Q-Boat uit The World is Not Enough

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Robbie TPC, 23 feb 2010.

1. Dr.Evil

Dr.Evil

Lid geworden:
    14 nov 2004
  2. Robbie TPC

Robbie TPC Forum veteraan

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Bedankt mannen voor alle reacties, ben er zelf ook wel tevreden over de nozzles. Maar als dit een statisch model (geen RC) zou zijn geweest dan was ik zelf wat kritischer over de massieve nozzles. Vacuüm vormen had ook een optie geweest, maar daar moet je wel de juiste spullen voor in huis hebben om dat te kunnen doen.

De methode met de kleimal is een keer uit noodzaak ontstaan, tijdje terug moest ik voor iemand een afdruk maken van een onderdeel maar ik had niet het juiste materiaal in huis.
    Had toen een test gedaan met een kleimal en dat werkte goed, de polyester hecht niet aan de klei (klei wel aan polyester maar dat kan je afspoelen) en de kleimal hoeft daarom ook niet voorbehandeld te worden.
    Het is wel belangrijk dat de klei niet te hard is (door te weinig water), anders word het lastig om het onderdeel erin te drukken, maar het mag ook niet te zacht zijn (teveel water in het klei) anders stort de kleimal in elkaar.

Aangezien alle sloten en plassen praktisch zijn dichtgevroren ga ik nu m'n pijlen weer richten op de torpedomodule, er komen twee nieuwe alu torpedobuizen in die zwaarder zijn dan de eerste versie die ik gemaakt had. Daarna torpedo's maken die het ijs kapot kunnen schieten :D

3. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Goed plan!

4. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Heb afgelopen dagen me rot gezocht naar buizen voor de torpedo's die in de torpedobuizen passen, helaas niets gevonden, de één was net te groot en de ander net te klein.
    Dus, ik heb het roer voor wat betreft de torpedo's weer compleet omgegooid.
    Het kaliber van de nieuwe torpedobuizen is iets kleiner dan de eerste versie, die was 25mm, de nieuwe buizen hebben een binnendiameter van 21mm.

Ik heb een test gedaan om zelf torpedo's te gieten die precies passen in de alu buis, eerst heb ik de binnenkant van de buis ingesmeerd met vaseline. De onderkant van de buis heb ik afgeplakt anders zeikt de hars eruit.

Daarna wat polyesterhars aangemaakt en in de buis gegoten, voor deze test heb ik wat witte pigment in de hars gedaan om het een 'kleur' te geven. Nadeel was wel dat m'n witte verharder op was, ik heb rode verharder moeten gebruiken waardoor de hars een roze kleur krijgt, voor deze test is dat niet zo'n ramp.

Tijdens het uitharden van de hars krimpt het materiaal waardoor het al een beetje los komt van de alu wand, als ik deze methode ga gebruiken dan zal ik wel de hars blauw moeten voorkleuren want er zal geen ruimte zijn voor een laag blauwe verf op de torpedo's.
    De luchtbellen in de hars komt omdat ik iets te wild ben geweest met mengen, maar voor deze test maakt het niet uit.

Nadat de hars is uitgehard kan de buis (zeer makkelijk) eruit gedrukt worden, ik moet nog even kijken of ik een holle torpedo kan maken want deze is massief, er moet ook nog een torpedokop gemaakt worden.

De torpedo's zullen met deze methode als gegoten zitten :D
    Nu nog even blauwe pigment zoeken zodat ik de torpedo's kan voorkleuren.

5. Joris1997

Joris1997

Lid geworden:
    2 nov 2010
    Hallo,
    Ik heb er niet heel veel verstand van maar op de kermis kun je van die laser lampjes winnen die met een beetje bewerken wel op een torpedo lijken en er zit ook nog een kop op. Trouwens, ik volg dit stuk al een hele tijd en ik vind het echt geweldig werk!! (ik kon niet helemaal vinden welke jet-motor combinatie u heeft gebruikt.
    Joris

6. Danny Mulders

Danny Mulders verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 aug 2004
    Kermis, zo laat in het jaar nog :lol:

en ik denk dat die dingen sowieso te klein zullen zijn...

