Q-Boat uit The World is Not Enough

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Robbie TPC, 23 feb 2010.

1. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Gefeliciteerd Robbie, ziet er prachtig uit zo! :thumbsup:

Hij gaat goed van z'n plek en de snelheid lijkt me prima schaal. Misschien kan het gewicht nog wat naar achter om de boeg nog iets hoger te krijgen, maar verder niets dan lof! :yes:

Het geluid (wat ik trouwens niet eens hard vind) krijg je alleen weg met een flexas er tussen. Of een starre koppeling, maar dat gaat qua constructie weer niet.

2. Mauricc03

Mauricc03

Lid geworden:
    7 aug 2007
    Vettttt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeetje, wat gaaf en wat gaat ie hard man!! Helemaal top.

3. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    enneuhm, wat is het slechte nieuws?

4. Robbie TPC

Robbie TPC Forum veteraan

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Dank jullie wel Heren :worship::worship::worship::thumbsup:

Ben zelf ook zeer tevreden met de vaart van gisteren, moet wel zeggen dat ik het dood en dood eng vond. Als ze eenmaal op snelheid is vliegt ze zowat over het water, komt waarschijnlijk omdat de motor uit een helikopter komt :D

Ik weet niet of ze nog sneller kan maar wat mij betreft gaat ze snel genoeg, ook qua schaal snelheid ziet het er prima uit :yes:

Het geluid word inderdaad veroorzaakt door de cardanas, valt inderdaad wel mee met de herrie maar ik houd die as en koppelingen scherp in de gaten.
    Ipv een zoemend geluid geeft deze boot een brommend geluid, een beetje alsof er een brandstof motor in zit.

Het slechte nieuws was de lekkage, is niet zo'n ramp, kwestie van even opnieuw de as sealen.
    Zal straks die ene foto uploaden waarop water in het motorcompartiment te zien is.

5. Leon325i

Leon325i

Lid geworden:
    18 feb 2010
    Zo Robbie ze gaat goed van der plek af man TOP.
    maar even een vraag, voel je het geluid ook
    bv.als je de boot vast heb en je geeft gas ?

lijkt mij dat de aandrijving een beetje trilt, dat lijkt mij ook niet goed voor de lagers.

lekage is altijd wel weg tekrijgen.
    en net wat Lex zei schaal snelheid is top zo

Gr, Leon.

Laatst bewerkt: 19 apr 2011
  6. ceewee

ceewee

Lid geworden:
    27 aug 2009
    Robbie :
    FANTASTISCH, gefeliciteerd.
    Dit is vakwerk !!:yes::yes::yes::yes:

7. Aaalie

Aaalie Guest

Top! Hij vaart erg mooi!

Ik ben zelf nog nieuwsgierig naar de vaartijd, en de temperatuur van de motor/regelaar/akku's na het varen. Hieruit kan je goed opmaken of je combinatie een goed rendement heeft, en de aandrijving lang blijft leven.
    De motor is gebruikt (of deze eigenlijk niet, maar exact dezelfde) in een 600 maatje heli, maar het is niet een specifieke helimotor ;) . Gewoon een eerlijke buitenloper met nette specs! En zo te zien aan de snelheid is de combinatie redelijk geslaagd. Petje af voor je werk! Modelbouw van wereldniveau!!!

Het water aan de binnenkant zal soms lastig te weren zijn. In enkele gevallen komt het gewoon van opspattend water, wat tussen de naden doorloopt. Ik zou me er niet te druk over maken, je hebt de boot van binnen goed "gesealed", ook daar kan hij tegen een drupje water. Zorg er voor dat het water niet bij de electronica kan komen, dan is het helemaal safe.
    Gelukkig zit er meer water aan de buitenkant dan aan de binnenkant ;) ;) .

Prachtig om hem te zien speren over het water, schaalsnelheid is (zoals eerder al opgemerkt door Lex) helemaal goed zo!

Ik lag helemaal dubbel.

Vriendelijke groeten,
    Aldert

Laatst bewerkt door een moderator: 19 apr 2011
  8. Puffin

Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Yeay shaken not stirred! VEEEEEETTT!

Vol gas ermee, beetje extra vet hier en daar en gaan!

9. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Hmmm wat dat stil vallen betreft... Je hebt een Deep-V bodem. Geen waterverplaatsings schip. Zulks een romp heeft bij lage snelheden veel drag.
    Pas in plané komt het zaakje goed tot zijn recht en gaat het als een spreekwoordelijke keilsteen over het water....
    Op de scheg kan je trimvlakken aanbrengen (als je die al niet had)... daarmee kan je de druk op de boeg vergroten, de hefboomkrachten van de stuwdruk compenseren... toch?

Nou succes met de fijnafstellingen...

