Probleem met Fatshark Teleporter en Cyclops Storm

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door onno10, 31 dec 2013.

1. onno10

onno10 PH-SAM

Lid geworden:
    28 sep 2013
    heb je afgeschermde kabels ? Die had ik niet met de afgeschermde kabels was de storing minder. Heb je de storing ook buiten als de zender en de ontvanger 30 meter + van elkaar zijn ?
    In huis kan je ook allerlei bronnen hebben die storen. Ik heb een ledlamp die druk gewoon het complete Wifi signaal weg.

2. Tonyschmitz

Tonyschmitz

Lid geworden:
    8 feb 2010
    Dat moet ik even proberen... zodra het weer beter is ga ik dat even doen.

3. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Tony, heb je misschien opnamen v.d. storing? Een storende OSD ben ik nog niet tegengekomen, althans niet een die stoort op het videobeeld. Storing van UBEC zou heel goed kunnen. Ik heb het nog niet gemeten, maar ook op de voedingsspanning v.d. UBEC kun je storing krijgen als de UBEC pulserend stroom trekt. Je zou verwachten dat de storing afneemt als je de verbruiker eruit trekt; de gopro in dit geval.

Begrijp ik het trouwens goed dat de Storm OSD ook zonder camera kan werken? Da's op zich heel goed natuurlijk! :)

Martin

4. Tonyschmitz

Tonyschmitz

Lid geworden:
    8 feb 2010
    Osd werkt idd ook zonder cam. Idd handig. Ik zal kijken of ik morgen een opname kan maken.. wordt wat lastig. Zal proberen.

5. robot

robot

Lid geworden:
    31 okt 2006
    Als je osd wel goed werkt zonder dat je camera aan staat
    Stoort je camera

Als je binnen test zonder dat er zender aan staan
    Alleen osd en cam. Is je stroom schoon
    Daar zit het hem niet in

Rob

6. Tonyschmitz

Tonyschmitz

Lid geworden:
    8 feb 2010
    Hier mijn film.

Eerst zie je de gopro direct op de zender aangesloten. Verder niets aan. Daarna de OSD er tussen. Dan zie je al lichte lijntje ontstaan. Je ziet ze af en toe voorbij komen. Daarna met UBEC. Dan begint het feest echt. Dansende lijntje voeren hun act uit over mijn scherm...
    Alleen de OSD aangesloten heb ik zwart beeld met de OSD er op. 0 lijntjes of storingen.
    De gopro hangt aan een tarot gimbal met de tarot AV en AC kabel voor de gopro.

Ik heb het met mijn telefoon even opgenomen maar het is duidelijk te zien.

fpv setup - YouTube

7. Pebbles

Pebbles

Lid geworden:
    25 aug 2009
    Gebruik je de GoPro als FPV live feed?
    GoPro staat erom bekend dat hij heel veel storing geeft, op zowel OSD's en op ontvangst van RC signaal.

Heb je geen 'gewone' camera welke je kan gebruiken, als is het alleen maar om te testen. GoPro wordt sowieso niet aangeraden als live feed.

8. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Dat vind ik wat kort door de bocht. De OSD hoort de mee te hobbelen met de sync van de camera. Dat kan fout gaan zodra je de camera aanzet. Maar die storing is van een heel andere orde dan wat ruis a.g.v. schakelende elektronica. Ik zou het meer een defect noemen. Mijn OSD zag m'n PAL camera eens als NTSC camera. Dat stoorde ook.

Martin

9. Pebbles

Pebbles

Lid geworden:
    25 aug 2009
    Ik zou eens een gewone camera proberen, dus de GoPro vervangen. Wellicht is het dan opgelost.

Je hoort het heel veel dat de GoPro roet in het spreekwoordelijk eten gooit bij veel fpv-ers.

10. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Het is inderdaad heel duidelijk te zien.
    Ik kan jouw setup natuurlijk niet nadoen, maar ik heb wel zojuist wat metingen aan de 5A UBEC van HobbyKing gedaan. "t stond toch al op het programma, dus gelijk maar even gedaan.

Ik heb 12V ingangsspanning gebruikt van een regelbare voeding en 5V uitgangsspanning met de jumper geselecteerd. Als belasting heb ik een 4.7Ω weerstand genomen zodat de uitgangsstroom ongeveer 1A is. Alle metingen zijn met tijdschaal 1μs/div gedaan. De aansluitdraden van de voeding naar de UBEC zijn ongeveer een halve meter lang.