7. r.driesse

r.driesse

Lid geworden:
    1 jan 2008
    Ziet er geweldig uit, geen woorden voor, hoe alles er zo precies uit ziet.
    Een beetje foto graaf kan zo hier mee prachtige foto's maken zodat hij net echt lijkt op de echt Q-Boat. en niet te onderschijden van de echte.

Heb je nog geen proefvaart gemaakt?

8. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Denk ook dat een laserlampje te klein zal zijn, gemiddeld hebben die een diameter van 13mm, en dat is een te klein kaliber voor de torpedobuizen :)

Heb zojuist wel een test gedaan met een blauw textiel pigment om de hars te kunnen kleuren.

Helaas is die test negatief uitgevallen, het pigment wil niet oplossen in de polyester hars.

Het was te proberen, nu ga ik over naar optie twee (was eigenlijk m'n eerste keuze) en dat is blauwe krijt fijn stampen tot poeder en mengen met de hars. Ben 90% zeker dat dat gaat lukken :yes:

Bedankt voor het compliment r.driese :thumbsup: Ik heb nog geen proefvaart gemaakt, even wachten totdat het ijs uit het water is.

Laatst bewerkt: 8 dec 2010
  9. Danny Mulders

Danny Mulders verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 aug 2004
    wat als je er pen-inkt in mengt? of gaat dat chemisch dwarsliggen?

10. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
  11. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Ik weet niet wat er gaat gebeuren als je pen inkt met polyester mengt, volgens mij is inkt van een vulpen op waterbasis, water en polyester gaan niet samen.
    Er zijn inderdaad producten die bedoeld zijn om polyester te kleuren, maar het is leuker om te prutsen/experimenteren met andere producten, is innovatiever en dat kan weer leiden tot nieuwe ontdekkingen.

Zojuist bij Blokker geweest en een pakje krijtjes gekocht voor slechts 60 euro centen, vervolgens de krijt gemalen, ging trouwens erg makkelijk vooral als je met 80 kilo op een krijtje gaat staan :) De poeder heb ik in het bakje gedaan waar het textiel pigment in zat, dat bespaard me weer een klodder hars.

De textiel pigment deeltjes zitten nog onopgelost in het hars (vandaar de donkere korrels), maar het blauwe krijtpoeder is volledig opgelost/gemengd met de hars, en dat is goed nieuws.

Ik ga nu eerst de torpedokop maken en dat doe ik op de zelfde manier als hoe de jetnozzles gemaakt zijn, eerst een houtenmodel maken, in het klei drukken en gieten maar :yes:

12. slashbasher

slashbasher

Lid geworden:
    18 feb 2010
    :thumbsup: goed bezig,lekker blijven prutsen.

13. leo-rcc

leo-rcc

Lid geworden:
    23 mei 2007
    Ik heb deze thread van de eerste tot de laatste pagina in 1 keer doorgelezen en met elke pagina viel ik van de ene verbazing in de andere. Wat een geweldig project. Diep respect.

14. Michel.

Michel.

Lid geworden:
    10 dec 2008
    Mooi bedacht Robbie.
    Als je niet exact de juiste kleur vind dan kan je ook eens naar een hobby winkel gaan voor pastelkrijtjes.

Deze gebruiken kunstenaars om tekeningen te maken op papier.
    Deze zijn vaak per stuk te koop en in veel kleurschakeringen te verkrijgen.

