Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ABrouwer, 27 okt 2011.

1. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Helemaal gelijk Paul,
    Wat ik kan doen is het de buitenrand van het luik iets dunner vijlen.
    Het afvijlen van de alle latjes tot 0,5 mm en dan daar luikjes van maken lukt met door mijn reuma niet. Het maken van deze kleine samengestelde onderdelen is op zich door de reuma al erg lastig voor me.

Andy:pim:

:teacher:"als het niet kan zoals het moet moet het maar zoals het kan"

2. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    allemaal heel mooi gemaakt andy.

grt timberwolf

3. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Dat maakt je schip des te bewonderenswaardiger. Ik dacht dat je misschien nog wat van 0,5mm had liggen...

4. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Dank je Timberwolf en Paul

5. Bouwer

Bouwer

Lid geworden:
    18 dec 2011
    0.1mm notenhout

"Het luik bestaat uit een buitenzijde van notenhout 1mm dik en een binnenkant van 0,1 mm notenhout. Corel schrijft 2 lagen van 1 mm dik voor maar de luiken worden van wel erg dik zeker met het tussen de 2 lagen notenhout gelijmde oogbout."

Andy,
    Hoe kom jij aan dat 0.1mm notenhout, want ik ben namelijk op zoek naar 0.4-0.5mm teakhout voor de dekken van mijn schepen.
    Of was dat een typefoutje?

6. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Ik vond op een zeer uitgebreide site (https://mennokater.wordpress.com/in...tijdperk-van-het-zeil/#Ankergerei-en-bijboten) nog het volgende stukje over ankers:

Men beschikte over diverse ankers:
    -Plechtanker (het zwaarste anker) dat bij een groot schip 2 tot 3 ton woog en dat met de kleine spil op de bakboords-fokkerust werd gestouwd. Een 2e plechtanker lag uiteengenomen in de tuigruimte. Voor ankeren bij onrustig weer of in diep water.
    -Dagelijks anker (5/6 van het gewicht van het plechtanker), op stuurboords-fokkerust gestouwd. Voor ankeren bij rustig weer in ondiep water.
    -Tuianker (5/6 van het gewicht van het dagelijks anker = 0,7 van het gewicht van het plechtanker). Als hulpanker bij vertuid ankeren (= tussen twee ankers liggen).
    -Werpanker (1/4 van het gewicht van het plechtanker). Het 2e werpanker lag in tuigruimte. Voor het verhalen van het schip met de bijboot.
    -Dreganker (en 2e dreganker) op bakdek of in de kuil. Voor de bijboten.

Gr. Paul

7. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Dank voor je aanvulling Paul

Ik ben van plan nog een bijboot voor de Prins Willem te gaan bouwen en mijn daar het te klein gekochte anker voor te gaan gebruiken.

Andy

8. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Het zat in de doos van het model en was bedoeld om het middelste deel van het dek tussen de schaarstokken (= een strook midden over het dek ter breedte van de luiken) te beplanking. Omdat de rest van het dek met een lichtere houtsoort (abaci) moest worden beplankt zou een tweekleurig dek ontstaan
    Ik heb het niet gebruikt omdat ik het dek met 1 kleur beplanking wilde beplanken en daarom het lichter abachi bijgekocht en gebruikt.

Mogelijk kan de "Arnhemse Fijnhouthandel" ( te vinden onder die naam op internet) aan teak van die dikte helpen.

Andy

9. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
  10. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    De eerste 2 luiken!

Na het nodige geëxperimenteer met verschillende werkwijzen zijn de eerste 2 luiken nu gemaakt en geplaatst.
    De luiken bestaan uit de 2 lagen notenhout met daartussenin een oogbout. De plaats voor de oogbout werd uit geveild in het dikkere hout van de buitenlaag, waarna de oogbout en de binnenlaag erop gelijmd werden. Daar waar er een kiertje tussen de twee lagen ontstond werd deze gevuld met houtlijm. Vervolgens werd het luik zo nodig vierkant en vlak geveild.

Voor het plaatsen van het luik werd een gaatje in de romp net boven de geschutpoort/ventilatie opening geboord voor het pennetje van de oogbout van het luik.

Daar net boven werd een gaatje voor het opentrek touw geboord.
    Door het luik werd een gaatje geboord waar het open/dicht trektouw doorheen loopt.
    Het touw werd met houtlijm vastgelijmd en de pen van het luik met UHU Power gelijmd omdat dat voldoende tijd geeft voor een eventuele correctie maar helaas wel een lange droogtijd heeft voordat het volledig uitgehard is.

Het resultaat met 2 ventilatieluiken van 3x3 mm ziet er dan zo uit:

Alle overige luiken wil ik op dezelfde (tijdrovende) manier gaan maken.

Andy

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Hansa

Hansa

Lid geworden:
    21 dec 2013
    ;) haha (tijdrovend) nu de Wasa in the picture is niet af raffelen hoor.;)

.

12. TIMBERWOLF

Lid geworden:
    28 aug 2008
    mooi gemaakt andy ,een heele mooie achterkant van het schip.

grt timberwolf

13. Bouwer

Bouwer

Lid geworden:
    18 dec 2011
    Reactie

Andy,
    Wat een mooi kontje hadden die schepen eeuwen terug.
    Dat was veel mooier dan die stalen platte achterbakken van latere tijden.
    Heb bewondering voor het geduld wat je in bezit hebt voor het bouwen van dit schip.
    Waarschijnlijk heb ik niet alle posts gelezen, door vakantie of iets van dien aard, maar ik lees net dat je voor de Wasa gaat als volgend schip.
    Is een fantastische keuze als je het mij vraagt. Jan V zijn Wasa volg ik ook al ‘jaren’ en dat blijft interessant.
    Veel bouwplezier.

14. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Dank voor alle lof, maak je geen zorgen ik zal rustig aan doorwerken kwaliteit en schoonheid gaat boven snelheid vind ik.

Ik vind de achterkant ook erg goed gelukt, hopelijk lukt dat met alle beelden op de Wasa net zo goed.

Andy

15. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    De luiken in de spiegel en het hakkebord zijn klaar.
    Ik heb de dicht trek touwtje van de luiken laten vervallen onder andere omdat ik ze niet op de juiste plaats aan de zijkant van de poort kon vastmaken en het mijn daarom te rommelig werd. (bedankt voor je advies Amazone)

Omdat ik het niet kan laten toch maar een paar foto's

de achterzijde vanaf waterniveau

goed zicht op de zeeg van de romp

Nu op naar de luiken in de zijkant

Andy

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    dat is mooi andy en ik mis de koortjes niet hoor.
    op schaal 1/100 moet je soms dingen weglaten hoe mooilijk het soms ook is anders word het een rommeltje en dat zou ik erg vinden na al het werk dat je al in dit schip gestoken hebt.

ziet er erg netjs uit zo

17. frankwin

frankwin

Lid geworden:
    26 sep 2011
    Ben benieuwd welk museum zal winnen om dit pronk stuk in zijn bezit zal krijgen.
    Als het af is.;)
    Ik weet er al een.:rolleyes:

18. JanZMC

JanZMC

Lid geworden:
    6 jan 2007
    een klein museum in Veghel?

19. TIMBERWOLF

Lid geworden:
    28 aug 2008
    schitterend mooi model , ga zo door andy.

grt timberwolf

20. frankwin

frankwin

Lid geworden:
    26 sep 2011
    Zat eerder aan te denken aan het Marinemuseum waar het schip volledig tot zijn recht komt.
    Maar ik wil hem ook wel hebben:p
    Hoef ik de mijne PW niet af te bouwen:rolleyes:

Deel Deze Pagina