problemen protech zoom 450 ic

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door mark0126, 5 jun 2008.

  1. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
    hierbij een test ritje, denk dat het motortje nu aardig goed loopt.

    [​IMG]

    mvg, Z
     
  2. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Hij loopt mooi hoor Z. Is nog wel het standaard motortje?
    Ik moet die van mij nog steeds testen eigenlijk, ben daar nog nooit aan toe gekomen:$

    M.v.g. Mark
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal,

    Ik heb gisteren ook zo'n dingetje gekocht, gewoon omdat ik het niet kon laten:rolleyes:

    Uiteraard issie nog volledig standaard (inclusief de Protech servootjes, gyro en houten rotorblaadjes) maar het valt me niet tegen. Zo vanuit de doos vloog het al precies genoeg om een omgekeerde wasmachinelekbak als start en landingsplatform te gebruiken. Da's wel nodig, want wij vliegen nogal op een knollenveld en anders zakt hij bijna tot zijn hoofdrotor in het gras weg.

    Aangezien ik het machientje nog niet zo goed ken, heeft iemand nog tips over zwakke punten etc?
    Ik had zelf mijn twijfels over de effectieviteit van het koelfannetje, maar dat viel nogal mee, al heb ik niet echt wild gevlogen in verband met inlopen.

    Het is niet echt een machientje om heel erg veel mee te vliegen volgens mij, meer iets voor erbij. Maar hij vliegt zonder meer leuk!

    Groet, Bert
     
  4. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
    Ja Mark is het org. motortje..... zondagmiddag is mijn Zoom 450IC verkocht.

    Brutus, die org. blades gauw wegdoen.... radix/rotortech 350mm erop of iets dergelijks.
    Op de washout base en swashplate zit aardig wat speling op..... (dus ik zeg metal)^^
    Tailgrips updated version is ook een goede upgrade....

    Ikzelf had een 2S lipo rx pakkie (Thunderpower 710mAh) met turnigy BEC.

    Vloog idd zeer leuk.....tikkie weinig power uit de 2.1cc.....

    veel spares op vrd: http://www.pegasushelisusa.com/store/c/8-Zoom-450-PRO-Replacement-Parts-Protech-.html

    Suc6 ermee !
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2009
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hey Z900,

    Die houten blaadjes zaten erbij, en de nieuwe zijn onderweg, dus tot die tijd... Al vind ik het tot nog toe alles meevallen (vlieg er alleen nog maar mee rond, geen 3D hatsefratsen, dus...)

    Hekrotortje stuurt op zich goed, maar het standaard servootje lijkt me wat traag, dat lijkt me eerder een noodzakelijke upgrade.

    De Washoutbase is bij mij (na vier tankjes ook nog niet zo gek) nog redelijk strak, maar mijn ervaring met grote heli's is dat de invloed hiervan minder is dan over het algemeen word aangenomen. Hetzelfde geld voor de swash. Maar is daar een metalen uitvoering van te krijgen dan? Was ik nog niet tegengekomen, en is altijd interessant! Al is het maar omdat het leuk staat.

    Die LiPo als ontvangeraccu is ook al onderweg, maar de spanningsregelaar laat wat op zich wachten. Ik krijg het C.G. namelijk niet goed met zelfs maar een 500 mAh NiCd/NiMH pack, dus dat moet lichter.

    Wat de power betreft, ach, die is al (relatief) achterlijk veel voor een heli-tje van dit formaat, dus dat hoeft echt niet nog meer, ook al is het leverbaar. Ik weet dat E-heli's van dit formaat tegenwoordig meer power, en een langere vliegduur per acculading hebben dan dit dingetje.
    Het is de bedoeling dat ik met dit kleine apparaatje na 26 jaar "gewoon" helivliegende eerste voorzichtige 3D stapjes zet, en ook niet meer dan dat. Daarvoor is het vermogen ruim toereikend. Het is feitelijk belangrijker dat het ding, net als zijn baasje rookt, zuipt, stinkt, en herrie maakt!

