Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ABrouwer, 27 okt 2011.

1. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Na een verblijf in de ziekenboeg is de bouw weer getart;

Eerst is de buitenzijden van de luiken voor de geschutpoorten op maat gemaakt en de oogbouten die ertussenin gelijmd worden tot de halve dikte afgevijld

links de luiken voor de poorten van de konstabelskamer en rechts de luiken voor het verdek

Vervolgens is de binnenkant op maat gemaakt en erop gelijmd, tussen de twee lagen zit de afgevijlde oogbout die straks de functie van het schanier overneemt:

Daarna zijn de randjes bijgewerkt en is de binnenkant geverfd

Volgende week verder met het schilderen en het plaatsen van de luiken

Andy

Ps De Wasa van Corel is besteld maar nog niet binnen, het boek "Vasa. A Schedisch Warship" van F. Hocker is al wel binnen.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Rob2

Rob2

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Leuk dat je weer aan het bouwen bent Andy.
    Ben benieuwd hoe je de luiken precies gaat bevestigen.

3. Ton1937

Ton1937

Lid geworden:
    27 jan 2013
    Andy je vind het toch niet erg dat ik het niet snap hoe je dat wil bevestigen
    Wacht met spanning af gr Ton

4. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    is voor mij ook nog een raadsel maar heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen ;)

5. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Lijkt me duidelijk - gaatje onder een hoek in de romp boren - luikje met het pennetje erin steken en het luikje staat onder de goede hoek open. Kan eventueel nog wat op en neer gebogen worden.

Of raaskal ik nou?:)

6. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    zou kunnen dat je ijlt hans :alien: we zullen het snel merken denk ik.

maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben hoor ;)

7. SuperSylvester

SuperSylvester

Lid geworden:
    1 sep 2013
    Hey Andy, ik moet er ook nog een stuk of 26. Nu je toch bezig bent....

8. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010

Hans je ijlt noch raaskalt, het is precies wat ik van plan ben.
    Omdat het kleinste luikje in het bovenste hakkebord (= achtersteven) 3x3 mm is zag ik geen mogelijkheid om echte scharnieren te maken. Daar werkte de test met het pennetje uitstekend (zie foto) en daarom maak ik de luiken in de zijkant op dezelfde manier.
    Ik ga alleen het gaatje horizontaal boren net boven de bovenand van het rode kozijn van de geschutpoort en dan het pennetje buigen tot het luikje onder de juiste hoek staat.

@ Jack: sterkte ik weet wat je te wachten staat ;)

Andy

9. JanZMC

JanZMC

Lid geworden:
    6 jan 2007
    Andy, je hebt dan gelijk al vast wat ervaring voor je Vasa.
    daar zitten er ruim 50 op :)

10. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    oeps 50 ? :schrik:

11. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Tadaa!!!!:D

12. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    heel mooi andy .

op de hms victory zitten er maar 90 op.

grt timberwolf

13. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    maar 90! :schrik: dan ben ik toch blij dat ik de Wasa ga bouwen

14. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    De eerste luikjes zijn geplaatst:

Ik heb op de bovenrand van het rode binnenkozijn een gaatje geboord voor het koperen stiftje dat uit het luik steekt en erboven een gaatje voor het dichttrek touw. Daarnaast heb in de onderkant van het luikje een gaatje geboord waar het dichtrek touw doorheen steekt. Het touw is met houtlijm in het bovenste gaatje gelijmd en de stift is met UHU power lijm op zijn plaats gelijmd.
    Ik ben tevreden met het resultaat.

De oogbouten van de roertalie en van de talie die naar de onderhoek van het grootzeil loopt heb ik moeten verplaatsen omdat deze talies dwars voor enkele geschutpoorten liepen. De oude gaatjes heb ik gedicht met een houten propje.

Nu nog de touwtjes vastlijmen afknippen, tuigage afmaken etc.

Andy

15. ChrisVanDerLinden

ChrisVanDerLinden

Lid geworden:
    28 okt 2013
    Ziet er mooi uit. Wat werk je secuur, dat is een feest om naar te kijken

16. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Mooi Andy.
    Ik kan het niet goed zien, maar heb je de luiken waar ze door de berghouten gaan, opgedikt, zodat de berghouten doorlopen als de luiken dicht zijn.

17. Bouwer

Bouwer

Lid geworden:
    18 dec 2011
    Touwwerk

Je hebt de touwtjes aardig in de hand;).

18. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    @ Chris:
    Dank je ik doe mijn best maar ik heb nog wat punten die ik bij de Wasa beter kan doen (onder andere het knopen van de tuigage)

@ PaulBo:
    Heb ik gedaan Paul, de luiken zijn plaatselijk opgepikt zodat de berghouten mooi doorlopen, ik zal dat op een volgende foto laten zien.

@ Bouwer:
    Ik zal blij zijn als ik weer hout kan snuiven in plaat van hele kleine touwtjes knopen :rolleyes:

Andy

19. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Alle luiken zitten erop.

Allereerst een detailfoto van het boren van de gaten van de terugtrek touwtjes met een handboortje:

Dan een foto van de luiken van de konstabelskamer waarop te zien is da de berghouten over de luiken heen doorlopen:

Een overzicht van de romp met de luiken:

Vervolgens heb ik de halzen en de schoten van het grootzeil en het fokkenzeil aangebracht. (De halzen zijn de touwen die vanaf de onderhoek van het zeil voorwaarts lopen, de schoten zijn de touwen die vanaf de onderhoek van het zeil achterwaarts lopen).
    Oorspronkelijk was het plan om deze touwen loshangend in een "natuurlijke" bocht te laten lopen door het touw goed nat te maken met verdunde houtlijm. Helaas is dat niet goed gelukt het bleek niet mogelijk om het touw met weinig houtlijm te fixeren en zodra ik meer houtlijm ging gebruiken verkleurde het touw opvallend duidelijk donkerder.
    Ik heb er daarom voor gekozen om de touwen toch maar licht gespannen aan te brengen. De halzen van het fokkenmast zeil lopen nu vanaf de onderhoek van het zeil (blok rechts bovenop de foto) via de kop van de kraanbalk naar de doorvoergaten onderin de scheg van het galjoen. Voor mij het best haalbare compromis.

Hier 2 foto's om het duidelijk te maken:

De tuigage is daarmee klaar!

Nu zijn de lantaarns aan de beurt:

Links de lantaarns die Corel bij de kit levert die ik te grof vind en rechts de vervangende lantaarns (Corel F - 19) die ik ga gebruiken.

Andy

20. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Als gevolg van een aanvalletje van reuma is de bouw wat vertraagd en maak ik een uitstapje naar kartonbouw omdat dit minder kracht kost

De vlaggen zitten inmiddels op de Prins Willem, ik zal later nog proberen ze een wat natuurlijker flapperend uiterlijk te geven. Het buigen van de standaard van de lantaarns is op dit moment te zwaar, nog even wachten dus tot de Prins Willem echt klaar is.

Ik ben met de bouw van de kade begonnen.
    Het is een kartonnen model schaal 1:96, nr. 5 uit de serie Shipyard. Het stelt een scheepswerf in Stockholm uit 1620 voor. In Nederland wordt het geïmporteerd door www .zeistbouwplaten.nl
    Opvallend is de erg goede passing van de lasercut kartonnen onderdelen en de duidelijke bouwtekeningen. In dezelfde serie is ook een pinas en een fluitschip uitgebracht, waarschijnlijk ga ik de pinas "Papegaai" (Papegojan) ook bouwen om een volledig diorama te hebben wat ik bij de Prins Willem in de vitrine kan zetten.

Andy

Ps De Wasa van Corel is 3 weken geleden besteld maar nog niet binnen

Deel Deze Pagina