Project AH-1S COBRA

Work in Progress !!!

De eerste kant van de staart is voorzien van de nodige revetjes ..
Deze zijn in de binnenkant allemaal op maat afgesneden zodat de houten spanten nadien zonder probleem kunnen gelijmd worden .
De andere kant van de staart is afgetekend en kan nu voorzien worden van de nodige gaatjes voor de volgende reeks van revetjes ...
Opzoekwerk , documentatie bekijken en aftekenen waren de afgelopen uren weer mijn bezigheid ...

Enkele sfeerbeelden :

De documentatie :

DSC01587.jpg

DSC01584.jpg

De afgeknipte revetjes van de binnenkant van de staart :
DSC01583.jpg

DSC01582.jpg

De aftekenwerken :
DSC01578.jpg

DSC01581.jpg

DSC01580.jpg

DSC01581.jpg

En nu gaan we boren :-) olllleeeeeeeeeeeeeeeeeee ;-)

Grtz
Ronny

Het moet niet gekker worden hé :-)
Goed bezig Ronny, impressive work! ik ga ook nog eens moeten in gang schieten.. daarstraks op jet power de kiowa van heliclassics gezien, en dan valt het verschil met mijn model wel echt op hoor... teken da'k de goede kant uitga :-)

Hei Didier ,

Nonde:;-;*,**;; ik wist dat niet meer dat het dit weekend was ...
Had zo graag gegaan naar daar ....
Maar OK , Next Year ;-)
Of zullen we morgenvroeg niet vertrekken naar daar .... wie weet .... ;-)

Ja , ik ben zeker dat je het verschil wel gezien zal hebben , er zullen alvast meer schaaldetails op jou heli zitten ... ;-)
Dus binnenkort ook bij U draadje nieuwe pictures ..... ;-)

Grtz

Ronny

Revetten !!!!!!

En we gaan door , na de vele gaatjes geboord te hebben .... zijn de revetjes aan de beurt ...

Enkele sfeerbeelden :

DSC01588.jpg

DSC01589.jpg

DSC01591.jpg

DSC01592.jpg

DSC01596.jpg

En een eerste DRY FIT op de romp ...

DSC01598.jpg

DSC01603.jpg

DSC01602.jpg

Snap_20110919013639_019.png

DSC01604.jpg

Morgen zullen de RADIO ACCES PANELS worden gemaakt , hiervoor hebben we volgende documentatie weer aandachtig bekeken :

Snap_20110919010334_005.png

DSC01603.jpg

Snap_20110919011142_017.png

Ook zullen de SLOTS voor de onderhoudswerken aan de verschillende onderdelen van de heli gemaakt worden zoals op onderstaand voorbeeld :
Snap_20110919010158_003.png

Snap_20110919014740_020.png

Ook de achterzijde van de staart zal worden voozien van alle revetbanen en verlichting zoals op de onderstaande foto :

Snap_20110919011220_018.png

Grtz
Ronny

Laatst bewerkt:
Panelen " radio "

Vandaag de "neppanelen" gefabriceerd :
Hiervoor heb ik plastic card board gebruikt van 0.4 mm , dit geeft voor mij een prima 'diepte' aan deze neppanelen .

Meten , aftekenen en passen waren weer de boodschap vandaag :

Enkele sfeerbeelden :

DSC01605.jpg

DSC01606.jpg

DSC01607.jpg

DSC01608.jpg

DSC01610.jpg

DSC01612.jpg

DSC01613.jpg

Snap_20110919010334_005.png

Als dit eens een laagje verf krijgt , dan lijkt het niet meer zo druk .... ;-)

En we gaan verder ..... met ...... revetteren ;-)
Nog 2 grote lijnen aan beide zijden van de staart en rondom van voor staan me nog te doen , dan komt de achterkant van de staart aan de beurt ..... maar nu even een bakje koffie .. :-)

PS : 1 zakje met revetten is weer op ;-) .... er zitten er nu rond de 4000 in mijn Cobra .... en het is nog lang niet gedaan .... de volgende zakjes zijn aan de beurt ... ;-)

Grtz
Ronny

Laatst bewerkt:
Ronny, kan niet anders dan dat dit een indrukwekkend machine gaat worden. Ik kijk nu al naar het eindresultaat uit.

**Even iets anders***

Voor de schaalbouwers: Ik zie hier verschillende prachtige bouwverslagen van schaal heli's is het niet mogelijk om een kampioenschap te organiseren? Er zijn ook verschillende Belgische bouwers actief dus iets van een Benelux schaal wedstrijd?

Hello ,

Ik doe mijn best he .... ;-)
Maar met de lange winterdagen en slechter weer in het vooruitzicht gaan we er al een eind geraken tegen December van dit jaar .... MAAR ER IS NOG EEN HOOP TE DOEN vooraleer we zover zijn ... de staart zal nog de nodige uren in beslag gaan nemen ... enzoverder .... enzo ... enzoverder .... enzo ....

Ivm de wedstrijden zowel statisch als praktisch , ik meen dat hier al verschillende activiteiten en of kampioenschappen van zijn , Guy van Helitempel stuurt ieder jaar een kalender uit met zulke evenementen ... maar misschien ben ik mis ... er zullen er nog wel op reageren ... ;-)

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
Work in Progress !!!

Zo .... alle geboorde gaatjes zijn voorzien van revetjes .... ;-)
Morgen gaan we ze kortwieken van de binnenkant zoals de linkerkant , en gaan we gewoon verder met de volgende werken ...

DSC01615.jpg

DSC01616.jpg

Het (tussentijds eind) resultaat :

DSC01617.jpg

Grtz
Ronny

Laatst bewerkt:
Goed bezig alweer, geen idee waar je de tijd haalt, ik geraak maar niet op gang..
Plasticard is idd the way to go, daar kun je schitterende dingen mee maken, kost alleen wat tijd en experimenteren..
Wat de wedstrijden betreft..wordt idd in belgie gedaan met matig succes jammerlijk..niet iedereen is gebrand op onderlinge competitie. Het zou beter zijn als we een scale only meeting zouden hebben, da's interessanter. Ben daar zelf ooit mee begonnen in de smac, maar is na 1 of 2 edities opzij geschoven wegens " te weinig animo".. Ben zeker als dit enkele jaren de tijd had gekregen om te "rijpen" het aantal deelnemers wel had toegenomen.
Ach, we kunnen niet alles hebben..

Hey jongens,

er is dit jaar een schaalmeeting-wedstrijd geweest hoor!!!
De Belgian Helidays in Enghien waarvoor ik in mijn eigenste Cobradraadje de nodige reklame voor heb gemaakt. Enne, elke piloot die aangesloten is bij de VML en/of AAM heeft per e-mail een persoonlijke uitnodiging gekregen!
Volgend jaar organiseren we het opnieuw. Hou jullie postbus in de gaten hé en hou een agenda bij, want ook 2012 wordt weer een jaar vol evenementen.

Heligroeten,

Nick

Hei ,

Inderdaad , er zijn dus wel meetings en evenementen waar deze schaalheli's het tegen elkaar kunnen opnemen , SCALE BATTLE , ;-) ik ben ook veel liever voorstander van een SCALE ONLY meeting , lekker met elkaar babbelen over de verschillende zaken van deze tak van de modelbouw , Didier misschien iets om op poten te zetten als we allen klaar zijn met onze modellen ... :-)
En inderdaad de agenda's moeten we zeker in de gaten houden , ik heb enkele meetings moeten missen door omstandigheden , zoals de JET POWER MEETING IN Germany .... mil... *+-*+-*-*-* ... maar volgend jaar beter zou ik zeggen ..

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
Slots !!!

Bij de echte Cobra konden de mechaniekers de " slots " opendraaien om toegang te krijgen tot de heckrotoras van de heli , zo konden ze de beplating op een kiertje zetten ;-) ... deze " slots " heb ik ook voorzien op de staart , we hebben dit gedaan met plastic van 2.5 mm bij 0.40 mm dik en de slots zijn 18 mm lang , ze zijn voorzien van 2 revetjes en nadien komt er een kleine gravering in aan de voorkant om de schroef te simuleren ..

enkele sfeerbeelden :

DSC01630.jpg

DSC01631.jpg

DSC01619.jpg

DSC01627.jpg

DSC01623.jpg

DSC01622.jpg

Het gedeelte bestaat eigenlijk uit 2 delen die afzonderlijk van elkaar kunnen opengezet worden , daarom enkele graveringen aangebracht en wat revetjes om deze scheiding te simuleren :
DSC01629.jpg

DSC01626.jpg

Er rest me nu enkel nog een lichte gravering te maken aan de andere kant om de scharnierlijn te simuleren van deze platen ;-)

Er zullen nog van deze "slots" gemaakt worden op de staart , meer hierover binnen enkele dagen ... ;-)

Ook hebben we nog een DRY FIT foto van de staart zoals hij nu is op de romp :
DSC01624.jpg

DSC01625.jpg

En nu gaan we alvast op zoek naar SCRATCH delen die kunnen dienen om de lichten en de RADAR warnings te maken op de achterkant van de staart ..

