Prototyp Acro Flyer 90 uit EPP

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door plotterwelt, 5 dec 2010.

1. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Op zichzelf is het niet abnormaal dat je die gaatjes iets moet vergroten. Let alleen met z-bochten op dat je ze vaak beter iets onder kracht er door moet duwen, omdat ze ander speling krijgen als ze eenmaal zitten.

Dit is niet iets wat zo uit te leggen is, ja natuurlijk verzwakt een hevel iets, maar dat hoeft geen probleem te zijn, het gaat om de mate waarin. Dit is dus ook iets wat je zelf een beetje moet inschatten.

Voor de meeste servo's zijn wel alternatieve hevels te koop, maar met de originele hevels moet het voor dit kistje prima kunnen.

2. HaeMKa

HaeMKa

Lid geworden:
    29 jul 2011
    Henri bedankt, zal voorzichtig de gaatjes groter maken.

Heb ik een vraag ik denk voor Johan, of Henri misschien weet jij het antwoord ook op.

Ik zie in de handleiding dat de servo voor het hoogteroer vlak onder de cabine zit. met de lange bijgevoegde stuurstang ( blauw ).[​IMG]

In jouw vliegtuig zit deze servo in romp richting staart, bijna tegenover de richtingroer servo.

Gaat hierdoor niet meer gewicht naar de achterzijde van de staart en heeft dit geen gevolgen voor de CG of valt dit wel mee. Het is maar 12 gram van de servo + lijm en onderdelen.

Is dit gekozen om de stuurstang zo kort mogelijk te houden voor een betere sturing en zo min mogelijk speling in de lange stuurstang te hebben.

Of is dit heel gewoon jouw ervaring dat deze bevestiging beter en directer is.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. HaeMKa

HaeMKa

Lid geworden:
    29 jul 2011
    Johan een vraag over de bevestiging van het landingsgestel.
    Moet ik deze eerst op zijn plaats lijmen en daarna de vleugel vastlijmen.
    Of is het handiger om eerst de vleugel te lijmen en daarna deze bevestiging vast te maken.
    Kan ik dit stuk hout het beste lijmen met epoxy ?
    Dat heb ik niet gezien en ook niet goed opgelet bij jouw vliegtuig.
    Als ik op de foto kijk zie ik denk ik geen bruislijm rond het hout, dat tegen het EPP aan zit van de romp.

4. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Eerst de vleugel inlijmen en dan het houtje voor het landingsgestel .

Deze 2 houten delen misschien eerst met CA aan elkaar lijmen en dan inlijmen met bruislijm .

Mvg Johan

5. HaeMKa

HaeMKa

Lid geworden:
    29 jul 2011
    Ik heb volgens mij nu even een ander probleem, dat nu even niets met de bouw van de Acro Flyer te doen heeft.

Het betreft de motor.
    Als ik de motor vast zet aan de metalen bevestiging en dan vast wil maken aan de houten motorsteun, zit de as voor de propeller aan de verkeerde kant.
    De motoras moet dus omgedraaid worden zodat alles goed vast gezet kan worden en ik ook nog eens de propeller aan de voorkant er aan kan maken.
    Het ziet er nu zo uit:
    De as, rood omlijnd, moet wel zover aan de andere kant de motor uitkomen komen.
    Enig idee, hoe dit op een voor mij begrijpbare manier moet worden gedaan. Ik ben niet een type die "even" een motor open schroeft en "even" de as omdraai.
    Ik ben een Jip en Janneke figuur voor de duidelijkheid
    Anders kan ik beter meteen een nieuwe motor kopen, voordat ik deze motor verniel. Dan kan ik deze mogelijk nog ergens anders voor gebruiken.
    Tenzij dat de actie zo eenvoudig is dat het zelfs mij moet lukken.

ps.
    Ben nu bezig met vastlijmen van de vleugel, zoals je had aangegeven.

6. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    wij zien geen bild.

En welke motor is het.

Mvg Johan

7. HaeMKa

HaeMKa

Lid geworden:
    29 jul 2011
    Johan
    Das gek, ik zie hem wel, Heb de computer opnieuw moeten opstarten en de foto is er nog steeds.
    Zou niet weten wat ik moest doen dat jij die foto wel kon zien.

Onderstaand een foto van mijn huidige motor,
    het betreft de BC 2836/9 van RC Timer

En dit is een foto van de motor zoals ik hem moet hebben,
    met de Motoras die uitsteekt aan de andere kant van de motor

En zoals ik schreef, hoe krijg ik hem daar....

8. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Die foto,s zal je wel niet vrijgegeven hebben .

Hier ziet niemand een foto.

En de RC motor schroef je er zo op.

Mvg Johan

9. HaeMKa

HaeMKa

Lid geworden:
    29 jul 2011
    Zag dat een vinkje verkeerd stond, als het goed is moeten de foto's nu zichtbaar zijn.

Ik heb een dichtbij foto van de motor op jouw vliegtuig gemaakt. Maar DAT lukt niet met de motor die jij aan mij had verkocht.... ;-)

10. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Aan de kant waar het asje uit moet kijken zit 1 of 2 imbus schroefjes in de bel .

Als je deze los draai (meerdere slagen) kan je het asje door de bel tikken met een hamertje . (deze zit klem in de bel)

Eerst wel de zekeringsclip er op drukken , en dat het asje door tikken tot de clip bijna tegen het lager zit .

Daarna de inbus weer vast draaien .

Mvg Johan

11. HaeMKa

HaeMKa

Lid geworden:
    29 jul 2011
    Heb toch maar een nieuwe motor gekocht met de as aan de goede zijde. Gezien mijn kennis durfde ik het niet aan, om aan de motor wijzigingen aan te brengen.

Ik heb het nieuwe staart gedeelte aangebracht, stuurblad rood, hoogteroer blauw, (de oude was deskundig vernield), de stuur- en hoogteroer servo's vastgezet en de stuurstangen bevestigd.

Ben nu nog even bezig om de vleugel een kleurtje te geven aan de bovenzijde.

Dan de motor inbouwen en de ESC. Dan gaan kijken waar ik ongeveer de lipo moet plaatsen.

Voorlopig zit ik nog regelmatig met plezier op de zolder, lekker aan het bouwen.
    Zal later foto's toevoegen.

---
    I am here: http://maps.google.com/maps?ll=51.753914,5.727253

12. HaeMKa

HaeMKa

Lid geworden:
    29 jul 2011
    En dit is hem nu geworden...

De accuzijde.
    Gemeten en gewogen waar de accu ongeveer moet komen voor de CG
    Wat antislip op het triplex gedaan om schuiven accu tegen te gaan
    en de klittenband achter het plankje vastgelijmd

En de zijde met de ESC

Volgende keer wat kleinere stukjes krimpkous gebruiken.
    Dan heb ik wel een langere soepelere draad die makkelijker weg te leggen is..

Kon de draad niet meer DOOR het EPP laten gaan. stekker veels te groot.
    De draad via een gleuf aan onderzijde naar de andere kant geleid.
    Draad zit in de gleuf "redelijk" vast met hot glue.

Ik ben niet echt tevreden met de stand van de motor.
    Moet blijken of dat problemen op gaat leveren.

Ik het de AcroFlyer nog niet gewogen.

Heb ook nog niet de kracht van de motor gemeten bij een volle accu.
    Bij een half volle accu werd er op volle kracht 135W gemeten.

Ook nu weer geleerd dat ik toch minder lijm moet gaan gebruiken.
    Ben nog TE bang dat het anders niet vast komt te zitten.

13. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    fris kleurtje Hans .

Ben benieuwd naar de eerste vlucht .

De mijne is op onze meeting van verschillende piloten gevlogen worden . ;)

Alle hadden niet verwacht dat hij zo goed vliegt .

Mvg Johan

14. HaeMKa

HaeMKa

Lid geworden:
    29 jul 2011
    Johan bedankt,

Ook ik ben erg ben erg benieuwd naar zijn eerste vlucht, maar nog méér ben ik benieuwd naar MIJN eerste vlucht NA 30 jaar.

Ik twijfel nog of ik het alleen aandurf, moet ik nu stoer en dom gaan doen...... Ik weet het nog niet...

Op de simulator gaat het gewoon goed. Ik weet, het is niet de praktijk. In de simulator zijn het allemaal vliegtuigen die nagenoeg niet aangepast hoeven te worden.
    En storten ze neer tijdens het aanpassen.... so what!! ;-)
    Een seconde later staat hij weer klaar om te starten....

Het vermogen van de motor op volle toeren kwam op 169W
    Ik ga er vanuit dat dit voldoende is voor de AcroFlyer

15. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Stoer moet je niet gaan doen , laat dat aan de jeugd over. :D

Je kan ook altijd even naar de club komen in Nistelrode.

Volgend weekend geven ze beter weer aan . (of komende woensdag in de avondtijd)

Mvg Johan

16. HaeMKa

HaeMKa

Lid geworden:
    29 jul 2011
    Ik heb het gisteren na 30 jaar weer eens gedaan ( donderdag 1 sept 2011). De spanning gierde door mijn lijf heen. Ik stond gewoon te trillen
    Toen ging het ook inderdaad helemaal mis.
    Heb gewoon door de spanning een aantal grondbeginselen niet goed gedaan, waardoor het na een kwartier voorbij was..
    De hele avond zitten lijmen en wat aanpassingen gedaan.
    Zag er goed uit vanmorgen. e.e.a bijgeschaafd zodat hij weer toonbaar was.
    Vanmiddag vrijdag 2 sept 2011 heb ik het weer gedaan.....
    De boer was zo ontzettend netjes om voor mij het gras te maaien alles lag mooi plat. Ik denk dat morgen het gemaaide gras allemaal weg is. Het is een erg mooi erg groot en zéér rustig grasveld, midden in de bush-bush. Daar komt één x in het half uur misschien een fietser voorbij en verder geen verkeer.
    Die ene fietser vandaag was een Belg met zijn vrouw. Hij stopte en ging een erg leuk gesprek aan omdat hij dit vroeger ook deed.
    Hem verteld dat dit ook NA 30 jaar was en dat dit mijn 2e poging was.
    Ik heb vandaag met veel minder spanning dan gisteren gevlogen.Ik heb geen referentie materiaal tov de ARCOFLYER dus daar kan ik niets over zeggen.
    Na de eerste start eerst een paar kleine bochtjes en dan landen.
    Daarna steeds verder en langer.
    Ik hoefde niet veel te trimmen. Bij rechtuit vliegen bleef hij maar gaan en ging niet naar links, recht, onder of boven.Reageert erg snel op de besturing. Moest ik even aan wennen. Ook erg laag en langzaam gevlogen vlak over het gras. Een keer een looping en een rol gemaakt, op z'n kop gevlogen.
    Ik een vent van 61 stond bijna te springen van plezier ( gelukkig komen er niet zoveel mensen langs :D).
    Ik vond het prachtig en heb ook erg genoten.:banana:
    Toen ik na een half uur naar huis ging was dit het resultaat... ;-))
    Ik wilde net weer gaan starten vanuit de hand, toen ineens de motor met steun van de voorkant afvloog. De propeller was ook kapot.
    Thuis alles weer met bruislijm gelijmd.
    Ga nu ook carbon in het frame van het vliegtuig zetten vanaf de vleugel tot de staart. Voelt wat zwak aan gevoelsmatig.
    Als alles weer gelijmd is ga ik het morgen toch weer proberen.
    Ik weet wat je nu gaat zeggen Johan, dat dit misschien niet was gebeurd als ik op de vliegclub was geweest en dat ik eigenwijs ben.... Ik weet het je hebt best gelijk daarin...
    Maar je wilt niet weten wat voor een overwinning dit voor mij is geweest en een lol en plezier ik in dit half uur heb gehad.
    Dit is ontzettend gaaf....

17. JanEs

JanEs

Lid geworden:
    9 aug 2011
    Hans

Mooi verhaal en leuk verwoord.
    Wat geeft dat vliegen een toch een kick he .
    Tja de sim is toch net iets anders dan in het echt. :p
    Bij mij was het met name de spanning die in het begin parten speelde.
    Hierdoor ging ik juist verkeerde stuurbewegingen maken.

Veel plezier met je nieuwe hobby en misschien is het leuk om samen een keer het veld in te gaan.

