Prototype A6-550 v1 Mikrokopter ontwerpverslag

Discussie in 'Multicopters' gestart door XXL66, 27 dec 2010.

1. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Slecht nieuws voor de multirotor gemeenschap. Airrobot GmbH heeft vanaf 23/2/2011 (eind vorige maand dus) een patent op coax aandrijving. Als ik het juist interpreteer zou zelf 1 coax opstelling in een aandrijfeenheid beschermd zijn. Dus zelfs de combinatie waarbij op een arm 2 tegengestelde rotoren staan (ongeacht axiaal, radiaal of coaxaal opgesteld) is gepatenteerd. Nochtans is het heel uitzonderlijk schijnbaar dat dergelijke patenten zeker wereldwijd nog worden toegekend.

Fabrikanten van coax frames of RTF toestellen zoals draganflyer hebben nu duidelijk ook een probleem...

Aangezien ik deze multirotor commercieel wil inzetten is dat niet mogelijk tenzij er licentiekosten betaald worden, hoeveel dat is weet ik (nog) niet.

De heli deed het nochtans heel goed, heel stabiel, ook in sterkere wind.

Het patent:
    http://depatisnet.dpma.de/DepatisNet/depatisnet?action=bibdat&docid=WO002008000203A1

http://gallery.mikrokopter.de/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=58367
    en nog een foto van een nieuwe airrobot model met de coax aandrijving.

Zoals het er nu uit ziet mag je dus enkel nog maar een traditionele + x hexa octo etc bouwen. Voor huis- tuin en keukendrones is het een ander verhaal natuurlijk.

2. edo

edo

Lid geworden:
    16 dec 2008
    Je mag het nog wel voor jezelf maken dus?

Vreemd, ik heb er op RC Groups nog niks van gelzen...

Ik vind het ook wel een beetje gek dat zoiets simpel een patent krijgt. Alsof je hard moet werken om dat uit te vinden :rolleyes:...

Grts,

3. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Lijkt me ook behoorlijk niet kunnen, en uit de lucht gegrepen...

4. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    uit de lucht gegrepen ? je kan het (wipo) patent toch raadplegen. Een octrooi bureau had mij ook gezegd dat het HEEL onwaarschijnlijk was dat ze dit (zeker wereldwijd) er door gingen krijgen, en toch is het ze gelukt.

COAX is niet nieuw en multirotors zijn niet nieuw en toch kan men kan men dit patenteren...

5. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Tja ik heb geen kennis om er verder over te oordelen, maar is er niet iets waardoor je eronderuit kan komen ????

6. michel pet

michel pet

Lid geworden:
    8 dec 2004
    moet niet gekker worden tegen gested draaiende props bestaat al zo lang.

7. Aaalie

Aaalie Guest

Ik vraag me af hoe het met alle speelgoed gaat ;) . Alle kleine coaxjes, enz. enz.

8. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Een enkelvoudige coax is geen probleem zolang er geen combinatie is met andere aandrijfeenheden in coax, radiaal of axiaal.

Benieuwd of draganflyer hier bezwaar gaat tegen indienen. Maar als je uw heli's verkoopt aan 50.000$ het stuk is een licentie betalen natuurlijk ook geen probleem.

Maar we schudden wel iets anders uit de mouw. Heb al een nieuw ontwerp klaar van een plooibaar hexa spaceframe.
    ;-)

9. Nodri

Nodri

Lid geworden:
    16 jan 2009
    Ik zou me daar niet druk om maken dat patent, als ze iedere zelfbouwer willen aanpakken lijkt me nogal onhaalbaar. Ga gewoon door met een coax bouwen, patent of niet ze zullen je niet aanklagen als je het niet commercieel exploiteert.

Deel Deze Pagina