Programmeerbare snelheidsregelaars: zegen of hobbykiller?

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Ericjooo, 8 mrt 2010.

1. Rickiosa

Rickiosa Guest

Sorry, stock is gewoon de TC instapklasse op de HFCC. Handout Ansmann 23 turns Clash.

Maar omdat modified niet haalbaar is wordt er nu van de superstock een verkapte modified gemaakt? De rondetijden liggen echt niet veel lager, op de HFCC in ieder geval.

Maar de stap wordt dus bijvoorbeeld wel groter, van stock (instapklasse) naar 1 klasse hoger superstock.
    Vroeger was dat van 23 brushed naar 19 brushed. Nu is dat van 23brushed naar 13.5 brushless met vertimebare regelaars.

U ziet het probleem?

2. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Duidelijk dat je ook niet weet wat modified is. Onder die naam kan je het zelf definiëren. Zoals we vroeger de 12 turns klasse modified noemden kan vandaag de dag bv. (zoals een AMCA voorstel) een 6.5 turns al modified gezien worden.

En zo is stock en superstockook te definiëren al staat bij onze zuiderburen de 10.5 turns - LiPo al bekend als een superstock..

Ook vertimingen slurpen hogere stromen, niet alleen bij de start maar ook tijdens het lopen. Maar ik neem aan dat jij dat mooi kan weerleggen met mooie stroomgrafieken?

3. drift-junkie

drift-junkie

Lid geworden:
    22 jan 2005

Koppel (koppel-band) kan je beïnvloeden/verplaatsen naar gelang je wil/wenst dmv een andere spur/pinion verhouding, misschien moet men daar iets meer studie van maken, om een optimale situatie te creëren mbt bv overmatige temp/slijtage/spanning op de aandrijflijn en deze verbeteren. Daarnaast is het ook niet de bedoeling om een hoge max snelheid te verkrijgen, laten we zeggen bv 75km/pu bij bv een Superstock. Het is natuurlijk reuze makkelijk om jezelf te verschuilen achter een (elektronische) oplossing ingegeven door fabrikanten van een esc, maar als de dynamische vertiming niet “geland was” in rc race land, had men hier allang een goede/bruikbare oplossing voor gevonden, daar ben ik van overtuigd, dus ik zie geen reden waarom dit nu ineens niet zou kunnen.

In de tijd dat we van 6cellen naar 5 cellen overschakelden, moest ook de koppel-band verplaatst worden, wat ook niet zonder slag of stoot ging op ieder merk auto, ook daar werd een oplossing op gevonden, jij denk dat dit nu ineen niet meer mogelijk is, ik heb hier toch iets meer vertrouwen in!!!!

Afgelopen wedstrijd (HFCC) heb ik het verschil tussen 0 graden en vertimed mogen aanschouwen binnen 1 heat, met gebruik makend van dezelfde aantal motorwindingen, ik denk dat dit best een goede leerschool was voor iedereen, mbt een mogelijke niveau scheiding tazv modified/superstock, met dezelfde aantal motorwindingen. Wanneer je dit als basis houdt voor een evt toekomst, dan zullen fabrikanten eerder geneigd zijn om hun modelauto’s hier op aan te passen indien nodig. Wanneer wij onze reglementen steeds maar weer aanpassen, zal er nooit rust komen en tevredenheid, slecht enkel verdeling/onbegrip die uiteindelijk lijdt tot leegloop op wedstrijd evenementen.

Aan alle voorstellen zitten voor en nadelen, toch zal je op een gegeven moment een keuze moeten maken, als je enkel een keuze durft te maken wanneer deze optimaal is, dan ben ik bang dat een keuze altijd uit zal blijven.

@Veteq, leuke quote touwens en daar gaat het nu net over, niet dat ik niet tegen mijn verlies kan, maar het heeft er uiteindelijk wel toe geleidt dat ik de TC vaarwel heb gezegd, en hier denken nog veel meer rijders zo over inmiddels.

4. Velox

Velox

Lid geworden:
    9 nov 2009
    Ja Roelof, ook ik weet hoe de techniek van zo`n regelaar en motortje in elkaar steekt..de stock vraag was sarcastisch suggestief..
    Dat over koppel (band) etc. was stof die ik ooit geleerd heb in het eerste kwartaal van de hts autotechniek...

Dus nu krijgen we een vragenspel over wie nu wel of niet de technische kennis heeft, heb ik er ook eentje voor jou;
    (wat heb je als de koppelkromme over het hele toerenbereik van de motor integreerd?);)

Ik denk dat een ieder die begrijpt hoe zo`n vertimebare regelaar werkt al snel de lijntje op de juiste manier kan verbinden en tot de conclusie komt dat veel genoemde argumenten niet op gaan.