    Groet, Bert

    PS: hoeveel minuten vliegen haalde jij uit een tankje? Ik kom voorlopig niet veel verder dan plm 5~6 minuten met ongeveer 20% spare
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, ik kwam toch al wel een paar rare slordigheidjes tegen met die vijf of zes tankjes die ik nu leeggevlogen heb:

    Allereerst waren de bladbouten niet alleen van volle draad voorzien (gaat vroeg of laat de gaten in de bladen laten uitlubberen) maar ze waren zo kort dat de draad niet tot in de borgkraag van het moertje viel :eek:. Daardoor werkte een van de bladen zich steeds een beetje los, en da's wel een beetje slordig.

    Na vier tankjes vielen in een keer bij het optoeren beide hekrotorblaadjes eraf, inclusief grips. Bleek dat op de lagerboutjes geen loktite zat :eek:.
    Alweer erg slordig. Gelukkig geen schade, en binnen tien minuten weer in de lucht. Maar het zou maar een minuut later gebeurd zijn... Dan is het korte pret van een aantal honderd Euro's.

    Bij beschouwing bleken ook de bladboutjes van de hekrotor zelftappers met volle draad te zijn. Die heb ik vervangen voor M2 met een blind stuk, en daar alleen al stuurt de hek merkbaar beter van tot mijn stomme verbazing, waarschijnlijk doordat de blaadjes duidelijk stabieler in de grips zitten.

    Al met al nog steeds toch wel een heel leuk machientje. Ben heel benieuwd wat het verschil word met de Carbon hoofdbladen.

    Motortje begint steeds harder te lopen, dus waarschijnlijk gaat het brandstofverbruik ook wat terug, al verwacht ik er geen wereldschokkende wonderen van. Liep eigenlijk vanaf het begin gewoon goed, al vind ik de gasaansturing niet optimaal, waardoor je steeds aan het zoeken bent naar een goed stationair toerental. Ik heb geen zin de koppeling te verbranden tijdens het plaatsen van de canopy, dus ik zie dit toch echt als een klein minpuntje.
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2009
  7. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
    Hee brutus, een minuut of 8.
    Stationair zal ie al aardig toeren maken omdat het zo'n miniem aantal cc's is.
    Koppeling verbranden tijdens plaatsen canopy ? Leg uit......

    Zeker en vast kun je er zeer leuk mee rondvliegen !

    Plaats eens een filmpje ;)
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Z,

    Tsja, koppeling verbranden, ik weet niet of dat een serieus risico is, want nogmaals, ik ken deze machientjes (nog) niet (zo goed). En onder omstandigheden was ik bijna een minuut bezig de canopy op die vier pennetjes te plaatsen. Als je dan een zodanig hoog toerental hebt dat je duidelijk voelt dat de koppeling grijpt, dan vraag ik me af hoeveel die koppeling kan hebben. Bij een Vario kun je meerdere seconden volgas geven met geblokkeerde rotor, met een raptor moet je daar al voorzichtiger mee zijn. Een Shuttle had je destijds binnen tien seconden kapot als de motor te hard draaide... Ik weet dat dus gewoon niet, en ben er wat voorzichtig mee.
    Overigens, ik heb gewoon een van de voorste canopydragers verwijderd, en nu zit de kap in een oogwenk op zijn plek.

    Ik kwam gistermiddag tot 6.5 minuut, en dan merkte ik dat de motor lucht begon te trekken (restant ongeveer 5mm brandstof in de tank) daarbij was het motortje toch al zo schraal, dat ik nu de indruk heb, een beetje compressie kwijt te zijn. Al liep hij wel goed door, ook bij volgas.

