groet Piet.[​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Jufferblokken (vervolg)

Op mijn vraag over de bevestiging van de juffersblokken aan de marsen in de gelagkamer kreeg ik ook nog de volgende reactie (die ik voor de volledigheid ook maar even in mijn bouwverslag zet):

Robertnl100 schreef:

Andy,

Dit is mij onlangs verteld op een ander forum, of het juist is weet ik niet.
    --------
    de juffer blokken zitten altijd in ijzer hoor, in werkelijkheid toch. ook die van de rusten beneden aan het dek.

Maar in modelbouw kan je het met koper-messing draad doen, maar je kan ook een beetje vals spelen en rond je marsjuffer een touw vastmaken met een strop eraan ; Strop die dan door de mars steekt en waar je dat stukje putting want dan aan vastmaakt.

Als je bezig bent met je weeflijnen, de laatste weeflijn bovenaan kan je maken met een stukje koperdraad bv.
    de touwtjes van je marsjuffers( je puttingwant) komen naast een wanttrouw, onderlangs de koperdraad en over de koerdraad en dan vastgebonden met twee bindsels aan het wantrouw.------
    In aanbouw: San Francisco 2 Artesania schaal 1:90

Dick2 schreef:

Op die maat zou ik gewoon gezwart koperdraad nemen Andy, ik ben bang dat het anders te grof gaat worden.

Nog bedankt voor alle reacties.

Andy

3. Rene88

Rene88

Lid geworden:
    12 mei 2012
    Hey Andy, even een vraagje tussendoor.
    Ik heb via Jotika, shipwright.com verf besteld. Nu kwam er een mailtje om mijn security code te mailen, de laatste 3 cijfertjes achterop de creditcard. Was dit bij jou ook zo?

4. wim500

wim500

Lid geworden:
    28 jul 2008
    Dubbel....

Laatst bewerkt: 19 apr 2013
  5. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Dat is inderdaad gebruikelijk, meestal wordt er al bij het invullen van de betalingsopdracht naar gevraagd, controleer wel goed of de mail van Jotika komt en controleer je afschriften (maar dat doe je natuurlijk altijd al;))

Andy

Ps ik koop mijn verf tegenwoordig altijd in Nederland, dat spaart me de jaarlijkse kosten van de creditcard uit (en blijven de Nederlandse handelaren bestaan)

6. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Doe ik ook altijd en dat bevalt perfect.

7. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    duizendpoot en kam

Door een computerstoring (= 1 dag :pc:werk:bad-words:) en fysiotherapie voor mijn schouderblessure (= 2 dagen niet bouwen :nooo: ) is er niet veel bouwnieuws.

De boegspriet is nu voorzien van een kam (links achteraan bovenop de boegspriet) en de voorste woeling is aan beide zijden voorzien van een duizendpoot. Beide komen niet voor op de tekeningen van Corel maar wel op de foto's van het model in het Rijks Museum in Amsterdam. Beide constructies dienen voor het achterwaarts geleiden van de touwen van het lopend want.

Andy

8. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Na een weekje afwezigheid op de werf beginne de activiteiten weer [​IMG]
    Vandaag eerst maar even de talies tussen de jufferblokken op spanning brengen, kan ik gelijk controleren of alle hoofdtouwen wel de juiste lengte hebben en dan naar de verjaardag van mijn vader (90 jaar)

Andy

9. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Gefeliciteerd met je vader Andy en succes verder met je touwtjes.

10. Bouwer

Bouwer

Lid geworden:
    18 dec 2011
    Andy,
    Ook vanuıt Turkije van harte gefelıcıteerd met de verjaardag van je pa.
    Wat een leeftıjd!
    Dat moet jij hem maar even na gaan doen.
    Dan kun je nog heel wat mooıe jaren beleven.

11. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Een reactie uit Turkije :thumbsup:
    Dank je Bouwer.

:eek:ntopic:
    Het spannen van de hoofdtouwen van het want kostte meer tijd als verwacht, omdat de hoofdtouwen maar bleven rekken heb ik de jufferblokken in het totaal 3 x moeten spannen.
    De jufferblokken zijn nu definitief gespannen, liggen mooi op een lijn en de buitenste balk van de rusten is aangebracht en na het maken van de foto zwart geschilderd.

Trouwe lezers van mijn bouwverslag weten dat ik niet vies ben van een experiment met voor mijn nieuwe technieken.
    Hier de beschrijving van een tweetal:

Ik verf mijn tuigage met Ecoline (zwart met sepia gemengd) dit geeft de door mij gewenste mooie donkerbruin / zwarte kleur.
    Het dunne touw (0,25 en 0,5 mm) verf ik door het door de verf te trekken (via een gevorkt houtje die ik in het potje steek). Dikker touw krijg je op deze manier niet dekkend gekleurd, dat moet in het potje gepropt, deksel erop, goed schudden en eruit halen. Het touw wordt in lussen van 1 meter boven de wastafel te drogen gehangen. Het verven doe ik boven een wastafel met handschoenen aan want anders wordt het een knoeiboel.
    Het grootste nadeel van Ecoline is dat het niet volledig watervast is, het touw geeft af op natte handen en bij het fixeren van knopen met verdunde houtlijm bleekt het touw wat uit, dit laatste is simpel op te lossen met een kwastje met wat Ecoline

Het onderwaterschip van de Prins Willem is wel erg maagdelijk wit, ik wil proberen dit wat te verouderen. Rechts op de achtergrond op de foto is een teststrook "onderwaterschip" te zien. Ik ga de teststrook schilderen met sterk verdunde gele oker die ik er dan vervolgens afveeg waarna er (hopelijk) vooral gele verf in de kieren en een gelige waas over de rest achterblijft.
    Hoe dit uitpakt laat ik nog weten.

