Project: KK Quad Copter 63cm....(03-02-2011,nieuwe uitdaging op komst)

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Psygho (Emil), 6 dec 2010.

1. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Gewoon de zender even open schroeven en kijken, standaard zit er geen slide optie in deze zender volgens de manual maar met een beetje inzicht is er altijd wel iet te verzinnen.

2. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    gewoon een plat plaatje tegen die tandjes schroeven inplaats van de huidige ratel, en klaar.

3. KeesvR

KeesvR

Lid geworden:
    25 jul 2010
    Je kunt ook je throttle curve rond het hoover punt wat vlakker stellen.
    Het is maar een tip Emil :rolleyes:

4. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Tnx voor de tip! Dat wil ik ook doen, op zich ben ik wel fan van de klikjes,Wie weet als ik het punt daar wat lager zet, het weer met klikjes kan werken, nog even uitzoeken hoe ik dat kan doen op mijn zender....... Heb de zender in vliegtuig mode staan, en heb geen idee of ik dan ook throttle curve heb, meende dat het enkel in de heli mode was, maar dat gaan we tzt eens even opzoeken.. Wil ook de dualrate nog instellen, dat hij minder nerveus is op het midden punt, want nu is hij wel heel erg direct,en heb korte knuppel uitslagen... Dat mag wel even wat meer....

Update 19-01-2011
    Vandaag met slide gevlogen, en idd het gaat al wel een stuk beter, maar blijft het wel lastig vinden om exact het goede hover punt te pakken, ik blijf toch minimaal aan het corrigeren op gas.... Is dat normaal ????
    Soms heb ik echt 12 tot 30 seconden prima, en dan komt hij toch langzaam naar benee.

Had met de 25c nanotech accu er wel minder last van dan met de 20c "normale" accu, dus wellicht is het ook aan de spanningverschil van de leegrakende accu te wijten...
    Vliegtijd zit op 10 minuten. 3s 2200mah, Lipo heeft dan nog 30% over,Niet echt verkeerd denk ik...
    Deze zit op 3.81 tot 3.83 volt per cel. (per accu, accu zelf zitonderling minder dan 5 milivolt verschil tussen hoogste en laagste cel)

Heb vandaag ook echt een beetje kunnen trimmen, en dat kon je wel merken, ik ben er nog niet, maar het begin wel te komen. De Yaw, is wel lekker vlak, hoef af en toe maar een kleine correctie. Viel me reuze mee, laat zich ook prima weg trimmen, en heeft dan echt slechts marginaal verloop. Vermoed dat daar de accu spanning de oorzaak van is, met een 25c nanotech minder "last", als met de normale 20c accu

Nog even goed oefenen en meters maken, en dan eens de swash trimmen, hij wil nog iets een bepaalde kant uit, maar te weinig om hem nu echt te kunnen trimmen, denk dat ik eerst wat beter moet kunnen vliegen om dat te kunnen doen.. Ik voel nog niet preciers heel goed aan welke kan hij op wil, maar het lijkt dat hij voorkeur heeft naar voren en links.
    Maar bij accu verwissleig, wil het wel meer of minder worden, dus denk dat ik de accu ook anders, haaks moet vastzetten op het frame, nu ligt hij diagonaal, omdat ik later in X wil vliegen, en dan is hij wel haaks. Ik vermoed dat dat de oorzaak is, dat hij nu een kant op wil, puur het diagonaal liggen van de accu... Dit moet natuurlijks haaks of in verlengde....

5 acu's leeg gevlogen, geen crash, en allemaal prima landingen, wel een paar "oeps" momnetjes, maar rustig nadenken, recht zetten, en gas er langzaam af, en hij komt weer netjes naar beneden. Ik zie nu de noodzaak om de voorkant te markeren, dat had ik eerst nog niet, maar kan nu al 6 meter van me af, en dan ben je zo de kluts even kwijt!
    Enfin, de ledjes zijn binnen: 1 meter rood, en 1 meter blauw!

Filmpje, met een beetje wind:

Filmpje gemaakt door een goede vriendin van me, (lief en knap) dus hier geen kwade woorden over ;) Je hoort haar nog even op 1:16 ;)

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Ik zie progressie :D

Wat tips,

Probeer de gains zo hoog mogelijk te zetten zonder dat hij gaat oscilleren, scheelt echt heel veel.

Stel ook een idle-up in zoals eerder aangehaald, het is namelijk zo dat elke keer dat de motoren starten de gyro's gekalibreerd worden wat elke keer een iets andere trim vraagt, met een idle-up blijft je trim dus wel goed.

De ratel op het gas zou toch voor het mooie weg moeten, je hebt namelijk nooit een vaste hoogte bij een vaste gas stand, dus ook met het gas moet je continu anticiperen.

En verder is het oefenen oefenen en oefenen ;)

6. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Ik heb de gains gewoon op 50% staan,niets aan gedaan... Wou eerst kijken of dat wou, en had het idee dat je pas goed kan instellen als je de basis een beetje weet.

Maar goed dit geld idd niet voor de gains.., ik moet de gains nog doen... Ik ben wel van het type, liever langzaam en goed, dan snel en verkeerd. Vandaar dat ik slechts een beetje aan de trims heb gezeten. In de preflight komt idd het gain verhaal naar voren, dus dat kan ik nog wel even hier in huis doen... eens zien hoeveel dat scheelt...

Die idle up is idd wel een goede, voor als ik goed kan vliegen, want wil nu nog de mogelijkheid om het gas helemaal dicht te gooien voor als ik een crash zou maken, het lijkt er niet op dat dat ooit gebeurd, maar je weet het niet. Met gas dicht heb je minder schade dan met draaiende motoren, of zou een idle up niet zoveel uitmaken, omdat de motren nog maar net draaien??...

