Programmeerbare snelheidsregelaars: zegen of hobbykiller?

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Ericjooo, 8 mrt 2010.

1. drift-junkie

drift-junkie

Lid geworden:
    22 jan 2005
    Ohh taalspelletjes, in eerste instantie (vet gedrukte tekst) spreek je over een bp analyse die ik niet kan volgen naar jouw inziens (onderschat mij niet), vervolgens krijg ik een lezing over mijn taalgebruik (km/u) en niet juiste benoeming (stress) om dit kracht bij te zetten (ik zie het verband effe niet zo snel, maar ik heb dan ook geen hts gedaan)????? En ik had het niet over hoe je de koppelband van een motor kon beïnvloeden, maar hoe je via de transmissie een optimale verplaatsing/krachtverdeling kan verkrijgen (ook daar zal je wel weer een duur woord voor hebben) oftewel dmv een mechanische oplossing (transmissie) het startkoppel kan ontlasten, om daarmee het door jou opgesomd rijtje te sparen.

Ik lees alleen maar terug in je posten dat alleen jij het maar weet, en je slaat iedereen met je diploma om de oren, ik mis iedere uitleg waarin je bp zaken wil toelichten op voor iedereen leesbaar en begrijpbaar niveau, grijp je kans en laat ons het licht zien.

2. stephanbeelen

stephanbeelen

Lid geworden:
    13 dec 2007
    En wat vinden we nu een jaartje later.....

3. westy1969

westy1969

Lid geworden:
    25 sep 2007
    Het gaat veelste hard ;), zelfs met een 17.5t

4. patrickjo

patrickjo

Lid geworden:
    1 jan 2006
    Regelaars op club nivau vast leggen op citrix met sp 13,5 motor.

En wil je hard rijden modified

5. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Of Pro10 ;)

6. westy1969

westy1969

Lid geworden:
    25 sep 2007
    Niet teveel reclame maken joost, dadelijk hebben een b-finale! :lol:

7. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Hmmm... Best een leuk idee haha...

For the record... Ik vind nog steeds een zegen die regelaars...

8. Tazman

Tazman

Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Me 2
    Heb met zo een gekke regelaar toch leuk mee kunnen komen met een aantal mod jongens:cool:

mvg Roy

9. patrickjo

patrickjo

Lid geworden:
    1 jan 2006
    sorry Joost was ff de Pro-10 vergeten.

Gr Patrick

10. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Mja.... grappig dat je dat opmerkt..... Ik noem 1 wedstrijd van dit jaar, de Benelux.
    Op het moment dat er 66 inschrijvingen waren waren er welgeteld 13 man die in aanmerking voor een B-finale zouden komen, op dat moment zou de rest (53 man!) een A rijden. De reden was dat er naar mijn idee gewoon te veel klasses waren. Met 17.5t met regelaar vrij, 13.5t cytrix en een 10.5 turn had je 3 soorten stock klasses op de lijst, bij grote wedstrijden moet dat niet. In mijn ogen ben je met zoveel klasses niet met een sport bezig maar met het zeker stellen van een finaleplaats zonder er voor te moeten rijden.
    En je mag gerust weten dat ik als winnaar van de Benelux 1:8 er ook niet geheel trots op ben dat ik de beste van maar 4 man was omdat de rest niet in de regen wilde rijden.

Ook heeft de zgn. 0-graden regel tijdens clubraces bij een maat van mij veel verbazing opgewekt dat er ondanks dat toch mensen met duidelijk snellere auto's rond rijden en omdat het algemeen bekend is dat het knipperend LEDje geen reet zegt mag het duidelijk zijn dat er mensen zijn die denken boven de regels te mogen staan.

Ik denk dat er veel moet gebeuren om meer rijders op 1 lijn te krijgen om wedstrijden ook tot echte wedstrijden te maken ipv. tig klasses met allemaal alleen een A-finale.

11. westy1969

westy1969

Lid geworden:
    25 sep 2007
    Ik zei het ook met een knipoog, ik zou het juist gaaf vinden als er een B finale is. Dan hebben we iig 11 man die met de zac pro10 mee doen. En deste meer voor mij een rede om te zorgen dat ik in de a zie te komen.
    Het gaat mij er iig om dat ik leuk met andere kan sporten tijdens ern wedstrijd, en wie weet is dat nogeens vooraan :)

12. Alex F.

Alex F.

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Bij de benelux race hebben ze ook aan de belgen gedacht en wat ik zover hoor is dat ze in Belgie 17.5t regelaar vrij en de 10.5t regelaar vrij rijden. Dus dat ze daar gehoor aan geven om zoveel mogelijk rijders te krijgen lijkt me opzich niets mis mee. Je zag daar dan ook veel belgen in die klasse rijden.
    Dat er uiteindelijk maar 66 man zijn op komen dagen heeft meer met het slechte weer te maken dan met de aantal klassen aangezien er over de 100 man waren ingeschreven, dus 20 man in bijna alle klassen. Als er geen 100% regen was voorspeld met ontzettend slecht weer overal in europa dan waren er 100 man op komen dagen en had je veel B-finales gezien. Dus wat je hierboven beschrijft is een verkeerde samenvatting van hetgeen wat er heeft afgespeeld.

Het glas is bij mij half vol en niet half leeg.

Laatst bewerkt: 30 okt 2011
  13. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Laat ik je even herinneren dat het inschrijven bij 3 klasses begonnen was en door de inzet van div rijders het er uiteindelijk 6 zijn geworden. Het mag toch niet zo zijn dat rijders eisen stellen aan een dergelijke wedstrijd. Bij de ETS gebeurt dat ook niet en daar komen ook vele rijders op af (ook die rijders die op club en nationaal niveau graag wat anders rijden)

Maar om terug te komen op de originele vraag waarmee dit topic weer omhoog geschopt is, mijn mening over dit:

Er heerst nog steeds te veel verdeeldheid over dit onderwerp en blijkbaar kan men geen gulden middenweg hierin vinden om weer gezonde aantallen in een minimaal aantal klasses te krijgen. Als een 17.t met een timed regelaar ongeveer net zo snel kan als een 10.5t met een 0-graden regelaar moet daar toch iets in te vinden zijn. Laten we ook niet vergeten dat ook steeds meer ESC fabrikanten bewuster worden dat de ontwikkeling van de programmeerbare regelaars niet de juiste ontwikkelingen heeft gezorgd.

Grappig is wel dat steeds meer racers positief zijn over het goedkoop racen met Tamiya modellen met een silvercan (Swift, TT01, M-klasse).....

14. footy71

footy71

Lid geworden:
    30 dec 2004
    Roelof, ik ben het met je eens dat de enorme versnippering leidt tot heel veel klasses met kleine aantallen rijders. De crisis helpt voor de hobby niet mee en het is dus zaak om te bundelen, met daarbij het liefst betaalbare klasses. In de DTC hebben we met de F1 de afgelopen seizoenen weliswaar niet met de silvercan gereden (Carson Cup Machine), maar ook die klasse is zeer betaalbaar.

Als ik het even toespits op de DTC als voorbeeld is het best lastig om een klein aantal klasses aan te houden, dat begrijp ik ook, er is belangstelling voor de F1, de Mini, de Fighter Cup, en de tourwagens (topstock (TT-01) en Euro GT). Als je de Fighter-Cup even buiten beschouwing laat (vooral voor jongere kinderen die voor de toekomst belangrijk zijn) is er voor iedereen wat wils en zijn er vier leuke klasses die betaalbaar zijn en eigelijk voor ieder wat wils bieden.

Marcel

15. Alex F.

Alex F.

Lid geworden:
    25 okt 2006

Over welke 3 klassen heb jij het dan?

Wederom moet ik herhalen dat die open 17.5t en 10.5t klasse er voor de belgen is ingezet. Dat was namelijk het eerste doel van de EERSTE electro benelux race. Zoveel mogelijk rijders krijgen voor een leuk groot evenement. Gewoon relaxed een leuk evenement organiseren. Ondanks de regen was het een leuk evenement. Dus missie geslaagd lijkt me. Vanwaar al die negatieviteit over verdeeldheid in de klasse etc etc als het doel was om een groot evenement te organiseren met zoveel mogelijk rijders?:confused:

Tevens waar haal jij opeens de vergelijking met een 17.5t en een 10.5t met nul graden vandaan?

Wat interesseert jou wat andere mensen willen rijden? Als iemand normaal gesproken in een 17.5t klasse meedoen in belgie dan waarom al dit negatieve gedoe en verkeerde conclusies trekken? Laat ze dan lekker in de 17.5t of 10.5t klasse mee rijden. Moeten ze dan weer een 13.5t motor gaan kopen om mee te doen in een race in nederland?!

Wat er op een ETS geregeld en gereden word kan mij persoonlijk niet interesseren, is mijn klasse niet dus wat ze daar rijden moeten ze zelf weten. ETS is een evenement wat tot over de oren is gesponsord. Totaal niet te vergelijken met club wedstrijden.

Mij interesseert het wat er op MIJN club gebeurd en als ik daar met 10 man leuk kan rondrijden dan is het toch goed? Zelfs met 5 man heb ik een leuke tijd. Het gaat mij niet om het winnen maar meer over een leuke hobby beoefenen samen met race vrienden. Wat andere daar buiten de klasse van vinden is aan hun.

Over de silvercan klasse. Als er een klasse is waar veel wordt gerommeld wordt is het bij de silvercan klasse. Ik kan me diverse mini races voor de geest halen waar er een aantal rondreden met snelheden van een 23t motor terwijl er offricieel een silvercan gereden werd. Kun je weer zeggen dat het een paar zijn die het verknallen voor de rest maar het is nu eenmaal zo.

Je eigen conclusie over de 13.5t klasse en nul graden regel geeft al genoeg aan lijkt me.

Laatst bewerkt: 30 okt 2011
  16. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Ik ben helemaal niet negatief, ik ben gewoon krittsch over de grote verdeeldheid en de houding van sommige rijders.

17. Alex F.

Alex F.

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Je bent kritisch over de electro klassen dat er te veel klassen en verdeeldheid is en geeft de benelux als voorbeeld om je verhaal te bekrachtigen terwijl je blijkbaar niet goed bent ingelicht over de achterliggende gedachte van die race.

Er zijn per club maar een klein tal klasses aanwezig. Als ik voor de mach bekijk zal het volgend jaar 13.5t klasse, pro10 klasse en een beginnersklasse zijn.(zo ongeveer)

Dat dit per club verschilt lijkt me logisch. Op Deventer is een formule 1 klasse en op de mach een pro10 klasse. Bij de Baanbrekers zijn er ook wat andere klassen. We rijden nu eenmaal niet allemaal op 1/8 circuits en interesses is ook per club anders.

Voor TC modified is er op de mach geen intresse voor en voorzover ik kan zien wordt modified tc maar op een klein aantal 1/8 circuits gereden. Moeten we bij de mach dan een TC mod klasse oprichten terwijl daar geen belangstelling voor is?

Zo geld het voor andere klassen ook. Dat er dan wat verschillende klassen zijn lijkt me niets meer dan normaal. Wat maakt het uit, als degene in die klasse maar plezier hebben toch?.

Op NK niveau kun je altijd bekijken wat er gereden wordt voor de rijders die daar in geinteresseerd zijn. Vorig jaar was er gestemd voor de tc modified, tc 13.5t klasse en de pro10 klasse. Zal volgend jaar niet anders zijn.

Maar even uit nieuwschierigheid wederom de vraag over welke 3 klassen je het had, die in eerste instantie als enigste zouden plaatsvinden bij de benelux race?

Over welke/ wat voor houding van sommige rijders heb je het?

18. drift-junkie

drift-junkie

Lid geworden:
    22 jan 2005
    Bij ons op de club (HFCC) reed men ook oa TC met een 13,5T regelaar vrij, hier bleek niet genoeg belangstelling voor te wezen na 1 wedstrijd, dus heeft men deze klasse dus maar opgeheven. De snelheid was voor vele veels te hoog, en niet echt geschikt voor ons circuit, ook al waren de deelnemers het daar niet met eens, ik als toeschouwer zag het toch iets anders…oncontroleerbaar rijgedrag…

Daarnaast werd er TC met een 13,5T, 0 graden gereden, persoonlijk vond ik als toeschouwer dit meer geschikt voor ons circuit, het was “close racen” en het ging daar al snel genoeg. Voor deze klasse lag de belangstelling een stuk hoger.

2wd klasse met alles vrij, werd er ook verreden, ook daarvan vond ik “overdaad schaad”…maar ja als men er happy mee is!!! Ook hier weinig deelnemers, maar dat heeft niets met het motor/regelaar reglement van doen, leek mij.

Beetje voorspelbaar was dit scenario toch wel voor een klein circuit, dat de kaarten op een groot circuit anders geschut zijn, moge ook duidelijk wezen. Ik heb het wel eens meer gezegd, stop nu eens met die “eenheidsworsten praat/gedachten”, kijk naar de lay-out van het circuit, en stel daar een reglement voor op, dit geldt voor langzame klasse zoals mini, tot en met modified. Probeer nu svp geen super modified snelheden (regelaar vrij) op te dringen bij een Mickey Mouse circuit, dat werkt gewoon niet, wees daar dan tevreden met een eenvoudig 0 graden regelaar en bv een 13,5T TC.

Z’n plug and play 0 graden regelaar brengt het “rijden en strijden” terug op het circuit waar het wezen moet, en niet achter een laptop in de pits……waar weinig rijders behoeften aan hebben, zo blijkt als ik het in de rondvraag gooi.

19. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Iedereen praat over een acceptabele snelheid. Ooit was men begonnen met een 0-graden regelaar en een 10.5t en dat liep ongeveer net zo snel als de toenmalige 19t klasse. Toen de eerste "stockspec" regelaar kwam was het hek van de dam en bleek die combinatie niet meer net zo snel te zijn. De 13.5t is in beeld gekomen en later de 17.5t en als je niet uitkijkt zal de volgende stap een 21.5t worden. Ondertussen is men terug bij de 0-graden regelaar en de 13.5t motor die alleen max 10 graden vertimed mag worden.

Als de snelheid zo bepalend is (want daar praat bijna iedereen over), waarom moet dat voor de 1 een 17.5t/timed kiezen en de ander voor een 10.5/0-graden? Als dat bijna even snel rijdt kan je toch hier een middenweg in zoeken?

Maar ja, ieder jaar dat eeuwige gezeur welke motor/regelaar combo gereden gaat worden met meestal als resultaat om dan maar meerdere kleinere klasses te vormen heeft mij doen besluiten om de TF4-R op de kast te zetten.

20. johnrc

johnrc

Lid geworden:
    24 aug 2007
    Wat is hier nu eigenlijk het probleem...elke club heeft met instemming van de leden tijdens de vergaderingen een inbreng wat betreft de klasses die ze willen rijden.
    Als er 10 man zijn die 200 over het rechte eind willen rijden moeten ze dat zelf weten en als er 10 zijn die 60 willen gaan is dat ook goed.
    Wat jij bedoelt te zeggen is dus dat alle verenigingen om de tafel moeten gaan zitten en die gaan dan beslissen wat voor klasses er komen zodat je eigenlijk overal kan rijden in de klasse die jij wilt.....onmogelijk..
    Bij ons is er geen klasse voor de f1 auto's omdat daar te weinig animo voor is terwijl dat misschien in deventer er 20 man zijn dus dan komt er zo'n klasse.
    Als er dan bij ons (mach)een keer een wedstrijd is en er kan niet gereden worden met de f1 jammer dan wacht dan tot er een wedstrijd is waar er wel mee gereden kan worden.
    De ets is een behoorlijke happening maar daar moet je je niet blind op staren want als je naar het deelnemeersveld gaat kijken van de afgelopen wedstrijd doen daar van de 300 man max 25 nederlanders aan mee.
    Het ging op deze topic over de programmeerbare regelaar en ik denk als als iedereen een 0 graden regelaar in zijn auto had zitten waar mee gereden moest worden de helft van de rijders er niet meer was.
    Wil je een keer hard gaan programeren dat ding en volluit gooien wil je langzamer rijden zet je hem op nul probleem opgelost.
    Ik ben dus erg voor voor een vertimebare regelaar zou lekker zijn ga ik straks het wk rijden modified met een 0 graden regelaar...jippie..

Groeten

John

Deel Deze Pagina