    Hij begint al wel dusdanig goed te lopen dat op dit moment een vrij laag toerental haalbaar is ruim laag genoeg om de koppeling volledig vrij te laten komen, maar het stationair toerental is zeer instabiel, en het ene moment viertakt het dingetje, dan loopt hij weer (op het gehoor) erg schraal.
    Ik heb het gevoel dat de naalden wat ruw afgewerkt zijn, want soms draai ik hem armer en krijg dan het gevoel dat hij juist iets rijker is komen te staan, dan nog een tikje armer, en in een keer is hij superschraal. Lastig afstellen dus....

    De carbon blaadjes zitten er ondertussen op (Origineel Protech, waren de eersten die binnen waren, wel prijzig...) en een LiPo pakketje met spanningsregelaar. Dat geeft een veel hogere servosnelheid en betere respons van vooral de gyro. Die rotorbladen had ik wat meer van verwacht, met name een wat strakkere respons op de pitchcommando's. Het cyclische sturen is er wel (toch wel fors) beter op geworden, maar ook minder als ik gehoopt had. Mischien had ik hier te hoge verwachtingen, maar ik herinner me bij de 10 cc heli's nog het verschil tussen hout en kunststof (geen carbon), en dat was groter, met name in de verbetering van de collective respons. Wellicht zijn de blaadjes die jij noemde nog beter, maar vooreerst moet het maar even zo.

    Het vliegt wel leuk, maar met heli vliegen heeft het weinig te maken.
    Door de vermogens/gewichtverhouding (in mijn ogen, anderen vinden blijkbaar dat er wat weinig vermogen in zit) en nogal "vlotte" stuurrespons kom je met vrijwel iedere stuurfout weg, of je moet het wel heel erg bont maken. Over stuurprecisie (ik bedoel of de piloot precies moet sturen, niet of het model nauwkeurig reageert) hoef je je ook al helemaal geen zorgen te maken, je komt hooguit iets anders uit. Voordat iedereen verontwaardigd in het toetsenbord klimt: dit is mijn eerste kleine heli, ik vlieg normaal met grote, zware modellen met een veel kleinere vermogen/gewichtverhouding, waarbij je duidelijk "iets" meer vooruit moet denken. Ik zeg (nog) niks over of 3D moeilijk of niet is, ik zeg alleen dat dit soort modelletjes in mijn ogen relatief heel erg makkelijk vliegen. Hooguit het hoge tempo waarin alles gebeurt is wat tricky in het begin...

    Het is wel giga leuk om te doen hoor, ik vlieg zo een vluchtje of tien achter elkaar met een big smile op mijn gezicht, en het zal wel niet erg lang duren voor de eerste loops etc eruit komen... Is meer een kwestie van moed verzamelen dan van moeilijkheid, heb ik al gemerkt, want de eerste loop trok ik gisteren al bijna per ongeluk, en heb hem van schrik toch maar afgebroken. (Zette iets te agressief een bocht in, waardoor het een soort van scheve looping werd, heb hem er voor de zekerheid bovenin maar met een halve rol uitgestuurd)

    Ik heb helaas geen mogelijkheid om filmpjes te maken, sorry!

    Groet, Bert
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou,

    Nu ben ik toch een beetje een vreemd minpuntje tegen gekomen.
    Het motortje heeft nu een tankje of twintig gedraaid, en loopt behoorlijk hard. Blijft ook goed doorlopen en vertoont zo op het oog en gehoor geen tekenen van oververhitting. Ik dacht vorige week wat compressie kwijt te zijn, maar moet daar op terug komen, compressie zat, en hij loopt nog steeds fors klem in het BDP.
    Stationair is een heel acceptabel laag toerental, en ook betrouwbaar.

    Maar op een gegeven moment leek het wel alsof hij rijker ging lopen, en krapper zetten gaf geen goed resultaat. Plug eruit, en de spiraal was nogal verfrommeld. Kan, maar ik gloei met een glowshot, en da's maar 1.2 Volt, dus niet kapot gegloeid in elk geval. Nieuwe plug erin, en die bleek na twee vluchtjes ook al verfrommeld te zijn.

