PU lijm?

Dag allemaal,

Ik ben inmiddels aardig aan het vorderen met de bouw van m'n CG Chipmunk. Het enige wat ik nog hoef te doen zijn de vleugels. Maar nu heb ik een vraag. Aangezien ik altijd in het verleden hout lijmde met, jawel, houtlijm! ben ik na een suggestie van een vriend PU lijm gaan gebruiken. OP zich fantastisch spul, schuimt een beetje op zodat het goed aanhecht, is gemakkelijk na uitharden bij te werken, vrij snel droog etc etc etc...

Maarrr... ik heb het idee dat die lijm, ondanks dat het op het flacon staat, nou niet echt zo geschikt is voor balsahout? Mijn ervaring is dat het regelmatig gebeurt dat verlijmde delen onder lichte druk toch vrij gemakkelijk los van elkaar breken wat verlijmd is met deze PU lijm. Daarom ben ik de vleugels aan het bouwen en toch maar met behulp van 'gewone' houtlijm :?

Wat zijn in de regel de ervaringen met PU lijm?

Alvast bedankt en ik ben benieuwd :wink:


Tjen il-Vec
 
ik gebruik het voornamelijk als ik met depron of schuim bouw.

het is inderdaad lekker opvullend, maar naar mijn idee dringt het inderdaad niet echt in de materie. Ik heb ook al gehad dat het lost.

Laatst had ik het voor het landingsgestel gebruikt maar het is niet zo hard als epoxy (luchtbellen he) en het komt niet goed.

Daarom, voor mij houtlijm - epoxy en CA als ik met balsa werk (tenzij voor ABS)

Patrick
 
Ps, houtlijm vlekt niet, geeft mij geen irritaties op de handen en luchtwegen...

dus waarom niet he ?
 
Je noemt hier exact dezelfde lijmen op die ik normaliter gebruik voor balsa..... houtlijm, CA lijm, epoxy.... Dus, ervaring leert dat ik met deze lijmen doorgaans de beste resultaten bereik.


Leven en laten leven denk ik dan maar.... :wink:
 
PU houtlijm (van Pattex of van Bison) hecht heel goed aan hout, ook balsa. Als je de zaak wilt slopen dan zal je zien dat de lijmverbinding veel sterker is dan het hout. Niet de lijm breekt of laat los maar het hout breekt net naast de lijmverbinding af. Je hoeft dus echt niet bang te zijn dat er iets los zal gaan. Mocht er toch iets afbreken dan was het hout niet sterk genoeg en mag je dus de schuld niet op de lijm afschuiven.
Je moet overigens wel zorgen dat de hele zaak goed stof- en vetvrij is voordat je gaat lijmen maar dat geldt voor alle lijmsoorten.
 
Ook een reden tot het loslaten van de verbinding kan zijn, dat het hout niet genoeg vocht bevat wat nodig is voor de reactie van de PU-lijm, het reageerd nl op vocht wat uit het hout word getrokken [net zoals bij goed metselwerk] heb ik mij wel eens wijs laten maken??? Ook raad ik het aan om het flink in te spatelen zodat daadwerkelijk de lijm overal hecht op het te verlijmen onderwerp!! Wees er ook zeker van dat je de watervaste PU-lijm gebruikt als het nat moet gaan worden!!! Ook is een van beide merken een stuk sterker voor grote buitenconstructies was mijn ervaring, ik zelf nam altijd de gene met het oranje dopje, maar nu zijn de kleuren veranderd dus ik weet niet meer welk merk, sorry!!! En als je het goed verlijmd heb, ga ik mee met de uitleg van Ernst, lijmverbinding blijft intact en het hout er omheen breekt af, en ik maar denken dat ik die grote bouten/schroeven in mijn bouwprojecten er indraaiden om de lijmverbinding te ontlasten :lol: !!!

m.vr.gr. Per.
 
klopt bruislijm zoals het in de volksmond wordt genoemd.
Mag je gerust wat vochtig maken.

Waar je ook rekenig mee moet houden is.
Dat verbindingen moeten passen.
Ik ben meubel maker van beroep.
En ik gebruik voor mijn werk nooit bruislijm.
Omdat dit inderdaad niet sterk genoeg is.
Maar ook hierin heb je weer verschillende soorten.
Als je er platen mee op elkaar mee lijmt ,en dan in de pers leg, krijg je het nooit meer van elkaar.

Maar dan gebruik je het weer niet als vulmiddel.
 
"in de bouw" Wordt PU- of bruislijm heel veel gebruikt en als de passing goed is, is de verbinding veel sterker dan het hout (zeker dan zacht balsa).
We kennen het dan ook als een van de betere lijmsoorten.

Zorg er voor dat het hout niet "te" nat is, want mijn ervaring is juist dat bij vocht de hechting slecht is.
Ik denk zelf aan eerst lijmen en dan pas vanaf buiten vochtig maken.
De lijm moet immers wel de kans krijgen in het hout door te dringen.
 
ik gebruik voor balsa lijmen seconde lijm of Pu lijm van bisson
de PU lijm laat nooooit los maar dan breekt cq scheurt het balsa waaraan de lijm zit
ik laat het altijd een nacht drogen nooit problemen mee

Gerjan
 
Bertus, kan je ook een leek uitleggen waarom PU-lijmverbindingen in de meubelmakerij niet sterk genoeg zijn, heeft dit te maken met de minder indoordringbaarheid van de door jullie gebruikte houtsoorten zodat de lijm niet kan "invreten" of is het ook de onhandigheid die ontstaat agv het niet goed kunnen doseren en daarmee ook niet het volledig kunnen voorspellen van de expansie, en het "nat" verwijderen van de overtollige lijm problemen geeft, in de vorm van vlekken [wat een zin, even ademhalen :oops: ]!!! Als ik zelf "meubeltjes" maak, kinderzitjes, tv. meubel, kasten etc. meestal van plaatmatriaal [zachtere houtsoorten] met haakse deuvelverbindingen, dan laat het zich niet zo snel kraken met PU-lijm dan wanneer ik "normale" houtlijm gebruik van de lokale bouwmarkt. Ken uw matriaal en gereedschap, advies svp van een pro, of is dit te ver off topic??? Hard[en]houten modelvliegtuig bouwers zullen er wel niet zoveel zijn :lol: !!!

m.vr.gr. Per.
 
Je vraag nu wel veel :wink:
ik ben maar een domme timmerman hoor :oops:

Wij gebruikte altijd rakol glx 3
En als het echt waterbestendig moest zijn hadden we een ander type.
Wel van rakol maar het type nummer weet ik niet.
Wel ben ik het met Erwin eens, dat het goede lijm is maar geen vulmiddel.
En wat Erwin zegt over het bevochtigen klopt na het opbrengen.

Hij gaat dan meer bruisen maaaaaaaaaaar is wel minder sterk.
Maar voor balsa en piepschuim merk je dat niet.

Verder heb je voor verschillende materialen, en omstandigheden andere lijm nodig.


Ik ben niet zo'n kenner op dat gebied.
Want je heb ook nog duidelijk verschil ,tussen watervast, en waterbestendig.

Bij iedere lijm voor de industrie kan je info vragen volgens mij dat staat niet op de pot zelf.

Het wordt daarom erg ingewikkeld allemaal voor onze hobby.
Je heb ook nog te maken met je opentijd.
Maar dat laten we maar zitten :P
 
Zal allemaal wel meevallen, Bertus.
Een niet z'n slimme timmerman timmerd aan de "weg" om zo snel mogelijk aan het "werk" te komen, een slimme timmerman timmerd aan z'n "werk" om weer snel mogelijk weer op "weg" te gaan, naar het volgende!!! :lol:

m.vr.gr Per.
 
Moet je maar eens op booreilanden gaan timmeren
Dan kom je er wel achter :wink:
 
Ik zie dat dit topic zich aardig aan het ontwikkelen is en ik heb er al flink wat goede tips en antwoorden uit kunnen halen. Het is exact zoals eerder beschreven het geval dat als er lijm loslaat dat het afbreekt daar waar de delen verlijmd zijn. Ik heb inmiddels nog wat verder zitten experimenteren met deze PU lijm en op zich is hecht het zeer goed. Ik ben van mening dat het hout wat is geleverd door C.G. niet altijd even best is. Het bewuste deel wat dus vrij gemakkelijk losliet was nou niet echt van beste kwaliteit balsa. Ik heb eens zitten zoeken ik m'n eigen voorraad en daar een mooi stukje balsa tussenuit kunnen vissen en dat laat zich perfect verlijmen met deze PU lijm.

Aldoende gaat men verder met de bouw van deze Chipmunk van C.G. :wink:


Tjen
 
De bruislijm werkt uitstekend samen met piepschuim en balsa, ik moest bvb verstevigingen maken in de rolroeren van mijn ST en heb daarvoor wat piep uitgehold waar de balsa blokken moesten komen.
Natuurlijk weer teveel weggehaald, maar door een overmaat aan bruislijm is alles goed gekomen. Zie hoe dat het spul zich mooi een weg baant zelfs TUSSEN de (grove) korrels door!
afb16001.jpg


Ik vind drie nadelen aan:
Vlekken op je kleren zijn vrijwel niet meer te verwijderen en het spul op je handen geeft een dag lang zwarte vlekken.
Het droogt langzaam, pas na 24 uur is het schuurbaar, maar da's een kwestie van plannen.
Het is toch best zwaar.
Voordelen
Het snijdt en schuurt mooi en vult mooi op. De verbindingen vind ik prima.

Verder ben ik een superlijm gebruiker bij balsa. Samen met de versneller of opvulmiddel (da's gewoon maagzout!) werkt er niks prettiger.
Als ik nog terugdenk aan de tijden van UHU Hart, wát een flutlijm was dat in vergelijking met de huidige lijmen.

De zware verbindingen gaan met 5min epoxy, of langzame epoxy bij bvb motorspanten, samen met glasvezels of een matje.

Houtlijm gebruik ik wel eens om bvb van ee ARFje de naden wat na te lijmen, kun je er mooi tussen laten lopen.
Komt houtlijm bvb weer aan de oppervlakte bij de indek van een vleugel, dan schuurt dat weer lastig (beetje rubberachtig wordt het)
 
Back
Top