Laatst bewerkt: 6 okt 2010
  5. Velox

Velox

Lid geworden:
    9 nov 2009
    Drifter...Met alle respect hoor, maar de uitleg hierboven geeft niet veel vertrouwen in de kennis omtrent de statische/dynamische processen die in zo`n auto spelen. Spanning staat niet op de aandrijflijn, maar heerst in het materiaal. (75km/pu bestaat niet, hier staat 75 km per per uur), het is 75Km/u.

Het verhaal over de koppelband dat je aanhaald, gaat juist alleen op voor die dynamische regelaars.

Overtuigingen en zaken als "ik geloof dat", "waarschijnlijk dit" etc. gaan niet op. Elke techneut die op dit gebied gestudeerd heeft, zal dit onderschrijven.

Het is niet erg dat de feiten niet bij een ieder bekend zijn, het is alleen lastig discussieren, tel daar nog eens een formdiscussie bij op en je hebt al snel dat er emotioneel allerlei non argumenten bijgehaald worden.

6. Ericjooo

Ericjooo

Lid geworden:
    4 mei 2006
    Hmmm, discussie met de roze bril!!

Het maakt m.i. dus helemaal niet uit hoe je het bekijkt; Feit is dat er heel veel mensen zijn die geen zin hebben in buikscheurend hard over het rechte stuk door middel van "computertitanenstrijd" met dito slijtage en investeringen. Zoals vroeger (ja, ja, opa spreekt) is het belangrijk dat er een strak landelijk beleid word uitgevoerd en er gewoon weer minimaal twee goedgevulde klassen zijn.

Er moet een klasse zijn voor de gevorderde en/of internationaal georienteerde rijder (wij noemden dit in al zijn verschijningsvormen Modified in het begin van deze eeuw) en een klasse voor competitieliefhebbers die minder hard willen gaan (ook wel bekend onder de naam stock). In vroeger tijden was het verschil tussen modified en stock een seconde of drie a vier, dit verschil moet weer terug!!

De 0-graden stockklasse op de MACH heeft inderdaad in de opstart wat regelaars in rook zien opgaan, deze zijn alleen netjes door de importeur kostenloos vervangen net als de inwisseling van de oude regelaar, dus de opmerking: "Op de mach was de stock klasse juist duur, de meesten hebben 2 of 3 regelaars opgebrandt en hierna kwam er een ander type dat gekocht moest worden, dus 3 of 4 regelaars per jaar.. " raakt kant noch wal en is pure stemmingmakerij.

Laten we het gewoon simpel houden en een door regelaar en motor bepaalde stockklasse en een "open" modifiedklasse met snelle 13.5s, 10.5s en voor de liefhebber 8.5 en 6.5! Overigens werkt de "intelligente" timing het best bij 21.5, 17.5 en 13.5-motoren, snellere motoren hebben er minder profijt van waardoor de zwaardere motoren weer hele andere eisen aan de rijder stellen.

Voor de ongelovigen is het misschien een idee om eens naar de ETS-organisatie te kijken, daar is snel ingegrepen in de stock-waanzin met als gevolg dat de deelnemersaantallen explosief zijn gestegen naar 300+ deelnemers per evenement!!

groet,

Eric

7. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Om even terug te komen over het begrip "de MACH" weet ik wel zeker dat 1 club zich niet representatief mag uiten voor de hele klasse nationaal en internationaal en zeker helemaal niet door iemand die geen interesse heeft voor een nationale/internationale standaard.

Denk je? De hele wereld kent de discussie over de vertimebare regelaar met alle bijbehorende effecten en jij durft te zeggen dat er niets aan de hand is en we gewoon door moeten lopen?

8. Velox

Velox

Lid geworden:
    9 nov 2009
    Meningen verschillen, ik zeg zegen..!!

9. johnrc

johnrc

Lid geworden:
    24 aug 2007
    pfff wordt hier zo moe van dat welles niettes gedoe iedereen moet weten wat hij gaat rijden en als je dat voor jezelf weet is het volgens mij geen probleem.
    Deze discussie kunnen we eindeloos gaan voeren er komt toch geen eind aan..wat wel waar is is dat met de ets er al zoveel inschrijvingen zijn en dat er daar gereden wordt met een citrix regelaar blijkt dat er toch wel vraag naar is anders kwam er niemand.
    Iemand die met een citrix regelaar wil gaan rijden moet hij zelf weten persoonlijk vond ik de snelheid van afgelopen jaar perfect en wat heb ik kapot gereden 1 achterdraagarm van mijn x-ray omdat er iemand tegenaan vloog van achteren dus qua slijtage viel het allemaal hartstikke mee.

Ga me nu lekker concentreren op 1:12 dat is mijn ding in de winter en volgend jaar zien we wel weer..

Groeten

John

10. Halloween

Halloween

Lid geworden:
    13 apr 2009
    Mhhhh, nu dit hele verhaal gelezen te hebben, denk ik dat het uiteindelijk maar op 1 ding neer komt... Snelheid.

Dat kan je bereiken met een vertimebare regelaar, maar ook dmv een andere motor. En hier ben ik het met Eric eens. Waarom geen bv Cirtix regelaar en een 17.5T motor voor de beginners, 13.5T voor de gevorderde, 10.5T voor de supergevorderde en een 6.5T voor de fanaten?

Nu weet ik niet of bv de Citrix dat aan kan, ik geef het ook alleen als voorbeeld.

De bedoeling is dat we weer bijelkaar rijden in de klasses. Dat maakt het spannend en aantrekkelijk. Dus iedereen rijd 55, 65, 80, 90 km per uur en niet de ene 75 en de andere 85 terwijl ze in dezelfde klasse rijden. Degene die het niet voorelkaar krijgt om zijn regelaar dmv de juiste software "op te voeren" naar 85 km per uur, stopt er op een gegeven moment ermee. Het is dan niet leuk meer om mee te doen.
    Er moet immers gelijkheid zijn in een "strijd".

Halewijn

Laatst bewerkt: 7 okt 2010
  11. djiewie

djiewie Guest

helemaal mee eens

12. Racerik

Racerik

Lid geworden:
    9 jan 2007
    Is heel leuk, maar ik neem aan dat we b.v. in het NK wel een leuk startveld hebben, er zijn te weinig deelnemers om 4 klasses te vullen, zoals het nu is zou dat neer komen op een gemiddelde van 5.5 personen per klasse. Ik neem aan dat je liever een kampioenschap met 22 man gaat rijden dan met 5.5. Het is niet verkeerd om de klasses al wel in het leven te roepen, mits er voldoende deelnemers zijn.

13. Halloween

Halloween

Lid geworden:
    13 apr 2009
    Ik denk dat eerst de fun terug moet komen, dan komen de rijders ook wel terug en zijn er weer genoeg deelnemers om alle klasses te vullen.

Bovendien is er volgens mij, maar ik ben niet goed op de hoogte van de exacte regels, dat er een minimum moet zijn van 5 rijders. Zijn er minder dan 5 komt de klasse te vervallen en moet de mogelijkheid worden geboden om mee te kunnen rijden in een andere klasse. Zo blijven de populiarste klasses overeind staan totdat er genoeg deelnemers zijn om alle klasses te kunnen vullen.

Overigens ben ik persoonlijk van mening dat er niet zo zwaar moet worden getild aan een NK. Als je kijkt hoeveel % van alle (club) rc rijders daadwerkelijk met de NK meedoen, vraag ik me af of het niet beter is om het op club niveau te reguleren en dat de organisatie van de NK daar goed gaat naar kijken en dat overneemt. Niet andersom. Het is namelijk een hobby/sport, een vrijetijdsverdrijf, en dan moet het niet opgelegd worden.

Pas dan krijg je vanzelf wel weer volk die mee wilt doen met een NK, omdat het LEUK is...

Halewijn

14. Rogier

Rogier Guest

Denk dat je hier de belangrijkste spijker raakt!! Afgelopen vrijdag ging bij ons het indoorbaantje in de kantine weer open. Met 4 man hadden we onze Swift klaar (m05 en m03). We reden als een treintje over de baan! Allen gelijke regelaar en motor. Ik heb in die avond meer fun gehad dan in het hele seizoen met 13.5 en een regelaar met de nieuwste software!

15. stephanbeelen

stephanbeelen

Lid geworden:
    13 dec 2007
    Hallewijn. 4 klasses is geen optie, als je dat op de mach zou hanteren dan heb je te weinig rijders om het een beetje spannend te maken. Een beginnersklasse is een goed idee maar laat die met een TT-01 beginnen, standaard regelaar + motor, alleen andere banden en eventueel dempers, deze instap klasse is voor rijders tot 16 jaar.

De 17.5 klasse was op de MACH dit jaar een groot succes met een groot vol rijders veld en ga nu kijken of je dit verder kan uitbouwen. Vanuit de 13.5 klasse zullen ook een aantal rijders overstappen en er zullen ook wel weer nieuwe rijders bij komen waardoor het rijdersveld in 2011 wel tot 30 rijders kan groeien.

Gewoon het ETS format zou perfect zijn...... als je die rijders spreekt dan is er geen één negatief..

We zullen zien hoe het loopt allemaal.

16. Halloween

Halloween

Lid geworden:
    13 apr 2009
    Stefan, ik denk dat je de essentie van mijn vb mist.

Of toch niet?

Halewijn

17. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Ik blijf erbij dat er landelijk het 1 en ander meer op een gelijk reglement moet komen, dan zal je ook landelijk de 20+ verschillende klasses terug brengen naar minder dan 10 waardoor mensen bij meerdere clubs lid kunnen blijven/worden zonder in de verdeeldheid van de klasses bij de clubs onderling te zitten. Ook dan kunnen de open wedstrijden bij clubs gezonder worden om zo rijders de uitdaging van een ander circuit te geven.

18. Halloween

Halloween

Lid geworden:
    13 apr 2009
    Ik ben het hier deels met je eens.

Echter, je moet kijken naar de behoefte van de rijders en vanuit dit standpunt gaan handelen. Een behoefte kan je immers niet opleggen.

De clubs hebben leden, deze leden hebben wat te vertellen. Zij moeten kenbaar maken wat hun wensen zijn. De club dient hier gehoor aan te geven. Misschien is het verstandig dat de clubs onderling, en misschien in samenspraak met de nomac -zonder dat deze een al te dominante positie inneemt- de boel gaan regulieren en de rijders een keuze mogelijkheid gaan geven, zodat er idd geen 20+ klasses zijn.

Maar nogmaals als daar behoefte aan is...

Halewijn

Laatst bewerkt: 8 okt 2010
  19. Ericjooo

Ericjooo

Lid geworden:
    4 mei 2006
    Mensen,

Laat de NOMAC los.......even een stukje historie; de NOMAC word gevormd door......
    inderdaad, de clubs. wat ik de afgelopen jaren heb gehoord: "we gaan als club de NOMAC volgen"....jammer want de NOMAC volgt (hetzij indirect) de clubs.

De enige manier dat er iets veranderd is als clubs iets opzetten en bij gebleken succes dit met elkaar voortzetten, is het dan nog steeds een succes dan is er ook draagvlak om e.e.a. landelijk (lees: tijdens bijvoorbeeld NK's) in te voeren. Andersom werkt niet en ook de NOMAC-reglementen zijn een compromis van vele meningen van rijders en clubs; daar is in principe niemand (of een minderheid) blij mee dus.

Uit eigen ervaring kan ik verklappen dat het afgelopen seizoen op de MACH de daar bedachte klassen volgens mij een groot draagvlak had; met 15-20 deelnemers(ook beginnende rijders) in de onvertimede "17.5-klasse" en 10 tot 15 deelnemers in de snellere vertimde 13.5-klasse kwamen op deze open clubraces gemiddeld meer rijders dan op het drukstbezochte NK dit jaar.

Het grootste teken aan de wand is het verschijnen van 40 Nederlandse wedstrijdrijders op de ETS-race op MACH en zelfs 35 man op Andernach in Duitsland!! Er zijn dus wel electro wedstrijdrijders in ons landje maar een NK vind men niet meer aansprekend/uitlokkend genoeg om zich met elkaar te meten.

Het word volgens mij dus tijd voor duidelijkheid: zonder eigen belangen voorop te stellen zou er weer eens voor een grote groep vermaak moeten kunnen komen. Maargoed, we wachten de wijsheid wel af.

groet,

Eric

20. Oscar

Oscar verslagschrijvers

Lid geworden:
    5 jun 2004
    Ik wil de vergelijking wel maken met bijvoorbeeld de Formule 1
    Daar zijn erg veel technische regels om de sport interessanter(gelijkwaardiger) te maken.
    Het vermogen is volgens bijna op de 10e pk gelijk bij de diverse motoren merken.

Bij de clubs waar ik kom is de klasse met de verplichte regelaar(zonder sensor)
    stevast de klasse met de meeste deelnemers.

Blijft een probleem dat de verleiding altijd groot is naar nieuwe en betere technieken,
    en er zijn ook veel vernieuwingen die echt verbeteringen zijn.
    Lipo en brushless hebben er voor gezorgd dat er heel veel meer gereden word ten
    opzichte van het sleutelen.

In een stock klasse hoor een programmeerbare en updatbare regelaar echt niet thuis.

Deel Deze Pagina