    Dat lijkt op te hoge compressie, maar het motortje zou volgens handleiding van 10 tot 20 % Nitro moeten kunnen verdragen, ik heb ingelopen op 20% en draai nu op 16 %. Voor de zekerheid de cylinderkop getrokken, en de hele squishband in de verbrandingskamer zag er uit alsof het Alu aan het wegbranden was, en ook de zuigerkroon vertoont precies tegenover de Squishband een heel klein beetje datzelfde beeld.
    De voering ziet er perfect uit, en klemt nog als de beste, de zuiger ziet er in elk geval via de uitlaatpoort bekeken ook nog perfect uit.

    Heeft iemand een dergelijke fout in de fabricagetolerantie (want dat denk ik dat het is, een per ongeluk veel te hoge compressieverhouding) al eens meegemaakt?

    Aangezien er geen extra kopshim bij geleverd word, heb ik de Squishband op de draaibank heel voorzichtig weer glad gemaakt, en daarmee tegelijk de compressie wat verlaagd (ruwweg 0.3 mm weg moeten halen, wat overeenkomt met een shim van ong 0.1mm) maar ik vind het wel vreemd. Ik weet dat er geen superdure topmotor in zit (merkloze .12, die er op zich wel netjes uit ziet) maar een dergelijk "wegbranden" van de verbrandingskamer heb ik nog niet vaak gezien.

    Iemand een idee?

    Groet, Bert
     
  10. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Weet je zeker dat het geen detonatie is?
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Laurens,

    Dat lijkt me niet waarschijnlijk. De enige keren dat ik (met zekerheid)detonatie gezien heb was bij een heel oude (in de zin van lang geleden, de motor was toen nieuw) OS viertakt, dat eerste type met de nokkenas nog achter de cylinder, en open tuimelaars. Die detoneerden als ze te schraal stonden. Maar dan stond in een klap de motor stil, zo heftig dat de prop lossloeg.

    Ik heb detoneren nog nooit bewust meegemaakt bij een tweetakt gloeiplugmotor, en zeker niet bij zo'n klein ding. Zou ook niet weten waar je dat aan moet horen bij dergelijke achterlijk hoge toerentallen.
    Ik zie niet in hoe zo'n klein tweetaktje met dergelijke hoge toerentallen zou kunnen detoneren en toch doorlopen. Wat uiteraard niet wil zeggen, dat het dat niet zou kunnen zijn.
    De motor loopt op zich goed, geeft plenty power, en loopt ook gewoon door (ofwel loopt niet warm, wat bij detoneren volgens mij wel zou moeten gebeuren).

    Mocht het wel detonatie zijn, dan zal verlagen van de compressie sowieso wel helpen, denk ik....

    Het lijkt mij toe, dat de compressie (die ik toch al gevoelsmatig erg hoog vond) gewoon een beetje té hoog is, door een afwijking in de productie of zo. Wat ik ook vreemd vind, want die dingen worden uiteraard in grote series gemaakt, dus afwijkingen zullen niet snel voorkomen.

    Vandaar dat ik me afvroeg of niet iemand als eens zoiets had meegemaakt..

    Groet, Bert
     
  12. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Het zou wel helpen als je een foto kan plaatsen, van je verhaal vermoed ik dat het detonatie is. Zeker op hoge toerentallen kunnen ze dan nog wel even doorlopen.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Laurens,

    Tsja, ik ben nog een van die Neanderthalers die geen digitale camera hebben, dus een fotootje zou hem voorlopig niet gaan worden. Zou er wel eentje (camera) kunnen lenen, maar ben morgen weer voor 7 weken het land uit, dus het komt er voorlopig ook niet van.

    Maar wat erger dwars zit voor het foto's maken, is dat ik de verbrandingskamer alweer op de draaibank uitgewerkt heb, dus er is niet heel veel meer te zien. Heb ik overigens nog niet mee kunnen draaien, want het waait hier nogal de afgelopen paar dagen.