Daarnaast staat het aanbrengen van de weeflijnen tussen de hoofdtouwen op het programma. Ik wil ze horizontaal gaan aanbrengen en onderaan beginnend. Ik ga eerst nog even de onderlinge afstand tussen de weeflijnen uitzoeken.

Andy

12. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    En de afstand tussen de weeflijnen is....

De afstand tussen de weeflijnen is:
    - volgens W. zu Mondfeld in "Historische Scheepsmodellen": "....25 tot 30 of volgens andere bronnen 35 tot 40 cm" (citaat)
    - volgens G.C.Dik in "de Zeven Provinciën" is het 15 à 16 duim (= ong. 40 cm).
    - op de tekeningen van Corel is de afstand tussen de weeflijnen 5 mm en dat geeft een afstand van 50 cm.

Ik heb op basis van deze gegevens gekozen voor een afstand van 40 cm en dat is 4 mm op het model.
    Ik heb deze maat met duidelijke strepen op mm papier gezet dat ik horizontaal achter de hoofdtouwen plaats zodat ik tijdens het aanbrengen eenvoudig de juiste afstand kan controleren, daarnaast gebruik ik ook nog een steekpasser om tijdens het knopen.
    Ik begin met de bezaansmast omdat ik daar de meeste ruimte heb.

Andy

13. Germt

Germt Guest

40 cm lijkt mij een juiste maat Andy, is ongeveer de maat van een klimnet uit mijn diensttijd:cool:

Germt

14. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Weeflijnen aanbrengen

Ik heb eerst de weeflijnen met een potlood op mm papier aangegeven.
    Ik heb dit papier achter de hoofdtouwen van de bezaansmast geplaatst en vervolgens met een winkelhaak gecontroleerd of de weeflijnen waterpas lopen.
    Tot zover ging alles perfect......
    maar toen......
    kwam het :bad-words:knopen van de :eek:nweer::bad-words::eek:nweer:weeflijnen.
    Na meerdere uren worstelen had ik nog geen enkele mastworp naar mijn zin gemaakt :nooo:, ze zien er allemaal verschillend uit en de meeste zijn nauwelijks strak te trekken en dus zonder enige moeite over de hoofdtouwen op en neer te schuiven.
    Touw te stug? :?

Ik ga er maar een nachtje over slapen ....

Andy

15. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Je zegt het zelf al Andy, waarschijnlijk is je touw door de verf idd. te stug.
    Probeer eens 'n paar knopen te leggen met ongeverfd touw en je zal zien dat het beter gaat.
    Zo niet zalje aan ander touw moeten want normaal moet het niet zo moeilijk zijn.

16. Rob2

Rob2

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Je zou kunnen proberen om het touw nat te maken, wordt het minder stug.

Ook vraag ik me af of mastworpen misschien niet te dik worden op jouwschaal, misschien een halve knoop? Kan je ook makkelijker strak krijgen.

Succes

17. wim1951

wim1951

Lid geworden:
    12 aug 2010
    touw verven

Hallo, je kan je touwerk verven met textielverf, het blijft dan soepel genoeg om mastworpjes te leggen.
    Textielverf kan je bij de drogist kopen.
    Dit heb ik ook gedaan bij mijn Colin Archer

Groet Wim

18. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Hoi Andy, ik heb begrepen dat je je touwwerk hebt gekleurd? En ik denk dat daar het probleem ligd. Als zowel de hoofdtouwen als de weeflijnen behandeld zijn met verf of andere wijze van kleuren, dan gaat dat ten koste van de soepelheid van je draad. Je kan je want beter kleuren als het klaar is. Water (wat ik hier boven lees) is géén goede raad, omdat van water je touwwerk krimpt en later hangt dan alles slap!
    Ik heb 2594 mastworpjes gelegd in het want van mijn Victory en werk veel met twee pincetten. Als je een pincet gebruikt om het hoofdtouw te steunen en met de tweede je knoopje van je weeflijntje aantrekt dan komt het netjes strak om het hoofdtouw te zitten. Misschien eerst een beetje oefenen tot je de slag te pakken hebt. Het is een tijdrovend klusje, maar wel de moeite waard! Dus Onbehandeld touw en niet te dik! Groet piet.

19. wim1951

wim1951

Lid geworden:
    12 aug 2010
    Hallo Piet, je touwwerk verven met textielverf doe je door een aantal meters in een bakje te kiepen met textielverf , na verloop van tijd hang je de lijn te drogen even na spoelen en weer drogen.(desnoods ophangen met gewichten)
    Dan kan je gaan knopen, de draad is door en door gekleurd en soepel.
    Dit werkt zelfs op een boot waar regelmatig mee gevaren wordt, het touwwerk geeft geen krimp(letterlijk en figuurlijk)

groet Wim.

20. Drububu

Drububu Guest

Ik knoop altijd eerst de wanten ongeverfd en dan pas ga ik met ecoline kleur aanbrengen. het voordeel daarbij is dat wanneer de ecoline opdroogt de knoopjes ook nog eens extra vast worden gezet.

Deel Deze Pagina