Project AH-1S COBRA

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door STRATUS, 5 feb 2011.

1. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006

Grtz
    Ron

2. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    OK, nog even wat belangrijke info .
    na nog wat TIPS over het FOAM gebruik bij 2.4 GHZ ontvangers heb ik besloten om de foam weg te laten .

Lees deze tekst eens grondig en pas aan indien JIJ ook je 2.4 Ghz ontvanger in foam geplaatst hebt .

"quote van Futaba"

How to Get the Best Performance from Your 2.4GHz FASST Aircraft Receivers.

Every R/C pilot learns by experience what methods work well for installing and maintaining radio equipment. At the same time, we also want our aircraft to have the advantage of up-to-the-minute technology...which means that every now and then, we must master some new techniques.

Spread spectrum radio technology offers the perfect example. When Futaba® introduced 2.4GHz FASST radio equipment, R/C hobbyists quickly jumped to the front of electronic technology's cutting edge. Not surprisingly, those new, state-of-the-art 2.4GHz receivers have significant differences compared to old units. So it's time to change a few old habits.

Below are some recommendations for updating the way you install and maintain radio gear. Make them a part of your routine, and you'll enjoy the best performance from your 2.4GHz FASST radio gear.

1. Don't wrap your FASST receiver in foam.

Protecting your receiver from vibration by wrapping it in foam used to be a "must". Not so with 2.4GHz FASST receivers. Unlike 72MHz equipment, they're not as vulnerable to vibration. Using less foam lets them operate cooler - which is a plus for all electronics.

Tip: To keep the receiver cooler use small foam blocks (like standoffs) so that there is an air channel around the receiver.

2. Shade your model from sunlight when not flying.

Clear canopies expose the radio compartment to direct sunlight which results in additional heat in the model interior. This causes no problems during flight, but makes shading your model on the ground very important. Cover the canopy with a white towel; or better yet, park your airplanes in the shade. This will help keep the electronic components cool.

Tip: It is important to note that lighter covering colors will absorb less heat whereas darker colors will absorb more heat.

3. Mount your FASST receiver away from heat sources.

We had to avoid mounting receivers near anything that might produce RF noise. That's not as much of a concern with 2.4GHz FASST receivers - you should instead make sure that you're mounting the unit in the coolest part of the radio compartment.

Stay away from the muffler exhaust, battery packs, regulators or any other heat source. We also recommend that you use the receiver's long, narrow side as its base (rather than mounting it with the bottom flat against the radio compartment floor). Secure the receiver using a Velcro® strap or gel tape.

"Einde quote Futaba"

Het moge dus duidelijk zijn; Ontvangers van dit type niet omwikkelen met foam maar alleen aan de onderkant een foam plakker om te bevestigen, montage uit de buurt van warmte bronnen en storende elementen zoals ESC's en bedrading van elektromotoren. Geen directe zon instraling op het veld, alle elektronica is trouwens gevoelig voor warmte instraling, houd de zaken dus "as cool as possible".

Zoals Futaba al opmerkt "we must master some new techniques" met andere woorden techniek is aan verandering onderhevig, goed om even bij stil te staan, ook voor de ouderen onder ons "it's time to change a few old habits".

Grtz
    Ron

3. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

gefeli met de maiden :thumbsup:
    ben benieuwd als de verlichting helemaal klaar is :D

4. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    @hoogvlieger ,

Thx man , en ik ben ook benieuwd als alles van de verlichting er in zit , vandaag het lampje op de staart nog en dan gaan we even aan de cockpit beginnen ( hmmmm verder doen ) waar we gebleven waren .
    En dan nog een anticollission light kopen voor op het Doghouse en dan zijn we er bijna .

Maar ik heb nog wat gedaan , de ontvanger heeft een nieuwe tafel gekregen .

Grtz
    Ron

5. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

@Ron,

met de koeling zit 't zo te zien wel goed ;)
    die RX krijgt 't volgens mij nog eens koud tijdens de vlucht :p:p:p

6. Metroid

Metroid

Lid geworden:
    29 jun 2005
    De emitors worden normaal op een printplaat gesoldeerd. Dit noemt men SMD (Surface Mounted Device). De meeste printplaten hebben de vorm van een ster en zijn te groot voor onze toepassingen.

In het midden van de printplaat is het vaak door gemetaliseerd, dit voor koeling. Vaak wordt deze naderhand nog gemonteerd of is het huis de koelplaat. De twee kleine pinnen zijn testpinnen en daar kan ook de voeding op aangesloten worden. Zorg er wel voor dat de emitors genoeg koelruimte hebben.
    Als je niet isolerende koelpasta/lijm hebt gebruikt zal het koelplaat ook de cathode zijn. Let hier mee dus op, isoleer de anode goed voor dat je een kortsluiting hebt.

