Over wel/geen pult is al veel geschreven. Mijn verhaal; begonnen zonder pult, geen probleem totdat iemand mij een keer het advies gaf om het te proberen. Voor mijn gevoel vloog ik er mooier mee, anderen vonden dat ook. Later (2 jaar geleden ongeveer) ben ik er toch maar helemaal vanaf gestapt, het gevoel is directer en ik vind het zo'n maf gezicht om met dat dienblad voor me te staan vliegen. Ik zag zelf ook niet dat ik slechter vloog met de zender gewoon in de hand. Vanuit mij persoonlijk denk ik dat het weinig voordelen heeft, maar wel/geen pult is 100% persoonsafhankelijk en daardoor kan niemand behalve jijzelf inschatten of het nut heeft... En zeg nou zelf, Derk is toch het levende voorbeeld dat een pult echt niet nodig is, het is de piloot zelf die bepaalt of er mooi gevlogen wordt :lol: Trouwens, Derk niet alleen, de echte internationale toppiloten vliegen toch ook gewoon met het zendertje in de hand? Grt.
Bij ons op de club zijn er een aantal mensen die zowel heli als "plank" vliegen. Vliegen ze met de heli, zender in een pult, en met de "plank" vliegen ze met de zender in de hand (wel met neck strap) "in de pult stuurt strakker" is hun verklaring, maar waarom ze dat met vleugelvliegtuigen niet doen? "stuurt niet prettig" is de verklaring van een van hen.... 8O schijnt dat je met heli minder grote uitslagen stuurt??
Ik vlieg nu een week of anderhalf in een zelfgemaakte pult, met een FF9 met lange sticks, en het is bij mij wel een blijvertje denk ik. De lange sticks vliegt gewoon fijn, veel gewicht 'in de stick' en weinig weerstand (veren). De zender in de hand houden werkt niet meer met zulke lange sticks, je kunt dan de uiteinden niet meer halen. Ik vlieg wat ze bij ons 'single stick' noemen, oftewel gas en rudder links, rol en hoogte rechts. Zonder pult had ik bij snel rollen (bv bij immelman of rugvlucht) nog wel eens dat ik per ongeluk wat hoogte bijtrok bij de rol, waardoor je een soort van barrel-achtige-rol kreeg. Daar ben ik nu wel van af.