Quadcopter kwijt...

Discussie in 'Multicopters' gestart door mgvdwerf, 1 apr 2014.

1. mgvdwerf

mgvdwerf

Lid geworden:
    8 sep 2012
    @Micropuller:

Ik zag nu pas dat je vroeg of het mijn kapotte gps was uit een ander draadje:
    Nee, nieuwe gekocht.

@Blikvanboven:

Ik begrijp wat je bedoelt met het 'foute gps positie' verhaal, maar volgens mij gaat dat in dit geval niet op. Bij failsafe (al dan niet geforceerd) is het bij mijn weten zo dat het ding eerst gewoon hoveren, ik dacht 10 of 20 seconden. Pas daarna gaat 'ie terug. Nu weet ik niet of dat hoveren ook gebruik maakt van gps. In dat geval gaat mijn beredenering natuurlijk niet op.
    Daarnaast is het volgens mij zo dat de gps alleen corrigeert als er verandering van positie is ZONDER dat er stick input is gegeven. Oftewel: zodra ik vol tegen stuur moet dat de gps correctie overrulen.
    Voorbeeld:
    gps hover op punt x. Ik sleep mijn Multi met het handje 50m naar links. Zodra ik 'm los laat zal ie weer naar punt x willen vliegen. Naar rechts dus. Maar wat gebeurt er als ik meteen na het loslaten vol naar links stuur? Ik kan me niet voorstellen dat het ding eerst weer terug wil naar z'n positie, om pas dan mijn stuursignalen weer te gaan verwerken.
    Om kort te gaan:
    Het ding dook schuin naar rechts de grond in, vanaf een 30 meter hoogte. Ook al was er sprake van een foute gps positie, dan nog had 'ie (als ik geen stick input zou hebben gegeven) gewoon op dezelfde hoogte naar die positie moeten vliegen, ongeacht of die fout is of niet. Echter, ik stuurde maximaal tegen, maar dat signaal werd totaal genegeerd.

De hexa van mijn kameraad heeft soms ook kuren die hier op lijken. Ineens denkt het ding dat een hoek van 45° 'level' is. Meestal vlak na het opstarten, maar ook een keer van het ene op het andere moment tijdens vlucht.
    Gelukkig hebben we deze situatie kunnen vastleggen op film:

DJI Naza problem. 45° seems 'level'. - YouTube

Naza zit keihard vast op de bodemplaat, IMU is gekalibreerd en kompas ook. Dit alles gebeurt in ATTI-mode, dus geen GPS positie 100 meter verderop waar hij naartoe wil...
    Een minuut later is alles weer normaal.

Ik kan geen andere verklaring bedenken dan fout in de Naza...

2. xstream

xstream

Lid geworden:
    24 feb 2012
    Er is iemand zijn vingers beu? :)

Lijkt me overigens duidelijk een calibratie probleem?

3. Lama

Lama

Lid geworden:
    5 nov 2010
    als dit in ATTI mode gebeurd zou ik inderdaad een nieuwe Naza erop zetten ;)

het gedrag wat jij beschrijft is niet normaal , en al zeker niet als het vaker gebeurd , dus kortom geen betrouwbare FC...

Nick

4. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Ja ook dan maakt hij gebruik van gps

Als er op dat moment geen fix is zal hij ook niet de RTH kunnen uitvoeren.
    In dat geval land hij gewoon. Het zou kunnen dat hij dan op dat moment een windvlaag krijgt.
    Aangezien de gps modus uit is kan hij daardoor crashen.
    Het is wel ver gezocht hoor maar theoretisch mogelijk.

5. tcarnal

tcarnal

Lid geworden:
    16 apr 2012
    Kan de FC geen last hebben van vibraties? daar kunnen ze ook raar van gaan doen.

en bij de weg 5euro schade??

LiPo nog heel dan ;) die moet echt te leeg geweest zijn

Blij dat je hem terug hebt en wijze les geleerd
    Ik ben mn 1e quad nog steeds kwijt (geen bebouwde kom :p) dus begreep wat je gevoelt moet hebben

Ciao,
    Thijs

6. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Verplicht door verzekeraars (wettelijk ook verplicht?). Wel zo netjes mocht je schade veroorzaken.

7. mgvdwerf

mgvdwerf

Lid geworden:
    8 sep 2012
    @tcarnal:

Vibraties....tja, zou kunnen, maar het gebeurt bij ieder toerental. Let wel: Dit probleem doet zich niet voor bij MIJN quad. Wat je ziet in het filmpje is die van mijn kornuit...

En ja, echt minimale schade. Pootje van gps, en 4 props.
    Kreeg zomaar 4 props van mijn leverancier!
    gps nu gemonteerd zonder pootje en werkt perfect.
    Lipo's beide losgekomen bij de crash en 2 dagen later nog op 85%.
    HD cam teruggevonden, en zelfs de fpv cam ter grootte van een suikerklontje, haha.

8. tcarnal

tcarnal

Lid geworden:
    16 apr 2012
    echt super geluk gehad ;)

Deel Deze Pagina