De foto's hieronder zijn het resultaat van 4 metingen. Het blijkt dat deze UBEC met 400kHz schakelt. Bij de eerste meting zie je dat de storing op de 12V voedingslijn ongeveer 250mV piek-piek is. Het gebruik van een toroid met slechts 1 winding heeft al een behoorlijk effect; de ruis halveert zo ongeveer. De scope synchroniseert niet helemaal lekker, maar het gaat om de amplitude v.d. spanning. Als ik geen weerstand aansluit dan is er helemaal geen stoorsignaal.

De derde en vierde meting laten de ruis op de uitgang v.d. UBEC zien. Dat is dus na de toroid die er standaard al op zit. De ruis is ongeveer 40mV piek-piek en dat zakt zo'n 30% in als ik de weerstand weg haal.

Mijn voorzichtige conclusie, de door de UBEC genenereerde storing op de voedingsspanning is de boosdoener. Ik had zoiets gisteren ook al gesuggereerd geloof ik. Het golvende gedrag elke paar seconden zou kunnen wijzen op een wisselende oplaadstroom die de gopro trekt.

Je zou een test kunnen doen om dit te bevestigen: laat de UBEC en gopro zitten, maar koppel ze onderling los en sluit een andere (flinke) verbruiker op de UBEC aan. Als mijn vermoeden klopt dan zie je alleen storing zodra de UBEC stroom moet leveren. De oplossing hiervoor is een LC-filter op de voedingslijn of een UBEC gebruiken die minder vervuilt.

Martin

1) Uin, 100mV/div

2) Uin, 100mV/div, met plus-draad door toroid gehaald

3) Uuit, 20mV/div

4) Uuit, 20mV/div, geen belasting

11. robot

robot

Lid geworden:
    31 okt 2006
    Zet alles nog is aan
    Zet is een alu of rvs pan over je gopro heen
    Kan je zien of er storring uit je gopro komt en inslag op je osd en of video signaal

Ps de mobius wordt ook wel met koper tape ingepakt

Rob

12. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Ehm Rob, het filmpje begint met twee tests waarbij de gopro aan staat en de UBEC uit. Dan is er geen storing.

De vierde test mis ik nog, nl. OSD uit, gopro aan en UBEC aan. Je ziet dan of de OSD dan wel vtx gevoelig is voor storing.

Een vijfde test met de gopro gevoed uit een 5V batterij of regelbare voeding lijkt me overbodig. In principe zou het kunnen dat een gopro storing genereert alleen tijdens het opladen, maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Martin

13. robot

robot

Lid geworden:
    31 okt 2006
    Jou antwoorden zien er gelikt uit martin
    Zag je kist en de rommel er in. Er ook maar zo goed uit

Ik zal mijn mond houden martin
    Regel jij het maar

14. MarkyB

MarkyB

Lid geworden:
    30 aug 2009
    Wat als je begint om bedraad alles te testen, dat wil zeggen de draadloze transmissie er tussenuit. Je hebt dan Cam => ubec => osd => display

Pas als bedraad alles functioneert beginnen om het draadloos te maken.

15. Tonyschmitz

Tonyschmitz

Lid geworden:
    8 feb 2010
    Ik zal vanmiddag nog een filmpje maken met ubec zonder osd. Ook eens idd zonder zender maar direct proberen. Nu even naar de markt!:p

16. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Tony,

Ik ben ook benieuwd naar een test waarbij je UBEC aangesloten is, maar stroom levert aan een andere verbruiker i.p.v. de gopro. Ik ben eerlijk gezegd wel een beetje geschrokken van de vrij hoge ruis van 250mV die op de voedingslijn terecht komt. De UBEC heet 'low noise' te zijn. Voor de uitgang geldt dat wel, maar voor de ingang vind ik 250mV teveel om van 'low noise' te spreken. Daar komt bij dat de scherpe driehoekspanning ook veel harmonischen in zich heeft die tot ver in het MHz gebied reiken. Even ervan uit gaande dat dit de storing veroorzaakt, Het testen van onderdelen die gevoelig zijn voor deze storing geeft dan alleen maar aan wat er tegen kan en wat niet. Daarom moet je echt op zoek gaan naar de oorzaak en niet alleen maar de gevolgen proberen te beperken. Maar laat ik er niet teveel op vooruitlopen. Je was volgens mij prima bezig om alles 1 voor 1 aan te sluiten en kwam erachter dat bij het toevoegen van de UBEC er iets raars gebeurt.

