Project Thermiekkruiser 120%

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door ArthurP, 23 jan 2021.

  1. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    719
    Locatie:
    Rotterdam
    Het kielvlak is iets groter gemaakt zoals bij de Olympia. De oortjes zouden een stuk groter moeten en dan moet er ook een hap uit het stabilo om ze naar binnen te laten sturen, dat was veel opvallender geweest. We gaan experimenteren met eventueel de V-staart mee te laten sturen al heft die maar zijn eigen stabiliserende effect om de topas op. Een rolroer versie wordt ook overwogen, wat als voordeel heeft dat die ook als spoilers gebruikt kunnen worden

    Qua rompbouw denk ik eraan de romp te spitsen onder de langsligger zodat er geen rompbouwhelling nodig is. Die lijn is toch al horizontaal en kan dus perfect vlak op de bouwplank. Op zijn kop lijun je dan de V vormige spanten en de ondergordering er op.

    Bouwplank.jpg
     
    j.knippels, Frans Bal en Énke Blériot vinden dit leuk.
  2. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    325
    Locatie:
    Venray
    Dat maakt het toestel nog interessanter.
     
  3. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    719
    Locatie:
    Rotterdam
    RES nog niet overwegen wel met Sebastiaan over een spoileron versie gesproken, ook handig voor de kleinere vliegvelden.
     
  4. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    325
    Locatie:
    Venray
    Met twee flappies of spoilers naar boven heb ik prima ervaringen, die remmen goed en beschadigen niet bij de landing.
     
  5. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    719
    Locatie:
    Rotterdam
    Het spitsen van de romp heb ik verder uitgewerkt. Ik wil beginnen met een balsa U als ruggengraat, dit word gelijk een goot voor (stuur) kabels zodat die niet los door de romp lopen wat vaak lelijk is met een doorzichtige bekleding. Op de U komen dan de spanten aan de bovenkant opgesloten met een stringer gelaserd uit 3mm liteply en onder 2 stringers balsa 5x5. Dan gaan er boven nog 2 hoekstringers in die halverwege staart en vleugel stoppen op een spant.

    Spant.jpg


    Zit dat allemaal stabiel in elkaar dan draai je de romp om en dan lijm je de onderkant van de spanten er op, in aan de onderkant komt dan weer een gelaserde stringer als in de bovenkant en over de zij stringers (5x5) gaat nog een latje 2 mm die half over de boven en onderkant van het schot valt. De zijstringer wordt dan een T profiel i.p.v. de massieve vuren latten van het origineel.

    Spant 2.jpg

    Een ander alternatief zou een volledige bouwhelling zijn, maar dat lijkt me alleen maar gecompliceerder.

    Bouwhelling.jpg
     
  6. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    381
    Locatie:
    amersfoort
    Ik zou er aan de zijkant nog 2 liggers bijzetten, 1 aan elke zijde halverwege schuine vlak. Optie is ook een verticale deling en dan bouwen op een contourstrip linker en rechterhelft. Dan tegen elkaar aan. Verder ziet het er netjes uit.
     
  7. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    381
    Locatie:
    amersfoort
    En voor deze svp 6x6 liggers gebruiken (balsa en vuren voldoende op voorraad, de 5x5 gaan erg hard hier.
     
  8. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    719
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik vond op internet dat remkleppen vrij gebruikelijk zijn bij vintage zwevers. De deurtjes voor de RC zitten vaak aan de zijkant en dan met de servo's verticaal dat wil ik ook doen, maar dan onder de vleugel, volgens mij is er met zo'n lange neus geen extra gewicht voorin nodig..

    Remklep.jpg

    Deurtjes.jpg
     
    Freubelaer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina