Probeersel: bouw Taling 32

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Jeroen_dh, 17 dec 2024.

1. Jeroen_dh

Jeroen_dh

Lid geworden:
    15 dec 2024
    Dat hoop ik wel. In 't ergste geval heb ik een mooi schaalmodel van mijn boot.
    Maar 't zou leuk zijn als ie 't ook echt gaat doen.
    Ik ga zeker gebruik maken van de kennis hier. Heb al veel draadjes doorgelezen.
    Bedankt!

2. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Krijgt jouw model een keerfok, of een genua?
    Oftewel hoe ga je de zeilen aansturen?

Groeten, Jan.

3. Jeroen_dh

Jeroen_dh

Lid geworden:
    15 dec 2024
    Zoveel mogelijk waarheidsgetrouw, dus een genua met schoten die via een ringleiding van bb naar SB gaan

4. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    En dan voor elke schoot een lier, met aansturing via een computerzender of een stuurprintje van MOMO?
    En het grootzeil een eigen lier, of servo met een arm?

Reden dat ik het vraag, is dat je voor drie lieren met elk een rondlopende snaar (een ringleiding is voor mensen met gehoorproblemen in het theater) aardig wat ruimte nodig hebt en het inbouwen zonder dek een stuk eenvoudiger is...
    Hier in een groter model:

Groeten, Jan.

5. Jeroen_dh

Jeroen_dh

Lid geworden:
    15 dec 2024
    Nee ik volg de methode van de Flyer van baerospace. Dus 1 lier voor alles. Evt aan te vullen met een aparte voor de grootschoot.

Ik dacht dat ringleiding hier een algemeen begrip was voor deze methode van schootvoering, maar ken het idd van theater haha

Laatst bewerkt: 19 jan 2025
  6. Jeroen_dh

Jeroen_dh

Lid geworden:
    15 dec 2024
    Bootje staat inmiddels in de tweede dunne laag plamuur. Roer is nu ook klaar voor afwerking.

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 19 jan 2025
    Bert V vindt dit leuk.
  7. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Dat schiet lekker op!

Met maar één lier kun je geen overlappende fok, of genua tegelijkertijd met het grootzeil bedienen, alleen een pendelfok en grootzeil samen.
    Wil je een genua kunnen bedienen, dan heb je een tweede lier nodig, met een tweede rondlopende snaar, zoals Gary hier laat zien:

Groeten, Jan.

8. Jeroen_dh

Jeroen_dh

Lid geworden:
    15 dec 2024
    Het kan wel, ik weet alleen nog niet of de krachten dan niet te groot worden op de ene lier.
    ik heb een idee dat ik wil proberen. Als je in de setup met 1 lier halverwege de slag een knoopje maakt en op precies het middelpunt van de lier servo slag (servo in het midden) een katrolletje zet in 't schip, dan kun je daar de grootschoot op zetten. Die zal dan bij maximale inname (schoot strak aan Bb) de grootschoot volledig inhalen. Halverwege de slag( schoten aan beide kanten gevierd) zal het knoopje bij het katrolletje staan en dus ook maximaal gevierd zijn. Als de schoot aan SB wordt aangetrokken zal de grootschoot ook weer meegaan en dus weer aantrekken.
    Heeft iemand zoiets al een keer geprobeerd?

9. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Ramoser heeft/had dat op z'nSprinta:
    Ziet er niet uit als het grootzeil bij elke overstag manoeuvre volledig gevierd en weer aangehaald wordt.
    Als je er op let, dan valt het op dat het overstag gaan bij het gros van de Sprinta filmpjes er deskundig uit gesneden is...
    Ramoser heeft dit deels gecompenseerd, door een hele snelle winch te ontwikkelen, die 120 cm schoot in twee seconden van boord naar boord haalt, kost helaas €350,00.
    Ramoser bied tegenwoordig ook de optie van een apart bediend grootzeil aan, zodat dat blijft staan, als je overstag gaat en de Genua van boord wisselt. Er kwam teveel commentaar op het doelloze geflapper met het grootzeil...
    De Sprinta is een semi schaalmodel van een kwarttonner, ik vind het een lelijk ding, maar dat is persoonlijk, er zijn behoorlijk veel van verkocht, ondanks dat het een ontstellend dure boot is.