Groetjes
    Airwolf ( Alias Jan van Es)

18. evbragt

evbragt

Lid geworden:
    6 jan 2009
    Proficiat met je herintrede!
    Ik ben er iets minder lange uit geweest: 20 jaar.
    Je verhaal is heel herkenbaar voor mij.
    Ik heb drie jaar geleden een warm welkom gehad bij mijn oude club en vlieg daar met veel plezier.

Kom eens bij ons langs in Nistelrode? Daar vliegt Plotterwelt ook...

19. Trion

Trion

Lid geworden:
    23 mei 2009
    Super Hans,

Ja vliegen is toch wel vaak met vallen en opstaan, maar zolang we nog plezier in hebben.
    Leuk bericht.

FS

20. HaeMKa

HaeMKa

Lid geworden:
    29 jul 2011
    Zaterdag 3 september 2011 stond ik om 10:00 uur bij het veld met twee volle accu's.
    Het was heel rustig weer en de boer was zo vriendelijk geweest om het gras allemaal netjes in lijnen te leggen om het denk ik later op de dag op te halen. ( het was inderdaad weg om 16:30 uur nu is het één héél groot kortgeknipt grasveld )
    Ik had dus ongeveer 20 start en landingsbanen ( richtpunten eigenlijk meer )
    Het vliegen ging erg goed. Ik weet nu wat ik wel prettig vind.
    Niet ver weg vliegen en langzaam vliegen, dat is fijn.
    De AcroFlyer vliegt best prettig. Misschien niet echt een beginners toestel, maar toch. Het heeft denk ik best wel geholpen dat ik al langere tijd op de simulator heb gevlogen.
    Gekeken hoelang ik op een 1000 mah 3c accu kon vliegen.
    Bleek dat pas na een 15 minuten de accu melder rood begon te blinken en signaal af gaf. Was goed te zien en duidelijk te horen. Begint met melden als de accu beneden de 9v komt. Het werkt dus goed voor zo'n goedkoop apparaatje van hobbyKing.
    Nu moet ik wel zeggen dat ik dus niet erg vaak volg gas vloog. Grootste gedeelte was ongeveer half gas. Vond ik een prettige snelheid om gemiddeld mee te vliegen.
    Dus beide accu's leeg gevlogen zonder enig probleem en ging met een heel vliegtuig huiswaarts om de opnieuw op te laden.
    Om 13:00 uur stond ik er weer. Maar deze keer duurde het slechts 2 minuten.
    Starten een paar bochtjes en in een rustige bocht naar rechts dook vliegtuig ineens recht naar beneden en stopte netjes met de punt in de grond.. ;-)
    Voorzijde was er bijna geheel af.
    Thuis gekeken zag ik dat van het hoogteroer de bevestiging aan de servo er helemaal af was. Mogelijk was dit de oorzaak van de onverwachte duik.
    Voorzijde opnieuw met bruislijm vastgezet. Bleek dat de linker vleugel bij de aansluiting aan het vliegtuig grotendeels was gescheurd. Ook deze weer in de bruislijm gezet, alsmede de kleine scheur in het linker aileron.
    Ik denk dat ik net zo lang DEZE AcroFlyer blijf repareren dat hij blijft vliegen. Kan zijn dat ik straks natuurlijk vlieg met een pot bruislijm....
    Nee ik ben niet ontmoedigd hier door. Ik weet zeker dat dit geen onkunde en stuurfout van mij was. Het blijft techniek door mensen gemaakt, dus fouten blijven erin zitten.
    Ik heb heerlijk gevlogen en ik weet dat het straks steeds beter gaat als ik vaker ga vliegen.
    Zal vandaag wel niet meer lukken om te vliegen met al dat gelijm.
    Komende week wordt het wat slechter weer zeggen ze, maar ik heb 4 weken vakantie dus wie weet.
    Kunnen we toch wel blijven vliegen op de simulator (Phoenix rc ).
    Ga toch wel in de vakantie een paar keer Nistelrode bezoeken, met/of zonder vliegtuig, ligt aan zijn conditie.

---
    I am here: http://maps.google.com/maps?ll=51.753995,5.727345

Deel Deze Pagina