Project: KK Quad Copter 63cm....(03-02-2011,nieuwe uitdaging op komst)

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Psygho (Emil), 6 dec 2010.

1. Aaalie

Aaalie Guest

Idd, lineaire BEC zou geen probleem moeten zijn, helemaal niet wanneer je ook nog dezelfde type's regelaar gebruikt! Waarschijnlijk net als de 7805's deze kan je veilig parallel schakelen.

Vriendelijke groeten,
    Aldert

2. VEJ

VEJ

Lid geworden:
    4 jan 2010
    Dit hierover van de website van KKMulticopter.

Do I plug all my ESCs onto the KKmulticontroller?

The KKmulticontroller gets its power from the ESCs. You can plug all your 3 pin plugs onto the control board as it will connect the power in parallel providing 5V to the board.

3. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Update 03-01-2011:

Langzaam komen we er wel, vandaag bewust de hele dag lekker lopen knutselen.
    Veel gedaan, met name veel denk werk, om alles NETJES weg te werken... Dat viel vies tegen....

Echter, voordat we daaraan gaan beginnen moeten er een aantal dingen gebeuren:

Het instellen van de Regelaars:
    Opmerking, ik heb bewust gekozen voor nixx accu modus, vanwege de cutoff op de regelaar....
    Ik moet er niet aan denken dat er plots 1 motor mee stopt. Liever me lipo stuk, dan een crash met de quad!!. De cut off op low, bij ni-xx betekend dat er GEEN cutoff is ingesteld! Voor de lipo bewaking, heb ik een heel leuk buzzertje welke per cel meet, en deze komt onderaan de accu te hangen, ding heeft fel licht en veel kabaal. Dat word me waarschuwings systeem.

Enfin de overige instellingen van de regelaar, als volgt:

15mm2 kabelschoenen, met een m3 gaatje erin geboord.. dit is voor netjes wegwerken van de kabels straks:

Toch over op een ander systeem! Hiermee verbind ik de regelaars met elkaar. Het kale middenstukje dat is het middenpunt. Dus nu zijn de 2 regelaars aan elkaar verbonden met deze draad.
    Ook op de andere 2 regelaars word dit toegepast. Ook weer met een kaal middenstukje, dit het het punt waar de andere draad van de andere 2 regelaars elkaar zullen raken. Dus 2 setjes, met elk setje dus 2 regelaars.
    Op dit kruispunt komt dan vervolgens de accu kabel te zitten.
    Bij intresse zal ik een schematische tekening bijvoegen, ik bedenk me dat dit er wel heel wazig uitkomt, om dit uit te leggen....
    Ik zag geen mooiere oplossing dan dit. Heeft me laqng kopzorgen gekost, maar denk dat dit het netste en het simpelste is, tevens het minste draad aan extra.

Solderen van de regelaar draad op het speciale verleng stukje:

Voorzien van de juiste hoeveelheid tin:

Hier zie je dus de X,bestaande uit dus 2 boogjes draad, met in het midden en kaal stukje. Deze word bijeengehouden, door de 5e draad (accu draad) eromheen te vlechten en naar benenden te laten lopen:

Hup soldeer erop, en zorgen dat ALLLES mooi in het soldeer zit.Das een beetje pielen...

Overtollig gedeelte afknippen, en een beetje bijwerken dat alels mooi rond is..

Creabea met krimpkous, we willen geen sluiting hebben!!!

Iets andere hoek, hier zie je dat alles mooi ge-isoleerd is:

Hetzelfde systeem met de rode draad, eerst de ene kant. Zorg er wel voor dat de krimpkousjes er al op zitten VOORDAT je gaat solderen, anders heb je een probleem, Dit keer is het me geen een keer overkomen:bday:

Hetzelde idee weer, maa rnu net evne de andere kant voor de accu draad, anders past het niet:

Beetje slechte foto van het eind resultaat, maar het idee is hetzelfde als de zwarte draad:

Regelaar draden vast gezet op het frame. De signaaldraden van de regelaar voorzien van een krimpkous voor bescherming. Ook waar de draden elkaar raken heb ik er een stukje kous ter bescherming tussen gezet. Vervolgesn alles met tyrips vast gezaet. Ik houd van netjes...

De plaatsing van de regelaarmet om de benen wat krimpkous om hem(deels) vast te zetten:

Hmmz, das toch niet helemaal netjes afgewerkt,best jammer....

Maar na wat noeste arbeid, ziet het er weer picco bello uit!

Iets andere hoek, , mooi te zien dat alles weer glad is, en indentiek:

Hier de de lange krimkous door het electronica support deksel. Wel loopt alles mooi vrij en is het door de krimpkous een strak geheel. Dus dat trilt en schuurt niet ergens meer tegen aan! Ook zie je nog door het doorzichtige dekseltje het resultaat van me inspanning van de voedingsdraden van de regelaars. Nou ja, je moet goed kijken, en dan nog zie je eingelijk niets, dus zo mooi past het. Allemaal, strak in het pak, en je ziet er niets van!:banana: De uiteindelijke accudraad gaat door het midden van het frame heen, naar de onderkant. Daar waar ook de battery holder zit:

De krimpmkous omhulling op maat gemaakt, en weer verwarmd en verbogen, dit meerdere keren, totdat alles naar mijn zin was. Ook het support boardje weer gemonteerd:

Accu stekker gemonteerd aan de uitstekende purkjes:

Laatst bewerkt: 3 jan 2011
  4. Alex Talsma

Alex Talsma

Lid geworden:
    30 apr 2003
    He Emil,

wat bouw je met veel zorg. Mooi om te zien. Tot binnenkort!

5. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    gebruik je speciale draad (extra fijn klasse 6) ?

6. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Nee is gewoon siliconenen flex draad van hobbyking. Heb 14awg gebruikt. Op de regelaars zit 16 awg. (groter getal is dunner draad) Dacht wel dat 14 awg voldoende moet zijn.
    12awg was me eingelijk iets te dik om nog netjes weg te kunnen werken, en 16 awg leek me toch net even te dun voor 4 regelars, vandaar de keus voor 14awg.

@ Alex: Thnx.... Ik ben een echte mieren%*^** ;) Ik weet het....

Update 05-01-2011:
    Lekker bezig geweest, en alles krijgt nu supersnel vorm. Het meeste is al op maat gemaakt, dus dat is zowat het meest tijdrovende...

De motorbeschermers... Dat gaan niet passen, ik heb de motor draaden OP een arm liggen...

Ach nou ja even naar groningen voor4x5mm afstandbusjes met 3mm gat, kosten 0,80cent,brandstofkosten niet meegerekend... ;)

Het idee van de motor beschermer: M3x40 rvs bout,een 5mm spacer,en 10mm spacer, eronder natuurlijk een rvs ringetje en een zelfborg moer , ook rvs:

Het geheel past prachtig, en dat laat zich mooi blijken:

Lekker wazige foto van alle 4 de motor beschermers gemonteerd:

Probleem, glasvezelpootjes.. Op gras niets aan de hand, echter als ik echt kan vliegen, vliegen we ook natuurlijk voor het huis, en savonds! Dus dan moeten de pootjes wel beschermd worden... Hup naar de gamma, en daar vond ik dit, kosten, 1,25 ;). Das geen geld voor "Qaudcopter DHZ beschermpootjes!!"

Normaal heb je een 10mm spacer als pootje,en eingelijk een 3mm overstekend lipje glasvezel print materiaal... Enfin, je neemt de 10mm spacer, kookt de ringetjes voor 5 minuten in kokend water,en je frut ze er zo omheen. Het geheel laat je ook evne een minuut of 3 zitten, dan eruit halen, en drogen. Als ze afkoelen zit het superstrak, en het blijft toch recht zitten!, zou je ze er "koud"omheen doen dan vervormt het geheel... Nu dus niet ,en je hebt dan dit:

De pootjes monteren aan het frame, pietlut als ik ben heb ik alles gespiegeld aan elkaar, ziet er heel leuk uit, maar is totaal onzinnig. Enkel onhandig met aandraaien, want alles zit steeds net andersom als bij de vorrige.