Groetjes Rob.

7. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Hei Rob ,

Merci voor de uitleg ,
    Maar ik denk dat de soldeerpinnetjes afbreken omdat we ze moeten verbuigen .
    En tegen dat verbuigen daar kunnen ze niet goed tegen daar ze flinterdun zijn .

Of ben ik mis , mag je deze soldeerpinnen verbuigen ?

Grtz
    Ron

8. Metroid

Metroid

Lid geworden:
    29 jun 2005
    Klopt helemaal. 1 keer buigen lukt soms nog wel, maar terug buigen en ze zijn stuk. Monteer ze anders van binnen uit, dan heb je ook geen last van de pinnen.

Gr. Rob

PS: slimme oplossing voor de ontvanger.

9. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Hei Rob ,

ik heb ook inmiddels een reactie terug van de leverancier ,
    Hij gaat me 2 nieuwe emittors opsturen , GRATIS , service van de zaak , maar daar is het probleem nog niet mee van de baan .
    En van binnen uit monteren dat gaat helaas niet in mijn geval .
    Ik moet ze langs buiten monteren .

Hij heeft wel nog geen reactie gegeven op de vraag van het verbuigen van de soldeerpinnen , maar dat zal wel nog komen .

Grtz
    Ron

10. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Cockpit

Grtz
    Ron

11. Blitske

Blitske

Lid geworden:
    2 dec 2011
    Als ik al jou creaties bekijk ben ik wel zeker dat dit ook gaat goe komen .
    De piloten zullen hun zeker goed voelen in deze pracht heli .

beste wensen . Blitske

12. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Cockpit Day 2

Grtz
    Ron

13. dafke695

dafke695

Lid geworden:
    10 dec 2010
    Hey Ron ,

Ziet er goed uit , weeral :)

14. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Hei hei ,

Den David , das lang geleden , alles OK man ?
    En hoe is het met de HUEY HOG ? komt alles in orde ?

Grtz
    Ron

15. dafke695

dafke695

Lid geworden:
    10 dec 2010
    Hey Ron ,

Ja zenne , alles ok hier.
    En met de Huey Hog , tja... Ik werk gestaag verder maar komt niet veel schot in momenteel.
    Zit beetje vast met hoe ik de meeste dingen ga oplossen , dan probeer ik iets uit maar is niet goed , dus iets anders proberen , etc... Je kent dat waarschijnlijk wel.
    Chance dat ik hier veel kan leren en ideeën opdoen voor de Huey , meestal dankzij uw draadje :D:thumbsup:
    De maiden in mei zal ik niet halen , maar dat geeft niet.

Maar goed back :eek:ntopic:
    Mag ik vragen wat je zoal hebt steken van elektra , bedoel qua lipo(s) voor verlichting , sturing , emcotec ,bec , etc...
    Ben daar nog redelijk newbie in.

Voor de rest , :worship: , want ik doe het u niet na , althans voorlopig niet , mss ooit een keer (in mijn dromen) ...:D

Om met uw eigenste woorden te zeggen : Keep up the good work

Vele groeten
    David

16. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Hei David ,

Yep no problem ...
    Doe maar rustig aan met je heli , alles komt goed .

Qua lipo's voor de verlichting heb ik een 7.4 Volt Lipo steken van 2400 mAh .
    Qua lipo's voor de andere electra heb ik 2 stuks van 4000 mAh GENS ACE klaarliggen .
    Deze worden dan in de EMCOTEC Schakelaar gestoken .
    De SPS EMCOTEC heb je al gezien hé , deze zit tussen de regelaar en de lipo's van de aandrijving .
    Als hoofdlipo's ga ik ook voor GENS ACE , op 12S , maar hoeveel capaciteit dat weet ik nog niet , dit moet ik nog eens berekenen , je zal het wel lezen in dit draadje binnenkort .
    Dan werk ik ook met een S BUS ontvanger en een robbe HC3SX .
    De voordelen van S BUS ken je misschien wel ?

Dat is het zo een beetje ,

PS , wil je nog wat meer info , bel me dan gerust op mijn GSM of via SKYPE .
    Ik hoor het wel .

Grtz
    Ron

17. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Cockpit Day 3

Grtz
    Ron

18. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Cockpit Day 4

Grtz
    Ron

19. Volunteer

Volunteer

Lid geworden:
    17 dec 2008
    Ja Ron prachtig.
    Over die verlichting ga ik u binnen kort eens mailen heb nog wat vragen.

20. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Thx Bert ,

En ge weet me wel te vinden hé .

Grtz
    Ron

Deel Deze Pagina