Martin

17. Tonyschmitz

Tonyschmitz

Lid geworden:
    8 feb 2010
    Net weer een test gedaan. Ik heb namelijk een portable batterypack op de ubec gezet. Deze was leeg. Geen verschil met in of aangesloten pack in het beeld. Het komt dus echt op als de gopro gevoed wordt. De batterypack werd geladen. Dat oon ik zien aan de led die er op zit. Hier een foto van specs van de pack.
    Het komt er dus zo op neer.
    Gopro - zender, geen probleem
    Gopro - osd - zender, hele lichte lijen die dansen
    Gopro - osd - ubec - zender, feest!
    Gopro - osd - zender - ubeb op andere verbruiker, hele lichte lijnen die dansen
    Gopro - ubec - zender wederom feest!

18. denkisnaa

denkisnaa

Lid geworden:
    17 jan 2012
    Het lijkt er op alsof je bec storing veroorzaakt op de voedingslijn van de videozender/osd.
    Ik gebruik ook een storm osd, deze heb ik pas helemaal storingsvrij gekregen.
    Ik gebruik een lc filter gemaakt op dit recept: http://www.modelbouwforum.nl/forums/fpv-first-person-view/132749-filter-tegen-strepen-storing-je-fpv-beeld.html
    Ik gebruik een 1000uf 25v condensator en een spoel met ongeveer 30 wikkelingen.
    Ik gebruik maar 1 accu voor fpv en aandrijving. Ook al geef ik vol gas heb ik geen last van storingen. Mijn videozender wordt gevoed uit de osd.

Als ik jou was zou ik zo'n filtertje proberen tussen je accu en videozender+osd.
    En dan de bec rechtstreeks op de accu, dus zonder filter ertussen.

19. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Aha, kijk eens aan!

- Dus de hele lichte lijnen die dansen houden verband met de OSD, de oorzaak kan de OSD zelf zijn of iets anders maar in ieder geval niet de UBEC.
    - De storing komt uit de gopro en de oorzaak heeft iets te maken met het laadproces of met het krijgen van externe voedingsspanning. Nou kan het zijn dat de lichte ruis op de UBEC uitgang daarmee te maken heeft, maar dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Ik vermoed dat de oorzaak bij het laden zelf zit. Hoe zou je anders die golvende storing met een periode van enkele seconden kunnen verklaren? Ik denk dat de gopro bij aangesloten voeding elke paar seconden een stoot energie bijlaadt en dat dat het specifieke stoorpatroon veroorzaakt.

Wat gebeurt er eigenlijk tijdens het opladen van de gopro met een schone 5V voeding? B.v. met een lineaire BEC of met een 220V adapter (voor zover die schone een schone spanning levert). Als je het probleem kunt reproduceren zonder UBEC, dan moet de oorzaak wel bij de gopro zelf liggen.

Martin

Edit:
    Dennis, ik dacht eerst ook dat de UBEC de schuldige is, maar deze test lijkt dat uit te sluiten. Tenzij de andere verbruiker een veel lagere stroom trekt dan de gopro. Dan kan ik vanaf hier niet inschatten. Het kan ook zijn dat de gopro toch last heeft van de lichte ruis die de UBEC afgeeft. Maar in dat geval helpt een filter tussen accu en video niet; het filter zou dan moeten zitten tussen UBEC en gopro. Het laatste probleem lijkt me trouwens erg onwaarschijnlijk.

20. denkisnaa

denkisnaa

Lid geworden:
    17 jan 2012
    Martin je hebt gelijk, na nog een keer lezen zie ik dat het probleem van de lichte lijnen idd niet aan de UBEC ligt, lijkt idd alsof de gopro stoort op de OSD, heb je niet een andere camera om dit te testen?

EDIT:
    Soms kan het helpen om alle nullen (dus van OSD, VTX, camera en zelfs de ontvanger) met elkaar door te verbinden, zodat je geen ''zwevende'' spanningen krijgt. De exacte theorie weet ik zelf niet.

Laatst bewerkt: 5 jan 2014

Deel Deze Pagina