    Wat bedoel je met "even"? Ik kan er gedurende de hele vlucht (plm 6 minuten) niet heel veel aan ontdekken. Na optoeren loopt de motor nog een seconde of tien a vijftien heel lichtjes viertaktend, om daarna over te gaan in een tamelijk hoog, maar wel over het hele pitchbereik stabiel toerental.
    En dat doet hij al vanaf ongeveer het vijfde tankje. Er is nu ongeveer 1.5 L brandstof (of ongeveer 20 tankjes) doorheen. Mijn grote heli's met resopijp moeten ook altijd even na loskomen "in resonantie" komen (en voor je het vraagt: die zien er nog wel normaal uit van binnen), dus ik ging er min of meer vanuit dat dit motortje hetzelfde deed
    Ik kan ook niet ontdekken dat hij bloedheet loopt of zo, ook niet als ik een aantal seconden achter elkaar voluit klim. En volgens mij is een van de gevlogen van Detoneren dat de motor dan zeer heet word. Maar volgens mij moet dan de motor het heetst worden in het midden van de zuiger, waar de kroon het slechtst gekoeld is. En juist daar ziet de zuiger er schoon en onbeschadigd uit.
    De squishband zag er uit alsof hij gezandstraald was, met hier en daar een klein bolvormig uitsteekseltje van een paar tiende mm, het komvormige deel van de verbrandingskamer zag er nog volkomen normaal uit.

    Hoewel ik nog niet eerder zo'n kleine helimotor had, heb ik toch al een aantal .12 automotortjes versleten, en die wurgde ik meestal wel af qua mengsel en koeling, maar daar heb ik dit ook nog nooit gezien.

    Groet, Bert
     
  14. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Dan zou ik het verder ook niet echt weten. Heel misschien dat er ergens stukjes metaal oid ingekomen zijn, maar dat kan ik van hier niet zo snel zien.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, Laurens in elk geval bedankt voor het antwoord.

    Ben net weer thuis van zee, en heb er vanmiddag voor t eerst weer mee kunnen vliegen. Naast het uitdraaien van de kop ook een koude plug geplaatst, en in elk geval de plug blijft nu heel. Dat is alvast één probleem opgelost. Verder kan ik nu opeens ook bijna een minuut langer op een tankje vliegen, en alsof dat nog niet voldoende was, hij kon ook nog een tandje of drie schraler.
    Dat laatste vond ik toch wel vreemd, want ik kon dus zonder aan de naalden te draaien al duidelijk langer vliegen, en met die drie tandjes krapper, nog iets langer, maar dan praat je maar over seconden.

    Komende week nog eens een paar tankjes lan het dingetje op z'n donder geven, en dan nog eens de kop eraf om te kijken, maar het lijkt mij er verdacht veel op lijken dat het een maandagochtend motortje met een iets te hoge compressie geweest is.

    Hij loopt nu netjes, ook stationair, komt goed op toeren, en 't vliegt gewoon grappig....
    Zelfs het simpele standaard heading-lock gyrootje functioneert gewoon prima. Ga nog wel op zoek naar een sneller hekrotorservootje, want hij wil heel zo nu en dan nog wat schudden met de staart.

    Groet, Bert
     
  16. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Bedoel je niet te lage compressie? Als je wat van de kop afdraait word de compressie hoger. Of heb je dat bijgevuld met shims?
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Laurens,

    Nee, ik bedoel te hoge compressie. Dat had ik duidelijker moeten opschrijven: Ik heb wat van de verbrandingskamer afgedraaid zodat de kop iets minder diep de cylinder in valt en dus het volume van de verbrandingskamer wat groter word. Ik heb niet wat van de rand waarmee de kop op de voering ligt, afgedraaid. In het laatste geval word de compressie hoger, in het eerste geval lager.

    Er zijn geen shims geplaatst.

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina