Halmar, Ik heb het even voor je nagevraagd (op wiskunde gebied ben ik niet zo'n ster :wink: ) Het volgende is het geval: De cirkel, de ellips en de parabool (en ook de hyperbool) zijn allemaal familie van elkaar. De moeder van ze allemaal is de kegel. Wanneer je die haaks doorsnijd, krijg je een cirkel. Wanneer je de kegel schuin doorsnijd, krijg je een ellips. En wanneer je de kegel doorsnijd evenwijdig aan de zijkant van de kegel, krijg je een parabool. Zie onder: De radius van de neus is dus gekoppeld aan de scherpte van de kegel. (Dit is zowel voor de ellips als voor de parabool.) De ellips heeft voor ons het voordeel dat deze 2 haaks op elkaar staande raaklijnen heeft: een aan de smalste kant, en een aan de breedste kant. Juist die raaklijnen die haaks zijn geven ons het voordeel dat dit mooi aansluit op de (recht lopende) romp. Een bijkomend voordeel is dat een ellips geconstrueerd kan worden met een touwtje en 2 punaises. (Probeer maar eens!) Snappie? Wim
Hoi, dat klopt maar als je wat meer info over je neus wilt vind ik een parabool makkelijker want daar kan ik makkelijker mee rekenen, en om het op papier te krijgen vind ik niet zo,n groot probleem. ik heb voor mijn neus de inhoud berekend (met veel dank aan mijn wiskunde leraar die wel kan differentiaal rekenen :lol: :roll: ) En ook heb ik berekend dat waar het zwaartepunt ervan zit zodat ik kan berekenen waar mij balaasttank moet komen te staan. Deze berekeningen kan ik zelf niet uitvoeren maar wel volgen en ik snap het nu zelfs een beetje. Bij een elips kan ik dat nog niet zeggen want ik zou niet weten hoe ik daarmee moet rekenen. Florian
Florian, nadeel van een parabool is dat de lijnen nooit parallel aan elkaar komen. Bij een ellips gebeurt dit WEL! Op dit punt kun je de overgang naar je romp maken zonder dat er een knik in de lijn komt. Wim
Hoi, Ik heb het cijver nog niet aar ik weet wel vrij zeker dat ik een voldoende heb. ook al had mijn sub niet gevaren dan nog was het goed geweest. Florian