Project Fokker FII Schaal 1:5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Frank Hartog, 10 okt 2006.

1. Arvid

Arvid Guest

Stomme vraag......... :wink:

2. MDM1FOX

MDM1FOX

Lid geworden:
    17 dec 2004
    geweldig mooi bouwproject ziet er nu al super uit

groetjes Dennis

3. Frank Hartog

Frank Hartog

Lid geworden:
    25 sep 2006
    Ha lezers,
    door met Deel 7 stabilo en voor 't eerst naar buiten!

Het stabilo is opgebouwd uit een beetje hard balsa als kern en aan beide kanten een halve rib, da's al behoorlijk torsie stijf;

ook nog even de roerhoorntjes laten frezen uit Novotex (duitse naam) ook wel genoemd Tufnol (engelse naam) welke bestaat uit lagen fenolhars geimpregneerd weefsel, niet te verwarren met Pertinax wat bestaat uit een papierweefsel met fenolhars (die moet je dus NIET hebben! :nooo: ):

En dan gelijk op de romp monteren natuurlijk om te kijken of 't allemaal wel past!

Gelijk 't rudder ff aansluiten a la Toni Clark:

En dan is er geen enkele smoes meer, naar buiten met de zooi en in elkaar zetten, nou daar staat ie dan;

Ziet er niet gek uit zo al zeg ik het zelf :D :

Wat is die vleugel dik zeg in het midden;

Close up van de wing tip:

Kan d'r bijna geen genoeg van krijgen 8)

kijk dat manneke daar eens parmantig zitten!

Hij is van AH Designs: http://www.thepilotpeople.co.uk/
    best mooie poppen alleen het gezicht klopt niet, dus die heb ik zelf maar met humbrol kleurtjes geschilderd,

tot zover,

groet,

Frank

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  4. Teus

Teus Guest

Prachtig Frank,

Hier kunnen we een hoop van leren :thumbsup: Ik hoop dat mijn project er ook zo uit gaat zien. :D

Teus

5. Mark Oostveen

Mark Oostveen

Lid geworden:
    24 sep 2003
    dussssss :thumbsup:

Ik heb hem al even in het echie mogen bekijken....

Mark

6. Phoenix

Phoenix Guest

en wij ook niet!

Ik heb er daar ook een besteld. Die van mij (1:4) verwacht ik morgen thuisbezorgd te krijgen, ben benieuwd naar de kwaliteit.

7. Frank Hartog

Frank Hartog

Lid geworden:
    25 sep 2006
    Ha Iwan,

Het zij best wel goede poppen, in ieder geval niet zo duur als die van Axel
    Pfanmuller,
    heb er zelf nog twee 1:3 voor in de Moth van Toni Clark:

Maar ja die koppen waren naar mijn mening niet echt mooi geschilderd,
    dus dan zelf maar wat proberen,

groet,

Frank

8. Frank Hartog

Frank Hartog

Lid geworden:
    25 sep 2006
    Fokker FII deel 7 Bespannen, e.d.

Van de Fokker worden alleen de romp en het stabilo bespannen,
    ik zweer al vele jaren bij Oratex (maar da's persoonlijk!) het bespannen is een kwestie van netjes strijken:

Op de achtergrond zie je trouwens de motorbeplating, getwijfeld maar toch maar niet uit alu maar van 0.8 triplex.....

een belangrijk punt is voor mij altijd de rib stitching en tape, ik laat ze zelf maken door een relatie met een snijplotter, ik geef hem een paar meter oratex, de schaal van de vertanding en de breedte op.
    Vervolgens kun je ze eenvoudig met een folieboutje op de goede plek strijken.

Voor het imiteren van de knopen weet ik nog niets beters dan het beroemde druppeltje houtlijm, of er moet iemand met een goede tip zijn?

Na het strijken lak ik ze met spanlak om de kartelranden goed af te dichten

De scharnieren die ik meestal gebruik zijn die van Robart, ik boor het asje eruit (aluminium) en doe er een verenstalen pen van 1,5mm in,
    kan ik: de scharnieren mooi in een lijn verlijmen, en de roeren eenvoudig verwijderen:

tot deel 8,

groet,

Frank

9. Phoenix

Phoenix Guest

erg fraai met die ribstitching! ga zo door.

10. Frank Hartog

Frank Hartog

Lid geworden:
    25 sep 2006
    Fokker FII deel 8: aandrijving.

begin dit jaar was ik nogal verrast om te zien dat Toni Clark van z'n (easy start) geloof gevallen bleek, en z'n motoren nu met electronische ontsteking levert:

Ik had dat de afgelopen jaren bij diverse clubs al gezien, veel mensen hadden in eigen regie zo'n ontsteking toegepast op hun ZG's

Trouwens het luchtfilter op de aanzuigkelk is te verkrijgen bij Richard Branderhorst (regelmatig te zien elders op dit forum), precies de goede maat : Ty-wrap eromheen en hij zit!

En de motor op de romp monteren, het motorspant was al een jaar daarvoor getekend a.d.h.v. een PDF file gedownload van hun website waar alle gaten en uitsparingen opstonden,
    dat paste allemaal perfect:

Nu kan de motorkap verder afgemaakt worden, de motor valt precies binnen de kap;

Daarna is de motorbeplating aan de beurt, ik heb gekozen voor 4 platen 0.8mm triplex die met enkele bouten los te schroeven zijn:

De klinknagels weer imiteren met druppeltjes lijm:

Nog even in de cabine gluren, 't is net een trein coupe:

De banken zijn bekleed met balsa en een paar lagen porieenvuller: na het schilderen lijken het net kussens (hoop ik)

groet,

Frank

11. Danny Mulders

Danny Mulders verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 aug 2004
    oh waar is nu die kwijlende smilie gebleven :p

prachtig!!! hoe heb je dat rooster voorop gemaakt?