15. Onno Heesbeen

Onno Heesbeen

Lid geworden:
    12 okt 2010
    en ook fijner/zachter van stof

16. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Dank voor de complimenten en input mannen :worship:
    Pastelkrijtjes heb ik vroeger vaak gebruikt voor tekeningen, die zijn inderdaad zachter en het kleur assortiment is groter dan bij de normale krijtjes.
    Heb gisteren wel gekeken voor de pastelkrijtjes, maar toen ik de prijs zag ben ik snel doorgelopen. Een hele doos pastel kleuren was (naar boven afgerond) 60 euro, ik dacht laten we eerst maar eens die krijtjes van 60 cent proberen :)

Ondertussen ben ik begonnen aan de torpedobuis die moet kunnen schieten, aan het uiteinde van de buis moet er een stop/plug komen zodat de springveer gespannen kan worden.
    De plug giet ik van polyesterhars gemengd met aluminiumdeeltjes, die deeltjes heb ikzelf 'geoogst', als ik aluminium aan het vijlen/zagen/boren ben dan vallen er een hoop resten op de grond. Die veeg ik op zodat ze later eventueel nog gebruikt kunnen worden, ik doe aan recyclen :-D

Ik heb een overloop gaatje in de buis geboord zodat ik weet wanner de juiste hoeveelheid hars erin zit, het gaatje fungeert meteen als borg die de grootte plug op z'n plaats houd.

Nadat de hars is uitgehard kan de achterkant van de buis gevijld en geschuurd worden om het netjes af te werken, het resultaat is een oersterke plug die heel wat spanning aan kan.
    Het is zelfs mogelijk om 'polyalu' (zo noem ik het brouwsel maar even :)) te polijsten zodat het lijkt alsof het massief aluminium is. Maar dan moeten er wel genoeg alu deeltjes in de hars zitten.

17. MK90

MK90

Lid geworden:
    30 mrt 2010
    Geweldig project, ik ben zelf beginnend modelbouwer en van bouwers zoals jij krijg ik altijd zo'n zin om aan mijn eigen schip verder te bouwen.

Ook ben ik erg blij met de manier waarop jij je bouwwijze met ons deelt. Want ik heb nog een hoop te leren!

18. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Maak je maar geen illusies, dat houdt nooit op, hoe oud je ook bent.

19. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Bedankt MK90 :thumbsup:

Inmiddels is het schietmechanisme in de torpedobuis klaar.

Het spannen en laden van de buis moet via de voorkant gebeuren, om de 'slagpin' te kunnen vergrendelen heb ik er twee gaatjes in geboord, de 'torpedo key' krijgt twee schroefjes die in de gaatjes vallen zodat de slagpin gedraaid/vergrendeld kan worden.

De torpedo sleutel is een alu buis met aan het uiteinde twee schroefjes, ik heb die eerst in de gaatjes van de slagpin gedaan. Vervolgens de slagpin en de alu buis aan elkaar vastgetaped, daarna gevuld met polyesterhars zodat de schroefjes in de buis verankerd zijn.

Als de hars droog is heb je dit,

De sleutel sluit perfect aan in de slagpin,

De torpedobuis heeft twee standen, eentje voor short-range torpedo's en de ander voor long-range torpedo's :-D
    Om te kunnen zien in welke stand hij geladen moet worden heb ik twee lijnen op de torpedo key gezet, groen voor SRT en rood voor LRT.

Nu moet er nog een frame gemaakt worden waarin de torpedo buizen komen te liggen, daarna kijken hoe het zaakje in de module gezet kan worden.

20. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Kleine tegenvaller die inmiddels is gerepareerd, ik had de schroef in de slagpin iets te strak vastgedraaid waardoor de polyesterkern brak.
    Het is een mooie breuk precies bij de schroef, beetje epoxy erin en de delen weer samenvoegen.

Ik heb één houten torpedokop gemaakt en die vervolgens in het klei gedrukt, daarna de mallen gevuld met witte polyesterhars, ik vind ze wat weg hebben van witte chocolaatjes :)

Nadat ze hard zijn geworden heb ik ze uit hun vorm gehaald en afgespoeld onder de kraan, hier en daar nog wat schuren.

De lange torpedo is degene die afgevuurd gaat worden, de korte is de dummy die in de buis blijft zitten.

Deel Deze Pagina