Q-Boat uit The World is Not Enough

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Robbie TPC, 23 feb 2010.

1. Aaalie

Aaalie Guest

Je bent een kunstenaar!

Vriendelijke groeten,
    Aldert

2. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Vakwerk, zoals altijd !!

3. Leon325i

Leon325i

Lid geworden:
    18 feb 2010
    Robbie wat moeten we nou nog zeggen.

ga zo door met deze verwennerij.

Gr, Leon.

4. Robbie TPC

Robbie TPC Forum veteraan

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Thanks a lot mensen :worship::worship::worship:
    Vanavond komt een nieuwe update, ben oa bezig geweest met de verlichting in het dashboard.
    Meteen maar even onder de aandacht brengen goedkope-verlichting-setjes :thumbsup:

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Het frame voor de torpedobuizen is klaar, vervaardigd uit 2mm alu plaatwerk.

Het buigen van 2mm alu is best lastig als je niet de juiste tools in huis hebt, ik heb het alu onderdeel tussen twee houten balken gelegd en erop gaan staan, vervolgens met spierkracht het stuk omgebogen.

Wel zorgen dat het zaakje haaks staat,

Er moest een klein stukje uit het frame verwijderd worden zodat de hendel niet in de knoop komt met het frame.

Het lijmen van de torpedobuizen in het frame doe ik in etappes, vooral de torpedobuis die kan schieten moet goed verankerd zitten in het frame.
    Eerst een beetje lijm op de buis gedaan en vervolgens in het frame gedraaid.

Nadat de eerste lijmsessie gedroogd is heb ik lijm langs de randen gesmeerd met m'n vinger, zorgt voor een betere hechting en een mooiere afwerking.

Ondertussen ook bezig geweest met de verlichting voor het dashboard, ik ga daarvoor deze verlichting gebruiken. De lampjes zijn klein en de draad laat zich makkelijk in positie leggen.

Ze hebben een warme uitstraling en geven niet te veel licht.

Ben nog aan het testen met de lampjes maar zo komt het er ongeveer uit te zien,

6. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    mooooooi

Tjonge jonge,

dit is functionele kunst:D heel erg mooi.

gr geert

7. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Dank je wel Geert :thumbsup:

De torpedobuizen zijn klaar,

Compacter dan de eerste versie, minder fragiel en betrouwbaarder,

De microservo die de buizen omhoog tilt heeft inmiddels zijn positie in de module gevonden.

Hij zit wel voor een deel buiten de module maar dat is geen ramp, er is genoeg plaats in de boot op die hoogte.

8. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

ik heb soldeer ting gevonden op een beurs en daar kan je met een vlammetje alu mee solderen
    echt ik dacht het is prul en zal wel geld weg gegooid zijn maar het werkt deze keer echt wel
    je krijgt een mooie lasnaad met dat soldeer tin

voor de rest lever je mooi werk

groetjes raf

9. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Dank je wel Raf, als het soldeer tin een sterke verbinding geeft dan is dat een mooi alternatief voor epoxylijm.

Ondertussen hangen de torpedobuizen in de module, nog wel het één en ander afstellen.

10. hawser

hawser

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Zagen

Robbie,
    Had jij de ronden gaten van de torpedo lanceer inrichting gezaagd?
    Als dat zo is ben ik benieuwd naar het gereedschap.
    De details zien er verder steeds mooier uit, volgens mij een schuivende lat naar boven!
    grt
    Hawser

11. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Dank Hawser :thumbsup: De gaten heb ik gezaagd met een hand figuurzaag.

Tot nu toe verloopt de bouw van de torpedomodule soepel, nu moet er nog een mechanisme in die het luik open kan schuiven (en weer dicht).
    Er is weinig ruimte en ik ben er nog niet uit hoe we dit gaan oplossen...

12. r.driesse

r.driesse

Lid geworden:
    1 jan 2008
    Hoi Robbie,

misschien een idee voor het luik om het open en dicht te laten gaan.
    ik had gedacht om het via een catrolletje met een motortje te bedienen dat langzaam kan draaien op de gewenste snelheid die jij goed vindt.

het luik dat loop een beetje halfrond heb ik gezien, als je bijv. een spoeltje neemt waar je een stukje draad op wikkelt wat via het motortje word aan gedreven, kan je beide uiteinde van de draad onder en boven aan het luik vast maken.
    dus als het luik open gaat (naarboven) dan wikkelt de ene kant op het spoeltje, en de andere kant wordt dan afgewikkelt zodat je meer lengte krijg aan de andere kant, en als het luik weer dicht gaat gebeurd het anderssom.
    dus de kant wat lengte krijg wordt weer korter.

ik hoop dat je een beetje kan begrijpen wat ik bedoel, ik ben geen teken wonder om het uit tekenen, maar dit kwam bij mij op:D

succes er mee misschien heb ik je op weg geholpen.

Groetjes Richard

13. Leon325i

Leon325i

Lid geworden:
    18 feb 2010
    oude cd rom/cd speler slopen, en daar het loop werk van gebruiken ?

14. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Een systeem met een catrolletje touwtje (of elastiekje) en motor was ook m'n eerste optie.
    Maar het loopwerk van een cd speler had ik nog niet aan gedacht, het laadje van een cd speler heeft toevallig precies dezelfde openingslag/afstand als het torpedoluik.

Ik heb nog ergens een oude Playstation 2 liggen, zal eens kijken wat ik eventueel daarvan kan gebruiken :thumbsup:

15. Leon325i

Leon325i

Lid geworden:
    18 feb 2010
    Kijk ik kan je wel eens helpen hoor ;)

16. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    anders vermoed ik dat er vast nog wel iemand een oude cdrom drive ofzo heeft liggen (ik iig wel, maar misschien iemand in de buurt waarbij het wat makkelijker is ;) kijk es op Marktplaats ofzo?)

17. Aaalie

Aaalie Guest

Je kan eventueel ook een stukje draadeind gebruiken, die je met een (dikwandig) slangetje aan een kleine e-motor bevestigd. De motor kan je weer aansturen met een eenvoudige borstelregelaar (of servoelectronica van een oude servo waar je ook de motor uit kan slopen).
    Moertje aan de schuifklep, draadeind erdoor en de motor in het verlengde van het draadeindje. Het voordeel is dat je niet met overbrengingen (extra tandwielen bijvoorbeeld) zit, het systeem is lekker eenvoudig.

Vriendelijke groeten,
    Aldert

18. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    als je dan grove spoed neemt (als die van een antieke omslag-boor voor hout)
    gaat het nog snel ook.
    Zag ergens dat dit wel in graafmachine modelbouw gebruikt wordt ipv hydrauliek-cilinder.

19. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    de oude PS2 heb ik gevonden (wat ervan over was :)), maar het systeem wat erin zit kan ik niet gebruiken.
    Denk dat ik het zo ga doen, twee wieltjes tot waar het luik open/dicht moet en één elastiekje die aangedreven word door de motor, het elastiekje zit vast aan het luik.

20. Rogier

Rogier Guest

elastiek is wel onderhevig aan uitdroging. Het wordt hard en breekt dan snel, zeker als het constant op spanning staat. Kan je er dan later eventueel wel weer bij voor vervangen?

Deel Deze Pagina