Gebruik je een winch als de Hitech HS785HB, dan valt het elke keer uitvieren van het grootzeil echt wel op, om nog maar te zwijgen van het verlies aan snelheid, waardoor je bij weinig wind stilvalt in de draai...

De Hitec is sterk zat om fok én grootzeil te bewegen, ik heb er ook eentje in mijn SeaWind en die heeft maar 0,5 m² zeiloppervlak.

Je hebt genoeg ruimte in de romp voor een tweede lier (welke heb je nu?), óf een servo met een arm, om het grootzeil apart te kunnen bedienen, zoals een SPT5435LV-180: https://nl.aliexpress.com/item/4000135787995.html?src=google&pdp_npi=4@dis!EUR!12.69!12.69!!!!!@!10000001097813726!ppc!!!&src=google&albch=shopping&acnt=272-267-0231&isdl=y&slnk=&plac=&mtctp=&albbt=Google_7_shopping&aff_platform=google&aff_short_key=UneMJZVf&gclsrc=aw.ds&&albagn=888888&&ds_e_adid=&ds_e_matchtype=&ds_e_device=c&ds_e_network=x&ds_e_product_group_id=&ds_e_product_id=nl4000135787995&ds_e_product_merchant_id=109256086&ds_e_product_country=NL&ds_e_product_language=nl&ds_e_product_channel=online&ds_e_product_store_id=&ds_url_v=2&albcp=20730513328&albag=&isSmbAutoCall=false&needSmbHouyi=false&gad_source=1
    Deze zit in mijn 12M AC model en trekt met gemak de beide zeilen (keerfok) aan.

Groeten, Jan.

10. Jeroen_dh

Jeroen_dh

Lid geworden:
    15 dec 2024
    das inderdaad duidelijk zichtbaar in beeld en snelheid. Ik vind het mooie modellen trouwens die sprinta's, is duidelijk persoonlijk :)
    Ik heb nog een standaard 12kg servo liggen die ik voor t grootzeil kan gebruiken, en dan met een grote arm, ruimte zat inderaad.

11. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Als die standaard servo metalen tandwielen heeft, kun je het proberen, kunststof houdt het minder lang uit in een opstelling met een arm (en eventueel een katrol om de schootlengte te verdubbelen), omdat de krachten fors zijn.
    Ik ben begonnen met een grote 13Kg Big Scale servo in mijn 12m AC, die heeft het ruim tien jaar vol gehouden, maar die had te weinig kracht om 0,5m² tegen de winddruk dicht te halen; na een voor de winds rak moest ik éérst de neus in de wind draaien en dan tegelijkertijd de zeilen spanningsloos dicht halen.
    Die servo is gesneuveld door water in de behuizing. De huidige 35Kg servo heeft geen moeite de zeilen dicht te halen, ook niet met de wind er op.

Welke winch ga je inzetten voor de genua? Dat hoeft geen Hitec HS785HB te zijn, als je grootzeil en genua apart aanstuurt, je kunt dan ook met een kleinere (en lichtere) winch uit de voeten.

Groeten, Jan.

12. Jeroen_dh

Jeroen_dh

Lid geworden:
    15 dec 2024
    ik heb een W 405 6T servo liertje. Geen idee of die sterk genoeg gaat zijn, maar daar gaan we t eerst eens mee proberen. Ik kan er goed bji, dus evt makkelijk te vervangen

13. Phielp

Phielp

Lid geworden:
    5 feb 2014
    Hallo Jeroen,

Het is leuk om een varend/zeilend model te maken van je eigen boot. De Taling 32 rompvorm, zeiloppervlak, masthoogte en gewicht zijn nogal afwijkend van wat een model van deze afmeting goed zeilend maakt.
    Ik lees dat je een compromis zoekt tussen gelijkendheid en bruikbaarheid. Ik denk dat dat er niet is. Mijn ervaring is dat je òf een mooi varend schaalmodel maakt met motor, dat doet alsof zij zeilt, òf een goed zeilend model (bijvoorbeeld IOM) ombouwt naar Taling 32.
    Een compromis ziet er niet uit, zeilt zeker niet, en wordt zelden voltooid.
    Mijn modellen zijn steeds een omgebouwde rg65, waterlijn 65 cm, onder water een rg65 romp, kiel en roer, zeiloppervlak 2250 cm2 mast net voor de kiel, drukpunt zeil op 4 cm vanaf de mast. Ik varieer alleen in breedte om meer waterverplaatsing te creëren.
    En ik moet zeggen dat ik afgelopen zomer met veel plezier met mijn modellen heb gezeild.
    Succes,

