puls sturing probleem (PWM)

Märklin werkt dus blijkbaar nog steeds met wisselspanning en zo'n omschakelwals in de loc. Daaraan verander je uiteraard niets.

De lange kabels zullen geen probleem zijn bij dit soort relatief lage stromen. De diode moet uiteraard vóór de relais en het is prima om deze dicht bij de fet te plaatsen.
 
Hoikes

ja en nee wat marklin betreft
ze rijden nu digitaal maar kunnen ook nog analoog
er zit nu een decoder print in die de regeling verzorgd en de spanning
de baan spanning is nu gepulseerde stroom want er zit een signaal op.
kan je met een can bus of lin bus signaal vergelijken.
in verre trekken word er een adres signaal verzonden en dan een data byte
de betreffende loco ontvangt het adres en daarna het data byte.
naar gelang het data byte en het adres gaat de loc iets doen
licht aan steken ,rook generator starten ,fluiten ,geluid produceren,en rijden op een bepaalde snelheid voor of achteruit.
er zit dus heel wat op dat kleine printje
de motor draait op 32 kHz
de print is 11X9X2.6 mm groot
er zijn nog kleinere maar dan lopen de kosten hoog op
dit alles wil en kan ik dus niet gebruiken daar mijn vriend die ook een baan heeft volledig analoog rijd.
dus daarom wil ik die elektronica onder de baan
ik gebruik 16F628A processoren met voldoende in en uitgangen om de zaak te sturen.
een centrale computer test eerst de loc op een test spoor en stuurt dan de gegevens (1 byte groot)met de loco mee de baan in .
elke pic waar de loc voorbij komt stuurt dan weer die info naar de volgende.
aan die gegevens weten de pic's hoe ze moeten reageren op de loc die in aantocht is
vooral de rem weg is belangrijk omdat die nogal kan verschillen
een byte kan dus zo opgebouwd zijn %11101010 en daaraan weet dus de software in de pic waar het om gaat
BV de 10 vanachter is de rem snelheid die gaat dus van 00 ,01,10,11 wat voldoende onderscheid is in rem snelheid.
de verlichting is een ander paar mouwen
ik werk dus met een PWM signaal en dus als de loc langzaam rijd is er een grote opening tussen de positieve pulsen.
daar zet ik dus hoog frequent spikes tussen die zo kort zijn dat de motor daar niet op draait.
maar de verlichting werkt er wel op al gaat ze wel iets minder fel branden.
vergelijk baar met je auto als je de lichten hebt opstaan en je zet de motor stil dan gaan die ook door de lagere spanning iets minder fel branden.
veel uitleg maar misschien nu ook iets duidelijker van wat ik aan het bouwen ben .
daarom had ik ook die positieve sturing nodig en kon ik dus de 2N3055 niet gebruiken omdat de aansturing te complex begon te worden om daar nog eens die hoogfrequent spikes door heen te mengen.

nu wachten tot ik een proef kan bouwen want ik werk deze week en dan geraak ik niet zomaar naar de shop voor onderdelen.

gr raf
 
Back
Top