10. kuperus

kuperus

Lid geworden:
    18 nov 2005
    boeg moet denk ik niet lager HB, dan duikt ie teveel...

btw ik weet niet welk merk jet het is in real life, maar er was er volgens mij een die de straalbuis ook iets naar boven en onder kon richten (soort van trim)

11. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Mijn dank is wederom GROOT Mannen :worship:

:yes:

Na ongeveer 3 minuten heb ik de boot naar de kant gehaald om te kijken/voelen hoe het zat met de temperatuur van de apparatuur.
    Eerste wat ik gecheckt had was de temperatuur van de regelaar, was niet heet noch warm, wel een beetje lauw maar dat is volgens mij normaal.
    De LiPo’s waren dezelfde temperatuur als dat ik ze erin had gedaan, ze hadden een normale huiskamertemperatuur. De temp. van de motor was ook okay, in ieder geval van de trommel, het was me ontschoten om even aan het koeldeel te voelen. (was volgens mij wel goed, anders had ik de straling van de warmte wel gevoeld tijdens het checken van de regelaar)

Zoals gezegd er staat een laagje water in het motorcompartiment dat afkomstig is tussen de impelleras en lager, ga ik oplossen door opnieuw de as te sealen met seconde lijn.
    Maar ik heb nu van meerdere kanten gehoord dat water in de boot/motorcompartiment bijna niet te voorkomen is, kan ook geen kwaad zolang het water de elektronica niet bereikt.
    Ik ga voor de zekerheid twee stukjes spons achter in de boot leggen, mocht er toch weer water in komen dan word dat opgenomen door de sponsjes. De slang van de koeling ga ik ook nog even vastleggen want hij ligt nu wel erg dicht bij het koppelstuk van de impelleras.

Water in de cockpit is helemaal onvermijdelijk, met een beetje snelheid en een scherpe bocht komt er een scheut water naar binnen. Het is niet zo dat er echt een laag water in de cockpit stond maar er is genoeg water ingekomen om 007 een nat pak te bezorgen. Zolang dat water de elektronica niet bereikt is het goed.

Vanavond nog even een kort clipje uploaden naar YouTube.
    De volgende keer ga ik in de ochtend varen, dan staat de zon aan de andere kant en zal de verlichting een stuk beter zijn dan nu het geval is. Door de zon op de achtergrond zie je eigenlijk alleen maar een zwart silhouet van de boot.

12. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Is de brom nu uit de cardan?
    Zo niet, kan het dan een toerentalprobleem en/of spelling zijn?
    Bijkomend een stukje onbalans?
    Als de cardan maar een beetje krom is of de koppelstukken uit het lood gaat het al gonzen.
    Het type cardan is uit modelauto niet? Met de Raboesch cardan heb je meer scharnierpunten...

Iets anders uit de autowereld...
    De cardan-as van een Lancia Aurelia/Flaminia, even als voorbeeld, (motor voorin, bak achterin), draait met het relatief hoge toerental van de motor. Als de as dan ook maar een fractie onbalans heeft, niet goed gericht of gemonteerd is, gaat de hele zaak gedurende de rit onaangenaam resoneren. Tot kaak-klapperens aan toe. Zeer kritisch zaakje. Hoog toerental van de motorloop en de massa van de as zijn de oorzaak. Tussen bak en motor is de zaak flex opgehangen. Gedachtengoed uit de jaren 50 vorige eeuw, destijds een hoogstandje van techniek. Andere tijden.

Een moderne Chevy Corvette heeft ook motor voor en bak achter. Bak en mortor zijn aan elkaar bevestigd met een rigide koker. Ook niet zoiets bij moderne Ferrari's?
    Minimale flex tussen motor en bak. Buis vangt koppel en torsiekrachten keurig op. Verder is de cardan-as een holle buis (vast carbon of kevklar) zeer licht... daarmee veel minder massa om te resoneren.
    De buis heeft een enorme torsie sterkte, hoger dan van de massieve as... die als een torsieveer kan werken... (gejengel in de aandrijflijn). Maak je de as nog zwaarder, dan nemen de trillingen zelfs toe (meer massa).. te dun... wordt jet een jojo...
    Daarom zie je in sommige set-up's de motor direct op de as geschroefd met een houder, zonder kruiskoppeling.

Moraal van het verhaal... Hoe lichter, des te beter... :rolleyes:

Humm... neem aan dat de lagers aan weerszijden zijn afgedicht met rubberen manchetten of wel (olie)keerringen?
    De lagers zelf houden het water niet tegen, ook niet als de dichtingen van siliconenrubber zijn. Die seals zijn bedoeld als stofkeringen en om het vet vast te houden.

13. Leon325i

Leon325i

Lid geworden:
    18 feb 2010
    even oftopic maar Robbie waar vaar jij ??

14. Bart Cornet

Bart Cornet

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Robbie vaart in 't wed te Bloemendaal.

15. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Gefeliciteerd Rob , ziet er zo prachtig uit.
    Zit goed gang in ook.

16. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Lijkt meer op een fraaie duinpan in de Kennemerduinen, richting Parnassia? Wellicht 't Wed?
    Duurder water vind je overigens in Aerdenhout :yes:

17. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Vaart prima, Robbie...
    "Niks meer aan doen, kan zó op CD!" zouden ze in de showbizz zeggen...

18. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Thanks a lot Gentlemen :!::worship:

't Wed ligt inderdaad in Bloemendaal :yes:

Gisteravond niet meer aan toegekomen om het clipje te posten, valt niet zo veel te zien omdat ik afgeleid word door een boswachter. Deze opname is op het zelfde moment genomen als de opname van FlyCamOne, alleen natuurlijk met een andere camera/stand.

E3Na0AGp-ZM[/media] - 007 Q-Boat test II

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Jaja, dat was in ieder geval niet zo'n vent met een grote baard :)

Zeker de hele tijd opzij gekeken en een beetje lopen sjansen met de boswachtSTER! :rolling:

20. Leon325i

Leon325i

Lid geworden:
    18 feb 2010
    en die kwam ik op het eerder geplaatst filmpje ook al tegen :)

Tadaa

Laatst bewerkt: 20 apr 2011

Deel Deze Pagina