Groeten Phielp

14. Jeroen_dh

Jeroen_dh

Lid geworden:
    15 dec 2024
    Hoi Phielp,
    Het zou best een goed gelijkend, varend schaalmodel kunnen worden dat minder goed zeilt dan alle RG65 en IOM sigaartjes maar wel ook op de motor kan varen. Eigenlijk maakt het me niet heel veel uit. Ik neig meer naar goed gelijkend dan naar goed zeilend model.
    Ik ben gewoon lekker bezig en heb veel lol in de ontdekkingsreis van 3D modelling, 3D printen, rc dingen inbouwen en het knutselen aan een bootje in de winter.
    Zoals eerder gezegd hoeft het geen wedstrijdboot te worden (dat is het in het echt ook niet). Als 't een beetje zeilt ben ik al blij :)

Ik was eigenlijk van plan de Flyer te gaan bouwen (tekeningen had ik al besteld en die zeilt goed), maar ben uiteindelijk toch voor m'n eigen bootje gegaan als' proof of concept' voor 3D printen voor de Taling club. Ik had al sleutelhangers en kleine schaalmodellen gemaakt, nu dus 10 maten groter.

Laatst bewerkt: 20 jan 2025
    Bert V vindt dit leuk.
  15. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    We gaan het zien; de 5 Kg koppel is niet erg overtuigend, maar zolang de hefboom, die via de rondlopende snaar aangetrokken moet worden, niet te groot uitvalt, zou alleen de genua moeten lukken. Fok én grootzeil samen wordt lastiger; een Hitec HS785HB heeft een koppel van 11 Kg, maar die trekt bij een foutieve afstelling dan ook je tuigage van/door het dek...

Groeten, Jan.

16. Jeroen_dh

Jeroen_dh

Lid geworden:
    15 dec 2024
    Vandaag een drijftest en ballast meting gedaan in de vijver (sorry visjes!)
    Komt aardig in de buurt van wat ik had ingeschat.
    Er mag 3100 gram onder de boot hangen. De totale waterverplaatsing is 5500gram. Restant is boot gewicht en rc elektronica.
    Ik heb die hoeveelheid lood omgezet naar volume en daar de lood bulb van gemaakt in Fusion. Die geprint en vast in de gips gezet zodat als dat goed droog is gevuld kan worden met lood.
    Dek staat inmiddels in de grondverf.
    Begint al wat te worden :)

Bijgevoegde bestanden:

Bert V vindt dit leuk.
  17. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Dat is niet slecht; het is iets minder dan je volgens de vuistregel van 65% zou moeten hebben, én dat hangt dan ook nog eens een stuk lager in de vorm van een bulb, maar het is geen race jacht, dus het zal wel goed komen.

Mocht het werkelijk zeilen als een natte krant en bij 2Bft al willen dek spoelen, dan heb je altijd nog de optie om hetzelfde gewicht aan lood in de vorm van een bulb aan een slanke fin er onder te hangen.

Groeten, Jan.

18. Jeroen_dh

Jeroen_dh

Lid geworden:
    15 dec 2024
    Ander vraagje - ik wil de dekrand voorzien van een houten randje en de kuip vloer en banken van strookjes houten bekleding.
    Welke materialen kan je daar t beste voor gebruiken en waar kun je dat t beste online bestellen?
    Het moet uiteraard waterbestendig zijn, dus denk dat balsa niet het meest ideale materiaal is

19. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Dat soort afwerking valt in de categorie 'lightness', omdat het gewicht boven de waterlijn betreft.
    Balsa zou best kunnen, mits je het afwerkt met iets dat het hout verhard, zoals G4, of gewoon epoxy of blanke lak.
    Zolang je niks raakt.
    Een hardere houtsoort heeft de voorkeur, óf een kunststof rand, die je houtkleurig schildert.

Groeten, Jan.

20. Jeroen_dh

Jeroen_dh

Lid geworden:
    15 dec 2024
    Voor wat betreft de railing ben ik gegaan voor de afneembare optie na de opmerking van Jan in het andere draadje. Ik heb een berg mini dekfittings geprint, nu nog gaatjes in 't dek boren en erin lijmen.
    Raampjes ook geprint. Morgen de romp nog op enkele plekken afwerken, dan kan die ook in de lak.

Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina