Ik heb naast een MX20 ook een MX12 en ben op een programmeerprobleem gestoten. Het gaat om de instellingen voor de welvingskleppen. Bij keuze voor geen motor op K1, en 2 rolroeren en 2 welvingskleppen, zijn de servoinstellingsopties voor K1 niet meer actief. Dit heeft tot gevolg dat de op K1 aangesloten klep niet meer "geregeld" kan worden, dwz. eind- en middenstandenstanden gewijzigd kunnen worden. De servo op dit kanaal loopt dan 100% links en rechts en dat is bij mijn vleugel te veel. Het handboek signaleert dit ook en verwijst dan naar het telemetriemenu. Dat is al een slechte zaak, vind ik, want de wijzigingen die je daarmee kunt aanbrengen programmeer je vast in in de ontvanger. Bij verplaatsing naar een ander model zitten ze er dus nog in.
Maar ook met het telemetriemenu kwam ik niet tot een acceptabel resultaat: eindstanden zijn weliswaar in te stellen, maar dit wordt bereikt door de stuurfunctie eerder te stoppen i.p.v. proportioneel. De twee kleppen lopen tussen de eindstanden dus verschillend.
Als iemand hier een oplossing voor heeft hoor ik dat graag, maar ik ben bang dat deze er niet is en dan is dit dus een waarschuwing voor MX12 kopers. Bij de MX20 is dit allemaal geen probleem.
Het volgende is overigens geen echte oplossing:
- het resultaat bereiken met vrije mixers. Dat heb ik nu wel zo gedaan maar heeft als consequentie dat de kleppen in de fasen speed en thermiek niet in te stellen zijn;
- twee kleppen met V-kabel aansturen (servo's moeten dan wel asymmetrisch in de vleugel zitten) omdat dan de kleppen niet kunnen meesturen met de rolroeren.
Maar ook met het telemetriemenu kwam ik niet tot een acceptabel resultaat: eindstanden zijn weliswaar in te stellen, maar dit wordt bereikt door de stuurfunctie eerder te stoppen i.p.v. proportioneel. De twee kleppen lopen tussen de eindstanden dus verschillend.
Als iemand hier een oplossing voor heeft hoor ik dat graag, maar ik ben bang dat deze er niet is en dan is dit dus een waarschuwing voor MX12 kopers. Bij de MX20 is dit allemaal geen probleem.
Het volgende is overigens geen echte oplossing:
- het resultaat bereiken met vrije mixers. Dat heb ik nu wel zo gedaan maar heeft als consequentie dat de kleppen in de fasen speed en thermiek niet in te stellen zijn;
- twee kleppen met V-kabel aansturen (servo's moeten dan wel asymmetrisch in de vleugel zitten) omdat dan de kleppen niet kunnen meesturen met de rolroeren.