Q-Boat uit The World is Not Enough

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Robbie TPC, 23 feb 2010.

1. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Persoonlijk zou ik een filmpje voor de ijstijd zeer op prijs stellen :)

@Roel waarschijnlijk van onder het ijs :)

2. roeleveld

roeleveld

Lid geworden:
    20 mrt 2008
    Is er niet iemand met een model ijsbreker die even een baan kan trekken? :)

3. Robbie TPC

Robbie TPC Forum veteraan

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Tweede poging om de nozzles te maken is mislukt, ik wou een model maken van hout om vervolgens een mal van te maken om twee afdrukken eruit te halen.
    De nozzles hebben dezelfde diameter als een 10 cent muntstuk, ze hebben niet alleen de vorm van een bloem maar ze lopen ook nog eens conisch af, en dat maakt het heel erg lastig.

Ik ga nog een paar pogingen wagen...

4. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Robbie, het enige wat ik zo kan verzinnen is om 0,5 of 0,3 mm messing "zacht" te gloeien zoals ik dat voor messing profielen heb gedaan. Het wordt dan heel makkelijk vervormbaar en heeft geen elastische terugvering meer. Het grote nadeel is dat ze als het lukt wel erg kwetsbaar zijn, en het kan niet door een warmtebehandeling weer hard gemaakt worden. Ik heb eens gekeken, en ze zitten wel op een vrij beschermde plaats, maar een tikje ertegenaan en ze vervormen...

Mocht je het toch overwegen, neem dan even contact op want dan zijn er nog wel wat details om door te nemen.

Groet,

Ad

5. Roaldo

Roaldo

Lid geworden:
    3 aug 2009
    Veel succes ermee,
    denk je dat je hem nog kan laten varen voordat er ijs ligt?
    ot: je hebt toevallig net je 1000e post bereikt!

6. arjandevries

arjandevries

Lid geworden:
    11 nov 2009
    ziet er echt "great" uit :banana: .

Succes met het maken van de nozzles

Laatst bewerkt: 25 nov 2010
  7. paul Vingerhoets

paul Vingerhoets

Lid geworden:
    23 sep 2008
    kun je misschien klei gebruiken om een model te maken ? is gemakkelijk in model te krijgen daarna een afgietsel maken van het kleimodel om zo een mal te krijgen

8. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Bedankt mensen voor alle tips, steunbetuigingen en felicitaties, post #483 was inderdaad m'n 1000ste post op dit forum :)

Met messing heb ik vrijwel geen ervaring, denk ook dat ik niet de juiste tools in huis heb om messing te verwerken tot de nozzles. Ookal had ik het juiste gereedschap dan is nog maar de vraag of het gaat lukken met messing, gezien het feit dat de nozzles een lastige vorm hebben en ik geen ervaring heb schat ik het slagingspercentage zeer laag in.

Ik kan proberen om een klei model te maken, zal ook heel lastig gaan worden omdat het een klein onderdeel is, en ik ben geen beeldhouwer (dat is echt een vak apart)
    Ga het wel proberen maar zal eerst de klei moeten ontdooien want dat ligt buiten bevroren in de tuin.

Er ligt al een laag ijs op het water dus hij zal verlopig nog niet kunnen varen, tenzij de komende periode de temperatuur omhoog gaat, maar dat denk ik niet.
    Ik zou er wieltjes onder kunnen zetten zodat hij over het land kan rijden zoals in de film :)

Misschien dat een CNC freesmachine een nozzle model kan maken, maar daar heb ik geen ervaring mee.

9. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Hoi Robbie,

Misschien is 3D printen van de nozzles een mogelijkheid? er zijn inmiddels een paar bedrijven waar je je ontwerpen heen kunt sturen die ze dan voor je printen. Een paar duikbootbouwers hebben dat al gedaan voor moeilijke en kleine onderdelen met goed resultaat. Bij welk bedrijf dat was weer ik even niet maar als je googled op '3d printen' komen er al een paar naar boven.

10. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Mmm, 3D printen had ik nog niet aan gedacht, zal eens opzoeken wat de mogelijkheden zijn met die techniek :thumbsup:
    Zojuist wel een topic geopend bij het CNC deel van het forum, jet-nozzles-frezen-voor-de-q-boat kijken wat daar uit komt.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Ik blijf het zeggen, karton.:eek:

Als je de beschikking hebt over AutoCAD kun je de bloemvormen tekenen in de grootte die ze aan de voor- en achterkant moeten hebben.
    ALs je de lengte van de bogen bij elkaar optelt heb je de lengte van de omtrek van een cirkel en daarmee dus ook de straal van de voor- en achterkant. Nu kun je de conus maken. Als je de conus hebt en je maakt daar verdeeld over de omtrek op vijf gelijke afstanden een vouwlijn in van onder naar boven kun je naar mijn gevoel een prima conusvormige bloemvorm maken dmv plooien. Om hem in de goede vorm te laten staan kun je buitenlangs nog een ring meenemen met de juiste diameter.

De bloemvormige conus kun je dan naar believen impregneren met polysterhars of evt bekleden met een glasmatje 25 gr/m2.

Is denk toch echt de goedkoopste en snelste oplossing hoor.:rolleyes:

12. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Ben niet overtuigd dat karton gaat werken voor dit onderdeel, denk dat de bochten die de bloem vormen niet mooi gaan worden. Karton is vrij stug en heeft een minimale diameter nodig om een mooie bocht te krijgen anders komt er een knak/vouw in de bladen van de bloemvorm, lijkt mij. De achterste diameter van de nozzle is ongeveer 19.5 mm, aan de voorkant word hij plusminus 14,5 mm.

Ik ga het anders doen, met 3D printen word een model opgebouwd in lagen, dat principe kan ook met de hand gedaan worden.
    De nozzles zijn 16mm hoog, als ik 2mm alu gebruik dan moeten er 8 lagen komen die samen de vorm van de nozzle vormen van 16mm hoog/lang. Daarna een mal van het alu model maken en twee afdrukken maken van polyester.

Tekenen doe ik trouwens ook met de hand, ben niet zo handig met computers :)

13. Rogier

Rogier Guest

Wellicht dat karton icm papier mache (? schrijf je dat zo?) je verder kan helpen? De papier mache kan je toch erg goed vormen. Hoe dunner hoe ronder...

14. Hans de H.

Hans de H.

Lid geworden:
    28 mrt 2009
    @Robbie... probeer balsa. Laat zich erg makkelijk in iedere denkbare vorm schuren. Daarna coaten met epoxy (en glasmatje) en voila.

15. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Bedankt weer Heren voor de input :thumbsup:
    Probleem met papier mache en balsa is dat ik die materialen te zacht vind om mee te werken, idem dito voor klei, ik had een kleimodel gemaakt maar die leek meer op een drol van m'n schildpad dan op een jetnozzle :)

Ik heb een nieuwe poging gedaan met (vuren) hout, met succes deze keer.

Vervolgens heb ik het houtenmodel in een blok klei geduwd die fungeert als mal.

In de (polyester) hars heb ik wat metaalpoeder gedaan zodat de nozzles een zilver/grijze basis kleur krijgen.

Ik heb 4 modellen gegoten waar ik de beste 2 van gebruik.

Nadat de hars is uitgehard heb ik de modellen uit het klei gehaald, de restjes klei die er nog aan de nozzles zitten heb ik afgespoeld onder de kraan.

Na het afspoelen het overtollig materiaal verwijderd en de nozzles zilver gespoten.

Achter de nozzles heb ik een rond stukje hout geplaatst die in de pvc buisjes passen.

Vervolgens vastgelijmd met epoxy.

De nozzles hebben geen opening omdat het lastig was om ze hol te gieten, daarom heb ik waar de opening hoort te zitten zwart geschilderd.
    Hollen nozzles zouden ook erg kwetsbaar zijn geweest, ondanks dat ze op een redelijk afgeschermde positie staan.

16. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Top Robbie,

Ziet er toch prachtig uit zo? Niks mis mee! Je hebt me met jou klei mal methode ook op een idee gebracht voor een bouwprobleemje van mezelf, dank!

Nu dan maar gewapend met een flinke hamer naar de waterkant en een wak slaan voor de proefvaart ... :cool: :D

17. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Perfect resultaat. Ziet er top uit zo!

18. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Kettingzaag niet wat gemakkelijker dan een hamer?

2 zaagsnedes parallel en je hebt een kanaal, beetje voorzichtig de "plank" onde de rest duwen dan heb je ook geen last meer van kleine ijsbergen.

Zag net in de nieuwsbrief van Schuttevaer dat KNRM ijsselmeer en waddenzee niet meer bevaart ivm kans op ijs in de jets.

19. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Hmmm.... beter ijs in de jets dan een jet in het ijs, maar goed....

Robbie: Grote klasse.
    Ik vind het heel knap dat je elke keer weer een inventieve manier vind om een probleem op te lossen.

"Q" zou trots op je zijn!

20. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    heel gaaf gedaan robbie!!!

Deel Deze Pagina