12. salamander

salamander

Lid geworden:
    7 feb 2003
    De uitlaat lijkt ook aan de bovenzijde van de motorkap uit te komen. Heb ik dat dan goed gezien?

Moet dat zo?
    Lijkt me wel vervelend, besmeurt hij het hele toestel

13. Stevo

Stevo Forum veteraan

Lid geworden:
    22 jan 2004
    Ja het lijkt inderdaad zo dat de uitlaat aan de bovenkant zit.

Voor de rest een ongelooflijk mooi draadje en dito toestel :!:

Stevo

14. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Mooi ambachtelijk werk hoor :thumbsup:

Ben je trouwens niet bang dat je misschien té weinig koeling hebt voor de motor? Die louvres zien er zo relatief klein uit.

Groet,
    Gerald

15. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Hoi Frank,

Moeders kijkt naar Lotte en schaatsen en ik naar jouw draadje gaaf werk hoor men complimenten.

16. Frank Hartog

Frank Hartog

Lid geworden:
    25 sep 2006
    Hoi Danny,
    dat rooster is zo simpel; bij de bouwmarkt een kunststof platte strip gehaald, in stukjes gezaagd op de goede lengte, de hele set opgestapeld met elke keer een balsa stripje ertussen, op z´n plek gelegd , epoxy op de randen, balsa ertussenuit en klaar! :pim:

groet,

Frank

17. Frank Hartog

Frank Hartog

Lid geworden:
    25 sep 2006
    Ja inderdaad de uitlaat staat naar boven gericht en dat is ook de bedoeling.
    Als jullie de allereerste foto van dit topic bekijken zie je hoe de uitlaat eruit komt te zien, het is een soort hoorn die de uitlaatgassen over de vleugel blazen, ik wil hem precies zo hardsolderen van 15mm rvs pijp en zo echt werkend maken, voor vervuiling ben ik niet zo bang omdat dat bij benzine motoren wel meevalt, en de echte zal destijds ook wel uitlaatsporen vertoond hebben, dus in dat geval vlieg ik nog helemaal schaal ook!

groet,

Frank

18. Frank Hartog

Frank Hartog

Lid geworden:
    25 sep 2006
    Ha Gerald,
    leuk, een postje van een clubgenoot,
    je hebt helemaal gelijk, de lucht afvoer is geen probleem want rond de uitlaat bovenop de motorkap komt en flink gat + openingen in onder en zijkant.
    Maar de lucht aanvoer vertrouw ik inderdaad niet helemaal, de louvres zelf hebben wel min of meer een gestroomlijnd profiel, maar als het bij de eerste motorloop testen niet werkt zal ik wat anders moeten verzinnen!

dank voor de opmerking, en tot ziens op Deelen,

groet,

Frank

19. Frank Hartog

Frank Hartog

Lid geworden:
    25 sep 2006
    Fokker FII deel 9;
    de pièce de la resistance;
    datgene waarvan ik dacht dat het moeilijkste deel zou zijn van het hele
    project, het indekken van de vleugel met 0,4 mm triplex,
    de vleugel is helemaal op schaal ingedekt met panelen die elkaar op een bepaalde manier overlappen.

Het totaal aantal panelen bedraagt 105 stuks, waarvan een groot deel elk een eigen maat heeft omdat de vleugel taps toeloopt, dus die moesten stuk voor stuk op maat gesneden worden;

Elke paneeltje pas maken, lijmen (witte houtlijm !!) paneeltje plaatsen loodzakjes erop en wachten tot het droog is dan de volgende,
    gemiddeld gedurende vijf weken twee paneeltjes per dag , in de weekenden wat meer. totaal heb ik 4,5m2 !!! aan hout gebruikt.
    (Samen met Dick van Mourik een flinke partij hout in duitsland ingeslagen voor ongeveer de helft van de prijs als wat het in nederland zou kosten, toch wel handig zo iemand als clubgenoot :wink: ....)

Het begon bijna op lopendeband werk te lijken, :hammer:
    De vleugel ligt weer op een helling zodat hij tijdens het beplanken niet kan torderen, eerst de beplating aan boven en onderkant gedaan, daarna de neussecties.

de neussecties waren het meest tijdrovend; eerst met papier de omtrek aftekenen, papier uitsnijden, op het hout leggen, overnemen, hout uitsnijden (iets overmaat aanhouden) eerst een klein stukje aan de bovenligger lijmen, voor het lijmen eerst met tape rondom afplakken om eventueel uitpuilende lijm op te vangen, daarna weer lijmen en met een aantal elastieken rond de neus trekken;

(Die loodzakjes zijn touwens ook wel handig, die komen nog uit m´n parachutespring tijd, ben 10 jaar camaraman geweest, maar ik was te licht en mijn vrije val snelheid was te laag dus sprong ik met een loodvest van 4,5 kg met die loodzakjes erin.......)

nou, dan begint het eindelijk wat te lijken, wat een schuurdeuren van vleugels zeg!, de vleugels worden uiteindelijk blank gelakt net als het origineel, zodat de houtnerf mooi zichtbaar blijft.

groet,

Frank

20. Tim van Gemert

Tim van Gemert

Lid geworden:
    14 okt 2006
    Leuk het hele proces te zien Frank!
    Na het bijna eindresultaat live gezien te hebben, geeft dit toch nog veel achtergrond info.

Tot zondag op het veld.

Deel Deze Pagina