Grtz
Ronny

Laatst bewerkt:
De detailfoto's van echte Snakes die je hier post zijn prachtig. Elke keer als ik ze bekijk ontdek ik weer nieuwe details. Alle details nabouwen zou echter tot een overkill leiden, daarom probeer ik zelf het één en ander te vereenvoudigen en opnieuw in verhouding te brengen.
De slots op de panelen die toegang geven tot de staartrotoraandrijving heb je schitterend vorm gegeven. Zelf heb ik ze achterwege gelaten en vervangen door klinknagels. Mijn personeel zal dus iets meer werk hebben om bij onderhoudswerkzaamheden die panelen los te maken ;-).

Blijven bouwen en prentjes posten hé. Hopelijk kan ik zelf over enkele weken ook weer aan de slag, als alle buitenlandse trips voor 't werk er voor dit jaar opzitten.

Heligroeten,

Nick

PS. Dat je dit jaar JetPower bent vergeten is een echte doodzonde zulle... foei, foei...
de displays waren nog spectaculairder dan tijdens de vorige edities en de beurs was om van te snoepen.
De komende weken bestel ik zeker een aantal fraaie gadges om de Cobra mee aan te kleden.

Laatst bewerkt:
Hei Nick ,

Ja de fotos zijn dagelijkse kost hier om te bestuderen ..;-)
Maar idd , je moet echt opletten voor OVERKILL , daarom pas ik regelmatig de staart op de romp om te zien als het niet te druk gaat worden wat ik ga doen of maken ... dus studie op voorhand is een noodzaak ...
Hier en daar moet er zeker iets weg gelaten of vrijwillig vergeten worden .... ;-)

En ik blijf doorgaan met postings en fotos , zijt ma zeker .... ;-)

Ik ben nog aan het BALEN dat ik die meeting gemist heb , ik wist het echt niet meer dat het vorig weekend was , door Didier zijn posting heb ik het gezien ... MILJ+-+-+-+è(è ..
En het schoonste van alles is , dat ik me aan het vervelen was , allee ik heb gebouwd aan de COBRA ... maar ik HAD ZEKER KUNNEN GAAN ............ ahhhhhhhhhhgrrrrrrrrrrrrrrr ???
Maar ik ga volgend jaar de kalenders zeker in de gaten houden ... ;-)

Allee , ik ga een beetje revetteren aan de staart ...

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
Work in Progress !!!

Ook de "neppanelen" op de achterkant van de staart moeten gemaakt worden , hier is weer de plastic kaart voor nodig , aftekenen , knipwerk en revetteren zijn weer de boodschap ... ;-)

Enkele sfeerbeelden :

DSC01632.jpg

DSC01634.jpg

DSC01636.jpg

DSC01637.jpg

DSC01641.jpg

En uiteraard weer een DRY FIT op de romp ..
DSC01639.jpg

Langzaam aan begint deze staart zijn uitzicht te krijgen zoals de Real One ..

De onderkant van de staart is ook aan de beurt eerstdaags , enkele pre fotos :

Snap_20110922203244_002.png

Snap_20110922203706_003.png

En we gaan verder ...... ;-)

Grtz
Ronny

Laatst bewerkt:
wow ronny

gij bent goe bezig man

hopelijk zien we elkaar nog eens live want het is al een aardige tijd geleden

wat men ranger betreft die is bijna klaar voor zen maiden in ruwbouw enkel nog afstellen van de motoren de staart

Ja das waar , de tijd vliegt om ....
We moeten eens afspreken om eens 1 of meerdere pinten :-) te drinken ergens zo ..... ;-)
En heb je geen fotos van de RANGER ... ???

Grtz
Ronny

Goed bezig Ronny ik vind het een pracht van een helicopter.
Zowel u model als de echte.

Ze worden nu ook nog veel gebruikt maar dat zijn dan meestal de nieuwere versies.

De winterperiode komt er stilletjes aan dus dan kunnen jullie weer veel bouwen allemaal. :D:D:D

Work in Progress !!!!!!!

Hei den Bert ,

Ja ja , het gaat goed vooruit hier ... ben jij al in het land of zit je nog in ???? waar was het weer .... enne je hebt gelijk , de echte COBRA is een mooie heli ... ;-)

Maar ..... we hebben nog iets gedaan vandaag :

Het bovenstuk van de staart was vandaag aan de beurt ...
Ook hier weer aftekenen , graveren en revetteren ...

Enkele sfeerbeelden ...

DSC01642.jpg

DSC01643.jpg

DSC01644.jpg

DSC01645.jpg

DSC01646.jpg

Grtz
Ronny

Back