Even een andere hoek genomen:

Hier nu het nut van me oplossing van mijn grote probleem! Wat past dat prachtig!! Alles speciaal op maat gemaakt!

Hier de uitsparing voor de motor draden:

Hier het gat, voor de 3e gyro zodat er niets aanzit, en alles nog vrij is.

Ach is het niet prachtig, wat loopt dat mooi vrij!

Hier vanuit een andere hoek:

Weet je nog dat ik afstandsbusjes heb lopen afvlakken ? Kijk anders kwamen deze tegen de houder van de 3e gyro aan, maar nu dus niet meer, en loopt ALLES zalig vrij!

Even een totaal overzichtje, met accu eraan, en hier zie je ook mooi mijn "spider" oplossing voor de voeding van de esc's...

Das wel een mooi uitgefreesd hoekje, waar is dat voor ??

De ontvanger past daar prachtig op zijn kop in! En alles loopt nog steeds vrij!
    De ontvanger voor de test even met plakband vastgezet, dit word later nog even degelijk gedaan natuurlijk...

Hier het geheel vanuit een iets andere hoek:

De bovenkant, let ook op de netjes geboorde gaten voor verstelling van de gyro's:

Kapje erop, en tadaa! Nog steeds loopt alles vrij! 8)

Totaal overzichtje ZONDER de props:

En vanuit een ander hoekje:

Spannend , de spanning erop, en toen NIETS! :eek:nweer:
    Vanaf versie 4.5, en deze heb ik, moet je de set armen, dit doe je door de linker stik naar beneden en links te doen.... Tja, werkt niet echt.
    Ach een helder moment, daar is mode 2 natuurlijk normaal, en ik vlieg afwijkend in mode 1. Enfin, in mode 2 zou het de throttle laag, en yaw links moeten zijn...

Dus op mijn methode dus het rechterknuppeltje naar benee, en links!
    Helaas niets.... Ach de trim wat naar beneden, en met een klik of 10, en dan de yaw links: YES, it is ALIVE! and Armed!

Nu het ready to go is , eens kijken of er ook leven in het geval zit...
    Alles exact testen en controleren doe ik later wel, eerst even kijken of hij uberhaupt reageerd op de commando''s.

Stap 1 calibreren van de esc'sDe yaw pot naar nul, en de zender aan, en volgas. Dit om de plush esc's te calibreren. Boardje gaat aan, en idd de esc's beginnen te piepen, en even later 2x een korte piep, gas naar benden, gevolgd door 1 piep, calibratie voltooid.
    Accu van het boardje af, de yaw pot weer naar 50%, en accu weer aansluiten. Check,dubbel check, en ja hoor,m op het "arm" commando, komt een mooie groene led tevoorschijn!

Ik heb even een filmpje gemnaakt met mijn digicam, had geen zin om de hd camcorder te pakken....

Alles lijkt te werken, later alles afstellen,en dan hopenlijk de maiden!

Het filmpje:

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. michel pet

michel pet

Lid geworden:
    8 dec 2004
    ziet er goed uit geef aleen geen voll gas niet best voor de motoren zonder belasting.

8. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Thnx! voor de complimenten!

Wbt vol gas zonder belasting:
    Zoveel toeren maken ze niet, zijn 750 kvérs, en dat het slecht zou zijn, kan enkel eventueel komen vanwege de timings problemen, als je ze onbelast laat lopen, het zijn geen inrunners, welke stuk spatten, door te veel toeren.. (daar waar dat lopen zonder belasting juist zo slecht is, maar dat schijnt tegenwoordig ook wel mee te vallen..)