Calibreren de gyro's iedere keer als je de motoren uit hebt ? (met dezelfde accu)Ik meende dat dat enkel bij het begin was, dus als je motoren vor het eerst starten,en daarna dat alles gewoon zo bleef, maar dat is niet zo, bij iedere landing, waarbij ik het gas volledig uit heb, worden de gyros,s weer gealibreerd ??? Dan valt me dan nog mee hoe goed ik der mee kan vliegen, als dit daad werkelijk zo is! Want ik land op zeer oneffen gras! motoren echt even uit, en dan weer verder....

7. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Je moet natuurlijk wel lezen wat je zelf post ;)

Pagina 6,

Final check:
    Hold the quad firmly over our head, give about 1/2 throttle slowly. Hold it steady when you start increasing the throttle, becouse it calibrates its gyros when throttle leaves zero, and then the gyros need to be at rest. If it tries to twist away, check propeller and motor directions, gyro placement and trim settings. A slight twist is OK.

Initial transmitter ATV/servo range settings:
    -pitch (elevator): 50%
    -roll (aileron): 50%
    -yaw (rudder): 100%
    Initial gain pot values is 50%. Increase until it starts to oscillate rapidly, then back of until it is stable again. Fast forward flight needs lower gain.
    Too low gain is recognized by hard to control and/or always want to tip over.

8. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Ik wist het, der moest iemand zijn die me hierop ging "pakken" ;)
    1-0 ;)

Maar ik meende dat juist de yaw op zero moest, hoe meer yaw, hoe minder hij draait meende ik...
    Volgens mij was de yaw ervoor dat hij wel draaide maar niet omhoog ging als je hem draait, zakte hij, dan meer yaw, stijgt hij dan minder yaw, wat betreft de potmeter...

Maar dan weet je ook dat hordes gewoon vliegen, met deze default setting van de pots..., dus daarom durfde ik dit wel aan, en besloot dit eerst te doen, om een beetje feeling te krijgen, omdat ik van mening ben dat je eerst moet weten hoe het werkt, voordat je pas af kan stellen, en dan weet je ook wat het effect is!, Want je hebt dan een referentie punt opgebouwd.....

Laatst bewerkt: 19 jan 2011
  9. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Wat ik juist uit het kk draadje begreep. Calibreert hij bij de eerste keer motor starten. Als je dan de motors stopt in de vlucht moeten ze wel een redelijk aantal seconden stil staan voordat hij weer opnieuw calibreert bij opstarten van de motoren. Dus niet elke keer als je motor even uitzet. Maar vraag het even in het kk draadje voor de zekerheid.

10. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Ik merk duidelijk dat bij elke start de trim net wat anders moet, het is minimaal maar wel merkbaar, buiten zal je hier niet zoveel van merken omdat je dan toch met de wind aan het vechten bent, met de laatste firmware is dit trouwens niet meer, dan wordt tijdens het armen van het board gekalibreerd.

yaw heeft helemaal niks met de hoogte te maken, op de hoogte zitten of werken geen gyro's, yaw gain kan trouwens gewoon op 100%

11. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Het komt er wellicht een beetje raar uit....

Ik bedoel dat waneer je de jaw gebruikt er 2 motoren harder gaan draaien.... En wellicht de andere 2 minder. Als de balans hier weg is draaien er 2 veel te hard, waardoor je dus (ongewenste) lift krijgt bij de gewenste rotatie. En uiteraard vica versa.

Dus bij het armen worden de gyro's gekalibreerd, en das eenmalig ???? Dus tussentijd worden de gyros(bv na het stopen van de motren) niet op nieuw gecalibreerd ?

Laatst bewerkt: 19 jan 2011
  12. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Zolang je 4 de zelfde props gebruikt is er geen hoogte verschil bij yaw input.

Even uit je schaamteloze copie ;)

13. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Ja das met de kr 1.1 software, ik heb nog de 4.5 quad software ;).....

14. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Nee en ik kom nooit aan lezen toe ;) hahahaha
    Hup bouwen jij! ;)

16. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Update 19-01-2011:

Vandaag even snel naar buiten....
    Eens kijken wat de afstelling van de pots doen. Thuis kon ik de pots op 100% zetten, en nog steeds geen oscillatie! Beetje vreemde gewaarwording....

Voor de zekerheid eerst maar eens op 75% gezet.
    Wat een verschil! Das echt niet gezond, vandaag waaide het meer dan gisteren, en hij was veel stablieler, en hoefde veel minder te sturen.

Tevens even getest met de yaw, op 100% heb ik geen yaw functie, en op 0% heb ik lift met draaien... Dus deze eerst maar weer naar 40 tot 50%, en hij was weer neutraal...

Zal als ik tijd heb me zender even gaan proggen,dus de dual rate, de expo, en eventueel dus de gascurve... Dan zou het nog makkelijker moeten worden hem te besturen...

Even snel een filmpje laten maken, en hier het resultaat...
    Je hoort de wind nog wel op de cam, ik moet even wennen,maar daarna is het lekker hoverren!

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Yov

Yov

Lid geworden:
    28 sep 2010
    wauw ! ziet er echt supper stabiel uit !! :D

18. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
  19. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Ziet er goed uit emil. Ga zo door.

Ken je het verhaal van de schroefjes nog :p

20. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Ja, als ik me quad houd, zijn ze voor jouw, en als de eventuele nieuwe eigenaar ze niet wilt ook.... Sorry dat het even wat anders loopt.... Had ik in eerste instantie ook niet verwacht...

Deel Deze Pagina