Prototype A6-550 v1 Mikrokopter ontwerpverslag

Discussie in 'Multicopters' gestart door XXL66, 27 dec 2010.

1. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    hoi, thx

Ik ben beroepsmatig wel veel bezig in CAD, maar niet zozeer om te tekenen, ik programmeer in deze omgevingen. 20 jaar terug wel veel getekend maar dan in de civiele techniek, geen mechanica of zo.

BricsCAD is belgisch en een beetje promo kan geen kwaad ;-). Doet hetzelfde alleen kan ik er veel beter mee overweg, is het lekker luchtig etc... De render engine van AutoCAD 2011 is dan wel heel goed.

2. Aaalie

Aaalie Guest

Geweldig project...

Wat me nu opvalt is de stand van je MK FC. Hoort deze niet met de pijl in de vliegrichting? Oftewel met zijn hoek naar de camera gericht i.p.v. "recht"?

Vriendelijke groeten,
    Aldert

3. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    goeie opmerking. Hoewel ik oorspronkelijk ook het bord diagonaal wilde inbouwen met de FC pijl naar boven had ik er voor gekozen om het recht te plaatsen. Volgens de wiki kan je het bord draaien en moet je dat gewoon in de software aangeven. Dat bleek dus niet van een leien dakje te lopen, je moet dan blijkbaar ook de mix settings aanpassen. Dat lukte me niet, de heli reageerde altijd tegendraads. Leek me ook allemaal te omslachtig met als gevolg dat ik het nu gewoon gedraaid heb zodat je gewoon de pijl naar voor hebt.

Ik heb hem gisteren dus ook kunnen testen. In de garage welliswaar vanwege de regen. Vliegt mooi, gimbal reageert netjes. Ga nu nog wat meer testen doen en dan kan de rest van de bordjes er op.

Vivak voor de kap ligt ook klaar.

4. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Video?

5. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Ik heb alles nog eens gedemonteerd, de motorplaatjes waren in feite iets te dun, waardoor de motoren niet overal perfect recht stonden omdat de inbusschroef net iets meer dan 1.5mm nodig had om volledig verzonken te zitten. Ik heb er nu motorplaatjes van 2mm dik gemaakt en dan zitten de inbusschroefjes zeker diep genoeg. Hij blijft nu heel netjes hoveren. Binnenkort een filmpje.

Verder dacht ik de veiligheid van de voorste armen gewoon uit te voeren met elastieken. Deze armen 'klikken' in een buizenklem en ik had voorzien van deze met een soort beugel en een schroef te zekeren. De klem alleen is al steviger dan ik dacht en gans het frame voelt zeer solide aan. Een elastiek (of 2) is echter lichter dan die beugel en zeer eenvoudig uit te voeren. Bovendien, mocht ie eens met een klap naar beneden komen, dan is het misschien beter dat deze armen kunnen loskomen in plaats van dat alles volledig geblokkeerd zit.

Verder heb ik nog voldoende ideetjes voor andere verbeteringen.

6. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Als ik zo brutaal mag zijn, wat zijn de kosten van het frame nu?

Gr,

Mario

7. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    hoi,

zou ik nog moeten uitrekenen, het is allemaal in verschillende delen aangemaakt, soms opnieuw. Frame op zich valt wel mee maar de nylon onderdelen vallen nogal duur uit natuurlijk, zeker de gimbal... Ik ben uiteindelijk bij de i.materialize service voor professionelen terechtgekomen. Daar heb je meer inzeg in hoe iets geproduceerd wordt, maar ook weer duurder. Bij shapeways hadden ze onderdelen uit elkaar getrokken terwijl ik duidelijk had aangegeven dat ik dat niet wou. Uiteindelijk geven ze de fout toe maar volgt er geen compensatie o.d.

Het is wel zeer stevig spul, veel sterker dan ik had verwacht en toch relatief licht. Ik heb nu met restspullen wat zitten experimenteren, het is ook ideaal om met zelftappende schroeven te werken bv. Zagen gaat zelfs moeizaam.

8. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Even de kap moeten restylen omdat het MK bord nu natuurlijk diagonaal staat.
    Beetje stealth look nu ;-)

9. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Strak hoor!!

10. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Erg mooi:)..Ik vind die kap perfect. Je kunt er nu goed van af zien dat hij oo echt voor dit apparaat is gemaakt. De vorige was mij te Casual:D

11. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    thx, deze zal ook iets makkelijker maken zijn, voorlopig immers van karton ;-)

12. edo

edo

Lid geworden:
    16 dec 2008
    Erg mooi kapje...!

Lijkt erop dat je op RC Groups ook succes hebt :D.

En ik kijk uit naar de video's!

13. fpvflyer

fpvflyer Guest

gewoonweg geniaal. dus is een hele andere klasse/niveau van bouwen.
    jammer dat zo'n 3d printer niet te betalen is.

Laatst bewerkt door een moderator: 16 feb 2011
  14. edo

edo

Lid geworden:
    16 dec 2008
    Ken je deze al Shapeways | Passionate about creating ?

15. Nodri

Nodri

Lid geworden:
    16 jan 2009
    Net als je denkt dat het niet mooier kan lees ik deze post! Verbluffend. Wanneer volgen de videos???

Google eens op "reprap" of "reprap mendel", mijn buurman heeft er 1! Hmm dat brengt me op een :idea::idea:.

16. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Eindelijk de gelegenheid om alt hold en GPS hold etc te testen.

Works like a charm ! Hoewel ik moet bekennen dat ik stond te bibberen ;-)

Er zijn toch enkele foto's gelukt:

Omdat het een test was zonder de NEX5, maar met een cylinderslot en oude GSM als tegengewicht in de gimbal.

Alle onderdelen met een aantal verbeteringen zijn in voorbereiding (met o.a. ook deftige buzzer en batterijhouder). De mal voor de kap komt vandaag binnen, heb ik ook laten printen in alumide.

Verder ook begonnen met alles te verschalen naar een 550D versie. Wellicht met de AXI's 2814/22 erop.

17. riesroni

riesroni

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Hoi

Super hoor...:p

Wat dacht je van AHM motoren, die zijn super.....gebruiken wij op onze
    Y6.

Groet,

Richard

18. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Hier zit ook AHM (30/6) op hoor, ik twijfel indd tussen AHM 36/6 en de AXI's. De axi's zijn een stuk hoger en da's dan toch net weer niet hetzelfde, het oog wil ook wat. ;-)

19. riesroni

riesroni

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Hoi

AHM 36/6 zijn echt super motoren, maar dat zul je vast al weten:D
    Sucses....ziet er super uit...

Richard

20. jorrie

jorrie

Lid geworden:
    2 jul 2009
    Awsome, ik neem je idee om de armen buigzaam te maken over in mn eigen ontwerp denk ik ;) erg creatief. Hoe heb je zo'n geniaal geCNCD ontwerp gekregen? Echt prachtig die organische rondingen en vormen, dat zijn toch geen renders ofwel ;) ?

Deel Deze Pagina