9. Yov

Yov

Lid geworden:
    28 sep 2010
    Wauw echt knap! PRachtige afwerking hoor!! Ik zie het mezelf niet kunnen! :eek: Maar wat een vreselijk gekrijst maken die motoren als ze op halve toeren staan haha! :p Zelf de Kat vond het maar niets!! :p

10. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Ziet er prachtig uit. Ik moet ook eens zo netjes leren bouwen. Ach het gaat erom dat het vliegt. :p

11. Klaassie

Klaassie

Lid geworden:
    24 jan 2010
    Super netjes gemaakt hoor!
    Als je nog zo'n plaatje voor bevestiging van de ontvanger over hebt hou ik me aanbevolen... :lol:
    Heb'm nu zelf buiten het doosje gehouden, maar dit is wel erg netjes! :worship:
    Misschien ook eens wat foto's naar Jakub mailen, kan'ie zo'n plaatje bij zijn sets doen.

Je hebt ook dezelfde motoren als mij zie ik.

12. Aaalie

Aaalie Guest

Ziet er netjes uit Emil!

Klein vraagje, waarom eerst de akku aansluiten, en dan de zender aan? Hoort dat misschien zo bij de KKux boardjes?

Verder klinkt het goed, alles doet het zo te horen. Alleen dat geluidje bij 1:59min daar zou ik me nog wel wat zorgen over maken ;) .

Vriendelijke groeten,
    Aldert

13. Klaassie

Klaassie

Lid geworden:
    24 jan 2010
    Het hoort niet, maar waarschijnlijk zender vergeten aan te zetten...
    Maar goed, is 2.4 Assan zie ik.

14. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Waarom eerst de zender aansluiten.. Dat was even "speciaal" voor de camera.
    (uiteraard de props eraf)

A: Om te laten zien dat de arming procedure veilig is,en er niet voor niets op zit...
    B: Het board de sturing van de regelaars op zich neemt, je hoort dat de regelaars zich initialiseren. (zonder ontvanger inputs dus)
    C, dat je dus de set armed, met de gewenste input.

Maar vanwege punt a en b, heb ik alles maar in een filmpje gepropt, ja ik ben lui, normaal gaat altijd eerst de zender aan, daarna het toestel wat ik wil besturen....

15. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Moet je ten eerste eens kijken of je ontvanger wel in je doosje past. Ik dacht hem met wat velcro aan de binnenkant te plakken maar mijn ontvanger was te dik.

16. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Tja als je een Assan hebt en hem EXACT zo hebt gebouwd als ik zal het passen, anders al niet meer... Of je ontvanger moet al dunner zijn, maar zoals je al kan zien, past het echt maar net, en dat kostte me veel moeite.

De miniseries zouden met gemak passen van Assan, maar had geen zin om te wachten tot deze binnen was, en ik kon een mini series kopen van een mede forummer, maar deze was zo bot in een pb, dat ik gewoon een besteld hebt in japan, en eerst (in tusentijd) proberen deze normale passend te maken... En dat lukte!, dus heb ik straks een miniseries op voorraad ;)

Heb Jakub even een linkje gestuurd, en een mailtje, of hij foto's wil, of een stukje film in hd....
    Dat maak ik zowiesoo nog even, een hd filmpje als de props eropzitten, voor als het grandioos mis gaat, kan ik zeggen, we hebben de foto's en de film nog ;)

Laatst bewerkt: 5 jan 2011
  17. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Nou gas erop en gaan met de banaan:D

Ziet er goed uit:)

18. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Ik zal morgen als ik tijd heb even de preciece volgorde neerzetten van wat testjes, en de richting welke het boardje moet hebben,anders kom je voor hele rare verassingen te staan!

Tevens hoop ik morgen ook te kunnen testen met wat props, en hem zover klaar te hebben dat ik klaar ben om hem de maiden te geven! Wachten op mooi rustig weer dus... Ik heb er geen haast mee....

19. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Ik wou dat ik van dat geduld had:rolleyes:
    Als ik iets nieuws binnen heb is het goedbouwen daar neem ik wel de tijd voor, en dan zo snel mogelijk de lucht in. Het liefst dezelfde dag nog.

20. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Tja dat heb ik ook wel, het "jeukt" ook wel, maar goed, liever rustig te werk en de boel heel houden dan te snel en stuk ;)

Deel Deze Pagina